Lakigigar

Well-known member
christopher-Nolan-2.jpg


De volgende regisseur van de maand is ook geen nobele onbekende. Christopher Nolan is wellicht één van de meest bekende filmregisseurs die de meeste van zijn gekende films gedurende de 21ste eeuw heeft geregisseerd en daarbij veel gewaardeerde kleppers op zijn naam heeft. Zijn films zijn goed voor 36 nominaties en 11 wins op de Academy Awards, maar zijn status heeft hij ook vooral gekregen van het brede filmpubliek waar hij als een household name geldt.

FILMOGRAFIE:
Following (1998)
Memento (2000)
Insomnia (2002)
Batman Begins (2005)
The Prestige (2006)
The Dark Knight (2008)
Inception (2010)
The Dark Knight Rises (2012)
Interstellar (2014)
Dunkirk (2017)
Tenet (2020)

Met larceny, Quay, Tarantella en Doodlebug heeft hij ook wat shorts geregisseerd. Volgend jaar zou ook de film Oppenheimer uitkomen die hij zelf ook zou regisseren. Verder heeft hij het script geschreven voor Man of Steel en nog enkele andere DC comics mee geholpen te produceren.
 
Wederom een van mijn favorieten. Maar hier is mijn lijstje gemakkelijker op te maken eigenlijk.

1. Interstellar
2. Inception
3. The Prestige
4. Dunkirk
5. The Dark Knight
6. Memento
7. Batman Begins
8. The Dark Knight Rises
9. Tenet
10. Insomnia

Insomnia vond ik maar niks, wel nog maar 1 keer bekeken dus die moet ik misschien nog eens aan een rewatch onderwerpen.
Tenet vond ik zeker goed maar had ik persoonlijk meer van verwacht. Interstellar blijft wel mijn grote favoriet. De soundtrack alleen al :love:
 
Ook 1 van mijn favorieten na Tarantino!

1. Interstellar
2. Inception
3. The Dark Knight
4. The Prestige
5. Tenet
6. Batman Begins
7. The Dark Knight Rises
8. Memento
9. Insomnia
10. Following
11. Dunkirk

Wederom, het is een lijstje in volgorde van favoriet tot minst favoriet. De lagere op de lijst zijn gewoon nog steeds topfilms die ik graag bekeken heb. Nolan heeft eigenlijk geen enkele slechte film.
 
Insomnia en Following niet gezien. Voor mij is dit 1 van de regisseurs die mij altijd wel weet te boeien en vorig decennium een paar van de meest eigenzinnige kunstzinnige blockbusters wist te maken.

1) Dunkirk: een ervaring die mij nog steeds weet omver te blazen. De film is kort maar krachtig en spannend van begin tot eind, de 3 verhalen blenden fantastisch door elkaar en komen heerlijk samen. Dit zonder cgi is gewoon waanzin.

2) The Dark Knight: beste Joker ooit, Ledger is nog altijd fantastisch. Dit is gewoon een epos op het niveau van Heat (waar Nolan hier soms duidelijk naar gekeken heeft), hoe de Joker een hele stad meeneemt in zijn waanzin blijft geweldig om naar te kijken en ook de actiescenes zijn gewoon af.

3) Memento: Heerlijke thriller die je meesleept van begin tot eind. Langzaamaan begin je te beseffen waarnaar je aan het kijken bent en dat maakt deze film gewoon fantastisch al is het visueel een mindere Nolan

4) Inception: heerlijk concept heerlijke Dicaprio, Levit en Page. Het geheel voelt hier al een beetje Bond aan (nog niet zo hard als Tenet) maar het wordt nooit teveel.

5) Interstellar: misschien zijn meest emotionele film. Mcconaughey en Chastain zijn fantastisch en visueel is dit gewoon af, de combinatie met Zimmer zijn soundtrack geeft perfect de macht van het heelal weer.

6) Tenet: sterke Bondhommage (maak gewoon Bond 26 Chris we weten dat get wilt). Heel het omgekeerd concept werkt wel voor mij en ook al is de plot een beetje voorspelbaar blijft dit echt nog altijd een top-trip. En ook hier zijn sommige actiescenes zijn echt af.

7) Batman begins: mooie origin story. Ik denk dat iedereen hier wel met een Batman is opgegroeid en Bale was de mijne. De realistische toon werkt helemaal voor mij en Batman kent met deze film een goede herstart na de Bat-tepel versie uit de 90's. Michael Caine is perfect gecast als Alfred

8) The Prestige: ik heb niet veel met goochelen maar hier wordt het wel goed gedaan. Bale en Jackman dragen de film goed en hun vete is mooi uitgewerkt, ook de acts zijn best cool gedaan.

