Corona: Maatregelen en Updates (persconferentie 22/12)

Wat vind jij van de aangekondigde maatregelen?

  • Veel te streng, moet nu al afgebouwd worden.

    Stemmen: 61 39,4%
  • Te streng, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 34 21,9%
  • OK

    Stemmen: 31 20,0%
  • Niet streng genoeg, maar ik kan er mee leven.

    Stemmen: 19 12,3%
  • Lang niet streng genoeg, een lockdown is nodig.

    Stemmen: 10 6,5%

  • Totaal aantal stemmers
    155
Status
Niet open voor verdere reacties.
X
Merry
Merry XM
Merry XMas
Merry XMas Me
Merry XMas Merry
Merry XMas Merry XM
Merry XMas Merry XMas
Merry XMas Merry XMas Me
Merry XMas Merry XMas Merry
Merry XMas Merry XMas Merry XM
Merry XMas Merry XMas Merry XMas M
Merry XMas Merry XMas Merry XMas Merry
Merry XMas Merry XMas Merry XMas Merry X
Merry XMas Merry XMas Merry XMas Merry XMas
Merry XMas Merry XMas Merry XMas Merry XMas M
Dag 1: 1000 besmettingen, 5 nieuwe zieken, 5 in ziekenhuis
Dag 5: 4000 besmettingen, 20 nieuwe zieken, 25 in ziekenhuis
Dag 9: 16000 besmettingen, 80 nieuwe zieken, 100 in ziekenhuis
Dag 13: 64000 besmettingen, 320 nieuwe zieken, 400 in ziekenhuis
Dag 17: 256000 besmettingen, 1280 nieuwe zieken, 1600 in ziekenhuis
Dag 21: 1024000 besmettingen, 5120 nieuwe zieken, 6400 in ziekenhuis
Dag 25: 4096000 besmettingen, 20480 nieuwe zieken, 25600 in ziekenhuis
Dag 29: 16384000 besmettingen, 81920 nieuwe zieken, 102400 in ziekenhuis
DOOD
DOOD
DOOD​

Ik zag plots iets in jouw cijfers.

Sorry.
misschien heb ik hulp nodig
 
Ofwel besef je dat de voorbereiding van zo'n evenement niet op 27 februari begint, maar veel eerder. Voor zover ik hoor is het zo dat daar door verschillende teams van tientallen mensen wekenlang aan die karren gewerkt. Wat nu mss niet goed is als je al niet zeker weet dat het zal doorgaan (want dat kan je echt nu nog niet zeggen)
Onze carnavalsvereniging waar ik in mijn jeugd, samen met mijn ouders en broer, deel van uitmaakte, begon al in september met de voorbereidingen voor deelname aan halfvasten stoet. Die wagens die deelnemen aan de huidige optochten worden ergens aangekocht, maar onze wagens werden effectief vanaf 0 opgebouwd. Ga eens moeten zoeken of er nog foto's van te vinden zijn. Dus fast forward naar heden ten dage? 95% kans op een besmetting tijdens die voorbereidingen.
 
  • Leuk
Waarderingen: ugar
Onze carnavalsvereniging waar ik in mijn jeugd, samen met mijn ouders en broer, deel van uitmaakte, begon al in september met de voorbereidingen voor deelname aan halfvasten stoet. Die wagens die deelnemen aan de huidige optochten worden ergens aangekocht, maar onze wagens werden effectief vanaf 0 opgebouwd. Ga eens moeten zoeken of er nog foto's van te vinden zijn. Dus fast forward naar heden ten dage? 95% kans op een besmetting tijdens die voorbereidingen.
Gecombineerd met de nodige alcohol in die groeperingen (laten we een kat een kat noemen), is dat idd een "gevaarlijke" cocktail.
 
Horeca Brussel heeft op een persconferentie duidelijk gemaakt dat ze liever geen versoepelingen zien naar aanleiding van het Overlegcomité dat deze namiddag plaatsvindt. "We vragen dat de huidige maatregelen behouden worden. Dat is het belangrijkste", zei voorzitter Fabian Hermans. "Wij willen dat de regering stopt met jojo te spelen. We bewijzen dat we het in handen nemen, met respect voor de regels. We zijn een van de weinige sectoren die de regels, zoals het CST toepassen.

:rofl::rofl: :rofl: :rofl:

De horeca, in Brussel, die duidelijk maakt dat ze
a) geen versoepelingen willen
en
b) de regels, zoals het CST toepassen.

