Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

  • Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

    Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 34 21,9%
  • OK

    Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

    Stemmen: 10 6,5%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
Men slaat je tegenwoordig met studies rond de oren. De ene zegt dat Omikron even ziekmakend is, de andere dat het veel minder ziekmakend is.

Weet de wetenschap het eigenlijk zelf nog wel goed allemaal?
"Wetenschap" zelf weet niets.
Dat is een methode. En dan is het logisch dat er aan een beginstadium van iets nieuws onzekerheid over is.

@Gravetiet, complottheoriën hierover is al helemaal belachelijk.
 
Bioscopen, theaters, ... dat snap ik toch niet zo goed. Zeker omdat dat al beperkt was qua capaciteit. Dat lijken mij nu toch best wel veilige activiteiten.

Dan ben ik heel benieuwd wat ze met de horeca gaan doen... Was deze week nog in een snooker/pool-café om te snookeren en de plaats waar de pooltafels, darts, ... staan daar was het toch best wel druk en iedereen zonder mondmasker. Ik kan me voorstellen dat het in menig bruin-/dorpscafé minstens even erg is. Dan lijken bioscopen e.d. mij toch veel veiliger...
Horeca gaan ze niet aan raken.
 
Wie caret eigenlijk nog over de economie, de vele (tien)duizenden die moeten zien te overleven komende weken of maanden op tijdelijke werkloosheid, de faillissementen die weer gaan volgen... Ach zolang we ons maar de medaille kunnen opspelden dat we toch de zorg ontzien hebben hé.

Wraakroepend beleid. Elke zelfstandige en zelfs getroffen loontrekkende zou deze regering gewoon moeten aanklagen voor broodrood.
 
Hoe zou jij de zorg ontzien? Of is dat voor jou geen prioriteit?

Ik zou proberen te zorgen dat het niet zover komt, door bv. vaccinatie te verplichten en de boosterprik sneller te zetten, we zijn daar weer mooi 2 maanden verloren. Tel die 2 maanden erbij en we zouden nu quasi volledig geboosterd kunnen geweest zijn. Ik zou ook vragen/eisen dat de instanties véél sneller werken, de hoge gezondheidsraad bv had 3 weken nodig na het EMA om te beslissen over kindervaccins, daarna had de politiek ook nog eens een week nodig. Waar is de f*cking urgentie?

Om repressieve maatregelen te nemen is men altijd heel snel en dan kan het niet rap genoeg gaan, nu zelfs al proactief omdat er misschien een golf aankomt. Om te doen wat moet kan het niet traag genoeg gaan.
 
Ze doen daar toch maar wat in de Wetstraat? Blijkbaar staat er in het advies van de GEMS niets over cinema's enzo, en toch moeten die weer sluiten...
De nieuwe film van (de dochter van) Jan Verheyen is hen waarschijnlijk niet goed bevallen en ze willen de bevolking er tegen beschermen.

Alles lijkt vanaf zondagochtend te gaan ingaan?
 
Hier staan nog het vorige gems verslag.

Iemand link van het laatste advies? Of nog niet gepubliceerd?
 
Ik zou proberen te zorgen dat het niet zover komt, door bv. vaccinatie te verplichten en de boosterprik sneller te zetten, we zijn daar weer mooi 2 maanden verloren. Tel die 2 maanden erbij en we zouden nu quasi volledig geboosterd kunnen geweest zijn. Ik zou ook vragen/eisen dat de instanties véél sneller werken, de hoge gezondheidsraad bv had 3 weken nodig na het EMA om te beslissen over kindervaccins, daarna had de politiek ook nog eens een week nodig. Waar is de f*cking urgentie?

Om repressieve maatregelen te nemen is men altijd heel snel en dan kan het niet rap genoeg gaan, nu zelfs al proactief omdat er misschien een golf aankomt. Om te doen wat moet kan het niet traag genoeg gaan.

Als ik deze kaart bekijk dan zijn we nog niet zo slecht af in België. Zeker omdat we ook een hoog vaccinatiepercentage hebben. Die urgentie zou dus volgens jouw logica nergens zijn. Dat is toch vreemd?

Of zou men misschien voorzichtig willen zijn, en grondig willen plannen. Niet zomaar een oordeel overnemen maar ook zelf nalezen en bespreken. Mij lijkt me daar de vertragende factor te zitten.

Beslissen om een bevolking vaccin x te boosteren op grote schaal is een ander soort beslissing dan het sluiten van bv cultuur.
 
