De band met je ouders

Hoe zou je de relatie met je ouders omschrijven?

  • Goede relatie met vader & moeder

    Stemmen: 236 73,1%
  • Goede relatie met vader; slechte relatie met moeder

    Stemmen: 18 5,6%
  • Slechte relatie met vader; goede relatie met moeder

    Stemmen: 39 12,1%
  • Slechte relatie met vader & moeder

    Stemmen: 30 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    323
Ergens blij dat ik niet alleen ben.
Al gun ik iedereen het beste met hun eigen kinderen.

Mijn vader is een agressieve, narcistische Alcoholiker. Band met mijn mama is wel oké maar het stoort me dat ze bij hem blijft en me zo dwingt om nog met hem om te moeten gaan. Beetje Stockholm syndroom.
 
Ik vind de cijfers confronterend, ik kan het bijna niet vatten dat zoveel mensen een slechte band hebben met de ouders. Ik kom uit een warm nest, ik zie mijn ouders/broer/zus elke week, ik hoor ze bijna dagelijks (bellen enkel indien dringend, maar via messenger/whatsapp). Mijn ouders zijn nog steeds samen, hebben hun leven toegewijd aan onze opvoeding (ik ben niet altijd akkoord met alles, maar alles was voor het goeie). Mijn zus woont nu op 2km van mijn ouders, mijn broer op 6km en ik op 25km. Maar ongeacht die afstanden kunnen we alle drie op elk moment op elke mogelijke hulp of steun rekenen. Onze partners zijn allemaal vanaf dag 1 als familie onthaald geweest en mogen evenveel vragen als de eigen kinderen.

Mijn vriendin en ik waren vorige week in isolatie met corona. Nu, ik had een collect and go klaar gezet en mocht er niet zelf achter, dus vader is geweest. Voor hem was dat in totaal 2u en 70km rondrijden, maar die doet dat met plezier, want een van de kinderen blij maken. Meer nog, er stond elke dag een maaltijd in de garage, enkel nog op te warmen, op zijn kosten. Die mens heeft dus elke dag gekookt, een uur over en weer gereden om dat te kunnen doen, zonder dat we dat vroegen, integendeel.

Gaan we op vakantie, komt hij voor de dieren die niet mee kunnen zorgen, omgekeerd ook. Ik kan me dat eigenlijk niet voorstellen hoe het is om een slechte relatie met je ouders te hebben. Ik heb wel het idee dat zoiets in bijna elke situatie wel van de ouders moet komen, want als ik bedenk wat ik en mijn broer allemaal uitgestoken hebben als puber, om onvoorwaardelijke liefde te blijven krijgen, dat is bijna niet te vatten. Nu nog, als een van ons iets dwaas doet, onze pa zou nog de schuld opnemen moesten we dat toelaten, om de kinderen hun toekomst te vrijwaren (ook al zijn we allen 30-40jr oud).

Nee, ze hebben hun fouten, zoals iedereen, maar ik kan geen slecht woord over mijn ouders vertellen, en ga ze ook altijd verdedigen. Ik hoop dat als ik zelf ooit kinderen heb, de band even goed zal zijn.
 
Ik vind de cijfers confronterend, ik kan het bijna niet vatten dat zoveel mensen een slechte band hebben met de ouders.
Eerlijk gezegd, iets boven de 70% met goede relatie lijkt me ook niet zo dramatisch. Anderzijds denk ik wel dat we hier sowieso al een niet echt representatief zijn voor heel België, ik kan mij inbeelden dat er nog wel wat drama's onder de radar blijven als je zoals hier in de overwegend redelijk geschoolde middenklasse gaat kijken.

Ondanks mijn niet zo opbeurende posts heb ik ook gewoon een goede band genoteerd, maar als ik dan kijk naar de generatie eerder (grootouders) is dat toch iets anders. Ik kan mij inbeelden dat de trauma's van die generatie (de oorlog, werken als zaligmakend, geen oog voor mentaal welzijn, samenblijven ondanks open oorlog, ...) ook wel een impact hebben op hun kinderen (onze ouders) en zo verder.
 
Ondanks mijn niet zo opbeurende posts heb ik ook gewoon een goede band genoteerd, maar als ik dan kijk naar de generatie eerder (grootouders) is dat toch iets anders. Ik kan mij inbeelden dat de trauma's van die generatie (de oorlog, werken als zaligmakend, geen oog voor mentaal welzijn, samenblijven ondanks open oorlog, ...) ook wel een impact hebben op hun kinderen (onze ouders) en zo verder.
Om hier ff op voort te gaan (en misschien niet helemaal on topic en overlapt ook met mentaal welzijn topic)... Om die reden vind ik het zo storend dat mensen tegenwoordig doen alsof 'deze generatie' van mensen met depressie en mentale problemen allemaal het gevolg is van te veel willen doen, te veel hooi op je vork nemen, maatschappelijke druk, minder veerkracht hebben, perfectionisme,,... Of uberhaupt te maken heeft met kenmerken van deze generatie (whatever modewoorden ze daarop willen plakken).

