Darts

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zitten daar namen bij van de darts academy?
Ja Andy Baetens (als boegbeeld natuurlijk) en Luc Bogaert.

Niet alle darters van die academy doen het goed. Maar bijvoorbeeld Surgeon als 28 jarige doet het ook alles behalve slecht. Hij had vandaag een grote kans om zich te plaatsen voor de finale ronde maar werd alsnog gebroken in R2, helemaal op het einde (gebrek aan ervaring he) waardoor hij op 2 punten blijft steken. Morgen heeft hij wel nog een nieuwe kans.

Ik denk dat ongeveer de helft voorlopig aan het afgaan is gelijke ne gieter en de andere helft doet het niet zo onaardig. (als ik de Q-school lijst vandaag even bekijk)

Eerste lichting spelers uit de VTM 2 Darts Academy doet gooi naar PDC Tour Card tijdens Qualifying School

Wel een paar foutjes in dat artikel.
- Surgeon is 28 jaar oud ipv 18 jaar
- Venbesien is fout gespeld. Dat moet Vanbesien zijn
- Sybren Tysen bestaat niet. Dat moet Sybren Gijbels zijn

Laatst bewerkt:
Zitten daar namen bij van de darts academy?
Vandaag
13 punten voor de 15 darters van de academy en 79,30 gemiddeld in hun matchen
14 punten voor de 50 andere Belgen en 68,96 gemiddeld in hun matchen
Dat blijft dus een opmerkelijk betere score voor de gasten van de vtm-academy. Al was gaan voor Baetens en zijn 5 punten vandaag natuurlijk wel iets dat in de lijn van de verwachtingen lag.

Vandaag
13 punten voor de 15 darters van de academy en 79,30 gemiddeld in hun matchen
14 punten voor de 50 andere Belgen en 68,96 gemiddeld in hun matchen
Dat blijft dus een opmerkelijk betere score voor de gasten van de vtm-academy. Al was gaan voor Baetens en zijn 5 punten vandaag natuurlijk wel iets dat in de lijn van de verwachtingen lag.
Ja ik zie Baetens ook niet echt als onderdeel van de darts academy….
Voor mij draait het daar vooral om het ongekende talent. Vandaar benieuwd hoe die het deden, maar redelijk goed dus!

Voor mij draait het daar vooral om het ongekende talent. Vandaar benieuwd hoe die het deden, maar redelijk goed dus!
De darts academy is een mix van jong talent en een paar ervaren darters die financiële en sportieve steun zoeken
(Zoals Andy, Luc, Jody ..)

Ja ze zijn zogezegd uitgekozen door ... maar in praktijk heeft VTM gewoon voor die mix gezorgd he.
Ik vind dat wel goed zo'n mix. De jongeren moeten ook een paar ouderen naast zich hebben om zichzelf naar dat hoger niveau te tillen.

Van de 8 spelers onder 30 jaar hebben er 6 punten behaald tijdens de eerste 2 dagen.
Maar geen enkele van die 8 heeft zich reeds geplaatst voor de finale ronde (al vermoed ik dat minstens 1 daarvan het wel zal halen).

Natuurlijk ben je geen topdarter na 1 trainingsjaar of je naam moet Littler zijn :) maar inderdaad ik vind ook wel dat ze het voor een eerste jaar vrij goed doen.

Laatst bewerkt:
Darts Acadamy

Andy Baetens --> PDC Tourkaart is binnen :)
Jody Tobback --> Out in de Finale stage (2 punten)
Jeroen Caron --> Out in de Finale stage (0 punten)
Arne Degryse --> Out in de Finale stage (0 punten)
Luc Bogaert --> Out in de Finale stage (0 punten)
Gylian Surgeon --> Out na de eerste fase (3 puntjes)
Simon Teysen --> Out na de eerste fase (3 puntjes)
Davyd Venken --> Out na de eerste fase (2 puntjes)
Jeffrey Vanbergen --> Out na de eerste fase (2 puntjes)
Sybren Gijbels --> Out na de eerste fase (1 puntje)
James Vanbesien -->Out na de eerste fase (1 puntje)
Yoran Pletinck --> Out na de eerste fase (1 puntje)
Bagio Jacobs --> Out na de eerste fase (0 puntjes)
John Desreumaux --> Out na de eerste fase (0 puntjes)
Dieter Van Ham --> Out na de eerste fase (0 puntjes)