In een goed geventileerde zaal is dat amper risico, buiten de horecagelegenheden daaraan gekoppeld zoals een foyer waar men van tafel naar tafel fladdert.
Maar bon, dat is op café niet anders.

Het probleem is dat Toneelkring de Acterende Acters uit Zichem-Zussem-Bolder hun opvoeringen doen in de lokale parochie die tevens ook dienst doet als turnzaal en refter voor het lager onderwijs. Die zalen voldoen op geen enkele manier aan die normen. En ik marginaliseer het misschien, ongetwijfeld vind je dit soort zalen ook in Antwerpen.
Er is 0,0 controlemogelijkheid om dat allemaal in kaart te brengen en te controleren.

Zoals vaak kiest men maatregelen die makkelijk te controleren zijn en waar geen discussies mogelijk zijn. Toe is toe.

True maar hetzelfde voor cafés en restaurants denk ik dan.
Nu goed, ben benieuwd naar de logica.
Ik denk vnl economisch omdat de horeca steun nu ni echt goedkoop zal zijn 😅
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ze zijn nu toch echt helemaal aan 't doorslaan daar in de Wetstraat? Ze gaan 't grootste deel van de activiteiten die nog enigzins veilig en gecontroleerd kunnen doorgaan nu verbieden, zelfs zaken die niet eens door de GEMS waren gevraagd, maar denken die dan serieus dat iedereen die een week thuis zit tussen Kerst en Nieuw braafkes zichzelf gaat opsluiten gedurende die week? En dat terwijl alle cijfers nog dalen en er blijkbaar 0,0 consensus is over welke impact omikron gaat hebben op ons zorgsysteem.
Ik heb indertijd ook goed gelachen met al die complottheorieën ivm Covid, maar moest je ze eens allemaal oplijsten van een jaar of anderhalf jaar terug, d'r zijn er intussen sommige die je kan afvinken. Wat is het volgende, maatregelen afkondigen nog voor een nieuwe variant opduikt omdat er ergens een prognose verschijnt die zegt dat de opvolger voor omikron er zit aan te komen? Waarom ooit nog versoepelen eigenlijk?
 
Dus nadat iedereen kans gekregen heeft om de 3de prik te halen of om te boosteren, noem het zoals je wilt dan worden de 2 eerste prikken verplicht? En als blijkt dat die 3de toch weer nét niet voldoende te zijn dan wordt wordt de 4 de aangeboden om vervolgens die 3de te verplichten en als men denkt dat de 5de dé grote redding zal bieden dan wordt die aangeboden om vervolgens de 4de te verplichten en ga zo maar door...

Geen idee hoever iedereen hierin wilt gaan maar het mag ophouden nu. Bescherm de ouderen en zwakkeren, investeer nóg meer in het zorgsysteem en laat de rest van de bevolking leven.
📢Beetje luider voor de mensen achteraan 📢
 
Ze zijn nu toch echt helemaal aan 't doorslaan daar in de Wetstraat? Ze gaan 't grootste deel van de activiteiten die nog enigzins veilig en gecontroleerd kunnen doorgaan nu verbieden, zelfs zaken die niet eens door de GEMS waren gevraagd, maar denken die dan serieus dat iedereen die een week thuis zit tussen Kerst en Nieuw braafkes zichzelf gaat opsluiten gedurende die week? En dat terwijl alle cijfers nog dalen en er blijkbaar 0,0 consensus is over welke impact omikron gaat hebben op ons zorgsysteem.
Ik heb indertijd ook goed gelachen met al die complottheorieën ivm Covid, maar moest je ze eens allemaal oplijsten van een jaar of anderhalf jaar terug, d'r zijn er intussen sommige die je kan afvinken. Wat is het volgende, maatregelen afkondigen nog voor een nieuwe variant opduikt omdat er ergens een prognose verschijnt die zegt dat de opvolger voor omikron er zit aan te komen? Waarom ooit nog versoepelen eigenlijk?
Ja, geen idee wat ze nu weer willen bewijzen in de Wetstraat en tegenover wie?
* Dat ze wel kordaat kunnen optreden tov de GEMS?
* Dat ze ook zelf kunnen nadenken, los van de GEMS?
* Dat ze (geen) voeling hebben met de bevolking?
* Dat ze (niet) onder druk gezet worden door bepaalde lobbies?

💁‍♂️
 
Van Ranst: cultuursector sluiten hebben wij niet aangeraden. We hebben veel vertrouwen in die sector. De Horeca mag wel en hebben we minder vertrouwen in.

Duidelijk dat de Gems liever de horeca zou sluiten ipv de cultuursector
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan