1. Inception
  2. Interstellar
  3. The Prestige
  4. Memento
  5. The Dark Knight
  6. Tenet
  7. Dunkirk
  8. Insomnia
  9. Batman Begins
  10. The Dark Knight Rises
In mijn ogen een beetje overrated maar anderzijds heeft hij imo nog geen enkele echt slechte film gemaakt. @Bauhaus zijn kritiek op interstellar is spot on en ik onderschrijf exact dezelfde mening. Toch, zelfs met al die fouten vind ik het nog steeds zijn 2e beste. Nolan is op zijn best met een films als Inception. Complexe plots waarin het menselijke verhaal wat meer naar de achtergrond kan verdwijnen. De momenten in Interstellar waarin hij tracht dat menselijke op te werken, op Cooper's video dagboek na, voornamelijk de hele McConaughey + hathaway affaire alsook "liefde" in het algemeen werken gewoon niet. Films als Dunkirk en Batman zijn te afgelijnd en straight forward en moeten het vooral hebben van hun actie en ook daarin is hij minder. Als regisseur die zo zot is op grootschalige practical effects is het vreemd dat hij er niet in slaagt dat beter naar het scherm over te brengen. Vandaar mijn commentaar dat hij als regisseur een beetje overrated is. Hij heeft een duidelijke niche en van wat ik tot nu toe gezien heb zou ik zeggen schoenmaker blijf bij je leest. Klinkt nu heel negatief maar zijn mankementen als regisseur in emotie en actie worden meestal ruimschoots gemaskeerd door het idee waar hij zijn film rond bouwt waardoor de films op zich nog steeds meer dan de moeite zijn.
 
Dat ik juist het slechtste deel vind: als je van plan bent een serieuze sci-fi film te maken en zelfs de hulp van fysicus Kip Thorne inroept moet je niet afkomen met zo'n onnozel einde
love is the way to communicate !
??? Dat heb ik precies toch gemist. En ik heb hem al meermaals gezien. Toegegeven, het einde
van zodra hij het zwarte gat induikt
kan ik heel moeilijk bevatten. Het gaat mijn verstand te boven. Ik heb dat boek van Kip Thorne, "The science of Interstellar" zelfs gekocht om het beter te begrijpen, maar het helpt niet.
Ik dacht altijd dat er gewoon werd gecommuniceerd via
die code via de boeken, dus ik snap niet echt wat dat met liefde te maken heeft, zoals jij het stelt.
. Kan je jouw visie daaromtrent eens toelichten? Dat maakt het mss ook helderder voor mij een geeft mij ook een nieuwe insteek om naar die film te kijken.
 
Het is moeilijk toe te lichten omdat de film zelf niet verder komt dan
liefde is wat interdimensionale communicatie tussen cooper en zn dochter mogelijk maakt. Het is dankzij zijn liefde dat hij een gravitationele lijn kan openen van in het zwarte gat naar de boekenkast van hun huis wanneer zijn dochter klein is (en dankzij een horloge en "5 dimensionale menselijke nakomelingen"? 😅.)

Het is een bizarre paradox die wel vaker terugkeert in Nolan's films. Hij vraagt je om je hoofd erbij te houden en na te denken over wat je te zien krijgt. Maar tegelijkertijd mag je er soms ook niet te hard over nadenken want dan bots je de grenzen van wat mogelijk en logisch is. Tenet Maakt zich daar ook schuldig aan. Maar dan nog, zelfs al hangt het soms maar met haken en ogen aan elkaar het blijft meestal wel leuk om over na te denken.

Tenet & Interstellar;
in Tenet bots je bijvoorbeeld op de 2e wet van thermodynamica en kom je in realiteit brekende wateren terecht als je dat serieus neemt en echt zou laten spelen zoals de film de aanzet geeft. Nolan lijkt dat zelf ook te beseffen en gebruikt wat hand wavy gebaren en zegt in de film letterlijk dat je er best niet al te veel over nadenkt. Hetzelfde bij Interstellar, het is nogal vergezocht allemaal maar liefde inbeelden als een fysische kracht van de natuur zoals elektromagnetisme en zwaartekracht dat ook zijn werpt wel wat interessante vragen op, waar het ene antwoord iets lachwekkender is dan het andere maar daarom niet geheel oninteressant.
 
Laatst bewerkt:
Kleine richtlijn mss, in uw spoilertag de naam van de film vermelden? Dan weet je welke spoiler je wel of niet kan/wil openen.

De laatste spoiler dacht ik dat die ook over Interstellar ging gaan maar gaat over Tenet en die heb ik nog niet gezien. Gelukkig snel door en dus de spoiler zelf niet gelezen, maar toch.
 
Zoals DaFreak toelicht,
het is de band met zijn dochter die van belang is, die boeken zijn niet meer dan een means to an end.

Ik had hetzelfde probleem trouwens bij Arrival, een film die ook serieus begint en op het einde krijgen we dan
communication is the way to timetravel !
En kan men please, please, please eens stoppen met in elke sci-fi (en zelfs comic) film
timetravel
te gebruiken om het plot verder te helpen, het raakt afgezaagd.
 
Laatst bewerkt:
Zoals DaFreak toelicht,
het is de band met zijn dochter die van belang is, die boeken zijn niet meer dan een means to an end.
Correct. Ik was toen echt kwaad, film kon ontploffen op dat moment. Dat en alle mislukte emotionele mumbojumbo... Ik ben er nog niet over en voel me alweer kwaad worden. Snertfilm. :unsure:
 
Nog vergeten te vermelden: het geluid van Interstellar is erbarmelijk, precies of dat iedereen aan het fluisteren is en wanneer je het volume verhoogt davert alles wanneer de muziek aanzwelt.
Misschien dat het beter klinkt met een homecinema maar door 2 gewone boxen is het geluid slecht.

EDIT :

De soundtrack vond ik trouwens goed, al heeft Hans Zimmer duidelijk geluisterd naar Koyaanisqatsi.
 
Laatst bewerkt:
Ik kan me ook heel erg vinden in @FlyingHorseman zijn uiteenzetting over Nolan... begaafd regisseur, enorme flair voor het sensationele, maar vertoont ook redelijk wat mankementen. Ondanks de mankementen verdient hij wel zijn plaats als de grote blockbuster regisseur van deze tijd imo, hij heeft ook gewoon geen echt slechte film gemaakt.


Mijn ranking:
  1. Gedeelde eerste plaats Memento en The Prestige
    Ik ben blij hier wat liefde voor The Prestige te zien. Ik heb de indruk dat die meestal wat vergeten wordt :love:. En Memento is een heel ander beestje, maar de uitzondering in Nolan zijn oevre dat het een film is die nog steeds klopt als je erover gaat nadenken 👌.

  2. ...

  3. The Dark Knight
    Mja, ondanks al zijn flaws blijft dat wel een dijk van een summer blockbuster superhero movie. Nolan zijn typisch (TE) high concept mumbo jumbo blijft hier mooi onder controle, en het is gewoon enorme dikke fun. Bijna eindeloos herkijkbaar, geweldige acteurs en een aantal zeer knappe scènes maken het geheel af.

  4. Dunkirk
    = :drool: cinema materiaal

  5. Interstellar
    Not bad, maar had zoveel beter kunnen zijn, al genoeg beschreven in vorige posts.

  6. The Dark Knight Rises
    Still fun, awesome Hardy, too many faults

  7. Inception
    Alles wat ik over The Dark Knight zei is hier ook waar, alleen is deze veel meer up his own ass

  8. Insomnia & and Batman Begins
    Eigenlijk hebben deze een rewacht nodig. Insomnia heeft nooit geklikt voor mij (ondanks awesome acteurs), en Batman Begins ... mja gewoon niet zo interessant imo.

Following en Tenet heb ik nog niet gezien, moet ik eens werk van maken.


Ugh waarom willen zoveel regisseurs nu met Rami Malek samenwerken. Hebben die dan Bohemian Rhapsody niet gezien, dat zou toch al genoeg moeten zeggen...
Ik ben echt geen fan van BH (ook niet speciaal van Rami), maar Rami is toch echt het probleem niet in die film? Sterker nog, hij zet best wel een ok Freddy neer.

Ik ben wel heel benieuwd hoe Sacha Baron Cohen het gedaan zou hebben.
 
Ik heb sowieso al een hekel aan biopics, dus dat hielp al niet. Same old bag of tricks, en aan deze scheelde zoveel dat zelfs een goed acteur hier niets had kunnen goedmaken. Maar Rami Malek, oh boy... ik vond hem en zijn kilo make-up echt enorm storend. Freddie mag dan niet de schoonste man ter wereld zijn geweest, maar ze hebben er voor Malek wel gezorgd dat hij vele malen lelijker was dan Freddie ooit geweest is. Maar ondanks zijn ietwat vreemde aangezicht en zijn wel zeer flamboyante presence, flamboyante presence, straalde Freddie Mercury stoere mannelijkheid uit, iets waar Malek gewoonweg niet in slaagt.

Malek heeft wel unieke features die hem interessante rollen kunnen bezorgen, zoals in The Master. Maar in een hoofdrol zoals in Bohemian Rhapsody of zelfs een bijrol als No Time to Die's Bond-villain op autopiloot... Nee, ik ben echt nog niet overtuigd.
 
@PBR Streetgang, ok, dat kan ik best plaatsen :thumb:

Maar ondanks zijn ietwat vreemde aangezicht en zijn wel zeer flamboyante presence, flamboyante presence, straalde Freddie Mercury stoere mannelijkheid uit, iets waar Malek gewoonweg niet in slaagt.
Hier helemaal mee akkoord. Ik ontbrak het "badasserie" en "vol zelfvertrouwen er staan" gedeelte in zijn performance. Daarbuiten vond ik het wel goed.

Mijn favo "Mercury is a badass" verhaal:
Een keer waren de Sex Pistols in de studio langs hun een plaat aan het opnemen. En Sid Vicious was de hele tijd vervelend aan het doen en lawaai aan het maken in de studio van Queen. Totdat Freddy naar hem toeliep en vroeg "ok darling, what what's your name again? Simon Ferocious? Can you kindly stop being annoying and fuck off please?" waarna hij hem naar buiten op zijn gat duwde en de deur toesmeet" :laugh:
 
Ik ben het wel ongeveer eens met de ranking van @Lint; ook wel, de juiste films op 1 en 2. Kan zijn dat Inception bij een herkijk wat hoger komt, en The Dark Knight heb ik ondertussen al 2 keer gezien maar ik vergeet hem heel snel weer, al is dat ook niet echt een goed teken. Ik ben waarschijnlijk niet zo een Batman- of Gothamliefhebber vrees ik.

Interstellar ben ik ook mee akkoord. Goed, maar had veel meer kunnen zijn en absoluut geen fan van het einde. Dat verpest voor mij wat de film. Dunkirk is goed, maar moet ik eens terug zien, maar visueel heel mooi, plot iets minder beklijvend (al is dat ook niet een thema voor mij). Insomnia ben ik ook alweer vergeten over wat dat gaat, maar ik denk niet dat daar potentie op zit bij een nieuwe kijkbeurt. Sowieso interesseert het me niet zo voldoende om alles weer terug te zien. Ik vind het vrij energievretende kijkbeurten en dan geef ik die liever aan iemand die ik nog geen kans gegeven of aan een film die ik nog niet gezien heb. Bij Tenet heb ik gelezen dat hij nog complexer in elkaar zit dan quasi elke andere Nolanfilm en dan begin ik er zelfs niet aan.

Ja ik ben niet zo voor die twisten, dit en dat, de thema's, de muziek, dus ja dan denk ik dat dit voor mij het maximum haalbare is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
  1. Inception
    up his own ass
Truer words were never spoken.

Het middenstuk van die film heeft wel enkele uitstekende scenes en heel coole effecten, maar steekt veel te veel tijd in het mechanisme van zijn plot uit te leggen dat het doodsaai wordt. En het hele verhaal over de missus en de chilluns vond ik zelf erg vervelend, could not give two shits.
 
Ik kan me ook veelal vinden in de voorgaande commentaren.
Mijn ranking (bekeken films)
1. The Prestige
2. Inception
3. The Dark Knight
4. Interstellar
5. Batman Begins
6. The Dark Knight Rises
7. Dunkirk

Wat mij opvalt, is dat hij voor mij geen enkele "slechte" film heeft, alle films die ik van hem gezien heb zijn altijd 7-9/10 waard, maar dat er geen film bij zit die voor mij echt wauw is en ik een 10/10 zou geven. Zijn films zijn altijd uitstekend gemaakt maar er zit te weinig "gevoel" in voor me, niets dat me tot in mijn ziel raakt.
 
1. Inception
2. The Dark Knight
3. The Prestige
4. Interstellar
5. Tenet
6. The Dark Knight Rises
7. Memento
8. Batman Begins
9. Dunkirk

Ik post hier op het forum zeer weinig over films, met als een van de enige redenen dat ik eigenlijk ook zeer weinig films kijk, of alleszins toch de afgelopen jaren is dat sterk verminderd. Ik ben absoluut geen filmkenner maar bij series heb ik gewoon nog meer guilty pleasures waarvan ik kan toegeven dat het brol en/of chick flick-materiaal is, en daarnaast ben ik ook gewoon een bingewatcher. Anyway, voor Nolan maak ik graag een uitzondering.

