De grote Gravelbike thread (Grail/Grizl)

Heb je een Grizl?


  • Totaal aantal stemmers
    47
Vriendin van me heeft die (met Rival Etap). Wel erg tevreden van, beetje luie geometrie en rijdt als een tractor, maar geraakt wel goed vooruit op echt zwaar terrein. De ingebouwde demper in de achtervork haalt veel vibraties weg van het zadel, en helpt dus goed tegen vermoeidheid.
 
Heb ik nog hoor oi22.

Dat kleur van de scott is idd wel schoon é. Denk dat ik die gewoon ga houden voor woon-werk en zwift. De urs vervangt dan mijn hardtail mtb (die staat te koop).
 
Voila, daarom heb ik hem gekocht. iets met verwachtingen en zo…

Het is trouwens de basis carbon versie, de Urs One met Sram Apex en c1850 wielen. Balhoofd had wat speling (lagers zijn prima, gewoon niet deftig aangespannen), voorste remschijf zat beetje los en de achterste rem moet ofwel gebleed worden of een goed ontvet. Dat alles resulteerde in een nette prijs voor een weinig gebruikte fiets! Wielen ga ik wss wisselen met de ere tenaci‘s van Scotty, die zijn iets breder én lichter.
 
Voila, daarom heb ik hem gekocht. iets met verwachtingen en zo…

Het is trouwens de basis carbon versie, de Urs One met Sram Apex en c1850 wielen. Balhoofd had wat speling (lagers zijn prima, gewoon niet deftig aangespannen), voorste remschijf zat beetje los en de achterste rem moet ofwel gebleed worden of een goed ontvet. Dat alles resulteerde in een nette prijs voor een weinig gebruikte fiets! Wielen ga ik wss wisselen met de ere tenaci‘s van Scotty, die zijn iets breder én lichter.
Zelf eigenlijk altijd heel goede ervaringen gehad met SRAM Apex. Neemt ook vlot een cassette met 46T (zoals eigenlijke elke SRAM 1x). Enkel de pulley wheels zijn het upgraden waard.
Ik vind hem zeker iets hebben, die Urs
 
Allez, weer een mooi voorbeeld van de melkkoe die gravel geworden is.

Dit weekend kun je in Nieuwpoort naar de "Newport Gravel Day" (because english bekt better) voor een kleine bijdrage van maar liefst 25 euro. Enkel op gps, dus geen uitpijling, wel een koffie met boterkoek en een burger achteraf.

Maar je kan ook uwen beer afrijden op de terrils van Henegouwen en in mer du sable (Wiers, Les mordus des trolls vtt) voor een schamele 4,5 euro, mét afterparty, lokaal streekbier en sympathieke waalse medebelgen.
 
K zou eerlijk gezegd niet afzakken met de gravelbike, denk dat je nogal uw peren zou zien op de terril van Bernisart.

Met een paar grove banden en mijn dijen moet dat geen probleem zijn :unsure:

534
 
Allez, weer een mooi voorbeeld van de melkkoe die gravel geworden is.

Dit weekend kun je in Nieuwpoort naar de "Newport Gravel Day" (because english bekt better) voor een kleine bijdrage van maar liefst 25 euro. Enkel op gps, dus geen uitpijling, wel een koffie met boterkoek en een burger achteraf.

Maar je kan ook uwen beer afrijden op de terrils van Henegouwen en in mer du sable (Wiers, Les mordus des trolls vtt) voor een schamele 4,5 euro, mét afterparty, lokaal streekbier en sympathieke waalse medebelgen.
Verschil is natuurlijk dat veel van die VTT's georganiseerd worden door lokale clubs terwijl die Gravel ritten worden georganiseerd door de Golazo's van deze wereld.

Misschien moet ik volgend jaar de route van de eerste Gravel Bash als open event organiseren. Ik steek iemand wat geld toe om een simpele maar flashy website te bouwen, vraag mijnen buur om met zijn tot bar omgebouwde amerikaanse bus 's morgens de koffie te verzorgen en nadien pannekoeken/wafels en dan is het just onderweg een improv bevoorrading zetten... ge hebt aan die rates maar 50man nodig om uit de kosten te geraken :unsure:
 
Dit is niet wat je wilt zien wanneer je fork bags installeert... Torque sleutel op 2 Nm terwijl het tot 3 zou mogen gaan...

Canyon deze ochtend gecontacteerd ivm garantie en ik heb al reactie terug voor wat meer info, de responstijd is alleszins al in orde.


IMG-3115.jpg
Update hiervan, wegens verlof wat vertraging opgelopen.

Canyon gecontacteerd, zeer snel respons gekregen met de vraag om de fiets bij hen in Rotselaar binnen te brengen, Campe in Maldegem kon helaas niet aangezien alle garantiegevallen via hen moeten gaan.

Afgelopen vrijdag er eindelijk geraakt door vakantie en nogal onpraktische openingsuren.

Maandag respons gekregen dat de schade overeen lijkt te komen met te hard aandraaien van de bout terwijl ik mijn momentsleutel op 2Nm had gezet en het officieel tot 3 mag. Ze vroegen hoe oud mijn momentsleutel was en of die al dan niet recent was geijkt. Ik heb mijn momentsleutel begin 2021 gekocht en in de tussentijd geen ijking gedaan, wat mij in principe verantwoordelijk zou maken.

Om de proef toch eens op de som te nemen dit getest bij mijn fietsenmaker die zijn momentsleutel wel laat ijken. Ik draai iets aan tot 2Nm, hij zet zijn momentsleutel op 3Nm en kon nog verder draaien. Dit heb ik ook zo gecommuniceerd naar Canyon en omdat ze de oorzaak niet met 100% zekerheid kunnen bepalen geven ze mij het voordeel van de twijfel en krijg ik een nieuwe vork, hopelijk is die er binnenkort!

Klantenservice lijkt mij dus correct te werken, top, punt voor mijzelf; eens kijken waar ik mijn momentsleutel kan laten ijken (had ik beter gevraagd aan de fietsenmaker..)
 
Misschien een nuttige toevoeging ivm aandraaimomenten die hier al eens is gepasseerd.

Die worden behoudens een aantal uitzonderingen altijd “droog” gecommuniceerd. Dus als je een smeermiddel gebruikt ga je in de regel meer kracht op de bout zetten dan je mag. Het smeermiddel zorgt er namelijk voor dat alles beter glijdt en dus minder snel zal aangeven dat het te hard “spant.”

8Nm is dan al snel 10Nm enz.

OPLETTEN JONGHE
 
Terug
Bovenaan