Lakigigar

Well-known member
694


Met Quentin Tarantino starten we met een naam die veel filmliefhebbers niet onbekend in de oren zal klinken. Met 34 nominaties en 7 wins op de Oscars, 1 Palme d'Or (Cannes) ook geliefd bij critici, maar wellicht nog meer geliefd bij de doorsnee/casual filmkijker alsook vele grote filmliefhebbers.

FILMOGRAFIE:
Reservoir Dogs (1992)
Pulp Fiction (1994)
Jackie Brown (1997)
Kill Bill vol. 1 (2003)
Kill Bill vol. 2 (2004)
Death Proof (2007) - deel van Grindhouse
Inglourious Basterds (2009)
Django Unchained (2012)
The Hateful Eight (2015)
Once Upon a Time in Hollywood (2019)

Met daarnaast ook een segment in Four Rooms (1995) en een scène die hij geregisseerd heeft in Sin City (2005). Death Proof en Planet Terror vormen samen Grindhouse ook. Daarnaast heeft Tarantino ook de scripts van True Romance (1993, geregisseerd door Tony Scott), Natural Born Killers (1994, geregisseerd door Oliver Stone) en From Dusk Till Dawn (1996, geregisseerd door Rodriguez) geschreven. Sin City waar hij een gastscène in heeft geregisseerd is verder geregisseerd door Frank Miller en wederom Robert Rodriguez. En Planet Terror dat samen met Tarantino's Death Proof Grindhouse vormt, is tevens ook geregisseerd door Robert Rodriguez. Tarantino speelt verder heel wat kleine rollen als gastacteur of heeft soms een cameo in bepaalde films, waaronder ook zijn eigen films.

Te zien op Netflix:
Jackie Brown (1997)
Django Unchained (2012)
The Hateful Eight (2015)
Once Upon a Time in Hollywood (2019)
 
Laatst bewerkt:
1. Pulp Fiction
2. Jackie Brown
3. Inglourious Basterds
4. Once Upon A Time In Hollywood
5. Django Unchained
6. Reservoir Dogs
7. Kill Bill Vol. 2
8. Kill Bill Vol. 1
9. Deathproof
10. The Hateful Eight

Toelichting: Pulp Fiction vind ik veruit z'n beste film, ik vermoed dat ik een van de weinigen ga zijn die Jackie Brown zo hoog zet. 3-4-5 liggen erg dicht bij elkaar en kunnen onderling wisselen, Reservoir Dogs zakt met de tijd steeds meer op mijn lijstje. Kill Bill's zet ik samen, tweede deel vind ik iets meer genietbaar. Deathproof en Hateful Eight zijn voor mij de minste van z'n films, maar Deathproof is wel nog fun.

Al bij al heb ik van de meeste van z'n films genoten, een groot deel heb ik ook in de cinema gezien. Tarantino is één van de weinige regisseurs waar een nieuwe film nog een groot 'event' is, hij kan ook de minder grote filmfans aanspreken. Elk van z'n films is een liefdesbrief aan de cinema en ook erg makkelijk om te herbekijken. Maar daardoor vind ik ze ook ergens wat... oppervlakkig en onpersoonlijk? Grootste punt van kritiek bij hem is dat je het allemaal als style over substance kan beschouwen, maar hij brengt alles in z'n films wel met zoveel stijl dat het niet zo erg is, het doel van z'n werk is puur escapisme en daar slaagt hij bijna altijd in. Maar daardoor zou ik hem wel niet tussen mijn favoriete regisseurs plaatsen en zouden er niet zoveel films in een persoonlijke top 100 ofzo komen te staan.

Ik ga Deathproof en The Hateful Eight nog eens herbekijken om te zien of mijn mening wat veranderd is.
 
Ik ben fan, het is denk ik de enige regisseur van wie ik alle films heb gezien.

Maar niet alles wat hij aanraakt is goud. Zo vond ik beide Kill Bill's slaapverwekkend saai, letterlijk, want ik ben bij de 2de in de cinema in slaap gesukkeld.

Maar ik vind evengoed dat hij meesterwerken heeft gemaakt, uiteraard Pulp Fiction maar evengoed Inglourious Basterds en Django. Heb maar 3 films op Letterboxd met 5 sterren en de eerste 2 hier horen daarbij (samen met Once upon a Time in the West). Tarantino zijn Once upon a Time... vond ik dan weer meh. Niet slecht, maar nooit memorabel.