Allez, dat zal wel voor een deel zo zijn hé en daar moet dan ook over gepraat worden natuurlijk, maar sommigen zijn ook gewoon van in het ei serieus gekloot. Als je al op jonge leeftijd wordt geconfronteerd met alcoholisme, mishandeling, seksueel misbruik, emotionele verwaarlozing enzovoort enzoverder, dan ben je niet depressief omdat je 'te veel wil' in het leven.

Negeren of ontkennen dat er zo'n soort situaties bestaan is een deel van het probleem.

Voilà, eens een onderlijntje, ik doe dat nooit.
 
Van sommige verhalen word je intens verdrietig.🥺
Oneindig veel sterkte aan al degene die issues hebben (gehad) met hun ouder(s) en nog steeds met het verleden struggelen.:hug:
Mijn situatie is behoorlijk ingewikkeld en de enige ouder die nu heb is paps en daarmee is de band uitstekend.
 
Bon, ik vond van mezelf dat ik een neutrale tot cava band had met mijn beide ouders maar als ik dit allemaal lees ben ik gewoon heel blij met mijn band met beiden.
For what it's worth: sterkte aan iedereen hier met de minder mooie verhalen. Ik weet dat het stom klinkt maar bon.

Ik ben enig kind van ouders die gescheiden zijn op mijn 13 (ben nu 36), mijn moeder is ondertussen al een hele tijd hertrouwd.
Ik heb een goeie jeugd gehad met beide ouders die ervoor zorgden dat ik weinig tot niks tekort kwam.

Met mijn moeder heb ik geen slechte band maar het botst geregeld. Ik weet dat ze het goed bedoeld maar ik kan niet goed om met haar betuttelende en controlerend gedrag. Gezien ik dan van nature uit ook nog eens iemand ben die niet snel mensen mist ga ik eigenlijk ook gewoon te weinig langs bij haar. Ik zie haar graag en ik weet dat zij mij ook graag ziet maar we zijn gewoon 2 personen die niet te lang bij elkaar kunnen zijn zonder dat er ergernissen boven komen, vooral langs mijn kant dan. Langs de andere kant is haar verwijten in mijn bijzijn dan weer wel een garantie dat je op zijn minst klinkende ruzie hebt want het blijft mijn moeder :) Ik kan ook weinig misvragen aan haar en zij aan mij.

Mijn vader is, en dit zeg ik met heel veel liefde voor de man, een beetje simpel van geest. Ik bedoel hiermee geen beschutte werkplaats niveau maar hij stond ook niet bepaald vooraan toen het verstand werd uitgedeeld. Zijn interesses beperken zich tot voetbal en fitness en hij heeft de concentratiespanne van een goudvis. Als kind heeft hij weinig liefde gekregen van zijn ouders dus hij weet ook totaal niet hoe hij dat aan mij moet geven. Ik ga er om de zoveel weken eens langs om te gaan eten (dan moeten we minder praten met elkaar want een conversatie bestaat eigenlijk vooral uit voetbal en "hoe ist?") Na een dik uur weten we eigenlijk ook niet meer wat zeggen en ben ik vaak snel weg. Tussendoor sms'en we wat naar elkaar als het voetbal is. Met het EK hebben we elkaar dus veel gehoord :)
Ik heb het een lange tijd moeilijk gehad met het feit dat hij altijd onverschillig leek (bv. toen ik ging vertellen dat ik en mijn ex-vrouw gingen scheiden heeft hij ff gevloekt, met medelijden gekeken naar mij en toen gevraagd of ik zaterdag de match had gezien)
Ondertussen heb ik dat kunnen relativeren. Ik merk ondertussen gewoon dat hij mij oprecht graag ziet maar gewoon niet weet hoe hij dat moet tonen maar wel zijn best doet. Zo deed het wel deugd om een telefoontje te krijgen van hem tijdens de overstromingen in de ardennen (waren daar op vakantie) of ik OK was. Dat het in datzelfde gesprek een halve minuut later al over iets anders ging boeide op die moment niet.

