Ervaringen met pleegzorg/pleegouder zijn

Maya

Banned
Na het kijken van “durf te vragen” over pleegzorg heb ik interesse gekregen om eventueel pleegouder te worden in de toekomst. Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met pleegzorg? Zo ja, hoe ervaren jullie het? Ik twijfel tussen ondersteunende pleegzorg (weekend en vakantiepleegzorg) of een perspectiefbiedende plaatsing (langdurige).
Ik zou dit ook als alleenstaande doen momenteel dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
 
Na het kijken van “durf te vragen” over pleegzorg heb ik interesse gekregen om eventueel pleegouder te worden in de toekomst. Nu vraag ik mij af of er hier mensen zijn die ervaringen hebben met pleegzorg? Zo ja, hoe ervaren jullie het? Ik twijfel tussen ondersteunende pleegzorg (weekend en vakantiepleegzorg) of een perspectiefbiedende plaatsing (langdurige).
Ik zou dit ook als alleenstaande doen momenteel dus ben benieuwd naar jullie ervaringen.
Mijn tante+nonkel zijn ondertussen al 25j pleegouders. Zowel langverblijvers (van kleuter tot nu student aan de hogeschool) als korte opvang tijdens de zomervakantie bvb, tijdje ook in het weekend de zus van 1van de pleegkinderen mee opgevangen,...
En ik heb hen al VEEL zien afzien. De rechter kan van de ene dag op de andere beslissen dat de kinderen terug naar hun biologische ouder gaan en je hebt geen "recht" om die band te onderhouden.
Ook zijn ze er eens achter gekomen dat 1 van de pleegkinderen seksueel overschrijdend gedrag stelde. Blijkbaar wist pleegzorg dat, maar zagen ze er toch geen probleem in die te plaatsen in een huis met 4 andere pleegkinderen zonder de pleegouders hiervan op de hoogte te stellen.
Meerdere kinderen hebben ze ook terug moeten laten gaan omdat hun emotionele problematisch gewoon TE groot was (opnames in de kinderpsychiatrie, hechtingsstoornissen,...) Om te kunnen dragen in een druk gezin.

Het is absoluut niet allemaal rozengeur en maneschijn in elk geval dus je goed informatie bij mensen die pleegouder zijn, is absoluut noodzakelijk!

Het kan absoluut ook wèl goed gaan. Maar bij mijn familie zie ik dat dat helaas wel de minderheid van de pleegkinderen zijn die met "gewone" ondersteuning van een gezin het redden tot "normale" volwassenen.
 
Hier ervaring met langdurige plaatsing, maar we zijn wel nog geen jaar bezig. 🤷‍♂️☺️ Wij vangen een baby op een tot nu toe gaat alles goed!

Over de werking van de dienst pleegzorg: kan duidelijk beter, maar volgens mij hebben ze vooral een tekort aan personeel. Het duurde vrij lang voor een aantal administratieve zaken afgerond werden, is ook afhankelijk van de rechtbank. We hadden ook de indruk dat ze vooral blij zijn dat ze een opvangplaats gevonden hebben een dat de rest dan wel wat trager kan. 😉
Wij hebben wel enkel ervaring met een heel jong kindje, dus echte problemen maar gedrag hebben we (nog) niet meegemaakt. Toch zeker niet erger dan onze eigen dochter.

Als je interesse hebt, zoek je best eens op waar er een infomoment plaats vindt, dan kan je rechtstreeks aan pleegzorg vragen stellen. Als ik me niet vergis, proberen ze ook om pleegouders en -kinderen aan het woord te laten.
Tijdens de 'opleiding' geven de mensen van pleegzorg de theorie en voorbeelden, maar er waren ook enkele ervaren pleegouders aanwezig om hun kant van de zaak te belichten.
Als je beslist om ervoor te gaan, dan komt men eerst eens langs bij jou thuis, en daarna volgen enkele avonden cursus (5 of 6 dacht ik).

Het is wel duidelijk dat, hoe vroeger de plaatsing, hoe meer kans op succes om het kind te helpen. Echter zijn er ook soms gevallen van bvb alleenstaande moeders die vrijwillig hun kind in pleegzorg brengen omdat ze er anders aan onderdoor zouden gaan. Het kan dan gaan om een ondersteunende pleegzorg in de weekends bijvoorbeeld.
 
Na het kijken van “durf te vragen” over pleegzorg heb ik interesse gekregen om eventueel pleegouder te worden in de toekomst.
ik heb zoveel respect voor die éne vrouw (Lies?) Emotioneel moet dat toch zó zwaar zijn.

ikzelf ben via pleegzorg uiteindelijk geadopteerd door mijn zus toen ik +- 10 was. Ik moet toegeven dat ik als kind zijnde wel zeer goed werd begeleid/bijgestaan (vooral het psychologische dan). Natuurlijk wel laagdrempelig voor mij gezien het over mijn zus ging...
 
Terug
Bovenaan