Het positieve nieuws
* Een knokkende Jeroen die zich toch nog weet te plaatsen voor de finale stage ondanks de dag te moeten beginnen met 0 punten
Iedereen wist wel dat hij het kon maar het zat de vorige dagen niet helemaal mee.
* Arne die nog wisselvallig staat te gooien maar als jonge gast boven zichzelf uit stijgt en plots net geen 90 gemiddeld gooit (een PR) waardoor hij zich toch plaatst voor de finale stage.
* Er zit toch wel talent in sommige van die gasten maar het kwam er nog niet helemaal uit

Iets minder goed nieuws
* Een paar jonge gasten die het niet haalden (Dieter, Jeffrey, Yoran, Bagio, Sybren)
* 2 andere jongeren Gylian en Simon die op basis van het aantal legs het ook net NIET haalden

Er zat meer in. Q-school is medogenloos. Alleen Arne steeg op het moment suprême boven zichzelf uit en kon zich plaatsen van de jonge spelers. Al de rest haalde het finaal (net) niet.

Een weetje: Jeroen is familie van Mario VdB ;)

Laatst bewerkt:
Erik gaat die mannen nu proberen aan te moedigen om de Challenge Tour te doen. Maar ben benieuwd of veel die hele tour gaan doen. Die tour is met het prijzengeld en het reizen voor een Belg verlieslatend, ProTour is dat al als je geen diepe runs kan doen. En Challenge Tour heeft al iets minder interessant dit jaar dat ze geen aparte qualifier meer hebben voor EuroTours. Enige pluspunten van die tour is dus de sterke competitie die je daar ook hebt en als je het heel goed zoals van Peer in 2023 en top 2 haalt je een TC haalt en als winnaar wildcard krijgt voor Grand Slam en WK.

En degene die vanboven staan op die challenge tour zijn de eerste invallers als er iemand van de tourkaarthouders niet aanwezig is op een vloertoernooi.

Vandaag hebben ze trouwens de tourkaart van Corey Cadby ingetrokken. Er bestaat een regel dat als iemand geen enkel toernooi speelt in een heel jaar dat ze die zijn tourkaart kunnen afnemen behalve als er een medische uitzondering is.
Cadby heeft een visumprobleem o.a. door zijn strafblad maar kwam zelfs niet meedoen aan toernooien in Duitsland. Dan is het beter om die kaart aan iemand te geven die wel zal spelen.

Dus er zullen 31 kaarten te winnen zijn de komende 4 dagen. 17 in EU ( 4 dagwinnaars + top 13) en 14 in UK.

* Sherrock al meteen de boot in.
* Ostlünd die tegen Xanti nog 103 gemiddeld gooide ligt er vandaag ook al meteen uit.
* Bialecki een grote favoriet voor een tourkaart (amper 20 jaar) ligt er ook al meteen uit voor vandaag. Dat was snel.
* Andy kreeg er plots geen dubbels meer in. Ook exit en 0 punten. Vandaag was toch echt de kans op punten (goeie loting), maar neen. 1 minder moment en het is koekenbak. Hij lijkt mij toch niet meer de vorm van het WDF kampioenschap te hebben en dat heeft hij nodig anders lukt het weer niet.
* Stefaan helaas ook net niet. Hij haalde een gemiddelde van net géén 90 en dat was niet voldoende vandaag voor enig punt. :confused:

Mario is momenteel wel goed bezig. 91+ gemiddeld tijdens zijn 1ste match en 99 gemiddeld (!) tijdens zijn 2de match. Hij lijkt mij beter in vorm dan tijdens het WK waar hij toch een off day had. Als hij zo blijft spelen de volgende dagen dan haalt hij vlotjes die tourkaart weer binnen.

