De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Als je er écht last van hebt kun je zo’n Redshift ShockStop stem opzetten, geeft wat demping. Paar weken geleden mee gereden op een geleende fiets, en dat was best aangenaam.
 
In de eerste plaats kijken naar de druk van je banden. Qua comfort kan 0,2 bar minder al dag en nacht verschil geven. Uiteindelijk rijd je 95% vd tijd met je handen op je shifters, dus veel verschil gaat een lintje dan ook niet maken he.
Als hier een gravelbike in huis komt gaan er 45mm banden op. Ik ken de wegen hier met een hoop verpulverde stenen zodat boerenwegels gaat berijdbaar blijven. Om daar met plezier over te rijden zonder vering heb ik de breedst mogelijke band nodig.
 
In de eerste plaats kijken naar de druk van je banden. Qua comfort kan 0,2 bar minder al dag en nacht verschil geven. Uiteindelijk rijd je 95% vd tijd met je handen op je shifters, dus veel verschil gaat een lintje dan ook niet maken he.
Als hier een gravelbike in huis komt gaan er 45mm banden op. Ik ken de wegen hier met een hoop verpulverde stenen zodat boerenwegels gaat berijdbaar blijven. Om daar met plezier over te rijden zonder vering heb ik de breedst mogelijke band nodig.
ben jij dat op je avatar?
 
  • Haha
Waarderingen: 515
Wow, kostelijk dingetje. Ik denk dat wat dikker stuurlint ook al een goeie stap zou zijn.
Ik heb heel goede ervaringen met de Wolftooth Supple Bar Tape. Heel dik, heel dempend, maakt een serieus verschil (ik rijd heel veel in de drops, dus ik haal er wel voordeel uit).
Zo'n Redshift stem staat ook wel hoog op mijn lijstje, maar ik wil het eerst eens testen. Ik ben een beetje bang dat het irritant is op bepaalde momenten (bijvoorbeeld op echt steile stukken wanneer je recht op de pedalen staat). Cane Creek heeft een dergelijk systeem, maar met een 'compliance switch', lijkt me een interessant/meer flexibel systeem.
 
Ik heb zelf met een redshift rondgereden, en zou er nog mee rondrijden moest die fiets niet gestolen zijn. Dempt verrassend veel wanneer je op de shifters rijdt - minder in de drops of bovenop het stuur, maar ik was geheel verkocht. Enige nadeel is dat uw voorwiel over obstakels trekken iets minder vanzelfsprekend is - al valt dat aardig mee als het met handen bovenop het stuur is - verder absoluut fan.

Recht op de pedalen staand op steile stukken heeft het mij nooit geërgerd eigenlijk.
 
Als hier een gravelbike in huis komt gaan er 45mm banden op. Ik ken de wegen hier met een hoop verpulverde stenen zodat boerenwegels gaat berijdbaar blijven. Om daar met plezier over te rijden zonder vering heb ik de breedst mogelijke band nodig.
Ik heb onlangs met mijn 50mm tractorbanden nog eens de Leuvense en Bevekomse veldwegen doorploegd, en dat gaat echt heel goed. Zelfs in het rulle zand van Tervuren blijf je goed grip hebben.
 
Dat vind ik persoonlijk het grootste nadeel aan mijn grail, max 42mm is soms toch te weining. Maar mijn grail omwisselen voor een grizl krijg ik thuis niet verkocht vrees ik.
 
Jep. Als het een beetje nat ligt is dat eigenlijk een slick. Wel een schitterende band qua stevigheid, rolweerstand en prijs. Meesten die ik ken rijden met een M vooraan en een H achteraan (die ze wisselen voor een M als het herfst wordt)
 
Ik was aangenaam verrast door de WTB raddlers. Ook in nat gras en een vettig bovenlaagje in het bos houden ze grip, en ze rollen nog licht ook (relatief natuurlijk gezien het profiel). Ze vallen wel smal heb ik de indruk (er lagen 40mm op), maar het is wat zot om ze te vervangen door een bredere band voor ze versleten zijn (of niet :thinking:)...
 
Nadeel van die WTB banden (niet de SG2 versie maar de standaard) is dat die sidewalls hebben gemaakt van sigarettenblaadjes. Zo dun en fragiel! Ok, bolt wel snel, maar gaat erg snel kapot.

Raddlers zijn echt verbazingwekkend grippy banden, ‘T is alsof je met velcro aan het rijden bent.
 
Jep. Als het een beetje nat ligt is dat eigenlijk een slick. Wel een schitterende band qua stevigheid, rolweerstand en prijs. Meesten die ik ken rijden met een M vooraan en een H achteraan (die ze wisselen voor een M als het herfst wordt)

Ah ga ik eens proberen als deze op zijn. (wat precies wel lang duurt) Hoe is de H in nat zand zoals de duinen in de winter? Of weet je dat niet?
 
Voor zand heb je gewoon volume nodig, profiel maakt daar niet zo bijster veel uit. Beter een 50mm slick dan een 35mm noppenband.

De M werkt goed in “normale modder”, zonder echt een trage band te worden.
 
Terug
Bovenaan