Darts

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE
VandenBergh_profile_1000.jpg

Het darts topic!

Doe je zelf aan darten of volg je het internationale darten?
Spreek hier over je darts helden en hun wedstrijden!

🎯🎯🎯 Ooooooooone Hundred and Eightyyyyyyyy !!! 🏆🏆🏆

Vorige thread:

Laatst bewerkt door een moderator:

dask

New member
Het kriebelt hier wel een set aan te kopen, volgende week eens langs een speciaalzaak in Antwerpen. Ben ook nog aan het uitzoeken hoe het best een DIY led circle of light te maken.

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik heb zelf een bord in de decathlon gehaald en dan 2 prikborden uit elkaar gehaald om op dun mdf een achterwand te maken.
Dat hangt dan in de garage. Darts pijlen 2de hands overgenomen van iemand uit een darts club.
Maar verder dan dit ben ik nog niet geraakt :)

darts.jpg

darts2.jpg

Deze thread kan ook gebruikt worden om eigen verwezelijkingen te posten :cool:

• Leuk
Waarderingen: dask

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE

27.12. 14:30
Huybrechts K. (Bel)
Searle R. (Eng)
7 S

27.12. 15:45
van den Bergh D. (Bel)
Wattimena J. (Ned)
7 S

Maar als een vorige match sneller gedaan was of langer duurde, dan veranderen die tijden dus wat.
Ook mee moet oppassen of dat geen Engelse tijden zijn, maar ik denk het niet.

Genius

Well-known member
Crowdfunder FE
Van den Bergh droge 4-0, als hem achtste finales overleeft is het wss tegen Van Gerwen in de kwartfinale

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE
Spannend zeg, kan Dimi nog terugkomen? 3-1!

En goed dat er deze keer wel een kenner bij de commentatoren zit.
Eentje die iets meer van darts weet dan "we moeten supporteren voor Dimitri de Dreammaker, we zullen de spelregels even uitleggen".

Nordkapp

Active member
Spannend zeg, kan Dimi nog terugkomen? 3-1!

En goed dat er deze keer wel een kenner bij de commentatoren zit.
Eentje die iets meer van darts weet dan "we moeten supporteren voor Dimitri de Dreammaker, we zullen de spelregels even uitleggen".
Dat komt doordat ze door hebben dat er veel kijkers zijn waarvoor dit nieuw is. Dus snap ik hen wel. Het overdreven chauvinisme om te denken dat Dimi bij de topfavorieten hoorde vind ik dan weer minder.

drolf

Member
Veel van de wedstrijden worden beslist op de dubbels en dat was gisteren niet anders.
Het kon evengoed 4-2 worden in plaats van 2-4.

Sidenote: Wel machtig om te zien dat naast de kwaliteit van de spelers hun gewicht jaar na jaar toeneemt :). Alles om stabieler te staan.

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE
Dat komt doordat ze door hebben dat er veel kijkers zijn waarvoor dit nieuw is. Dus snap ik hen wel. Het overdreven chauvinisme om te denken dat Dimi bij de topfavorieten hoorde vind ik dan weer minder.
Die gast commentator stoorde zich daar ook aan die zei in het begin dat hij neutraal wilde blijven waarop die vaste commentator zei “we mogen chauvinistisch zijn!”. Direct was die bezig van “Dat checkout percentage van de tegenstander moet omlaag! Dat gemiddelde moet omlaag! Dimitri moet dit, Dimitri moet dat! Geen 180 nu aub!”. Dat was zo al heel de week bezig een beetje misselijkmakend “de brace van Dimitri dit, de brace van Dimitri dat, Dimitri gaat nu de coulissen in, daar is onze Dreammaker terug, hij ziet er kraaknet uit met dat kapsel...”.

In België zijn wij die subjectiviteit van commentatoren en het overdreven chauvinisme gewoon. Maar dat zie je absoluut niet als je sport volgt met Engels of Duits of Hollands commentaar. Daar is men veel objectiever en bekijkt men wedstrijden vanuit het niveau van de sport. Daar zegt men wel “ongelooflijk goed bezig, zeer sterk” in plaats van “dit ziet er niet goed uit voor Dimi”. In België geeft men dikwijls commentaar alsof men lijdt aan een verdoken minderwaardigheidscomplex. Zo van: “gij daar in uw luie zetel bent een top mens want jij bent Belg en de Belgen zijn geweldig! Volg ons superieur ras op ons media kanaal! Wij gaan samen voor ons feel-good moment! Je hoort er bij!”.

Alles van VTM, HLN... zit zo in elkaar.

Dus echt fijn dat er eens iemand direct op beeld zei “ik wens neutraal te blijven in mijn commentaar”.

Laatst bewerkt:

StannekeS

Crew Member
Crowdfunder FE
Ik moest gisteren namiddag toch ook even hard lachen met de commentaar. Die stelde dat de spelers zowel mentaal als fysiek top moesten zijn.

Dat eerste lijkt me logisch, dat 2de deed me toch even de wenkbrauwen fronsen als je die spelers ziet. Fysiek is echt het laatste waar die aan denken volgens mij op een paar na.

Anyway, mijn bord ook nog eens can onder het stof gehaald door dit een hele week te volgen. Blijft toch een leuke sport om zelf te doen.

anders.

Well-known member
Ik vind het leuk om naar te kijken, maar heb me ook gestoord over de commentaar.
1) Het is een heel simpele sport met weinig regels, leg die dan even uit.
2) Stop met zo op sneltempo de mogelijk worpen af te ratelen. Voor kijkers lijkt het alsof je gewoon random getallen roept.
3) Leg eens uit waarom de ene worp makkelijker is dan de andere...
4) Je mag best supporteren voor je landgenoot, maar dat doe je positief tov uw landgenoot, niet negatief tov de andere. (beeld je maar eens in "hopelijk valt mathieu nu nog".

Ze hebben daar nog veel te leren.

Nog een vraag: Er werd gezegd dat hulpmiddelen zoals oordoppen niet mogen. Maar eigenlijk valt die brace bij Dimi daar toch ook gewoon onder. Dat zorgt ook voor extra stabiliteit...

Five-seveN

Well-known member
Crowdfunder FE
Het is ook de eerste keer dat darts op TV komt, ze moeten daar nog een balans vinden tussen commentaar met een juist expertiselevel en het juiste enthousiasme. Alle begin is moeilijk. Maar als darts fan was het juist heel leuk om met deze gast commentator mee in de hoofden van de spelers te kunnen zien en niet voor de zoveelste keer de spelregels te horen (want dat hebben ze deze week mateloos gedaan, zelfs in het journaal, bovendien was dit de 4de match van de dag he, hoe vaak kan je het opnieuw uitleggen...).

Nog een vraag: Er werd gezegd dat hulpmiddelen zoals oordoppen niet mogen. Maar eigenlijk valt die brace bij Dimi daar toch ook gewoon onder. Dat zorgt ook voor extra stabiliteit...
Die brace is omdat hij zijn kruisband recentelijk afgescheurd heeft en in afwachting is van een operatie. Een knie zonder kruisband is vooral onstabiel wanneer je stapt. Als je stil staat maakt het geen echt verschil. Bij het leunen kan het wel heDus dat zal gerechtvaardigd geweest zijn door een commissie waarschijnlijk.

Dat van die oordoppen dat verboden zouden zijn klopt volgens mij niet, ofwel is dat nog maar van dit jaar of spreekt hij over 25 jaar geleden.
Vorig jaar speelde een vrouw mee die oordoppen in had.

Laatst bewerkt:

Nordkapp

Active member
Blij dat jullie er ook zo over denken!

Ik geniet er alleszins van en ik denk VTM ook. Die gaan volgend jaar zeker opnieuw uitzenden.
De commentaar vind ik juist leuk door de losse aanpak en de flauwe moppen.

+ een pint salamanderen telkens als Dirk ‘Zeker en vast’ zegt en je bent snel zat 😁

Genius

Well-known member
Crowdfunder FE
Van Gerwen bakt er niks van, ik zie Chisnall het WK nog wel winnen. Gooit echt zeer sterk en laat weinig liggen.

Bovenaan