Pulp Fiction
Inglourious Basterds
Django Unchained
Reservoir Dogs
Jackie Brown
Death Proof
Once Upon A Time in Hollywood
The Hateful Eight
Kill Bill vol 1
Kill Bill vol 2

Waarbij de top drie heel dicht bijeen zit, ook Reservoir Dogs en Jackie Brown even goed kunnen wisselen, idem voor Death Proof en ....Hollywood. En Kill Bill hopeloos laatste is.

Wat ik zo goed vind aan vele van zijn films, is dat vaak elke scène een soort mini theater productie is, waarbij hij vaak uit de acteurs echt het allerbeste naar boven haalt. Vele scènes uit IB en Django vind ik dan ook memorabel en vaak wacht ik telkens vol spanning en ongeduld op bepaalde scènes wanneer ik die een rewatch geef. Wellicht daarom ook dat ik Once upon a Time in the West zo goed vind, dat is ook een film die van memorabele scène naar scène springt met fantastisch uitgewerkte personages. En zelfs de bijrollen zijn gewoon top, zo is de openingsscène van IB voor mij gewoon de beste cinema van de laatste decennia, en niet alleen door een fantastische Christoph Waltz. En net dat is wat ik wat mis bij zijn laatste worp, ja, zowel Pitt als DiCaprio doen dat best ok, maar geen enkele scène vond ik echt blijven nazinderen. Ook van de bijrollen, Pacino bv, wat komt die eigenlijk doen in die film?
 
Laatst bewerkt:
Damn it, ik ben nog met PTA bezig. 😁

Het voordeel is gelukkig dat ik vorig jaar in de lockdown nog een Tarantino run gedaan heb en boy o boy....

Een top 10 maken vind ik een lastige, omdat mijn favoriete films steeds wisselen.

Ik hou van het rauwe kantje van Reservoir Dogs wat nog steeds één van de beste debuutfilms ooit is en Pulp Fiction is uiteraard een absolute klassieker vol iconische scénes.

Jackie Brown is misschien de meest ondergewaardeerde QT, maar..o o o die heerlijke soundtrack, die cast.

Kill Bill is dan weer een feest van invloeden. Heerlijk hoe die switcht tussen jaren 70 revenge flick, kung fu cinema en western.

Death Proof vind ik extreem ondergewaardeerd. Ja, structureel en qua tempo zijn er gebreken, maar de lapdance met Butterfly is Tarantino op zijn meest sexy, Kurt Russel zijn carriere kreeg er een relaunch door, de chase scene is enorm sterk en Mary Elizabeth Winstead heeft er nooit schattiger uitgezien dan als cheerleader.

Inglourious Basterds

Heeft twee geniale scenes...de lange opening en de scene in het café die masterclasses zijn in het opbouwen van suspense. Dat de film tussen dat alles in nauwelijks aan kwaliteit inboet is veelzeggend. Terechte lof voor Waltz.

Django Unchained: Kun je een film over slavernij sexy en cool en grappig maken en tegelijk er een gutpunch van maken ? Ja, QT kan dat.

Hatefull Eight

Okay, dit is waarschijnlijk de film die het minst herbekijkbaar is. Het heeft uiteraard die single location vibe van Reservoir, maar je voelt duidelijk dat het opgezet is als een stage play. De dialogen knetteren nog steeds, het blijft genieten van het acteerwerk en de mise en scéne...het is gewoon zoals met lekkere chocomousse, het is erg veel Tarantino en op het einde zit je overvol.

Once upon a time in Hollywood

Is een film die meer werkt als sfeerbeeld en tijdscapsule dan als narratief. Ik was eerst wat teleurgesteld door deze, maar het is een film die beter lijkt te worden bij rewatches. Het heeft wederom wat elke Tarantino gemeen heeft knetterende dialogen, sterk acteerwerk, inventieve beeldvoering en een soundtrack als een warm badje.

Fun fact over Tarantino's ouder werk: Dat hij scenario's voor True Romance en NBK en dergelijke schreef weet iedereen, maar wisten jullie ook dat Tarantino geschreven heeft aan Bruckheimer producties. Duikboot thriller Crimson Tide en Michael Bay's The Rock bevatten dialogen van de Q-master.

