Kwam deze nog video tegen. Zonder narration, tekst, dialoog en echt meer gefocust op de cinematografie of de mooiheid van bepaalde scènes.
Het kanaal is sowieso wel super goed. Hier zijn nog 4 andere video's van QT's films.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Oppervlakkig kan ik nog wel begrijpen (zijn ze niet per se imo maar goed dat kan ik nog wel snappen), maar onpersoonlijk? Als er nu één regisseur persoonlijke films maakt zonder dan specifiek echt al naar autobiografisch te gaan genre Xavier Dolan. Ik vind dat je de liefde voor zijn personages, zijn verhalen, zijn ... er nagenoeg consequent ziet van afspatten.Elk van z'n films is een liefdesbrief aan de cinema en ook erg makkelijk om te herbekijken. Maar daardoor vind ik ze ook ergens wat... oppervlakkig en onpersoonlijk? Grootste punt van kritiek bij hem is dat je het allemaal als style over substance kan beschouwen, maar hij brengt alles in z'n films wel met zoveel stijl dat het niet zo erg is, het doel van z'n werk is puur escapisme en daar slaagt hij bijna altijd in. Maar daardoor zou ik hem wel niet tussen mijn favoriete regisseurs plaatsen en zouden er niet zoveel films in een persoonlijke top 100 ofzo komen te staan.
Ik ga Deathproof en The Hateful Eight nog eens herbekijken om te zien of mijn mening wat veranderd is.
Vind je Uma Thurman dan niet waanzinnig sterk uitgewerkt als personage? Als je spreekt over het allerbeste uit een actrice halen dan zou ik Kill Bill daar toch ook onder zetten.Ik ben fan, het is denk ik de enige regisseur van wie ik alle films heb gezien.
Maar niet alles wat hij aanraakt is goud. Zo vond ik beide Kill Bill's slaapverwekkend saai, letterlijk, want ik ben bij de 2de in de cinema in slaap gesukkeld.
Wat ik zo goed vind aan vele van zijn films, is dat vaak elke scène een soort mini theater productie is, waarbij hij vaak uit de acteurs echt het allerbeste naar boven haalt. Vele scènes uit IB en Django vind ik dan ook memorabel en vaak wacht ik telkens vol spanning en ongeduld op bepaalde scènes wanneer ik die een rewatch geef. Wellicht daarom ook dat ik Once upon a Time in the West zo goed vind, dat is ook een film die van memorabele scène naar scène springt met fantastisch uitgewerkte personages. En zelfs de bijrollen zijn gewoon top, zo is de openingsscène van IB voor mij gewoon de beste cinema van de laatste decennia, en niet alleen door een fantastische Christoph Waltz. En net dat is wat ik wat mis bij zijn laatste worp, ja, zowel Pitt als DiCaprio doen dat best ok, maar geen enkele scène vond ik echt blijven nazinderen. Ook van de bijrollen, Pacino bv, wat komt die eigenlijk doen in die film?
Onpersoonlijk is niet helemaal de juiste term maar ik vind zijn films nog altijd vrij oppervlakkig, alleen is dat voor mij geen zwaar punt van kritiek. Niet elke film moet een grote boodschap hebben of een verhaal vertellen, cinema kan ook gewoon een plezierig tijdverdrijf zijn. En daarin is Tarantino echt een meester. Je ziet ook uiteraard heel duidelijk zijn stijl, hij zet elk genre naar zijn hand en maakt films die hij zelf graag zou zien.Oppervlakkig kan ik nog wel begrijpen (zijn ze niet per se imo maar goed dat kan ik nog wel snappen), maar onpersoonlijk? Als er nu één regisseur persoonlijke films maakt zonder dan specifiek echt al naar autobiografisch te gaan genre Xavier Dolan. Ik vind dat je de liefde voor zijn personages, zijn verhalen, zijn ... er nagenoeg consequent ziet van afspatten.
Welke boodschap had Django? Het grote thema van z'n werk lijkt me wraak te zijn, aangezien zowel Kill Bill, Inglourious Basterds, Django als Death Proof in mindere mate daarover gaan. OUATIH was thematisch wel wat uitgebreider, dat klopt.Of het dan per se style over substance is, goh... . Er zit véél style in, en onbelangrijk vindt hij dat overduidelijk niet. Maar zijn zijn films dan zo'n lege dozen? Hij probeert toch ook iets te zeggen met films als een Django, Once Upon A Time, ... . Er zijn er misschien hier en daar wel waar dat nog meer voor op gaat genre Kill Bills en Reservoir Dogs maar toch, ik heb nooit het gevoel dat hij denkt aaaah k zal is een animatie steken in Kill Bill se puur voor de vorm. Er zit een reden achter en het zijn en blijven personages van vlees en bloed wat mij betreft, ik heb altijd voeling met zijn films/verhalen. En ik kan zuiver style over substance al bij al niet goed trekken, ik moet voeling hebben met iets en inhoud gewaar worden voor ik echt omvergeblazen wordt.
Nice ik zit hier tegenwoordig ook meer tijdens t werk dan voor of na .Ik zou waarschijnlijk wat beter over mijn argumentatie moeten nadenken want ik vind het moeilijk te verwoorden en ik doe dit hier zo'n beetje tussen het werken door. Maar wat discussie is altijd interessant zelfs al vindt iedereen (waaronder ik) QT sowieso goed dus here goes!
Onpersoonlijk is niet helemaal de juiste term maar ik vind zijn films nog altijd vrij oppervlakkig, alleen is dat voor mij geen zwaar punt van kritiek. Niet elke film moet een grote boodschap hebben of een verhaal vertellen, cinema kan ook gewoon een plezierig tijdverdrijf zijn. En daarin is Tarantino echt een meester. Je ziet ook uiteraard heel duidelijk zijn stijl, hij zet elk genre naar zijn hand en maakt films die hij zelf graag zou zien.
Maar ik heb ooit gelezen hoe iemand een beetje smalend hem een "geweldige DJ in plaats van een fantastische songschrijver of muzikant" noemde. Dat vind ik kort door de bocht maar ik begrijp wel waar het vandaan komt. Zijn films zitten zo vol verwijzingen en hommages aan andere films en regisseurs en het is dat wat het soms wat "onpersoonlijk" maakt, omdat hij zodanig voortbouwt op het werk van anderen. Vergelijk het ook met een Paul Thomas Anderson waar je de invloed van andere regisseurs in zijn vroege werk herkent, maar die geleidelijk aan toch een eigen filmtaal ontwikkelde. Waardoor ze voor mij ook wat persoonlijker aanvoelen.
Zoals gezegd is onpersoonlijk niet helemaal wat ik bedoel, maar omdat ik niet weet hoe ik het dan wel moet benoemen, krijg ik het niet helemaal goed uitgelegd denk ik Het koppelt ook wel wat terug naar het style over substance gegeven, omdat ik vind dat hij de substance regelmatig van andere regisseurs leent om het dan met z'n eigen style te overgieten.
Welke boodschap had Django? Het grote thema van z'n werk lijkt me wraak te zijn, aangezien zowel Kill Bill, Inglourious Basterds, Django als Death Proof in mindere mate daarover gaan. OUATIH was thematisch wel wat uitgebreider, dat klopt.
Zijn films raken me dus emotioneel niet echt vergeleken met die van sommige andere regisseurs, maar langs de andere kant haal ik er vaak veel meer puur kijkplezier uit. Ik kan de meeste films van QT praktisch altijd opzetten terwijl ik voor veel andere in een bepaalde stemming moet zijn.