De darters die nu nog overblijven zijn natuurlijk wel geen pannenkoeken. En eigenlijk krijgt maar 10% van de darters een tourkaart na 7 dagen bikkelen. Maar wat een wreed toernooi is dit zeg. En een herkansing is er eigenlijk een jaar lang niet he. Of je moet de challengertour spelen en zelfs dan moet je bij de beste 2 zijn.

En zelfs al heb je straks je kaart. De meesten zijn na 2 jaar alweer hun kaart alweer kwijt omdat ze zelden ver geraken in een PDC toernooi.

Baetens laat hier vandaag toch wel dikke punten liggen. Relatief makkelijke loting tot kwartfinale maar blijft achter met 0 punten. Redelijk dramatisch niveau vandaag. Mario lijkt inderdaad wel goeie kans te maken om zijn tour kaart terug te nemen. Staat sterk te gooien.

* Sherrock al meteen de boot in.
* Ostlünd die tegen Xanti nog 103 gemiddeld gooide ligt er vandaag ook al meteen uit.
* Bialecki een grote favoriet voor een tourkaart (amper 20 jaar) ligt er ook al meteen uit voor vandaag. Dat was snel.
* Andy kreeg er plots geen dubbels meer in. Ook exit en 0 punten. Vandaag was toch echt de kans op punten (goeie loting), maar neen. 1 minder moment en het is koekenbak. Hij lijkt mij toch niet meer de vorm van het WDF kampioenschap te hebben en dat heeft hij nodig anders lukt het weer niet.
* Stefaan helaas ook net niet. Hij haalde een gemiddelde van net géén 90 en dat was niet voldoende vandaag voor enig punt. :confused:

Mario is momenteel wel goed bezig. 91+ gemiddeld tijdens zijn 1ste match en 99 gemiddeld (!) tijdens zijn 2de match. Hij lijkt mij beter in vorm dan tijdens het WK waar hij toch een off day had. Als hij zo blijft spelen de volgende dagen dan haalt hij vlotjes die tourkaart weer binnen.

De darters die nu nog overblijven zijn natuurlijk wel geen pannenkoeken. En eigenlijk krijgt maar 10% van de darters een tourkaart na 7 dagen bikkelen. Maar wat een wreed toernooi is dit zeg. En een herkansing is er eigenlijk een jaar lang niet he. Of je moet de challengertour spelen en zelfs dan moet je bij de beste 2 zijn.

En zelfs al heb je straks je kaart. De meesten zijn na 2 jaar alweer hun kaart alweer kwijt omdat ze zelden ver geraken in een PDC toernooi.
Ding is natuurlijk dat je weinig volk boven de 90 avg ziet gooien en dan kan je op de PDC tour gewoon niet zo heel veel beginnen.

Mario is na zijn 99 average een beetje minder goed aan het gooien maar hij gooit de dubbels er op de belangrijkste momenten gewoon droogjes in en de tegenstand was gewoon een niveautje minder als hijzelf. Dus dan is dat ook niet nodig. Hij zit bij de laatste 8 vandaag. Goed zo! :D De andere Belgen was niet veel soeps. Die gast verdient het wel om zijn tourkaart straks terug te pakken. Ik had echt pijn aan mijn hart toen hij die match op het WK verloor. :confused:

Andy had met zijn niveau van het WK van de WDF ook de laatste 8 gehaald (met gemak). Maar zo zie je maar dat zo'n Q-school toch nog een heel ander verhaal is. Je moet continue op je beste zijn en die dubbels uitgooien. Dat deed hij daarstraks niet (matchdarts gemist) en dan mag je op je kin kloppen.