Onder welke steen leven die eigenlijk? Alsof der iets versoepeld zou worden, en in de helft van de Brusselse zaken stapt ge gewoon binnen zonder dat er iets (deftig) gecontroleerd wordt.
 
Ik ben ook een carnavalist, dus had graag het zien doorgaan in Limburg dan, maar dit was toch te verwachten lijkt me.
Verwacht? 't Is nog twee maanden ver en zullen al verder staan in de booster campagne 🤡 ik veronderstel dat ge al verwacht dat het in 2023 ook niet zal doorgaan met de volgende variant, 4de vaccin en heel het jaar door maatregelen?
 
Horeca Brussel heeft op een persconferentie duidelijk gemaakt dat ze liever geen versoepelingen zien naar aanleiding van het Overlegcomité dat deze namiddag plaatsvindt. "We vragen dat de huidige maatregelen behouden worden. Dat is het belangrijkste", zei voorzitter Fabian Hermans. "Wij willen dat de regering stopt met jojo te spelen. We bewijzen dat we het in handen nemen, met respect voor de regels. We zijn een van de weinige sectoren die de regels, zoals het CST toepassen.

:rofl::rofl: :rofl: :rofl:

De horeca, in Brussel, die duidelijk maakt dat ze
a) geen versoepelingen willen
en
b) de regels, zoals het CST toepassen.

Onder welke steen leven die eigenlijk? Alsof der iets versoepeld zou worden, en in de helft van de Brusselse zaken stapt ge gewoon binnen zonder dat er iets (deftig) gecontroleerd wordt.

Gisteren voor het eerst sinds lang nog eens op restaurant geweest 's avonds. We dachten, we nemen een klein rustig restaurantje, niet te veel volk enzo. Op een dinsdag, dat moet toch gaan.

* CST werd niet gevraagd
* Personeel liep zonder mondmasker rond, iedereen die naar de WC ging ook
* Er stond wel een CO2-meter! (Die de hele tijd boven de 1200 zat 😬)

En naast ons een grote groep (10-tal) mensen met veel lawaai en drinken.

Mja dat doen we dan ook maar eventjes niet meer...
 
En dan zou men willen verstrengen wanneer eerst en vooral de huidige maatregelen nog niet worden gevolgd of gecontroleerd. Ik vraag mij dan af of het onkunde of onwil is. Zou de politie niet steekproefgewijs wat zaken binnenvallen en de CST opvragen van iedereen? En als het niet in orde is dan zouden er boetes moeten worden uitgedeeld en/of zaken gesloten. Vals of geen CST? Direct fikse boetes.
Ik vind dat het niet aan het personeel is om politie te spelen, maar ze zouden toch zelf hun masker moeten dragen.
 
Verwacht? 't Is nog twee maanden ver en zullen al verder staan in de booster campagne 🤡 ik veronderstel dat ge al verwacht dat het in 2023 ook niet zal doorgaan met de volgende variant, 4de vaccin en heel het jaar door maatregelen?
Gezien de nodige voorbereidingen die zo een stoet met zich meebrengt en de onzekerheid omtrent de Omicron-variant was dit zeker te verwachten.

Die clown en dat in belachelijke trekken is dan weer jammer. Beetje kinderachtig, niet? Je hoeft het niet met me eens te zijn, maar de kleuterklas zijn we beiden al ontgroeid denk ik.

Tgoh, ik heb niets met carnaval, maar ik vind een afschaffing tot 2023 wel verregaand. In plaats van het dan in het paasverlof ofzo te doen dan?

Das den ajuin die ge riekt denkik :unsure:
Dat was zeker een mogelijkheid geweest, maar zou dat niet in samenspraak zijn gebeurd met de groepen die meedoen? Geen idee waarom ze het niet verschuiven tot later in het jaar.
 
Voor maatregelen kijken we idd naar de verwachte evolutie van hospitalisaties. En omdat het nu onmogelijk is om met voldoende wetenschappelijke zekerheid te zeggen hoe die hospitalisaties zullen evolueren (omdat we de zwaarte van de infectie nog maar half weten), moeten we naar de besmettelijkheid kijken.

De eerste resultaten van de ziektebeelden lijken positief, maar net omdat die besmettelijkheid zo hoog is, is de marge van onzekerheid gigantisch.