Ik sluit me aan bij @Hellsdinner in de zin dat Nolan voor mij ook geen slechte films heeft. Ik heb van elke film genoten en ik kan elke film zonder aarzelen opnieuw bekijken (iets wat ik naar aanleiding van deze thread eens moet doen met Memento). Ik beschouw mezelf dus ook wel als liefhebber van zijn films, en ik kijk uit naar zijn nieuwe film Oppenheimer. De enige film die me weinig zei, en die ik quasi bewust genegeerd heb (tot gisteren!), was Interstellar. :tongue: Maar omdat deze imo niet in het lijstje mocht ontbreken, wegens te significant en te interessante posts waar ik het fijne wou over weten, heb ik hem gisterenavond, na verkleumd te zijn dankzij de NMBS -zoals het hoort-, met chips, cola en een deken -ook zoals het hoort- in de zetel eindelijk bekeken. Blij dat ik die eindelijk een kans gegeven heb.

Voor mij is Inception een van mijn favoriete films allertijden en vandaar ook die 1ste plaats. Het verhaal ligt mij, de acteurs zijn steengoed (niet enkel DiCaprio, Page, of Gordon-Levitt, maar ook bv. Cotillard speelt haar rol zo goed dat ik tijd lang schrik van haar in deze film heb gehad :unsure:) en de spanning is geweldig. Imo helemaal niet te complex of moeilijk, gewoon een open einde dat voor interpretatie vatbaar is, I love it. Tenet heeft dat voor mij ook, ik hou wel van een film met wat actie en spanning.
 
Laatst bewerkt:
Christopher Nolan ik heb er ook een beetje een dubbel gevoel over, hij doet iets wat niet al te veel regisseurs kunnen, proberen combineren van blockbusters pur sang met toch vaak net iets wat meer mumbo jumbo dan de gemiddelde blockbuster heeft qua verhaal en technische spielereitjes. Soms slaagt hij daar prima in, soms iets minder. Maar een échte stinker heeft hij niet gemaakt vind ik (ook).

1.Dunkirk
2.Following
3.Interestellar
4.Tenet
5.The Dark Knight Rises
6.The Dark Knight
7.The Prestige
8.Batman Begins
9.Inception
10.Insomnia
11.Memento

Dunkirk: is voor mij de derde beste film die zich afspeelt tijdens een oorlog ooit, denk ik. The Thin Red Line is voor mij top tien all time en 1917 vond ik ook ronduit fantastisch maar deze is ook zéér sterk vind ik. Zit wat mij betreft een geweldige intensiteit in en verhaallijnen die sterk op elkaar aansluiten. Bepaalde stukken zoals
heel het stuk waarin ze met zen alle op die boot willen terwijl er én niet genoeg volk is én er dreiging is vanuit Duitse kant
bijvoorbeeld, wat-een-cinema-ervaring! Geluid goed hard en gaan. Zeer sterke volwassen film die toch tegelijkertijd vintage Nolan is. Visueel ook gewoon zeer leuk om naar te kijken (ondanks het onderwerp).

Following: was voor mij toch een zeer aangename verrassing, zit ver van de grote blockbusters (met twist) die Nolan nadien is beginnen maken maar wat een fijn filmpje is dit. Mysterieus en perfect qua pacing. Gewoon paar acteurs en paar locaties en er dan dit van maken? Ik vind het zeer knap.

Interstellar: ik moet zeggen dat ik deze één keer gezien heb en dat was toen hij in de cinema uitkwam. Dus weet ik nog alles van die film? Nee ik vrees ervoor maar was net als Dunkirk een top cinema ervaring al blijft hij dus precies wel iets minder bij. Wel toch weer gewoon genieten van een grote sci fi blockbuster zoals in het huidige tijdperk misschien enkel Nolan dat klaarspeelt. Een film waarin hier en daar toch wat fysica en ... aan te pas komt en die toch grote zalen trekt én die grote groepen mensen top vinden.

Tenet: beetje Nolan full out, bij momenten toch echt beetje té Nolan full out. Film waarin je meer bezig bent met wat gaat hij nu weer uit zijn mouw schudden dan iets anders. En toch, ik zie een patroon, leuk om in de cinema te ervaren. Weinig behoefte voor een rewatch tho.