Stefaan had pech vandaag want hij heeft ook wel het niveau van de PDC. (mijn mening, hij gooit toch regelmatig tegen de 90+)

Ik vrees dat de andere Belgen die ik niet opnoem eerlijkheidshalve bitterweinig kans hebben op een Tourkaart, zelfs op topniveau. Tenzij ze een Robbie Knops stunt uitvoeren (maar Knops wordt misschien ook wel eens zwaar onderschat als hij op topniveau is).

---

Update: Als Mario zo klinish en medogenloos blijft spelen vandaag dan wordt hij dagwinnaar en kan hij meteen terug richting de PDC gaan. We moeten eerlijk zijn: Hij is op basis van mix, ervaring en talent by far de beste darter op de Q-school. Dus of het nu vandaag is, morgen of op de laatste dag .. ik zou verbaasd zijn als hij zijn tourkaart niet opnieuw pakt. En nog het belangrijkste: Hij lijkt terug in uitstekende vorm.

Goed getraind Mario? :D

Laatst bewerkt:
Waar kijken of volgen jullie dit?
https://tv.dartconnect.com/event/pdceuqs24fse1/matches

en dan op Mario zijn matchen klikken (als hij aan het spelen is) en dan kan je zijn scores live bekijken.

Een iets mindere Mario. Jammer want hij was gewoon de beste speler van de EU vandaag. Het vat was leeg. Hij eindigt daarmee 3des vandaag. Toch een goeie stap richting een nieuwe tourkaart al heeft hij nog een goeie run nodig.

In de finale was het een match tussen 2 stervende zwanen. Dragt wint van Landman met beiden een gemiddelde onder de 80. :confused:
Zo'n dag vol strijd kruipt precies toch wél in de kleren.

Steve Lenon die net zoals Mario nipt zijn tourkaart verloor, won vandaag wél meteen de Q-stage UK. Hij gooide ELKE match 90+ (!). Geen idee hoe die kerel zijn tourkaart is kwijtgespeeld met dat niveau ??? Hij verpulverde gewoon iedereen vandaag.

Laatst bewerkt:
Verpulveren is wel groot gezegd.. Eigenlijk had hij tegen Dennant er altijd uit moeten liggen. Plots begon die te choken op zijn dubbels bij 4-0 voorsprong..

Wel heel sterk op zijn dubbels.

Heeft nog 2 dagen maar dan zal hij toch 2 keer ver moeten raken. Dramatisch wat hij hier laat zien. Mijlenver van zijn niveau van vorige maand.
De druk van de Q-school (Ik zie nog favorieten zwaar falen hij is de enige niet). Vorig jaar had hij weinig druk en gooide hij gemiddeld het hoogste van alle darters op de Q-school (maar had hij door pech met de tegenstand toch geen tourkaart). En dit jaar: Iedereen verwacht het dat hij het doet en dan wordt het hem blijkbaar toch allemaal te veel. Vandaag had hij nu wel een slechte loting maar die dubbels moeten er gewoon in.
Maar wie weet, hij heeft nu niks meer te verliezen. Een paar keer de dubbels erin ipv net niet en .. maar ja het wordt moeilijk.

Ron Meulenkamp heeft 1 punt na 2 dagen. Dat was zelfs een nog (veel) grotere favoriet dan Andy.
Maar dat is dus voorlopig ook gewoon 'noppes'.

Het zal dan alleen Mario worden die een Tourkaart pakt vrees ik. Hij is echt in vorm en vol vertrouwen.

Ik hoor die zin van Mario nog tijdens zijn interview net voor het WK: Iedereen kan daar goed darten. Het zit allemaal in het 'hoofd' en dan tikt hij zijn hoofd aan --> Daar zit veel waarheid in :)

Laatst bewerkt:
Toont wel maar aan dat die euforie en grote woorden rond Baetens vorige maand niet helemaal gepast waren.
Zeker een knappe prestatie op het WDF circuit maar de volgende stap zetten is nog iets anders.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan