Buddywerking

GemaneDude

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik wou graag eens horen wat jullie ervaringen zijn als buddy of als deelnemer aangezien ik misschien zelf wel interesse heb om een buddy te worden. Ervaringen mbt kwetsbare mensen, mensen met migratie achtergrond... zijn hier welkom.
 
Is dat het initiatief van de lokale overheid om mensen bij te staan in moeilijke omstandigheden, zodat ze aan de procedures uitkunnen? Indien ja heb ik daar toevallig gisteren van gehoord via een vriendin van mijn vrouw die zelf hier asiel heeft gekregen en dat misschien 1 dag per week gaat doen.

Indien nee, geen idee. Lijkt me een redelijk onbekend iets eerlijk gezegd.
 
Is dat het initiatief van de lokale overheid om mensen bij te staan in moeilijke omstandigheden, zodat ze aan de procedures uitkunnen? Indien ja heb ik daar toevallig gisteren van gehoord via een vriendin van mijn vrouw die zelf hier asiel heeft gekregen en dat misschien 1 dag per week gaat doen.

Indien nee, geen idee. Lijkt me een redelijk onbekend iets eerlijk gezegd.
Bv https://www.buddywerking.be/

'Als je psychisch kwetsbaar bent, raak je gemakkelijk sociaal geïsoleerd. Contact met anderen is dan niet evident meer. Buddywerking helpt je om opnieuw vertrouwen te krijgen in mensen en je weer open te stellen voor de wereld rondom jou. Buddy’s zijn geen hulpverleners. Buddywerking draait om gelijkwaardige relaties en om sociaal contact in een vriendschappelijke en ongedwongen sfeer.'

of https://www.mechelen.be/mozaiek-buddywerking

'Project Mozaïek is een initiatief van Stad Mechelen en Sint-Katelijne Waver. Met dit project ondersteunen we nieuwkomers bij hun integratieproces. Mozaïek geeft hen de kans om deel te nemen aan de samenleving en om een sociaal netwerk uit te bouwen.'

Je hebt ook buddy's voor kinderen of tieners om hen te helpen met huiswerk.
 
Wordt al redelijk lang in de VS gedaan, blijkt wel positief te zijn. Ale toch gehoord van ex collega's. Zelf nog nooit gedaan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Knap initiatief, ik denk dat het ontzettend moeilijk is om jonge vrijwilligers te vinden. Wij kampen zelf ook met dat probleem. Ik ben in mijn vrije tijd ook enkele keren iets gaan drinken met een jonge vrouw met een zwaar fysieke handicap, maar wegens tijdsgebrek lukt dat steeds moeilijker en dan heb ik wel een schuldgevoel. Zij wil mensen van haar leeftijd leren kennen en da's moeilijk (liefst nieuwe vriendinnen leren kennen), want die zijn met heel andere dingen bezig dan zij (werk, eigen gezin, huishouden...).

 
Knap initiatief, ik denk dat het ontzettend moeilijk is om jonge vrijwilligers te vinden. Wij kampen zelf ook met dat probleem. Ik ben in mijn vrije tijd ook enkele keren iets gaan drinken met een jonge vrouw met een zwaar fysieke handicap, maar wegens tijdsgebrek lukt dat steeds moeilijker en dan heb ik wel een schuldgevoel. Zij wil mensen van haar leeftijd leren kennen en da's moeilijk (liefst nieuwe vriendinnen leren kennen), want die zijn met heel andere dingen bezig dan zij (werk, eigen gezin, huishouden...).

Top, ga ik eens bekijken!
 
Terug
Bovenaan