BeyondGaming Frontpage 2.0

Ladies and gentlepeople,

De afgelopen twee jaar hebben we (in verschillende fases) gewerkt aan het ontwerp en werking van onze nieuwe frontpage. En vandaag zijn we op het punt gekomen waarop we denken: "Voila, het is klaar (genoeg*) om voor iedereen open te zetten"!

Hopelijk zijn jullie er even enthousiast over als wij:music:

(* er zijn nog een paar features in de pipeline die we pas later zullen toevoegen 😏 )

Frontpage 1.0​

De vorige frontpage (aangeleverd door de add-on "XenPorta") die opgestart is op 12 februari 2021 was goed genoeg om snel opgestart te geraken en levert goeie features aan qua back-end en organisatie (categorieën, thread promotion, attachment thumbnails, carousel...), met @moonstorm zijn vele custom hacks ivm de threadfields (= conclusie, pro/cons, about, ...) als kersen op de taart.

Qua frontpage UX/UI is één huge carousel afbeelding met drie halve artikelen (zonder titel) echter wel héél mager om te tonen "above the fold" (= wat je initieel ziet zonder naar beneden te scrollen).
Ook na het scrollen blijft de densiteit van informatie véél te laag, belangrijke artikelen verdrinken zo veel te snel in alle ruis.

1653215425798.png


Het prille begin​

De initiële interne discussie (met de allereerste mock-ups) hierover werd gestart op 22 mei 2022, en een van de eerste zaken die we in die fase aangepakt hebben (op 1 juli 2022) was dat grote (redelijk nutteloze) logo bovenaan de website inkrimpen naar de smallere header (zoals we die vandaag kennen).



Time to get serious​

Meerdere stille maanden later (inmiddels 30 maart 2023) werd na een zeer stevige brainstormsessie met alle leden van de werkgroep (de eindredactie en vertegenwoordigers van het infra team, het forum, de socials en de events) een ganse lijst opgesteld met welke technische features we nu eigenlijk echt willen, alsook een ruwe organisatie van hoe het er zou kunnen gaan uitzien (welke blokken met welke prioriteit).
In tussentijd werd er nog een aanpassing aan de header gedaan om de sociale icoontjes ook daarin te gaan huisvesten.

Op 7 november 2023 werd gestart met de allereerste werkende proof of concept, met als hoofddoel om maximaal instelbaar en dynamisch te zijn zodat we zoveel mogelijk puntjes van onze lijst konden waarmaken. De bedoeling van deze fase was vooral om te zien wat überhaupt mogelijk was, en alles qua achterliggende code al ver te laten vorderen zodat we hier later al niet te veel tijd mee verliezen.



Ondanks de redelijk IT-technische samenstelling van onze crew (die zoals je in de screenshots hierboven ziet duidelijk niet in de UI/UX wereld liggen :unsure: ), hebben we op 18 december 2023 samengezeten met een externe partij en samen met hem gans het ontwerpproces van begin tot einde doorlopen: intake en analyses, opmaken wireframe en uitwerken van het definitieve design met feedbackrondes met onze werkgroep.

Dit finale ontwerp werd op 16 maart 2024 aan ons doorgegeven en sindsdien zijn we de voorbije weken heel hard aan de slag gegaan om dit in ons softwarepakket zo naadloos mogelijk te integreren met de nodige tweaks en aanpassingen naarmate de integratie vorderde (wat bij momenten mijn steeds groeiende populatie grijze haren niet ten goede is gekomen).

De nieuwe frontpage​

Persoonlijk vinden we dat we er best wel goed in geslaagd zijn om het onmogelijke te verwezelijken: het tonen van zo veel mogelijk informatie zonder onze bezoekers te bombarderen (wat ècht wel niet simpel is om een goed evenwicht in te vinden).

Er is een combinatie van enkele verschillende types blokken waaronder de iets gedetailleerdere "tab lijst" (met in elke tab zen eigen paginering en sortering), en de iets drogere "image row" en "image tower" (waarbij je wat info kan zien als je er met de muis over hovert (desktop) of vinger over houdt (mobile).

Wedstrijden en events komen nu ook beter in de kijker, maar zijn enkel zichtbaar indien ze recent zijn opgestart. En nieuwe artikelen/forumposts sinds je laatste bezoek staan in het vet.