9) Dark Knight Rises: visueel af, Hardy is top maar plotmatig scheelt hier wat

Je weet dat Batman uit die grot gaat geraken dus daar zit 0 spanning in, wie gaat anders Gotham redden? Dat en het feit dat hij er te lang zit maken het wat langdradig. Dat en ze schakelen Bane echt wel heel simpel uit

Ik ben ook wel benieuwd naar zijn volgende project: Oppenheimer een biopic over 1 van de belangrijkere wetenschappers in de geschiedenis van de atoombom. Cillian Murphy speelt de hoofdrol en andere rollen zijn voor Emily Blunt, Rami Malek, Matt Damon, Florence Pugh en Robert Downey Jr
 
Ik heb niet elke Nolan gezien, maar in feite moet ik enkel Tenet nog eens zien.

1. Memento
2. The Prestige
3. Interstellar
4. Following
5. Dunkirk
6. Insomnia
7. The Dark Knight
8. Batman Begins
9. The Dark Knight Rises
10. Inception


Inception moet ik wellicht nog een keer opnieuw kijken. Ik vind het moeilijke films om te kijken, behoorlijk complex, soms te voor mij. Misschien heb ik iets gemist in sommige films, maar het ligt me sowieso niet 100%. Memento vind ik de beste omwille van de sfeer die er heerst, en minder voor het plot, hoewel ik daar bij een tweede kijkbeurt het plot wel volledig begrijp. Niet zo een fan van het einde van Interstellar. Following is best wel goed, maar net zoals quasi elke andere Nolanfilm één waar je het kopje moet bijhouden. Niet de grootste fan van de Batmantrilogie, ik kijk zelfs liever naar de meeste Marvelfilms. Veel van de films vind ik te bombastisch overkomen. Ik ben ook geen fan van Hans Zimmer.

Kort gezegd, ik ben niet de grootste fan van Nolan.
 
Dunkirk
The Prestige
The Dark Knight
Inception
Interstellar
Memento
Batman Begins
Tenet
Insomnia
The Dark Knight Rises

Weer een moeilijke om te rangschikken omdat voor mij al z'n films vrij goed zijn, maar ze nooit echt heel hoge toppen scheren. De films van Nolan zijn altijd erg high concept maar hij wil er geregeld een emotionele verhaallijn doorheen weven en dat doet hij voor mij vaak nogal onhandig. Daardoor dat ze toch altijd een beetje afstandelijk aanvoelen. In ruil daarvoor zijn de set pieces wel altijd indrukwekkend en respecteren de verhaallijnen en scenario's de intelligentie van de kijker veel meer vergeleken met moderne "boem knal vroem" blockbusters (hoewel het bij Tenet qua ingewikkeldheid wel te ver doorsloeg en je die best zonder al te veel nadenken kon bekijken). Ben dus ook benieuwd naar Oppenheimer omdat dit me een kleinschaligere en intiemere film dan zijn vorige werk lijkt. Hoewel je het met Nolan nooit weet, misschien besluit hij via z'n scenario de hele kernfysica van de kernbom uit te leggen.

Ik denk dat veel films van hem voor mij ook wat minder scoren na herbekijken. Dunkirk vind ik z'n beste film omdat het speciale concept erg goed werkt om de film spanning en drive te geven en omdat die film ook meer focus heeft door het wat eenvoudiger verhaal.
 
Hmm, toch heel uiteenlopende films.

Moet er nog een paar bekijken om echt een lijstje te maken, deze thread is daar een goede reden voor.

Voorlopig enkel onderstaande gezien:
Insomnia
Interstellar
Inception
De 3 Batman's, maar zowel Batman Begins als The Dark Night Rises zou ik eens een rewatch moeten geven.

Denk dat ik voorlopig Tenet en Dunkirk ga bekijken, hoewel ik Tenet al eens begonnen ben maar in slaap was gevallen.
 
Insomnia wordt toch erg hard onderschat door velen soms denk ik. Het is een beetje als bij QT's Jackie Brown een door velen wat achteruitgeschoven film terwijl ik het bijna in de top 5 zou durven zetten.

Het is gewoon een erg sfeervolle thriller met een fijn uitgangspunt, een erg solide Pacino en heel indrukwekkende Robin Williams.
 
@FlyingHorseman verwoordde het al goed. Nolan is een uitstekend entertainer en brenger van imposante en nagelbijtend spannende actiesequenties. Maar hij is een verdomd slecht sentimentalist, waardoor de emotionele verhaallijnen in zijn films (voor mij althans) niet hun gewenste effect hebben. Hij bedenkt fijne concepten voor zijn films (al legt hij ze soms wat snullig uit aan de kijker, of gewoon een keertje te veel voor slow Joe in the back row), en is constant op zoek naar nieuwe technieken om die concepten vorm te geven zonder te moeten rekenen op CGI. Ook is hij een van de grootste voorstanders van het draaien op film ipv digitaal, waar ik ook immens veel respect voor heb. Het is zeer jammer dat ik in mijn directe omgeving geen mogelijkheid heb om zijn films op pellicule geprojecteerd te zien, dat zou het des te specialer maken om een nieuwe Nolan te gaan bewonderen in de zalen.

1. Interstellar
2. Dunkirk
3. The Prestige
4. Memento
5. The Dark Knight
6. The Dark Knight Rises
7. Tenet
8. Insomnia
9. Inception
10. Following
11. Batman Begins
 
Ik sluit me volledig aan met wat @PBR Streetgang en @FlyingHorseman hierboven schreven.
Veel respect voor de innovatieve en originele filmmaker die Nolan is, en een slechte film zal hij nooit maken, maar voor mij missen zijn film ook meestal de emotionele touch die ze helemaal zouden af maken. Bij eerste visie heb je altijd een 'wow-effect', maar bij tweede visie valt het vaak behoorlijk tegen, zeker als je op de zwakke punten let (die overdaad aan 'exposition!' ook)

Rangschikken vind ik, alweer, bijzonder moeilijk.
Toch een poging

Dunkirk
Interstellar
The Dark Knight
The Prestige
Memento
Batman Begins
Inception
Tenet
The Dark Knight Rises

Patrick Willems maakte dit interessant video essay over Nolan

Deze 'honest trailer' vat zijn stijl mooi en grappig samen
 
1. Dunkirk
2. The Prestige
3. Memento
4. The Dark Knight
5. Inception
6. Interstellar
7. Tenet
8. Insomnia
9. Batman Begins
10. The Dark Knight Rises

Ik volg PBR en FlyingHorseman ook, op Dunkirk na geen enkele echte topper over de hele lijn. Maar ik ga wel altijd kijken in de cinema, zijn films zijn enorm entertainend.

Also, Interstellar vind ik nog steeds dik overrated puur omwille van de laatste act. Belachelijk.
 
Ik was toch redelijk mindblown toen ik voor de eerste keer Memento zag en die beter werd bij meerdere rewatches. Zo simpel, challenging en toch uniek op zijn manier. Net zoals Laki zet ik die op 1 omwille van de sfeer ook.

1. Memento
2. The Dark Knight
3. The Prestige
4. Inception
5. Dunkirk
6. Interstellar
7. The Dark Knight Rises
8. Insomnia
9. Batman Begins

Tenet en Following nog niet gezien.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik ben ook wel benieuwd naar zijn volgende project: Oppenheimer een biopic over 1 van de belangrijkere wetenschappers in de geschiedenis van de atoombom. Cillian Murphy speelt de hoofdrol en andere rollen zijn voor Emily Blunt, Rami Malek, Matt Damon, Florence Pugh en Robert Downey Jr
Ugh waarom willen zoveel regisseurs nu met Rami Malek samenwerken. Hebben die dan Bohemian Rhapsody niet gezien, dat zou toch al genoeg moeten zeggen...
 
Nolan is een van die regisseurs waarbij ik steeds uitkijk naar zijn nieuwste film. Ik ben altijd al fan geweest van zijn gedurfde aanpak om de verhaallijnen van zijn films te visualiseren. Hij deinst er ook niet voor terug om het publiek te laten nadenken terwijl je naar de films kijkt en ook achteraf. Vooral dat "achteraf" zorgt ervoor dat je lang geniet hebt van de films en dat ze ook goed zijn voor meerdere herkijkbeurten.
Met de jaren is zijn visuele stijl ook meer geperfectioneerd. Ik wordt steeds in zijn films gezogen, ook al heb ik ze al 10 keer gezien. Als ik vroeger zat te zappen voor TV en ik botste op een film van Nolan die al halverwege bezig was dan kwam ik pas als de credits aan het rollen waren tot het besef dat ik de hele film heb zitten uitkijken.
Ik denk ook dit dit de enige regisseur is van wie ik elke film (behalve Following) in de bioscoop heb gezien.