Wat bedoel je daarmee met style = substance. Iets kan bij mij toch (nagenoeg) alleen stijl zijn of te duidelijk stijl > substance en dan haak ik toch vaak af. Meer dan wat mooidoenerij blijft er dan toch vaak niet over. Voor de rest volledig eens .Over de style over substance kritiek ga ik weer kort zijn en hetzelfde zeggen als de kritiek te pas komt bij eender wie, style is substance. Daarnaast moet cinema niet altijd de meest filosofische revelaties of een moraal hebben, maar is escapisme zeker en vast een belangrijke tak in cinema, en de meeste mensen kijken ook film als escapisme na bijvoorbeeld een lange werkdag. Verder zijn de films goed te volgen qua plot en boeiend en interessant genoeg om naar te kijken qua thematiek, qua plot en qua stijl, en dat voor een hele grote groep mensen. Maar ik begrijp dat je dan liever een andere film in je toplijst zet die misschien voor jou persoonlijk meer impact maakt.
Vind je Uma Thurman dan niet waanzinnig sterk uitgewerkt als personage? Als je spreekt over het allerbeste uit een actrice halen dan zou ik Kill Bill daar toch ook onder zetten.
Bij IB is bij mij in feite net "het probleem" dat die niet van memorabele scène naar memorabele scène springt. Er zijn er, zeker. Maar geen vier in de hele film wat mij betreft. Ik had echt gehoopt/verwacht om daar een Tarantino te zien die vaker/harder losgaat. In plaats van zo hier en daar is een dikke scène te placeren.
OUATIH ja die heeft dat misschien minder zelfs die échte scènes waarnaar duidelijk wordt toegewerkt maar die is voor mij dan weer wel veel constanter op eenzelfde hoog niveau.
Ja Kill Bill is wel zowat de film waar ik aan denk als ik aan Uma Thurman denk, stuk meer dan Pulp Fiction of eender welke film (al bij al zijn haar topfilms de twee van Tarantino en dan wat korte(re) rollen in films van de Lars, zoveel toppers heeft ze verder niet). Als je haar dan minder graag ziet spelen dan kan ik aannemen dat Kill Bill niet je favoriete film is . Het blijft ieders persoonlijke voorkeur uiteindelijk, ik vond ook de laatste confrontatie behoorlijk goed gedaan maar niet iedereen zal het daarom kunnen smaken.Goh, ik ben eigenlijk niet per sé fan van Uma Thurman, ik vermoed dat dat ook meespeelt in het feit waarom ik de Kill Bill's minder vond. Ok, die zit ook in Pulp Fiction, maar daar is ze veel minder prominent én is haar personage ook gewoon minder uitbundig en eerder low profile, waardoor ik haar beter vind. Dus 2 films helemaal rond haar draaiende was voor mij wellicht wat teveel. Komt daarbij dat ik David Carradine als Bill ook gewoon totaal oninteressant vond. Heel die film werkt toe naar de confrontatie met Bill, dat zou een iconische rol en figuur moeten zijn. En dan krijg je die fletse Carradine met slaapverwekkende dialogen op het einde.
Zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield hierboven schrijft, IB is voor net wel iconische na iconische scène. Elk chapter is boeiend, elke confrontatie is boeiend, de dialogen zijn fantastisch uitgewerkt met fantastische acteurs, de spanning wordt steeds ten top gedreven. Die kwaliteit houdt hij voor mij wel de ganse film aan, met uiteraard wel enkele uitschieters.
OUATIH is dan inderdaad veel constanter, met weinig tot geen uitschieters, maar dan wel algemeen van veel mindere kwaliteit imo. Minder boeiende dialogen en personages, minder dragende, blijvende muziek, gewoon...saaier imo. Pas op, is zeker geen slechte film, ik had hem eerst 3* gegeven, maar na een rewatch naar aanleiding van deze thread heb ik dat verhoogd naar 3,5*.
Eén van de (vele) dingen waarin hij wat mij betreft een meester in is.een heel goede opbouw naar de "finale" die echt om duimen en vingers van af te lekken zijn nooit heeft een Tarantino scène ooit zo bevredigend aangevoeld als hier. 9/10