Langs de andere kant heeft mijn vriendin dan weer ouders die nog steeds gelukkig getrouwd zijn en die voor het minste aan de telefoon hangen en constant willen afspreken. Ik ben misschien ergens wel jaloers over de band die ze hebben maar eerlijk gezegd vind ik het eerder verstikkend. Die constante aanwezigheid werkt bij momenten gewoon echt op mijn systeem. Het is die mensen hun grote droom om in een soort van vierkantshoeve te gaan wonen met hun huis in het midden en hun beide dochters aan de zijkanten. Ik hoop dus stiekem dat ze nooit winnen op die wekelijkse euromillions want dat hou ik geen maand vol :D
 
Langs de andere kant heeft mijn vriendin dan weer ouders die nog steeds gelukkig getrouwd zijn en die voor het minste aan de telefoon hangen en constant willen afspreken. Ik ben misschien ergens wel jaloers over de band die ze hebben maar eerlijk gezegd vind ik het eerder verstikkend. Die constante aanwezigheid werkt bij momenten gewoon echt op mijn systeem. Het is die mensen hun grote droom om in een soort van vierkantshoeve te gaan wonen met hun huis in het midden en hun beide dochters aan de zijkanten. Ik hoop dus stiekem dat ze nooit winnen op die wekelijkse euromillions want dat hou ik geen maand vol :D
Haha, dat heb ik ook wel hoor en dat is ook iets wat vaak voor ruzie zorgde bij ex-lieven.

Bij mijn familie gaat iedereen langs wanneer hij of zij wil. Als er iemand niet bij is, wordt wel gevraagd waarom maar er wordt daar verder geen oordeel over gegeven of zo. Als ik dan eens niet mee wou bij een familiefeest bij een partner, was het direct van: "Oei, wat moeten wij dan zeggen??" of dan bleek dat ze al twee keer excuses hadden verzonnen of zo??

Daar was dat blijkbaar echt not done om drie keer op rij ergens niet naartoe te gaan terwijl het bij ons eerder 'trek uw plan' is. Tof als ge komt, ook goed als je iets anders te doen hebt. En dan had je bij mijn ex'en van die verplichte pannenkoekenbijeenkomsten op zondag waar je élke zondag moet zijn en als je daar niet was, was dat toch een beetje onbeleefd en wooaaah ik werd daar helemaal kriegelig van, laat mij toch met rust zeg.

Mijn huidige partner heeft geen ouders meer, enkel nog een broer maar die woont in Barcelona dus super :unsure:
 
Laatst bewerkt:
Haha, dat heb ik ook wel hoor en dat is ook iets wat vaak voor ruzie zorgde bij ex-lieven.

Bij mijn familie gaat iedereen langs wanneer hij of zij wil. Als er iemand niet bij is, wordt wel gevraagd waarom maar er wordt daar verder geen oordeel over gegeven of zo. Als ik dan eens niet mee wou bij een familiefeest bij een partner, was het direct van: "Oei, wat moeten wij dan zeggen??" of dan bleek dat ze al twee keer excuses hadden verzonnen of zo??

Daar was dat blijkbaar echt not done om drie keer op rij ergens niet naartoe te gaan terwijl het bij ons eerder 'trek uw plan' is. Tof als ge komt, ook goed als je iets anders te doen hebt. En dan had je bij mijn ex'en van die verplichte pannenkoekenbijeenkomsten op zondag waar je élke zondag moet zijn en als je daar niet was, was dat toch een beetje onbeleefd en wooaaah ik werd daar helemaal kriegelig van, laat mij toch met rust zeg.

Mijn huidige partner heeft geen ouders meer, enkel nog een broer maar die woont in Barcelona dus super :unsure:
Jop!
Sinds vrijdag terug van vakantie... Ook al hebben ze daar om de 2 dagen gebeld moesten we zaterdag al naar daar. Maandagavond was het dan met het hele gezin daar gaan eten want de zus was ook terug uit verlof. Mijn vriendin is maandag op haar nieuw werk begonnen. Daar is maandagavond tijdens het eten al uitgebreid over gepraat maar toch hebben ze gisteren ook nog een half uur gebeld om te horen hoe het op de tweede dag was. Sowieso dat er vanavond gebeld wordt over dag 3 en we dit weekend wel weer een uitnodiging krijgen voor het een of het ander. Ook random telefoongesprekken omdat ze iets op tv gezien hebben waar ze van denken dat wij dat ook goed vinden zijn schering en inslag. Tis zo precies of ze vergeten zijn om de navelstreng door te knippen na de geboorte...

Mijn vriendin snapt mij gelukkig wel, dat ik dat allemaal soms wat veel vind en verzint vaak excuses (al was het al voor mij alleen) dus op zich is het allemaal wel cava zenne. Maar er worden daar toch iets te veel familie-momenten georganiseerd naar mijn goesting.
Maar tzal een beetje zijn wat je gewoon bent zeker? Ik ga normaal gezien gemiddeld om de 2 weken eens langs bij mijn kant (ma, pa, oma) voor een uurtje of 2. Dat vind ik ruim voldoende gezien ik buiten mijn familie ook nog wel werk, hobby's en vrienden heb.

Maar kom, als ik moet kiezen tussen mijn vriendin haar gezin en sommige dingen die hier al gepasseerd zijn is het nog steeds een makkelijke keuze he.
 