Ook werd heel veel aandacht besteed aan goeie support voor onze mobile bezoekers met het responsive design en "agressievere" paginering (de grootte van de lijstjes is op mobile opmerkelijk kleiner zodat je geen oververmoeide scrollvinger krijgt), alsook de gebruikers van de light lay-out werden niet in de steek gelaten.

Zelfs aan de snelheid van de frontpage werd heel veel aandacht besteed, een combinatie van geoptimaliseerde memory caching en automatische thumbnail resizing staan daarvoor centraal.

Aangezien deze nieuwe frontpage nog maar nèt publiek bereikbaar is, zal het ook nog even duren tegen dat alle ("nieuwe") advertenties op adem zijn gekomen. We weten nu al dat ze er in tussentijd wat raar kunnen uitzien, onze excuses daarvoor!

Indien jullie toch nog foutjes zouden vinden of feedback willen geven, kan dit uiteraard ten allen tijde in ons feedback & bugreports forum :)

BeyondGaming steunen
Om al deze veranderingen te kunnen doorvoeren, hebben we uiteraard budget moeten gebruiken. Budget dat er in eerste instantie gekomen is door jullie geweldige crowdfunding. We zouden hier nu op dit punt niet gekomen zijn zonder jullie, laat dat heel duidelijk zijn :bow:

Maar kosten voor het beheren van een website blijven maandelijks komen, dus hopen we dat we blijvend op jullie steun kunnen rekening.
Niet in de vorm van een crowdfunding, wel in de vorm van advertising. Of beter gezegd, het niet blokkeren van advertenties op onze website. We begrijpen dat dit soms verre van plezant is om naar te kijken, maar weet dat het ons wel wat ademruimte kan geven. Zowel om te blijven bestaan als te blijven groeien, innoveren.

Maar niet elke steun moet financieel gericht zijn. Wil je graag mee je schouders onder dit project zetten, dan horen we dat graag en bekijken onze verschillende diensten (redactie, cultuur, events, socials en forum) hoe je inpasbaar kan zijn binnen ons team.

Bij deze wil ik dan ook even specifiek vermelden dat onze redactie altijd op zoek is en blijft naar mensen die gepassioneerd zijn om te schrijven van nieuws, previews, specials en reviews. En dit zowel binnen games, bordspellen, films, theater, festivals,..
Lijkt je dit wel iets, mag je altijd vrijblijvend een mail sturen naar [email protected].
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Eigen smoel, en een stuk overzichtelijker. Knap werk!

Ik zou mezelf niet zijn zonder toch wat feedback:
  • De tags (gaming, film, ...) zijn prominenter dan de titels van de berichten, waardoor je die afleiden van de effectieve artikels en de pagina ook drukker maken dan nodig
  • Klikken op zo'n tag stuurt je naar de 'traditionele' nieuwsoverzichtpagina van die tag, is dat de bedoeling? Er zit hier ook een merkelijke delay op
  • De drie "menu's" met de verschillende tags (artikels - events, nieuws - beyondgaming, films - kids) waren mij eerst niet duidelijk. Ik vind het nu eerlijk gezegd nogal verwarrend, zeker op mobile waar je maar 3 artikels te zien krijgt. Ik zou persoonlijk eerder werken met 1 (herhaalde) menu met (alles, (p)reviews, specials, wedstrijden, events) zodat wanneer je naar ander scrollt je een vervolg krijgt van de oudere artikels in plaats van dat je een op basis van een tag nieuwe set artikels te zien krijgt. De 'genre' tags (gaming, film, serie, ...) zou ik als filter in de plaats van de sort steken.
  • Ik zou in het eerste "menu" het tabje 'Artikels' hernoemen naar 'Alles'
  • Bij het blok 'reviews' hebben de drie uitgelichte reviews elk een andere afbeeldingsgrootte, in het blok 'boardgames' zit er ook verschil op. Ook op mobile heel erg duidelijk.
  • De sort (recentst, meeste views, ...) werkt hier nog wat stroef. Er duiken zo ook heel wat artikels op zonder afbeeldingen. Persoonlijk vind ik zo'n sort op de nieuwspagina ook niet echt nodig. Je komt hier voor nieuws.
  • Als je een sort hebt op views, likes, reacties, zou ik ook verwachten dat je een counter ziet bij de artikels in het overzicht van views, likes en reacties
  • Op mobile zou ik eerder naar een 6-tal artikels kijken voor je naar de volgende blok gaat. Drie artikels is heel beperkt voor een overzicht van wat nieuw is. Met de pijltjes werken is niet zo praktisch. Je moet al ferm naar onder scrollen om terug artikels te zien, maar daar is het dus imo vreemd dat je dan in een andere set berichten komt.
  • Wanneer je met de pijltjes extra artikels wil bekijken, zou ik de focus terug bovenaan leggen. Zeker in mobile.
 
