Co-ouderschap en de rol van de nieuwe partner

Lijkt me geen makkelijke situatie.
Eentje waarin je jezelf snel kan verliezen en de beslissingen van de andere sowieso slecht zult vinden, wat er ook beslist wordt.

Good luck Insane!
 
Danku aan iedereen voor de reacties. Ik waardeer zeker de input van iedereen die de tijd neemt om te reageren.

Ik ben letterlijk in tranen naar huis gereden na dat school bezoek gisteren.

Ik heb ook beslist om, in tegenstelling tot vroeger, om niet direct te ontploffen en verwijten te maken. Ik heb haar gewoon daarstraks gestuurd dat wij dringend eens met 2 moeten praten over de verdere opvoeding van onze dochter. Omdat het op deze manier niet meer verder kan voor mij.


Ik ben best fier op mezelf dat ik de tijd heb genomen om tot rust te komen.
Pasop het blijft de mama van mijn kind en alleen daarom zal ik ze altijd op een voetstuk plaatsen... Maar er zijn wel grenzen.
 
@insane01 en welke scholen had je zelf al uitgezocht en voorgesteld aan je ex?
Waarom zou hij een andere school moeten zoeken? ZIJ verhuist maar werkt nog steeds in de buurt. Vanuit zijn standpunt is er geen enkele nood aan een andere school én het zorgt voor meer stabiliteit voor de kleuter.

In Nederland moet de andere ouder trouwens toestemming vragen om een zekere afstand (doorgaans wordt 20km gezegd als bovengrens) te mogen verhuizen. Geeft de andere ouder die toestemming niet, beslist de rechter of de verhuis wel in het belang van het kind is.

(Ik dit geval deels relevant omdat insane zijn ex naar Nederland wil verhuizen)
 
Waarom zou hij een andere school moeten zoeken? ZIJ verhuist maar werkt nog steeds in de buurt. Vanuit zijn standpunt is er geen enkele nood aan een andere school én het zorgt voor meer stabiliteit voor de kleuter.
Mijn excuses. Passief aan de zijlijn gaan staan is inderdaad een beter recept voor succes.
 
Mijn excuses. Passief aan de zijlijn gaan staan is inderdaad een beter recept voor succes.
Het is niet omdat 1 iemand een idee opgooit én hij zo bereidwillig is eens te gaan kijken, dat zij zomaar "gelijk moet krijgen" he.
Ik vermoed dat hij het nieuws over een andere school niet voor de start van het nieuwe schooljaar zal gekregen hebben... Dus zomaar zelf met wat voorstellen komen zal ook niet op 1-2-3 gebeuren. Of weet jij uit het hoofd welke scholen 15km verderop een goeie reputatie hebben?
 
Hier ervaring met co-ouderschap (zoontje is ook 5jaar). Ik werk met variërende uren.

In begin hadden wij ook geen partners en dan was de regeling gewoon wie erop kon passen hield de zoon bij daardoor moest hij nooit in opvang ik hield hem na school bij en ex kwam hem savonds halen en bleef daar slapen. Sinds we nu beide partners hebben zijn we overgeschakeld naar week om week (6maand ondertussen).

Is dit mss nu geen oplossing voor jouw nu je een partner hebt om u dochter een hele week bij jouw te nemen. In die week los je dan zelf op hoe of waar u dochter is daar heeft u ex dan geen zaken mee. (opvang,slapen bij grootouders of tante/nonkel, vriendin). School in midden dan zoeken. Bij mij doet men vriendin hem smorgens naar school als ik werken ben en bel ik hem smorgens zodat ik op tijd aan zijn school sta in namiddag.

In begin heeft men ex ook gevraagd of hij mee naar oudercontact mocht maar daar heb ik op geantwoord dat ik me daar niet comfortabel bij voel en ik vind dat het enkel de ouders daarbij moeten zijn. Ze heeft dat toen geaccepteerd en sindsdien gaan ook enkel ik en men ex ernaar toe. Je kan moeilijk bij de leerkracht met 4 gaan zitten.

Ik zelf had ook gevoel dat ik minder papa zou zijn maar op aanraden van men vriendin eens met 4 aan tafel gaan zitten op een neutrale plaats en elkaar leren kennen daarmee moet het nog niet over u dochter gaan maar kan wij hebben dat gedaan en erna was er toch een enorme druk van men schouders dat de nieuwe partner in opvoeding toch ongeveer dezelfde visie heeft als mij. Er zijn nu soms ook is discussies maar nooit dat erna nog blijft ingewreven worden of elkaar tegen proberen te werken.

Hopelijk heb je hier wat aan. Sterkte het is niet gemakkelijk en enkel mensen die het meemaken beseffen hoe hard het kan zijn om gevoel te krijgen dat je u kind aan verliezen bent. Heb er in begin ook veel nachten om geweend.
 
disclaimer: zelf geen ervaring met co-ouderschap, wel met ouders op school die co-ouderschap hebben.
Waarom zou hij een andere school moeten zoeken? ZIJ verhuist maar werkt nog steeds in de buurt. Vanuit zijn standpunt is er geen enkele nood aan een andere school én het zorgt voor meer stabiliteit voor de kleuter.
Er zal sowieso een andere school moeten komen omdat het kind naar het lager gaat (en dat mss niet kan op de locatie van de kleuterschool?).

Maar insane heeft wel objectief goeie argumenten om deze school in België te zoeken, maar moet natuurlijk wel iets voorstellen. Enkele dingen die ik no kwijt wil

- 2 Belgische ouders die een Nederlandse school kiezen, met ander schoolsysteem, dat moet in overleg. Want dat is een beslissing die "buiten het normale" zou liggen van wat je kan verwachten qua opvoedinssituatie. Ik zie een bemiddelaar dat ook in die richting duidelijk maken (wettelijk zal dat zeker zwaar doorwegen, maar je wil zoals anderen zeggen dit niet voor een rechter brengen).
- sowieso is elke schoolkeuze eentje in overleg. Gezien de partner er 5/7 voor zorgt weegt haar problemen iets meer door, maar gezien ze nog altijd in België werkt, kan je imho wel een school bij haar werk kiezen (tenzij ook zij rare uren heeft?).
- de thuissituatie met de partner speelt een rol, maar naar de wensen van de partner hoef je op zich niet te luisteren. Dat wil echter niet zeggen dat je die volledig mag negerne, want die zal ook een rol hebben in de opvoeding van je kind, willen of niet willen.
- co-ouders op een oudercontact mag wat mij betreft, maar enkel indien beide ouders zich daar veilig bij voelen (wettelijk is dat zelfs zo geregeld). Enkel daarom een apart oudercontact hebben, is dan weer tonen dat je niet kan samen denken in functie van je kinderen.
 
Hier ervaring met co-ouderschap (zoontje is ook 5jaar). Ik werk met variërende uren.

In begin hadden wij ook geen partners en dan was de regeling gewoon wie erop kon passen hield de zoon bij daardoor moest hij nooit in opvang ik hield hem na school bij en ex kwam hem savonds halen en bleef daar slapen. Sinds we nu beide partners hebben zijn we overgeschakeld naar week om week (6maand ondertussen).

Is dit mss nu geen oplossing voor jouw nu je een partner hebt om u dochter een hele week bij jouw te nemen. In die week los je dan zelf op hoe of waar u dochter is daar heeft u ex dan geen zaken mee. (opvang,slapen bij grootouders of tante/nonkel, vriendin). School in midden dan zoeken. Bij mij doet men vriendin hem smorgens naar school als ik werken ben en bel ik hem smorgens zodat ik op tijd aan zijn school sta in namiddag.

In begin heeft men ex ook gevraagd of hij mee naar oudercontact mocht maar daar heb ik op geantwoord dat ik me daar niet comfortabel bij voel en ik vind dat het enkel de ouders daarbij moeten zijn. Ze heeft dat toen geaccepteerd en sindsdien gaan ook enkel ik en men ex ernaar toe. Je kan moeilijk bij de leerkracht met 4 gaan zitten.

Ik zelf had ook gevoel dat ik minder papa zou zijn maar op aanraden van men vriendin eens met 4 aan tafel gaan zitten op een neutrale plaats en elkaar leren kennen daarmee moet het nog niet over u dochter gaan maar kan wij hebben dat gedaan en erna was er toch een enorme druk van men schouders dat de nieuwe partner in opvoeding toch ongeveer dezelfde visie heeft als mij. Er zijn nu soms ook is discussies maar nooit dat erna nog blijft ingewreven worden of elkaar tegen proberen te werken.

Hopelijk heb je hier wat aan. Sterkte het is niet gemakkelijk en enkel mensen die het meemaken beseffen hoe hard het kan zijn om gevoel te krijgen dat je u kind aan verliezen bent. Heb er in begin ook veel nachten om geweend.
Bedankt voor uw oprechte reactie. Ik ben blij dat het voor u toch positief is uitgedraaid. Ik hoop ook ooit op dat punt te komen.


Ik ken mijn vriendin nog geen jaar.. Dus we wonen voorlopig nog niet samen. Dus ik kan er voorlopig nog niet op rekenen qua opvang of wegbrengen. Ik kan ze wel naar mijn mama doen op dagen dat ik werk... Dus mss toch eens proberen aan te kaarten.