1. Memento (2000)
2. Interstellar (2014)
3. Inception (2010)
4. The Prestige (2006)
5. The Dark Knight (2008)
6. The Dark Knight Rises (2012)
7. Tenet (2020)
8. Dunkirk (2017)
9. Batman Begins (2005)
10. Insomnia (2002)
11. Following (1998)
 
Ik ben hem wat uit het oog verloren. Zijn laatste 3 films heb ik niet gezien en daar moet ik dringend eens werk van maken. Helaas dan niet meer in de cinema natuurlijk, daar waar Nolan zijn films (of toch de meeste) eigenlijk wel voor bedoeld zijn.

- Memento is té lang geleden en zou ik dringend eens terug moeten zien
- Inception zou ik sowieso eens een re-watch moeten geven.
- Van de Batman-trilogy was ik altijd grote fan en blijven voor mij, tot op vandaag, nog steeds de beste superhero verfilmingen.

- Van The Prestige was ik destijds in de cinema toch zéér onder de indruk en ook na een re-watch een paar jaar geleden vond ik die toch nog altijd zeer overtuigend
- Voor Insomnia heb ik toch altijd een boon gehad. Vooral de rol van Robin Williams kon ik pruimen. Al zal het ook wel veel met nostalgie te maken hebben. Eén van de eerste films die ik als tiener 'alleen' ging kijken met mijn beste maat in de cinema, waarna er de volgende 20 jaar nog veel gevolgd zijn. Deze moet ik ook nog eens een re-watch geven.
 
1. The Prestige
2. Memento
3. Batman Begins

4. The Dark knight
5. Following

6. Insomnia
7. The Dark Knight Rises
8. Inception

9. Interstellar
10. Dunkirk
(11. Tenet)

De eerste drie vind ik het best, met The Prestige op kop, een heerlijke mix van fantasy, sci-fi, mystery en horror.
Batman Begins vind ik de beste van de trilogie, origin stories zie ik het liefst omdat je daar effectief met een verhaal zit en het niet louter een good guy vs. Bad guy geval is.

De volgende twee zijn goed zonder meer al zou ik eens een rewatch moeten houden.

Insomnia is een ok thriller, niks memorabel maar ook niet slecht.
Bij inception had ik het gevoel naar een handleiding "dromen voor dummies" te kijken, Nolan concentreert zich op de complexiteit van het verhaal maar ik had geen emotionele band met de personages, de film voelt steriel en klinisch aan.

interstellar vond ik een teleurstelling, ik had een boeiender verhaal verwacht met meer kleurrijke en inventieve werelden
en niet louter een water -en sneeuwplaneet
. Maar mijn grootste probleem is:
Also, Interstellar vind ik nog steeds dik overrated puur omwille van de laatste act. Belachelijk.
Dat ik juist het slechtste deel vind: als je van plan bent een serieuze sci-fi film te maken en zelfs de hulp van fysicus Kip Thorne inroept moet je niet afkomen met zo'n onnozel einde
love is the way to communicate !
Dunkirk vond ik by far zijn slechtste, gewoon een stel soldaten die op de bus - pardon boot - staan te wachten en er niets noemenswaardig gebeurt. En die vliegtuig scenes zijn tenenkrullend slecht, precies slechte cgi uit de jaren '90 en zijn geen meerwaarde.
Tenet heb ik niet gezien en ben ook niet van plan om die te zien, zou me sterk verbazen dat ik die goed vind.
 
Laatst bewerkt:
1. Dunkirk
2. Prestige
3. Interstellar
4. Memento
5. Inception
6. Batman Trilogy
7. Insomnia
8. Following
9. Tenet

Enkel Tenet haat ik oprecht en is het nog te vroeg om een rewatch te geven, als dat al ooit gebeurt. Ik had eigenlijk het idee om af te zakken naar London en hem in het geweldige BFI IMAX te gaan zien maar dankzij Corona ging dat niet door. Met de eerste lockdown versoepelingen in de Metropolis dan kunnen meepikken.
Ik sluit mij niet echt aan bij die expositie commentaar, zelfs bij meerdere rewatches. Het is nu eenmaal iets dat komt met een beetje "high concept big budget popcorn" film. Al was Tenet wel schuimbekkend erg op dat gebied.

Ik heb eerder veel meer problemen met dat de man geen vloeiende actie kan filmen en dit beter aan iemand anders zou overlaten. De houterige slome actie in de Batman films kan ik mij echt aan storen en sommige scenes van Inception vind ik ook gewoon pijnlijk om te zien. Maar elke keer dat ik "Je Ne Regrette Rien" hoor krijg ik wel kiekevel dat het geen naam heeft.

Oppenheimer zonder twijfel wel weer in de cinema. En hopelijk Dunkirk ook nog eens, die weiger ik thuis te herbekijken.
 
Terug
Bovenaan