Stel je voor dat je 1000 besmette mensen hebt, 2% van de zieken in het ziekenhuis belanden en elke persoon 4 andere personen besmet (met 4 dagen interval) en dat iedereen zieke gemiddeld 2 weken in het ziekenhuis verblijft, dan heb je:

Is het maar 0,5%
Dag 1: 1000 besmettingen, 5 nieuwe zieken, 5 in ziekenhuis
Dag 5: 4000 besmettingen, 20 nieuwe zieken, 25 in ziekenhuis
Dag 9: 16000 besmettingen, 80 nieuwe zieken, 100 in ziekenhuis
Dag 13: 64000 besmettingen, 320 nieuwe zieken, 400 in ziekenhuis
Dag 17: 256000 besmettingen, 1280 nieuwe zieken, 1600 in ziekenhuis
Dag 21: 1024000 besmettingen, 5120 nieuwe zieken, 6400 in ziekenhuis
Dag 25: 4096000 besmettingen, 20480 nieuwe zieken, 25600 in ziekenhuis
Dag 29: 16384000 besmettingen, 81920 nieuwe zieken, 102400 in ziekenhuis

(die laatste cijfers zullen natuurlijk sterk afgezwakt zijn door reeds besmette mensen en geïmmuniseerde mensen en populatiebeperkingen)

Het ziektebeeld maakt dus héél veel uit, een beetje verschil is een gigantisch verschil in de praktijk.
Hoger dan 0,5% kan niet, anders hadden we dat nu al gezien met sterke hospitalisatiecijfers uit Denemarken, London, Zuid-Afrika en New York.

Maar dan nog: we hebben een week achterstand in besmettingen, en dan hebben we absolute worst case daarbovenop nog minimum een week marge om het effect van eigen hospitalisaties te zien zoals in jouw cijfervoorbeeld boven.

Indien het erg is, moet je toch sowieso een full lockdown doen, ook al heb je in de week ervoor al anticipatief wat extra maatregelen genomen.

De fout nu zou eerder zijn om zwaardere maatregelen te nemen dan nodig, om dan weken later te zien dat het eigenlijk niet nodig was.

Dus waarom niet wachten tot onze hospitalisaties hoger stijgen dan men zou verwachten bij een milder ziektebeeld?
 
Heel wat vrienden van me snel naar Brussel gereden voor die Pop-up vaccin plaatsen, omdat ze willen gaan skiien in Oostenrijk en nen booster + negatieve PCR nodig hebben. ( wat enkel nog maar voor Nederland beslist was dacht ik)
 
Hoger dan 0,5% kan niet, anders hadden we dat nu al gezien met sterke hospitalisatiecijfers uit Denemarken, London, Zuid-Afrika en New York.

Maar dan nog: we hebben een week achterstand in besmettingen, en dan hebben we absolute worst case daarbovenop nog minimum een week marge om het effect van eigen hospitalisaties te zien zoals in jouw cijfervoorbeeld boven.

Indien het erg is, moet je toch sowieso een full lockdown doen, ook al heb je in de week ervoor al anticipatief wat extra maatregelen genomen.

De fout nu zou eerder zijn om zwaardere maatregelen te nemen dan nodig, om dan weken later te zien dat het eigenlijk niet nodig was.

Dus waarom niet wachten tot onze hospitalisaties hoger stijgen dan men zou verwachten bij een milder ziektebeeld?
Omdat mijn voorbeeld héél eenvoudig was en de zieken niet direct ziek vallen, maar dat ook daar nog een tiijd tussen is.

Het antwoord is dus de exponentionaliteit die een héél groot verschil maakt of dat nu een R van 2 of een R van 4 is. Hoe vlugger je die R doet zakken, hoe beter.
 
Heel wat vrienden van me snel naar Brussel gereden voor die Pop-up vaccin plaatsen, omdat ze willen gaan skiien in Oostenrijk en nen booster + negatieve PCR nodig hebben. ( wat enkel nog maar voor Nederland beslist was dacht ik)
Zou vanaf vrijdag inderdaad enkel maar voor Nederland (en Gb en nog 2 andere landen zijn).

Op dit moment voor ons als Belg gewoon volledig gevaccineerd zijn + negatieve PCR (of herstelcertificaat) ofwel volledig gevaccineerd + booster.
Johnson (?) met 1 spuit telt wel maar tot 6 januari als volledig gevacinneerd.
 
Omdat mijn voorbeeld héél eenvoudig was en de zieken niet direct ziek vallen, maar dat ook daar nog een tiijd tussen is.

