De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Op Mathieu zijn instagram zou een filmpje staan van een grail. Maar ik heb geen instagram.

Maar ik zie ook enkel een ultimate. Als ik het parcours zie zou me niks verbazen. Voor wedstrijd alles zo licht mogelijk en puur op snelheid.
Grail zal te plomp zijn.
 
Ik moet inderdaad wel zeggen dat ik van bepaalde youtubers heb gehoord dat ze met < 40mm banden denken te rijden omdat het zo snel erbij zou liggen.
 
Vdp zou met 35mm banden gaan rijden en Sagan met 32mm.
Wat ik er van gezien heb ligt het er beenhard bij en weinig wegen met grovere grind. En je hebt ook gewoon meer asfalt als bij zo'n Amerikaanse race in the middle of nowhere.

Een pure koersfiets met genoeg clearence lijkt me een logische keuze.
 
Peter Stetina rijdt regelmatig gravelraces met een Ultimate, zelfs de vorige versie, lijkt me dus niet zo bizar dat er zijn die dat ook gaan doen met de nieuwe versie die bredere banden aankan.
 
Ondertussen is die grail gewist op mvdp zijn instagram. Zal dus wel met een ultimate rijden.

Voor wedstrijden offroad moet je sowieso alles zo goed mogelijk laten bollen. Ik heb een paar jaar wat mtb wedstrijdjes gereden. Een RacingRalph is absoluut het allerzwaarste profiel wat ge daar ziet. Op de veldcross zie je dat eigenlijk ook. Zl min mogelijk profiel.

Een grail is echt al voor behoorlijk zwaar terrein vind ik.
 
Ondertussen is die grail gewist op mvdp zijn instagram. Zal dus wel met een ultimate rijden.

Voor wedstrijden offroad moet je sowieso alles zo goed mogelijk laten bollen. Ik heb een paar jaar wat mtb wedstrijdjes gereden. Een RacingRalph is absoluut het allerzwaarste profiel wat ge daar ziet. Op de veldcross zie je dat eigenlijk ook. Zl min mogelijk profiel.

Een grail is echt al voor behoorlijk zwaar terrein vind ik.
Een grail CF SLX is echt niet zo een zware fiets hoor. En qua geometrie is dat ook wel een agressieve en sportieve zit.
En een grail is echt niet zo geschikt voor zwaar terrein. Het is vooral een racer voor milde gravel. Maar hij heeft wel iets meer demping en vergevensgezindheid door gravel specifieke groep en demping in het frame.

Maar ik ken het parcours niet, maar als het echt amper een uitdaging is dan snap ik wel de keuze waarom je voor nog lichter materiaal gaat met een ultimate :p
 
Een grail CF SLX is echt niet zo een zware fiets hoor. En qua geometrie is dat ook wel een agressieve en sportieve zit.
En een grail is echt niet zo geschikt voor zwaar terrein. Het is vooral een racer voor milde gravel. Maar hij heeft wel iets meer demping en vergevensgezindheid door gravel specifieke groep en demping in het frame.

Maar ik ken het parcours niet, maar als het echt amper een uitdaging is dan snap ik wel de keuze waarom je voor nog lichter materiaal gaat met een ultimate :p
Ik rij elke week mtb toertochten met een grail. Wordt serieus onderschat wat voor terrein die aankan.
 
Bwua, als je zo’n dubbeldekker stuur hebt valt dat heel goed mee imo. Vangt zot veel op vind ik persoonlijk.
 
Ik rij elke week mtb toertochten met een grail. Wordt serieus onderschat wat voor terrein die aankan.
Toertochten zijn niet altijd een goeie referentie daarvoor natuurlijk :p
Vaak vind je geen echt super technische of moeilijk stukken waarbij een hardtail of let alone een fully echt tot zijn recht komt. En uiteraard kan je ook heel ver gaan met een grail (voor alle duidelijkheid is er wel een verschil tussen de AL en de CF SL en al zeker de SLX) maar dan zoek je ook wel de grenzen op van wat nog comfortabel en plezant is.

Het blijven wel gravelfietsen natuurlijk. Dus uiteraard kunnen ze veel meer dan enkel maar platgestreken beton.
 
Die is wereldkampioen in ongeveer elke categorie nu...
4 keer wk op 1 jaar.





Daar zie je wat sfeerfoto's voor een idee van het circuit te krijgen.


Puck Moonen had 30,5km/h gemiddeld zie ik op Strava. En reed 4h31. Prévot 4h09. Is dus echt wel een heel snel parcours.
Edit : Ilaria Sanguineti haar rit staat ook op Strava. Die was 7de. 33,0 gemiddeld (4h10).
 
Laatst bewerkt:
Vreemd gegeven dat WK Gravel.
Geen hond die daar van wakker ligt toch. En gaat volgens mij ook nooit echt goed in beeld gebracht kunnen worden (zoals xc marathon), tenzij ik dat verkeerd zie?

Veel geld valt daar dan toch denk ik niet te rapen voor de UCI? Al wordt het nu wel goed gepromoot.
 
Vreemd gegeven dat WK Gravel.
Geen hond die daar van wakker ligt toch. En gaat volgens mij ook nooit echt goed in beeld gebracht kunnen worden (zoals xc marathon), tenzij ik dat verkeerd zie?

Veel geld valt daar dan toch denk ik niet te rapen voor de UCI? Al wordt het nu wel goed gepromoot.
Voor zover ik de vrouwenkoers heb gezien wordt het gewoon hetzelfde gefilmd als een wegrace.


De camera moto´s rijden gewoon over de gravel. Ge moet echt niet meer verwachten als strade bianchi heb ik de indruk. Gewoon meer van die stroken.
 
Van wat ik gezien heb vond ik het best teleurstellend voor een Gravel WK. Hoop dat het volgende WK toch een pak meer harde gravel heeft waar ze niet met 32mm bandjes over kunnen vliegen.
 
Als ze op dezelfde datum blijven ben ik benieuwd wat er met Parijs Tours gaat gebeuren. Die wedstrijd is de laatste 10 jaar al aardig in verval en dit lijkt de doodsteek te kunnen worden. Als je ziet hoe dat gravel aan het groeien is kan ik me moeilijk voorstellen dat wanneer het WK in 2024 in België is dat we nog naar Parijs Tours gaan zitten kijken op sporza.
 
Terug
Bovenaan