Als kind vond ik mijn kindertijd helemaal ok. Pas toen ik een tiener werd, werd het mij duidelijk dat mijn vader veel meer dronk dan ‘normaal’ en dat hij duidelijk manisch-depressief was. In mijn latere tienerjaren is mijn moeder dan depressief geworden (vader genetisch, moeder door omstandigheden) en ook zwaar beginnen drinken. Ze zijn beiden uiteindelijk gestorven aan hetzelfde: interne bloeding door alcohol. 64 en 62. Veel te jong.
Ik mis hen allebei, mijn vader meer. Met mijn moeder heb ik veel - voor eeuwig nu - onopgeloste vragen en verwijten. Ik verschiet soms dat ze echt weg is, missen is het verkeerde woord.
Feit is dat ik niet zou zijn zoals ik ben zonder hen, ik zou misschien zonder de verzameling pillen kunnen en eens iets echt ‘voelen’ tot in de grond van mijn zijn… maar aan de andere kant heb ik we vrede met mijzelf. Ik zou een betere moeder willen zijn, dat wel. Ik heb in wezen indertijd mijzelf opgevoed, dat maakt het nu soms moeilijk.
 
Ik verschiet er ook van dat sommige mensen spijtig een slechte kindertijd of band met de ouders hebben.

Ik heb(had - zie vader) een zeer goede band met mijn ouders. Beide hebben mij vrij streng opgevoed, zie niet uitgaan in de week en alleen maar in het weekend + wanneer je kan altijd werken. Was dit gemakkelijk toen ? Neen. Toen de vrienden buiten zaten te spelen, moest ik mee gaan werken in de tuin, of ergens mee in een appartement schilderen enz. Toen het verlof was zat ik dan ergens een vakantie job te doen of in een kelder te sorteren. Op die leeftijd was het zeer gevloek. Echter stonden mijn ouders voor het school en problemen (als ik ze gehad zou hebben want ben altijd een braaf mannetje geweest) altijd gereed.

Ik heb wel toen ik in mijn eerste appartement introk wel gevloekt omdat ik geen hulp kreeg. Ik spreek niet over het financiële, maar wel over arbeid. Ik heb altijd moeten klaarstaan om hen te helpen, zie tuin of ergens anders, en nu ik hulp wou hebben om mee te verven dan kreeg ik het antwoord: "geen tijd, zie werk..". Dus dan had ik echt een gevoel van dat ik er alleen voorstond. Ergens ben ik dankbaar weer dat dit gebeurd is want mijn zelfzekerheid steeg omdat ik zelf alles heb moeten uitdokteren. (had besloten i.p.v. te verven om zelf alles te verbouwen).

Helaas is mijn vader 2 jaar geleden plotseling overleden, vlak voor zijn verjaardag. Mens ging 57 jaar worden en was perfect van gezondheid. (alle testen ervoor, wezen uit dat hij gezond was), toch ging het licht bij hem plotseling uit. Deed zijn ogen dicht om te chillen na zijn boek te lezen en het licht ging uit. Ik heb helaas alles zelf van die dag moeten regelen. En ik kan verzekeren, als je een goede band met je ouders hebt, dat je vader je beste maat was (arm over de schouder, samen naar circuit zolder gaan, zelf durven meenemen met u maten voor te zwansen) is kankerhard.
Ambulance is gewoon gekomen, vastgesteld wat de doodoorzaak was en that's it. Ik heb zelf de handdoek over hem kunnen leggen, alles opkuisen, de dienst kunnen bellen, notaris enz want mijn moeder was in shock.

Je leven is nooit meer hetzelfde (heb zelf op een kantelpunt hierdoor gestaan in mijn leven dat ik er ook een punt aan wou maken, wees gerust ik zen er door hoor) helaas en je ziet nog altijd mensen die er zo van verschieten omdat ze totaal niet zo'n band hadden. Mijn moeder is een enorme sterke, zelfstandige vrouw, maar voor haar en ons is het leven "thuis" niet hetzelfde meer. Kerst is niet meer hetzelfde, elke dag dat die maand nadert, voel je de spanning naderen. Op dat gebied wou ik soms dat ik een slechte band had en mij allemaal dat niet aantrok, maar toch als ik terugblik wat voor een bangelijke "gast" ons vader was en mis het soms dat ik dat nooit echt vlak in zijn gezicht heb kunnen zeggen wat voor een zalige, mafkees hij was en hoe trots ik ook ben/was dat hij mijne pa was. :cry:
 
Ik verschiet er ook van dat sommige mensen spijtig een slechte kindertijd of band met de ouders hebben.