Het antwoord is dus de exponentionaliteit die een héél groot verschil maakt of dat nu een R van 2 of een R van 4 is. Hoe vlugger je die R doet zakken, hoe beter.
Wat het verleden leert, is dat als de R > dan een bepaald getal (en hospitalizaties navenant), je toch sowieso met een lockdown moet afkomen.
Een full lockdown is 1 van de enige zaken die bewezen heeft van een onmiddellijk en heel sterk effect te hebben .

Al dat gerommel in de marge met scholen toe, of horeca 23u of 19u, mondmasker buiten in de winkelstraat, of 1 dag of 0,5 dagen telewerk (dit zijn effectief de maatregelen waarover het gaat), heeft nog altijd geen enkele wetenschappelijke evidentie dat dat iets uit haalt of in welke mate.

Ofwel blijkt dat het nodig is om boeken toe te doen, ofwel niet. Dat kunnen we perfect zien in de komende 2 weken, onafhankelijk van wélke halve maatregelen al dan niet ondertussen genomen worden.
Of de R nu 5,5 of 6 is, of 3,6 ipv 4, maakt daarbij niet uit.

Tenzij je zou beweren dat die halve maatregelen een groot effect hebben op R, maar daar heb ik na 1,5 jaar nog altijd niets van gezien.
 
Waarom wijzigen we het CST trouwens niet?
Wat bewezen is, is dat de booster voor 75% infectie tegenhoudt, en nog hogere bescherming tegen hospitalisatie.

Laat dan gewoon nog evenementen/horeca/sport toe voor geboosterden?
4 vliegen in 1 klap. Die mensen belanden toch bijna niet in het ziekenhuis, minder transmissie, meer vrijheid, én meer motivatie om zo snel mogelijk de booster te halen.

Neen, dat is 'discriminatie', en dus sluiten we gewoon alles voor iedereen. Dat is veel beter.

Discriminatie die trouwens deels op te lossen valt door Vlamingen bij Qvax bv de optie te geven om naar een Brussels vaccinatiecentrum te laten gaan aangezien ze daar met hun vingers draaien.

Maar dat zou te pragmatisch zijn.
Neen, beter is meer maaaaaatregelen voor iedereen, en vaccinatiecentra sluiten tussen kerst en nieuwjaar (zeer alle hens aan dek noem ik dat).
 
Ik ga nog maar eens op die nagelkop slaan.

"Alle hens aan dek!"
"Exponentialiteit!! We hebben NU maatregelen nodig!!"
"Binnen een week zullen de besmettingen weer stijgen, Omicron zal voor recordbesmettingen zorgen!!"

Ok ok, we zoeken oplossingen!!
Wat is er bewezen dat helpt? --> boosters!
Dus wat gaan we doen zo snel mogelijk? --> meerdere vaccinatiecentra een weekje congé volgende week.

:wtf:
 
Waarom wijzigen we het CST trouwens niet?
Wat bewezen is, is dat de booster voor 75% infectie tegenhoudt, en nog hogere bescherming tegen hospitalisatie.

Laat dan gewoon nog evenementen/horeca/sport toe voor geboosterden?
4 vliegen in 1 klap. Die mensen belanden toch bijna niet in het ziekenhuis, minder transmissie, meer vrijheid, én meer motivatie om zo snel mogelijk de booster te halen.

Neen, dat is 'discriminatie', en dus sluiten we gewoon alles voor iedereen. Dat is veel beter.

Discriminatie die trouwens deels op te lossen valt door Vlamingen bij Qvax bv de optie te geven om naar een Brussels vaccinatiecentrum te laten gaan aangezien ze daar met hun vingers draaien.

Maar dat zou te pragmatisch zijn.
Neen, beter is meer maaaaaatregelen voor iedereen, en vaccinatiecentra sluiten tussen kerst en nieuwjaar (zeer alle hens aan dek noem ik dat).

Na januari kunt ge dat mss doen, maar op dit moment zou dat voor horeca en evenementen niet rendabel genoeg zijn aangezien de meerderheid van de actieve bevolking nog geen boostershot heeft kúnnen krijgen.
 
Na januari kunt ge dat mss doen, maar op dit moment zou dat voor horeca en evenementen niet rendabel genoeg zijn aangezien de meerderheid van de actieve bevolking nog geen boostershot heeft kúnnen krijgen.

Zelfs de overgrote meerderheid van de bevolking is niet genoeg, iedereen moet een kans op een booster gehad hebben voor je dat kan verplichten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan