Beroep aantekenen tegen uitsluiting bij Defensie

Ben ook benieuwd. Als ze u effectief uitsluiten op grond van veiligheidsredenen, moet er wel iets meer fout zijn dan op facebook ofzo bevriend te zijn met PVDA/Comac'ers en wat antifa pagina's geliket te hebben, denk ik. Maar dat zul je zelf wrs ook wel weten.
Zelfs dat heb ik nooit gedaan. Het lijkt me plausibeler dat ze het woordje 'links' perongeluk hebben verwart door 'rechts' 😬 Maar dan nog is het volledig van de pot gerukt.

Daarom dat ik op sociale media (niet-besloten groepen) altijd heel low profile ben geweest met meningen te uiten. Digital footprint is real. Je weet nooit hoe iets triviaal of iets voor de lol zoveel jaren later kan backfiren, ook al ben je een nobele onbekende.

Same. Enkel hier op het forum praat ik over politiek omdat het anoniem kan.
 
Ben ook benieuwd. Als ze u effectief uitsluiten op grond van veiligheidsredenen, moet er wel iets meer fout zijn dan op facebook ofzo bevriend te zijn met PVDA/Comac'ers en wat antifa pagina's geliket te hebben, denk ik. Maar dat zul je zelf wrs ook wel weten.

Daarom dat ik op sociale media (niet-besloten groepen) altijd heel low profile ben geweest met meningen te uiten. Digital footprint is real. Je weet nooit hoe iets triviaal of iets voor de lol zoveel jaren later kan backfiren, ook al ben je een nobele onbekende.

Zo'n veiligheidsonderzoek gaat wel verder dan dat. Nu, naar mijn weten bestaan er ook verschillende gradaties van veiligheidsonderzoeken.


Waarschijnlijk gaat het hier om een veiligheidsverificatie, de lichtste variant.

Ik verwacht wel dat door recente gebeurtenissen men nu waarschijnlijk veel sneller iemand gaat weigeren. :p
 
Ik denk nu niet dat de staatsveiligheid en de ccu worden ingeschakeld om de achtergrond van een reservist te checken. Gaan ze dan iedereen die op facebook Raoul Hedebouw of Tom Van Grieken volgt al als een veiligheidsrisico zien? Dwepen met en reageren op posts van iemand zoals Dries Van Langenhove is natuurlijk al iets anders.
 
Zo'n veiligheidsonderzoek gaat wel verder dan dat. Nu, naar mijn weten bestaan er ook verschillende gradaties van veiligheidsonderzoeken.


Waarschijnlijk gaat het hier om een veiligheidsverificatie, de lichtste variant.

Ik verwacht wel dat door recente gebeurtenissen men nu waarschijnlijk veel sneller iemand gaat weigeren. :p

Kan natuurlijk ook zijn dat @Tjiftjaf op de vragenlijsten (de persoonlijkheidstesten) zaken heeft aangeduid die ze als veiligheidsrisico beschouwen. Ik herinner mij vragen in de aard van "buitenlanders zijn een gevaar voor België". Als je daar dan natuurlijk "helemaal mee eens" ofzo op antwoord (waarmee ik niet zeg dat hij dat gedaan heeft), dan lijkt het me normaal dat je geweigerd wordt.

Ik denk nu niet dat de staatsveiligheid en de ccu worden ingeschakeld om de achtergrond van een reservist te checken. Gaan ze dan iedereen die op facebook Raoul Hedebouw of Tom Van Grieken volgt al als een veiligheidsrisico zien? Dwepen met en reageren op posts van iemand zoals Dries Van Langenhove is natuurlijk al iets anders.