Ik heb(had - zie vader) een zeer goede band met mijn ouders. Beide hebben mij vrij streng opgevoed, zie niet uitgaan in de week en alleen maar in het weekend + wanneer je kan altijd werken. Was dit gemakkelijk toen ? Neen. Toen de vrienden buiten zaten te spelen, moest ik mee gaan werken in de tuin, of ergens mee in een appartement schilderen enz. Toen het verlof was zat ik dan ergens een vakantie job te doen of in een kelder te sorteren. Op die leeftijd was het zeer gevloek. Echter stonden mijn ouders voor het school en problemen (als ik ze gehad zou hebben want ben altijd een braaf mannetje geweest) altijd gereed.

Ik heb wel toen ik in mijn eerste appartement introk wel gevloekt omdat ik geen hulp kreeg. Ik spreek niet over het financiële, maar wel over arbeid. Ik heb altijd moeten klaarstaan om hen te helpen, zie tuin of ergens anders, en nu ik hulp wou hebben om mee te verven dan kreeg ik het antwoord: "geen tijd, zie werk..". Dus dan had ik echt een gevoel van dat ik er alleen voorstond. Ergens ben ik dankbaar weer dat dit gebeurd is want mijn zelfzekerheid steeg omdat ik zelf alles heb moeten uitdokteren. (had besloten i.p.v. te verven om zelf alles te verbouwen).

Helaas is mijn vader 2 jaar geleden plotseling overleden, vlak voor zijn verjaardag. Mens ging 57 jaar worden en was perfect van gezondheid. (alle testen ervoor, wezen uit dat hij gezond was), toch ging het licht bij hem plotseling uit. Deed zijn ogen dicht om te chillen na zijn boek te lezen en het licht ging uit. Ik heb helaas alles zelf van die dag moeten regelen. En ik kan verzekeren, als je een goede band met je ouders hebt, dat je vader je beste maat was (arm over de schouder, samen naar circuit zolder gaan, zelf durven meenemen met u maten voor te zwansen) is kankerhard.
Ambulance is gewoon gekomen, vastgesteld wat de doodoorzaak was en that's it. Ik heb zelf de handdoek over hem kunnen leggen, alles opkuisen, de dienst kunnen bellen, notaris enz want mijn moeder was in shock.

Je leven is nooit meer hetzelfde (heb zelf op een kantelpunt hierdoor gestaan in mijn leven dat ik er ook een punt aan wou maken, wees gerust ik zen er door hoor) helaas en je ziet nog altijd mensen die er zo van verschieten omdat ze totaal niet zo'n band hadden. Mijn moeder is een enorme sterke, zelfstandige vrouw, maar voor haar en ons is het leven "thuis" niet hetzelfde meer. Kerst is niet meer hetzelfde, elke dag dat die maand nadert, voel je de spanning naderen. Op dat gebied wou ik soms dat ik een slechte band had en mij allemaal dat niet aantrok, maar toch als ik terugblik wat voor een bangelijke "gast" ons vader was en mis het soms dat ik dat nooit echt vlak in zijn gezicht heb kunnen zeggen wat voor een zalige, mafkees hij was en hoe trots ik ook ben/was dat hij mijne pa was. :cry:
Het zal misschien van persoon tot persoon verschillen, maar een collega van me had een beetje hetzelfde verhaal uit zijn jeugd zoals jij en dat neemt hij zijn ouders toch wel erg kwalijk (tot een lichte haat zelfs). Omdat hij zegt dat ze voor een groot deel zijn jeugd en kindertijd afgepakt hebben hiermee.

Nuja de ene gaat daar anders mee om dan de andere en zoveel te beter voor jou dat dit compleet anders is bij jou. Hij gaat wel geweten hebben wat je voor hem voelde, als ouder voel je dat wel als je een goeie band hebt met je kind en graag gezien bent.
 
Het zal misschien van persoon tot persoon verschillen, maar een collega van me had een beetje hetzelfde verhaal uit zijn jeugd zoals jij en dat neemt hij zijn ouders toch wel erg kwalijk (tot een lichte haat zelfs). Omdat hij zegt dat ze voor een groot deel zijn jeugd en kindertijd afgepakt hebben hiermee.

Nuja de ene gaat daar anders mee om dan de andere en zoveel te beter voor jou dat dit compleet anders is bij jou. Hij gaat wel geweten hebben wat je voor hem voelde, als ouder voel je dat wel als je een goeie band hebt met je kind en graag gezien bent.
Ik begrijp uw collega wel. Ik ben zelf (misschien wel erdoor gevormd) helemaal geen uitgaander, dus kan goed zijn als ik die vrijheid had, dat ik toch gewoon binnenbleef en de PS1 aan had gezet. Echter was het toen wel van: "mannen het is donderdag. Gaan we naar Red&blue, of Café Anvers?" en ik hoorde dit op de achtergrond en tja voor mij was dat geen optie. De dag erna hoorde je dan soms de verhalen of wie weet een koppel dat ook gevormd was.. Ik ben heel laat pas beginnen daten (direct met mijn vrouw) en dat was pas in de hoge school omdat ik altijd maar moest werken (den helft zat in het middelbaar te vozen met een griet, en ik zat aardappelen te snijden in de frituur of thuis te blijven..) Dus ik heb inderdaad wel wat gemist. Echter geen wrok, want als ik terugkijk mis ik niets. Ik heb geen FB of IG, ik wil geen duizenden vrienden hebben of lastig gevallen worden, ik wil alleen met mijn gezin zijn.
 