Your best?Losers always whine about their best. Winners go home and fuck the prom queen.
 
Laatst bewerkt:
Zelf nog mijn forumnaam ontleent aan 1 van zijn personages en mijn eindwerk in het middelbaar over zijn films geschreven.

10) Death Proof: een mindere ode aan de jaren 70 Grindhouse cinema. Soms is nostalgie gewoon iets wat je moet koesteren in plaats van het voorwerp ervan proberen terug te brengen.

9) Jackie Brown: zijn minste film uit de jaren 90 maar nog altijd heel goed. De cast doet het goed het gebruik van muziek is prachtig en als ode aan de blaxploitation staat deze echt wel op punt

8) Kill Bill Vol2: de minste van twee Kill Bills. De dialogen lopen wat stroef soms en het mocht soms allemaal iets sneller gaan maar ook dit blijft een goeie Martial Arts film.

7) Once upon a time in Hollywood: een heerlijke ode aan de late jaren 60. Dicaprio en Pitt zijn een heerlijk duo en ook Robbie is goed. Tarantino rijd je precies rond met een busje door zijn jeugd en ik zit maar al te graag op dat busje. De film heeft humor en drama en zoals altijd is ook hier de soundtrack top.

6) H8ful 8: een film waarvan ik snap dat mensen hem minder vinden. Dit is de meest subtiele Tarantino. Het zit hem niet in de plot an sich maar in de laag daaronder. Tarantino neemt elk probleem dat Amerika had aan de vooravond van het Trump tijdperk en stopt het in een hutje. Dat levert een film op die heel relevant is voor die tijd ook al speelt hij zich niet af in het heden. Dat en een topcast maken dit de meest rustige maar weer zo genietbare Tarantino van.

5) Reservoir Dogs (5 sterren territorium vanaf hier): heerlijk debuut, kort maar krachtig waarin al zijn stijlkenmerken al zichtbaar zijn. Elk personage is boeiend en toch wel onvergeetbaar.

4) Kill Bill: zalige revenge flick en ode aan de martial arts films uit de jaren 70. Thurman draagt de film met gemak en de actiescenes zijn zalig. De wereld die Tarantino hier creëert is fantastisch.

3) Django unchained: heerlijke road trip door slavernij Amerika. Het duo Django en King Shultz blijft heerlijk om naar te kijken net als Dicaprio die hier al zijn oscar had moeten krijgen en niet voor de drol genaamd The Revenant. Top soundtrack en fantastische shoot outs.

2) Inglourious Basterds: als 10 jarige in de cinema gezien bij release en weggeblazen. Ik kende Tarantino nog niet en leerde pas later de naam maar hoe ode aan klassieke cinema en en exploitation cinema hier geblend worden is onvergetelijk. Pitt en Laurent zijn fantastisch, Waltz love to hate. En dan heb je nog al die zalige personages die erbij komen. Topfilm

1) Pulp Fiction: zalige film en mijn all time favourite die ik maar niet beu geraak. De cast is fantastisch net als de dialogen, soundtrack, het visuele,... voor mij gaat er niks boven deze film. De film is grappig, spannend, meeslepend en slaagt er nog altijd in mij van begin tot eind te boeien ook al ken ik hem vanbuiten.
 
Voor mij is Kill Bill een van die films die ik altijd opnieuw kan bekijken en dan ook al enorm veel gezien heb. Ik geef nochtans zeker toe dat er bij de andere uit zijn oeuvre inderdaad stukken betere films zitten, KB heeft een plaatsje voor zichzelf in mijn hart.
Death Proof vind ik persoonlijk erg leuk, mijn man heeft die maar 1 keer gezien en met moeite uitgekeken. Voor de Hateful Eight is het dan weer omgekeerd.
Pulp Fiction heb ik misschien net iets te frequent gezien (niet met opzet, eerder ‘ah ze zenden die uit, kunnen evengoed kijken) die laat ik een paar jaar uit.
Het enige wat hij nu nog niet gedaan heeft is sci-fi, denk ik.
 
1. Pulp Fiction
2. Inglourious Basterds
3. Reservoir Dogs
4. Django Unchained
5. Once Upon A Time In Hollywood
6. The Hateful Eight
7. Kill Bill Vol. 1
8. Kill Bill Vol. 2
9. Jackie Brown
10. Death Proof

Die openingsscène van Inglourious Basterds, mijn nagels waren op. Hans Landa ook 1 van mijn all time villains.
QT weet toch wel als geen ander hoe je spanning moet opbouwen.
 
Voorlopige ranking:
1. Reservoir Dogs (1992)
2. Pulp Fiction (1995)
3. Kill Bill vol. 1 (2003)
4. Inglourious Basterds (2009)

- Django Unchained ook wel eens gezien, maar die moet ik echt terug zien, en had ik indertijd ook niet al te aandachtig gezien.

Ik wil zeker van de gelegenheid gebruik maken om wat films terug te zien. Jackie Brown, de twee Kill Bills, Django Unchained, The Hateful Eight en Once Upon a Time in Hollywood wil ik graag zien. En dat heb ik al iets te lang uitgesteld.
 
Pulp Fiction (1994)
Kill Bill vol. 1 (2003)
Kill Bill vol. 2 (2004)
Django Unchained (2012)
Reservoir Dogs (1992)
Jackie Brown (1997)
The Hateful Eight (2015)
Inglourious Basterds (2009)
Once Upon a Time in Hollywood (2019)
Death Proof (2007)

Toch echt wel aartsmoeilijk want ik vind geen enkele echt slecht of teleurstellend.

Pulp Fiction is gewoon een classic he. Komt dicht bij de perfecte film voor mij.

Kill Bill (1+2) blijft een van mijn favoriete films ooit. De stijl, de muziek, de cast, het verhaal.
Bekijk ik beide jaarlijks wel eens. Ik zou ook niet meteen weten wat er beter kon.

Django Unchained was zeer gewaagd en toch werkt het zo goed. Ook weinig op aan te merken.

Reservoir Dogs. Geweldige film al blijft de eerste kijkbeurt de beste.

Jackie Brown heb ik een zwak voor. Voelt niet echt als een Tarantino aan (vind ik) maar de cast en de muziek :bow:

The Hateful Eight. Het eerste uur komt hééééééél traag op gang. In de bioscoop dacht ik toen van "oh no, it sucks".
Maar het tweede deel is dan weer heel spectaculair en maakt alles goed.

Inglourious Basterds. Eerste viewing in de bioscoop vond ik toen echt slecht. Geen idee meer waarom maar ik kwam echt teleurgesteld buiten. Maar zoals bij sommige films vond ik hem bij de rewatch dan wel goed.

Once Upon a Time in Hollywood. Kan niet zeggen dat ik hem slecht vond maar er ontbrak precies iets. Het deed er ook wel niet goed aan dat ik het verhaal van Sharon Tate en Charles Manson niet kende. Voor een of andere reden kon ik ook niet echt genieten van Brad Pitt zijn performance. Ligt hier al een tijdje op bluray, binnenkort eens een rewatch doen.

Death Proof. Niet slecht maar na Planet Terror had ik hier op meer gehoopt. Heeft nogal wat pacing issues vind ik.
 
Al één gezien: Jackie Brown dat op Netflix staat. Lange tijd eigenlijk vermeden door de speelduur en omdat ik het altijd zag als het zwakke broertje van Reservoir Dogs en Pulp Fiction. Ik dacht ook even lang geleden dat dit een film in zwart-wit was. Maar dat is het goed allemaal niet echt.

Jackie Brown is het bewijs dat de Tarantino's uit de jaren '90 me zeker liggen. Vergelijken met Reservoir Dogs en Pulp Fiction is niet echt nodig, die films zijn van een andere klasse. Maar Jackie Brown is een zeer vermakelijke en erg goede film, waarin veel van de kenmerken van Tarantino ook in terugkeren. Het is gewoon een erg goede film. De hand van Tarantino is duidelijk te zien, en in feite is het wel zo van een genre of een type film dat me doorgaans minder zou liggen door Tarantino opnieuw erg vermakelijk en top is. De films zijn sfeervol door de toevoeging van de muziek, door de cast die perfect past bij zo een film en door een inventief, onderhoudend plot met sterke dialogen, en met momenten maar gefocust de juiste thrill-momenten. 8/10
 
Ik probeer Jackie Brown te herbekijken voor deze topic "vervalt", dus ik wacht nog even met mijn ranking te posten.