Nogmaals ik heb echt geen probleem met de nieuwe man in mijn ex haar leven. Ik waardeer het enorm dat er iemand is dat mijn dochter graag genoeg ziet om er voor haar te zijn. Maar ieder zijn rol natuurlijk en sommige fundamentele opvoedkundige zaken zijn in mijn ogen toch gereserveerd voor de papa.
 
disclaimer: zelf geen ervaring met co-ouderschap, wel met ouders op school die co-ouderschap hebben.
Er zal sowieso een andere school moeten komen omdat het kind naar het lager gaat (en dat mss niet kan op de locatie van de kleuterschool?).

Maar insane heeft wel objectief goeie argumenten om deze school in België te zoeken, maar moet natuurlijk wel iets voorstellen. Enkele dingen die ik no kwijt wil

- 2 Belgische ouders die een Nederlandse school kiezen, met ander schoolsysteem, dat moet in overleg. Want dat is een beslissing die "buiten het normale" zou liggen van wat je kan verwachten qua opvoedinssituatie. Ik zie een bemiddelaar dat ook in die richting duidelijk maken (wettelijk zal dat zeker zwaar doorwegen, maar je wil zoals anderen zeggen dit niet voor een rechter brengen).
- sowieso is elke schoolkeuze eentje in overleg. Gezien de partner er 5/7 voor zorgt weegt haar problemen iets meer door, maar gezien ze nog altijd in België werkt, kan je imho wel een school bij haar werk kiezen (tenzij ook zij rare uren heeft?).
- de thuissituatie met de partner speelt een rol, maar naar de wensen van de partner hoef je op zich niet te luisteren. Dat wil echter niet zeggen dat je die volledig mag negerne, want die zal ook een rol hebben in de opvoeding van je kind, willen of niet willen.
- co-ouders op een oudercontact mag wat mij betreft, maar enkel indien beide ouders zich daar veilig bij voelen (wettelijk is dat zelfs zo geregeld). Enkel daarom een apart oudercontact hebben, is dan weer tonen dat je niet kan samen denken in functie van je kinderen.
Mijn ex werkt zelf in het onderwijs. Mijn dochter kan inderdaad niet op dezelfde school blijven. Ik heb inderdaad al scholen in de omgeving van haar werk voorgesteld maar dit werd dus genegeerd.

In conversatie gaan lukt momenteel niet buiten whatsapp of tijdens de overdracht. Maar dit kan dus niet zonder de nieuwe partner erbij. En ik vind toch dat een face to face gesprek tussen mij en mijn ex moet kunnen. Nadien kan er perfect gewerkt worden aan een eventuele band met de nieuwe partner.


Maar mijn familie zal toch echt wel eerst het respect moeten krijgen dewelke ze verdienen. Het doet mij enorm pijn dat mijn ex niet toestaat dat onze dochter eens bij mijn mama mag blijven slapen.
 
Maar ieder zijn rol natuurlijk en sommige fundamentele opvoedkundige zaken zijn in mijn ogen toch gereserveerd voor de papa.
niks is gereserveerd voor de papa OF de mama, altijd beide :)
Maar mijn familie zal toch echt wel eerst het respect moeten krijgen dewelke ze verdienen. Het doet mij enorm pijn dat mijn ex niet toestaat dat onze dochter eens bij mijn mama mag blijven slapen.
Je ex heeft niks te zeggen over waar je dochter gaat slapen, zolang er geen verwaarlozing zou zijn daardoor.
 
Heb een reactie gekregen op mijn vraag tot een gesprek met elkaar over de opvoeding van onze dochter.

Haar eerste reactie:

"dat kan. Ik zal eens bekijken met (nieuwe partner) wanneer hij kan."


Jezus Christus. Toch even duidelijk gemaakt dat ik een andere definitie heb van een face to face gesprek onder ons 2.
Laat je niet doen maar zorg er wel voor dat je op een respectvolle manier blijft communiceren. Op dat bericht kan je bijvoorbeeld antwoorden: 'je vindt het blijkbaar belangrijk dat hij erbij is. Kan je me uitleggen waarom dat zo is?'

Laat haar dan maar komen en probeer te achterhalen wat de reden is dat ze hem er absoluut bij wilt hebben. Welke emotie speelt er? Als dat bijvoorbeeld bezorgdheid is of angst dan kan je daarop inspelen en die angel eruit halen. Dan pas zal het terug over de essentie van de zaak gaan. Leer verbindend communiceren.
 
Ik heb ook kinderen in co-ouderschap. Wij hadden in de EOT opgenomen dat beide ouders binnen een straal van 20km vd oorspronkelijke woning moesten blijven wonen. Kinderen zijn al wat ouder en het is belangrijk dat ze niet uit hun leefwereld worden weggetrokken.

Een bemiddelaar inschakelen lijkt me een goede eerste stap maar ik krijg een beetje de indruk dat er over je heen gelopen wordt en zou toch de optie overwegen om, met een advocaat, je rechten te verdedigen bij een familierechter indien dit verder escaleert.
 
Terug
Bovenaan