Ik heb deze ochtend een kerstkaartje op de bus gedaan voor mijn papa met een geschenkbon erin. Contact is zoals al gezegd heel erg verwaterd en ik vond het moeilijk om een gepaste boodschap te vinden. Het enige raakvlak dat we vroeger hadden, is een passie voor lezen, dus ik heb een gedicht van Herman de Coninck op het kaartje overgeschreven omdat ik niet uit mijn eigen woorden geraakte. Met het risico dat dit heel erg als r/iam14andthisisverydeep zal overkomen, dit is het gedicht:

Een angorakat in de sneeuw: afgemeten,
om niet met elke stap zichzelf in al
dat witte te vergeten.

Sneeuw blijft het weten.
Het lijkt of hij zich pas nadien scrupuleus
rond al die pootjes heeft gelegd.

Zoals je praat rond tederheid
die nog niet wordt gezegd.
Nu kreeg ik toevallig vlak daarna een e-mail van hem:

Hallo [x]
Ik heb voor kerst geld overgeschreven. Veel genot.

Ik hoop dat dat kaartje toch een beetje een opening kan zijn, maar ik heb schrik om me afgewezen te voelen als hij zelf geen zin meer heeft in een diepgaander contact dan 1x per jaar eens een droge e-mail pro forma uit te sturen.
 
Ik heb deze ochtend een kerstkaartje op de bus gedaan voor mijn papa met een geschenkbon erin. Contact is zoals al gezegd heel erg verwaterd en ik vond het moeilijk om een gepaste boodschap te vinden. Het enige raakvlak dat we vroeger hadden, is een passie voor lezen, dus ik heb een gedicht van Herman de Coninck op het kaartje overgeschreven omdat ik niet uit mijn eigen woorden geraakte. Met het risico dat dit heel erg als r/iam14andthisisverydeep zal overkomen, dit is het gedicht:


Nu kreeg ik toevallig vlak daarna een e-mail van hem:



Ik hoop dat dat kaartje toch een beetje een opening kan zijn, maar ik heb schrik om me afgewezen te voelen als hij zelf geen zin meer heeft in een diepgaander contact dan 1x per jaar eens een droge e-mail pro forma uit te sturen.
Good on you. Be the better woman in dit geval. Als het dan nog niks wordt, kun je jezelf al niks verwijten.
 
  • Leuk
Waarderingen: 515
:hug:

je kan jezelf daar niks in kwalijk nemen en hebt moeite gedaan. Sommige mensen gaan nu eenmaal niet willen of kunnen veranderen.
 
Where to begin...

Momenteel is het contact met mijn ouders al een aantal jaar quasi nul. Het is zowat begonnen toen mijn grootmoeder is gestorven een 5-tal jaar terug. Net op dat moment hadden mijn vrouw en ik ook wat barsten in onze relatie, waardoor we in die periode voor de eerste maal uiteen zijn gegaan. Ik woonde toen tijdelijk bij mijn ouders (die er wel vaak niet zijn wegens 2de verblijf in Spanje). De breuk is er eigenlijk gekomen net voor de begrafenis, waardoor mijn vrouw daar niet naast mij zat maar ergens achteraan in de kerk en er niet bij was op de koffietafel nadien. Dat mijn ex-vriendin daar dan ook zat in de kerk (mijn ouders hadden die ook een rouwbrief gestuurd) was olie op het vuur natuurlijk. Vanaf dat moment is eigenlijk de relatie tussen mijn ouders en mijn vrouw beginnen te verzuren. Hoewel het voordien al moeilijk was, na de geboorte van ons eerste kind, onze zoon, vroeg ze aan mijn vrouw of we ons toch niet anders wilde laten noemen door onze kinderen, ipv "Moeke en Vake". Ze vond vake niet bij mij passen en had daar een nare ervaring mee van een vroegere nonkel. Maar ziets vraag je toch echt niet? Als wij willen dat onze kinderen ons moeke en vake noemen, dan is dat onze beslissing, zeker omdat dat bij mijn vrouw thuis zo was en zij daar altijd van had gedroomd. Mijn moeder heeft toen ook de overleden vader van mijn vrouw beledigd, wat heel zwaar viel bij mijn vrouw.

Soit, vlak na die breuk bleek mijn vrouw opnieuw zwanger te zijn en hebben we besloten opnieuw samen te komen. Maar eigenlijk is toen, vanaf de geboorte van mijn dochtertje, de breuk met mijn ouders begonnen. Ik had steeds gezegd dat mijn zus meter zou mogen worden van ons 2de kind, maar gezien de slechte band op dat moment van mijn vrouw met mijn ouders en mijn zus, zag mijn vrouw dat niet zitten. Uiteindelijk hebben mijn zus en zeker mijn moeder dat tot nu nooit kunnen verkroppen. Bij de geboorte, in het ziekenhuis, zat mijn moeder daar met een lang gezicht en heeft ze mijn vrouw quasi genegeerd. Mijn moeder kan heel erg koppig zijn maar daar is ze echt wel te ver gegaan, ipv tevreden te zijn met een nieuw kleinkind bleef ze gefocust op dat meter-zijn. Ze was bv ook kwaad omdat we de geboortelijst niet in de winkel van een kennis van haar (die wij niet eens kennen) hebben gedaan. Ze heeft dan zelf maar iets daar gekocht ipv van onze geboortelijst, ze weigerde in die andere winkel iets te kopen. Het punt waarop het echt fout gelopen is, was een 3tal weken nadien, we hadden mijn ouders bij ons uitgenodigd, de bel gaat, ik doe de deur open: mijn vader staat daar alleen, moeder wou niet meekomen...

Ik heb ook, toen ik tijdelijk bij mijn ouders woonde, heel wat zaken gezegd over het hoe en waarom mijn vrouw en ik uiteen waren. Op dat moment moest ik mijn verhaal kwijt, maar achteraf gezien heb ik daar spijt van, want het heeft het beeld dat mijn ouders en zus hebben van mijn vrouw heel negatief beïnvloed, iets wat nu ook nog heel erg meespeelt.

De stress, het constant proberen schipperen tussen mijn ouders en mijn vrouw, heeft er oa opnieuw voor gezorgd dat we 1,5 jaar nadien, ondertussen 3 jaar geleden, opnieuw tijdelijk uiteen zijn gegaan. Tijdens die breuk heb ik toen na enkele maanden opnieuw contact gehad met mijn ouders, gezien de scheiding tussen mij en mijn vrouw ingezet was, was het uiteraard een moeilijk punt te bekijken hoe onze kinderen ook mee zouden kunnen bij mijn ouders, iets wat mijn vrouw op dat moment totaal niet zag zitten maar wel besefte dat het ooit zo ver zou komen.

Na 6 maanden uiteen te zijn, zijn mijn vrouw en ik toch opnieuw samen gekomen. We hebben toen besloten om het een laatste kans te geven, zeker voor onze 2 kinderen, en op dit moment nog geen seconde spijt gehad, want we staan zoveel verder dan enkele jaren geleden.

Alleen is dat nieuws toen bij mijn ouders en zus binnengekomen als “hij kiest voor zijn gezin, we gaan hem wellicht nooit meer zien”. Het eerste was waar, het 2de was absoluut niet de bedoeling, want mijn vrouw en ik hadden besloten die toestand recht te zetten. Ik had toen gezegd dat ik er niet mee kon leven dat mijn kinderen mijn ouders niet zouden kennen en omgekeerd, iets wat tot op vandaag heel erg veel pijn doet.

We hebben dus toen wel pogingen ondernomen om af te spreken met mijn ouders. 1x op restaurant, buiten met een speeltuin, maar hun humeur stond nogal op onweer, vnl omdat mijn kinderen hen uiteraard niet kenden en wij ook niet meteen hadden gezegd wie ze waren, we wilden dat nog even afwachten. Daar zaten mijn ouders heel erg mee, en dat begrijp ik ook wel.

Enkele maanden nadien hadden we opnieuw afgesproken, ditmaal in een bowling omdat daar ook een kinderspeeltuin is, we gaan daar af en toe en dat is best handig met de kinderen. Wij zaten daar te wachten, komt mijn vader plots alleen opgedoken, met een gezicht op onweer. Mijn moeder zag het opnieuw niet zitten, mijn vader had toen ook commentaar op het feit waarom we in die bowling wilden afspreken, waarom niet thuis. Maar dat zagen wij dan weer niet zitten, wilden eerst bekijken hoe alles zou verlopen. Daar hebben mijn vader en ik een heel felle discussie gehad, omdat hij maar bleef hameren op alles wat fout gelopen was, terwijl onze kinderen daar rondliepen en hij er eigenlijk geen fluit aandacht voor had.

Dat was eigenlijk het laatste fysieke contact, ondertussen denk ik zo een 2,5 jaar geleden, ook met mijn zus, wat ook jammer is want ik ben peter van haar zoon. Nadien nog heel af en toe eens gebeld of een sms met mijn vader, ik denk 2 of 3 keer om te horen hoe het met hen was tijdens de eerste lockdown. Eigenlijk vreemd, vroeger had ik een betere band met mijn moeder, maar elk weinig contact nu verloopt nu via mijn vader.

