De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Vuistregel is dat een gesmeerde verbinding het aanhaalmoment met 25% moet verminderd worden.

Momentsleutel ijken is trouwens een dure business hoor. En ik zie de meerwaarde niet in om dat te doen als je maar sporadisch eens een bout ermee vastzet. Gewoon uw momentsleutel altijd ontspannen opbergen en mooi droog en warm opbergen en je komt al een heel eind.
Menig canyon wordt geassembleerd met die momentsleutel met dat oranje schaaltje en naald, dus zo super nauw steekt het ook niet :p
 
Gisteren beide banden tegelijk lek gereden op een afdaling met veelngrote stenen. 😑
Sealant sealde het gat vooraan na een tijdje. Achteraan niet en plug gestoken.
Beide banden bleven aan de velg lekken. Eerst dacht ik dat hij niet meer goed er op zat (en dat was niet te fixen met het handpompje) thuis met compressor gedaan meer dat bleek niet het probleem.
Extra sealant er in en zo gedicht gekregen.
Zou de band beschadigd geweest zijn van gekneld te zitten tussen de velgen en de stenen? Schade was niet te zien want zat nog bedekt door de velgen.
:cry2:
Mooie dag vandaag nog dus wou nog een fijne training doen in droog weer, 6km en de banden wouden niet meer mee... Vooraan opgelost door gewoon weer bij te pompen en hij sealde.
Achteraan pompen, 500m rijden en weer van dat ... Lijkt op een snakebite die na vorige keer gedicht was maar niet dicht blijft dus.
Andere band(en) dan maar?
 
:cry2:
Mooie dag vandaag nog dus wou nog een fijne training doen in droog weer, 6km en de banden wouden niet meer mee... Vooraan opgelost door gewoon weer bij te pompen en hij sealde.
Achteraan pompen, 500m rijden en weer van dat ... Lijkt op een snakebite die na vorige keer gedicht was maar niet dicht blijft dus.
Andere band(en) dan maar?
Banden goed inspecteren, desnoods eraf halen en eens opkuisen. Als er echt een scheur in zit, kan je ze altijd nog dicht naaien (hoewel dat eerder een lapmiddel is).
Het is overigens echt wel belangrijk dat je je tubeless velglint echt goed bevestigd. Neem hier zeker de tijd voor en doe het grondig! Zorg voor een goede overlap rond het ventielgat, desnoods dubbele portie lint. 9/10 lekken in een tubeless band, zijn te wijten aan slecht geplaatst velglint.
Ik heb al jaren goede ervaring met stans, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van de concurrentie. Never change a winning product!
 
Banden goed inspecteren, desnoods eraf halen en eens opkuisen. Als er echt een scheur in zit, kan je ze altijd nog dicht naaien (hoewel dat eerder een lapmiddel is).
Het is overigens echt wel belangrijk dat je je tubeless velglint echt goed bevestigd. Neem hier zeker de tijd voor en doe het grondig! Zorg voor een goede overlap rond het ventielgat, desnoods dubbele portie lint. 9/10 lekken in een tubeless band, zijn te wijten aan slecht geplaatst velglint.
Ik heb al jaren goede ervaring met stans, maar ik heb eerlijk gezegd geen idee van de concurrentie. Never change a winning product!
Morgen eens volledig er af halen en inspecteren. Bij de achterband is het een gatje in de wang van de band ter hoogte van de velg/net onder de velg, soms voelde ik de lucht er uit komen nadat ik hem weer opgepompt had.
Zolang ze niet gebruikt worden blijven ze hard (1,5 week vorige keer, nu 1 dag) het lijkt dus vanaf dat de band "werkt" dat het weer opent.

Aan het velglint zou het niet mogen liggen, eentje kwam perfect van de fabriek, andere heb ik zelf al vervangen en 700 probleemloze km's (en het lekt niet aan het ventiel, echt aan de zijkant aan de velg). Momenteel is het hier de sealant van Muc-Off.
 
Voor je alles eraf haalt: heel het wiel eens natmaken met water met wat zeep in. Dan zie je waar de belletjes ontstaan en waar het lekt.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Voor je alles eraf haalt: heel het wiel eens natmaken met water met wat zeep in. Dan zie je waar de belletjes ontstaan en waar het lekt.
Dat is nu al te laat maar ik voelde de lucht er ook uitkomen dus was wel zeker dat het daar ook zat.

20220917-105805.jpg

20220917-105745.jpg

20220917-105702.jpg
Het risico niet nog eens nemen en meteen vervangen (na 700km en al een plug er in ook)?
Hij stond nog perfect hard zolang er niet mee gereden wordt, vandaar mijn idee dat het weer begon te lekken nadat de band wat gewerkt heeft en het gaatje weer open is.

Met hem er af te halen leek het uiteinde van het velglint ook te lossen dus dit dan ook maar ineens vervangen, damn dat velglint van Muc-Off laat veel plakresten na!
 
Zo’n klein dingetje: nu de band er toch af is: stukje rubber van een oude binnenband knippen, op het einde ervan een dubbele knoop doen, en dan het vrije uiteinde met een naald van binnen naar buiten door de band duwen zodat de knoop tegen de band zit. Dan met wat Pattex Repair Extreme langs de buitenkant rond het gat wat kleven en het rubber ~2mm kort afknippen. Laten drogen en dan terug oppompen.
 
Zo’n klein dingetje: nu de band er toch af is: stukje rubber van een oude binnenband knippen, op het einde ervan een dubbele knoop doen, en dan het vrije uiteinde met een naald van binnen naar buiten door de band duwen zodat de knoop tegen de band zit. Dan met wat Pattex Repair Extreme langs de buitenkant rond het gat wat kleven en het rubber ~2mm kort afknippen. Laten drogen en dan terug oppompen.
Ik heb ooit de tip gekregen om Shoe Goo te gebruiken, blijkt een populair product te zijn onder de skaters. Werkt inderdaad fantastisch voor zo'n dingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
Vandaag nog eens het gravelpad langs de Dijle afgereden. Lag er perfect bij, quasi verlaten ook, en lekkere meewind. Iedereen die thuis gebleven is uit schrik voor slecht weer heeft toch wat gemist.
 
Waarom zou je dat willen als je ook gewoon voor 50€ een graveltocht met lauwe hamburger op het einde bij golazo kan rijden? :unsure:
 
Waarom zou je dat willen als je ook gewoon voor 50€ een graveltocht met lauwe hamburger op het einde bij golazo kan rijden? :unsure:
WK + Vlaanderen. Golazo is all over it... lauwe hamburger? Geen probleem.

Maareuh, ge kunt u niet zomaar vrij inschrijven hoor. Je zal eerst een qualifier moeten rijden in de UCI Gravel World Series en bij de 25% in je leeftijdsgroep moeten horen voor je naar het WK mag.
 
WK + Vlaanderen. Golazo is all over it... lauwe hamburger? Geen probleem.

Maareuh, ge kunt u niet zomaar vrij inschrijven hoor. Je zal eerst een qualifier moeten rijden in de UCI Gravel World Series en bij de 25% in je leeftijdsgroep moeten horen voor je naar het WK mag.

Is het niet een bepaald resultaat gereden hebben in 5 andere buitenlandse wedstrijden die hiervoor mee tellen? Dacht dat ik dat ergens gelezen had.
 
Gisteren in het Waasland een mtb toertocht gereden met de URS, was leuk! Banden (WTB Raddler) hebben overal grip, enkel het stuur is f*cking stijf (Easton EA50)...
 
Terug
Bovenaan