Ik kan wel al zeggen dat ik een QT fan ben, en ga altijd met veel plezier zijn nieuwe films kijken in de cinema, meestal zelfs meerdere keren. Hij is een van de grootste entertainers van het witte doek uit de afgelopen 20 jaar. Ik ben zelfs tweemaal naar Amsterdam getrokken om The Hateful Eight in 70mm te gaan zien, ook al vind ik dat een van zijn minder goede films.
Dat gezegd zijnde, zijn ego en zijn status in de filmwereld zijn even groot als zijn populariteit, waardoor niemand hem kan wijsmaken dat zijn scripts wat minder lang mogen zijn en dat er heus wat meer in zijn films geknipt mag worden.

Heeft er iemand hier de roman van Once upon a Time in Hollywood gelezen?
 
Hoe lang doen we per regisseur? Er staat wel maand maar PTA leek me een pak minder, ging normaal nog even duiken in Punch-drunk Love.
 
Hoe lang doen we per regisseur? Er staat wel maand maar PTA leek me een pak minder, ging normaal nog even duiken in Punch-drunk Love.
Ik dacht dat de meesten tevreden waren met twee weken. Maar niemand die zegt dat je geen PTA meer kan zien hé. Ik wil ook wel nog wel wat PTA's kijken, maar ik had al in het topic aangegeven dat het niet echt een regisseur is om te "bingen". Als er vraag voor is, kunnen we bij bepaalden iets langer over doen, maar het is niet de bedoeling dat je alles van een regisseur ziet in die 2 weken. Dat is ook onmogelijk. Miike heeft 102 films geregisseerd. Zelfs al doe je daar een maand voor, steekt dat wellicht al snel tegen en dat is zo goed als onmogelijk om te doen.
 
Ik dacht dat de meesten tevreden waren met twee weken. Maar niemand die zegt dat je geen PTA meer kan zien hé. Ik wil ook wel nog wel wat PTA's kijken, maar ik had al in het topic aangegeven dat het niet echt een regisseur is om te "bingen".
Twee weken is zeker te doen voor Tarantino denk ik, maar er zijn wel andere regisseurs die veel meer kijkwerk zullen vragen. We zien wel!

Ik vind het heeel moeilijk om QT te ranken trouwens.
 
Twee weken is zeker te doen voor Tarantino denk ik, maar er zijn wel andere regisseurs die veel meer kijkwerk zullen vragen. We zien wel!

Ik vind het heeel moeilijk om QT te ranken trouwens.
Als je echt alles wilt zien, en je hebt ook tijd, dan kan het wel. Natuurlijk moet je ook zin hebben, en heeft niet iedereen tijd (of energie in de tijd die ze hebben). Velen hebben ook al heel wat gezien, dus dan moeten ze misschien minder zien, maar het is ook niet dat er iets is van 'moeten', maar wel van 'mogen'. De bedoeling is van het concept is dat twee weken lang de focus op Tarantino zal liggen, en dat je de films eens rangschikt, of in discussie gaat over de regisseur of welke de beste is, de stijl of de films eens bespreken, misschien andere aanraders in de lijn van die regisseur eens bespreekt, anekdotes vertelt. Al naargelang wat iemand wilt.

Maar zoals jules ezechiel zegt, als mensen dat willen kunnen we wel iets langer bij een regisseur blijven. Maar ik denk dat 2 weken voor Quentin goed is. En iemand die bvb. al veel heeft gezien van Quentin of straks Nolan, kan misschien wel eens het PTA topic eens bumpen als hij/zij daarvan nog iets wou zien. Dat is ook geen probleem. Flexibiliteit is daarin ook belangrijk.
 
Speelt QT een cameo in elk van zijn films of zijn er uitzonderingen?
Niet in Jackie Brown verder wel

Reservoir dogs: Mr Brown
Pulp Fiction: Jimmy
Kill Bill: 1 van de crazy 88
Death Proof: Warren de bartender
Inglourious Basterds: de eerste nazi die wordt gescalpeerd
Django: Le Quint Dickey miner
H8ful 8: narrator (stem)
Once upon a time in hollywood: regisseur van red apple tobacco reclamefilmpje (tijdens credits, stem alleen
 
Terug
Bovenaan