Laatst bewerkt:
Klikken op zo'n tag stuurt je naar de 'traditionele' nieuwsoverzichtpagina van die tag, is dat de bedoeling? Er zit hier ook een merkelijke delay op
Dat is de bedoeling (en meteen een redelijk bewijs van hoeveel sneller de huidige frontpage is tov de vorige software naar waar je even terugkeert).

Er duiken zo ook heel wat artikels op zonder afbeeldingen.
Staat op mijn lijstje voor de eerste resem fixes, was niet opgevallen/doorgegeven bij de interne tests.

Bij het blok 'reviews' hebben de drie uitgelichte reviews elk een andere afbeeldingsgrootte, in het blok 'boardgames' zit er ook verschil op. Ook op mobile heel erg duidelijk.
Bij het alternatief waren er andere problemen :D Het is een beetje kiezen welk van de twee "het minst slecht" is :unsure:

(de andere puntjes negeer ik niet, maar zijn voornamelijk keuzes door mensen die er véél meer van afweten dan ik en/of goedgekeurd door de werkgroep)
 
Bij het alternatief waren er andere problemen :D Het is een beetje kiezen welk van de twee "het minst slecht" is :unsure:
Aan wat ligt dat dan? Kan dat niet opgelost worden met bij elk artikel steeds dezelfde imagegrootte te hanteren?

(de andere puntjes negeer ik niet, maar zijn voornamelijk keuzes door mensen die er véél meer van afweten dan ik en/of goedgekeurd door de werkgroep)
De perfecte UX die iedereen pleased bestaat niet he, elke keuze heeft zijn voor- en nadelen en zijn voor- en tegenstanders, en je bent altijd gelimiteerd door de technologie (enfin, in de praktijk meestal door het budget :unsure:). Intussen ook al genoeg ervaring mee 😅. Ik geef maar mee wat mijn eerste indruk is. Maar die is zeker op desktop wel positief! De before the fold zit daar voor mij echt al heel goed. Heel mooi overzicht, ook de link naar het forum komt veel beter uit. Enkel die tags leiden daar voor mij wat teveel af. Van de mobile versie ben ik minder overtuigd, maar ik denk dat meer artikels tonen al veel kan helpen daar.
 
Ik vind het persoonlijk een achteruitgang. Vond de vorige versie toch een stuk beter visueel (sorry).
Je moet het toch ook wat tijd geven om aan te wennen. Maar natuurlijk zal dit nooit voor iedereen de perfecte match zijn.

En hier is geen sorry voor nodig, je mag dit perfect aangeven hoor.
 
Mijn enige opmerking ligt in lijn eentje van @Sir.Killalot: wth zijn die tags? Wanneer ik de pagina skim lees ik alleen maar: film, gaming, events en niets van inhoud. Persoonlijk mag daar voor mij wel iets komen dat de titels prominenter zijn dan de tags (die voor mij echt randinformatie zijn).

Voor de rest vind ik het wel een vooruitgang. Ik hou wel van de "simpelere" lijstjes view in plaats van al die tegels die mij veel te druk worden.
GG @Crew :thumb:
 
Tweakers stijl vind ik nog altijd het beste qua overzicht
Ook fan van. Ik denk niet dat er veel mensen zijn die weten waarvoor de symbolen (hun tags) staan voor hun artikels, maar uiteindelijk boeien die ook weinig. De titels van de artikels zijn het belangrijkste, en op Tweakers heb je een heel mooi overzicht van hun recentste nieuws.
 
Wel een hele verandering, ik zal het efkes gewoon moeten worden.

1 opmerking: ik denk dat de balk met categorieën (artikels, reviews) nu niet mooi is door de gradiënt. Ik zou daar een effen balk van maken zoals die er boven (Jouw nieuwsfeed enz).
 
Wat is dit? Terug naar de 'overzichtelijke tijd van toen'? :D

Ik heb de overstap naar de gigantische 'banners' ergens een decennium-of-meer-terug altijd een beetje vreemd gevonden. Je scrolt je verloren om andere items te zien en het leek soms wat op 'veranderen om te veranderen'. Totaal niet overzichtelijk. Zo zie je maar dat alles terugkomt ;)
 
Terug
Bovenaan