The Dark Knight Rises: ja ik zal wel de enige zijn maar voor mij de beste Batman met de beste villain. Alleen al voor de stukken in "The Pit". Meer zuivere blockbuster dan de vorige maar hij maakt er iets donkers, spannend en vlot van.

The Dark Knight: t zelfde als Rises maar net iets minder punch.

Batman Begins: t zelfde als de vorige twee maar iets minder, iets braver, iets lichter, beetje proberen om nadien nog beter te worden in het verfilmen van superhero Batman.

Inception: voor vele blijkbaar toch zijn meesterwerk maar ik heb hier van alle films van Nolans hand het meeste het gevoel dat dit héél hard gaan is voor de vorm maar uiteindelijk vrij weinig te vertellen heeft. Het is wat te gemakkelijk misschien maar ik haal er niet veel meer uit dan
droom in droom in droom in droom in droom in droom in ... enfin ja u snapt mijn punt
. Nog altijd aangenaam om kijken maar zijn status van absolute topper is wat mij betreft sterk overdreven.

Insomnia: nu komen we bij de erg doorsnee films aan. Detective heeft slaapproblemen en moet tegelijk zijn werk proberen doen
dat "mislukt" wat en zo verandert het een beetje
. Met de cast die hij heeft doet hij er te weinig mee, wat Inception soms wat te veel heeft, heeft deze toch echt te weinig imo. Beetje extra flair, beetje extra originaliteit en hij had beter geweest. Uiteraard hangt dit deels af van het verhaal dat je wil vertellen maar toch. Als ik detectives op hoog niveau wil zien acteren dan kijk ik wel voor de duizendste keer Se7en nog is, of Chinatown ofzo.

Memento: pffft trucje dat de film gebruikt is misschien wel origineel maar ik vond deze gewoon echt oninteressant deed me zeer weinig allemaal. Weet er ook niet veel meer van. Hoogstens doorsnee.
 
Laatst bewerkt:
The Prestige op één, Interstellar ondanks al zijn fouten op twee, Memento op drie ook al is dat eigenlijk een zeer ongemakkelijke kijkervaring, en al de rest is absoluut enorm genietbaar maar tegelijk overrated as fuck. In die laatste categorie is het dan vooral Inception dat met de prijzen gaat lopen, die film is ontegensprekelijk 'cool' maar gaat eigenlijk nergens over. Dunkirk vond ik ook enorm tegenvallen, maar ik heb een fundamentele en onverklaarbare afkeer voor alles wat met WO2 te maken heeft dus dat zal wel aan mij liggen. Tenet heb ik nog niet gezien.

Maar The Prestige vind ik wel echt enorm goed, die uit de hand gelopen rivaliteit tussen beide hoofdpersonages draagt de hele film.
Al bij al ook een regisseur die inderdaad nooit echt slechte films maakt, maar die verder ook niet zo interessant is om over te discussiëren imo.

Tevens een pluim voor de Batman trilogie die alle drie bij de zeer weinige superheldenfilms zijn die ik genietbaar vond (met uiteraard The Dark Knight als uitschieter dankzij een fenomenale Heath Ledger). Zeker gezien de drek die Marvel jaar na jaar heeft uitgebracht is dat blijkbaar toch niet evident, dus chapeau Nolan.
 
Nog vergeten te vermelden: het geluid van Interstellar is erbarmelijk, precies of dat iedereen aan het fluisteren is en wanneer je het volume verhoogt davert alles wanneer de muziek aanzwelt.
Misschien dat het beter klinkt met een homecinema maar door 2 gewone boxen is het geluid slecht.

EDIT :

De soundtrack vond ik trouwens goed, al heeft Hans Zimmer duidelijk geluisterd naar Koyaanisqatsi.
hier even op inspelen: geluid is eigenlijk best goed, MAAR alles hoort te daveren volgens here Christopher.
Niet gemaakt voor thuis en zelfs met een home cinema moet je alles vastbinden om niet met gebroken stukken te zitten ALS je op reference level speelt.

Persoonlijk: inception vond ik echt goed, interstellar minder en tenet eigenlijk beter.
De rest nog eens opzetten, herinner ik mij niet al te goed meer.
 
Opvallend dat er veel Dunkirk zo goed vinden, heb me daar met moeite doorgesleurt.

Mijn poging:
1) The prestige
2) Batman Begins
3) Inception
4) The Dark Knight
5) Memento
6) Interstellar
7) The Dark Knight rises
8) Insomnia
9) Tenet
10) Dunkirk

Het zal nooit meer hetzelfde zijn nu Michael Caine op pensioen is!
 
Terug
Bovenaan