Enkele maanden geleden kreeg ik telefoon van mijn vader met de boodschap dat hij kanker had. Gelukkig in een vroeg stadium en wellicht goed te genezen, maar daar was ik echt wel niet goed van. We hebben toen besloten opnieuw te proberen samen te komen én wij gingen aan onze kinderen uitleggen wie ze zijn, maar omwille van de operaties is dat er nu nog niet van gekomen, zeker gezien ze ook naar Spanje vertrokken zijn vlak nadien. Wellicht zullen we nu tijdens de kerst een nieuwe poging ondernemen, maar het wordt in elk geval niet eenvoudig. Het feit dat mijn moeder nogal veel drinkt en daardoor vaak fatalistisch, koppig en emotioneel is helpt er natuurlijk niet bij.

Op zich heb ik geen slechte jeugd gehad, veel gereisd met mijn ouders, de feestdagen waren steeds leuk. Vooral materieel nooit iets tekort gekomen, je kan gerust zeggen dat ik van een redelijk rijke komaf ben, maar emotioneel was het vaak nogal afstandelijk. Door hun zelfstandig werk was mijn vader al niet veel thuis en eigenlijk weinig betrokken in de opvoeding, school, sport, hobby’s,… nooit echt interesse gevoeld van hem daarvoor, en dat had ook gevolgen op ander vlak. Ik werd quasi altijd als laatste opgehaald op de lagere school, vaak zelfs na de studie, zat ik daar alleen te wachten aan de ingang omdat iedereen al weg was. We mochten ook niet op school eten, mijn zus en ik gingen een dagschotel gaan eten in een brasserie vlakbij school, de laatste 2 jaren van de lagere school zat ik daar dan alleen te eten ’s middags. Dat klinkt mss nogal stom, maar is op 10 jarige leeftijd echt niet zo fun, terwijl al uw vriendjes op school bleven. Ook viel mijn verjaardag steeds samen met de opendeurdag op hun bedrijf, dus dat was telkens even snel een taartje tussendoor in het bureau van mijn vader. Allemaal dingen waarbij je op dat moment niet stil staat, maar waar je achteraf wel van denkt “tiens, toch niet echt normaal”.

Het hielp ook niet dat ik rond mijn 15-16 jaar een nogal uitgaans- en drugsperiode had. Mijn ouders konden daar ook niet mee om, dat was ook de periode dat mijn moeder een nogal zwaar alcoholprobleem had en mijn vader duidelijk liet merken dat ik niet meteen de ideale zoon was. Hij heeft altijd nogal laatdunkend over mij gedaan, ik was niet echt hoe hij zijn zoon voor ogen had, en dat heb ik mijn gehele leven al mogen voelen, op heel veel gebieden zoals vrienden, werk, houding, kledij,… altijd heel veel commentaar, zelfs bij promotie op het werk een nogal hautaine houding alsof het niet veel betekende, ik heb echt altijd het gevoel gehad dat ik gefaald heb in zijn ogen. Nooit eens gehoord dat hij fier was, laat staan dat hij me graag zag. Iets wat ik nu, bij mijn kinderen, quasi dagelijks zeg tegen hen.

Terwijl ik vandaag toch mag zeggen dat ik heel hard werk, een mooi huis heb, prachtige kinderen, en alles samen met mijn vrouw, zonder hen heb verwezenlijkt. Ik ben op mijn 19de beginnen werken en ben sindsdien niet meer gestopt en heb hen, ondanks hun rijkdom, nooit om iets gevraagd. Terwijl mijn zus tot haar 27ste thuis heeft gewoond en gestudeerd op hun kosten, nadien opnieuw lang thuis heeft gewoond, in een huis van hen heeft gewoond en nu een bouwgrond heeft gekregen van hen. Maar zij was “het braafje”, ik was zowat “de plantrekker”.

Lang getwijfeld om dit hier te posten, want ik wil daar niemand mee lastigvallen. Ben nogal een binnenfretter op dat gebied, maar soms wil je wel eens je verhaal doen. En ik besef dat dit voor sommigen kan overkomen als “so what”, maar toch denk ik dat mijn situatie nu niet zo alledaags is. Althans, dat hoop ik toch.
 
Laatst bewerkt:
Zoals al vaak gezegd, hier lees je toch soms trieste verhalen.

Ikzelf heb goed ouders waar ik altijd op kan rekenen, beide zoals iedereen ook met hun gebreken en kom uit een warm gezin.
Dus kan me echt niet inbeelden hoe het er op sommige plaatsen aan toe gaat en telkens ik hier zulke hartverscheurende verhalen lees denk ik altijd, zo wil ik niet dat mijn kinderen zich hun jeugd herinneren.

We kunnen allen alleen maar proberen om beter te doen voor onze kroost en ze een gelukkige jeugd en leven te geven.
 
Terug
Bovenaan