Tgoh, er zijn niet zoveel aanmeldingen om reservist te worden, dus ik denk wel dat alle kandidaturen langs het ADIV ofzo passeren. Dat zal geen screening zijn tot waar je 4 jaar geleden op hotel hebt gezeten en met wie, maar zoals ik al zei: de digital footprint kunnen ze heel snel checken (en vaak vertelt dat heel veel over de persoon zelf).
Denk wel dat er iets fundamenteler 'fout' (in hun perceptie dan) moet zijn dan wat bepaalde facebookpaginas te volgen. Ik heb het net even gecheckt, en ik volg zowel de pagina's van PVDA, VB als die van Driesje (gewoon omdat ik op m'n feed wil zien waarmee ze zich zoal bezighouden - niet dat ik facebook überhaupt nog regelmatig gebruik). Maar bij mij was er klaarblijkelijk geen enkel probleem. Dus het probleem zal wel diepgaander zijn dan dat.
 
Ik denk nu niet dat de staatsveiligheid en de ccu worden ingeschakeld om de achtergrond van een reservist te checken.

Elke kandidaat bij Defensie wordt onderworpen aan een veiligheidsonderzoek door de Militaire Inlichtingendienst. Dat is basically de militaire staatsveiligheid.
 
Kan natuurlijk ook zijn dat @Tjiftjaf op de vragenlijsten (de persoonlijkheidstesten) zaken heeft aangeduid die ze als veiligheidsrisico beschouwen. Ik herinner mij vragen in de aard van "buitenlanders zijn een gevaar voor België". Als je daar dan natuurlijk "helemaal mee eens" ofzo op antwoord (waarmee ik niet zeg dat hij dat gedaan heeft), dan lijkt het me normaal dat je geweigerd wordt.

Goh, ik dacht in bepaalde gevallen dat ze inwonende leden contacteren maar waarschijnlijk is dat voor een hoger niveaus?


Nu, het is wel interessant om het uit te spitten. Want als je niet als reservist al niet binnen mag, dan ga je voor een resem andere zaken ook nooit binnen mogen. Bijvoorbeeld, werken in een kerncentrale gaat ook een njet zijn. Stel een keer dat je zo als externe consultant geweigerd wordt voor iets, dan gaat je werkgever toch ook eens raar kijken
 
Ik denk dat iedereen wel vrienden op FB heeft die VB of PVDA'ers zijn of banden hebben met die partijen.
Doorgaans reageer ik niet op politiek getinte posts, dat kan altijd tegen u gebruikt worden.
Overigens heb ik nog nooit voor die partijen gestemd ook.

Ik zou dan wel in Tjiftjaf willen weten concreet wat de reden is. Als je solliciteert voor een bepaalde functie en je wordt niet aangenomen kan je er wel weinig aan doen, dan ga je ook het bedrijf niet voor de rechter slepen, of er moet duidelijk sprake zijn van discriminatie.
 
Goh, ik dacht in bepaalde gevallen dat ze inwonende leden contacteren maar waarschijnlijk is dat voor een hoger niveaus?

Ik woon samen met m'n ouders en zussen, en wij hebben geen enkel geheim voor elkaar (ze wisten a priori wel nog niet dat ik kandidaat was voor reservist-officier). Dus lijkt me heel sterk dat ze die gecontacteerd hebben en dat die mij niks hebben verteld (ook al komen ze af met "dit mag je niet verder vertellen"). 😂

Nu, het is wel interessant om het uit te spitten. Want als je niet als reservist al niet binnen mag, dan ga je voor een resem andere zaken ook nooit binnen mogen. Bijvoorbeeld, werken in een kerncentrale gaat ook een njet zijn. Stel een keer dat je zo als externe consultant geweigerd wordt voor iets, dan gaat je werkgever toch ook eens raar kijken

Idd. Als je al niet mag beginnen als 'simpele' reservist, dan al helemaal niet voor iets wat echt een risico is, genre werken bij staatsveiligheid zelf, in kerncentrales, etc.

Overigens heb ik nog nooit voor die partijen gestemd ook.

Lol stel u voor dat ze uw stemgedrag weten. Wordt dat eigenlijk ergens 'vast' geregistreerd onder uw naam (of wordt dat perfect geanonimiseerd)? Geen idee.
 
Nu, het is wel interessant om het uit te spitten. Want als je niet als reservist al niet binnen mag, dan ga je voor een resem andere zaken ook nooit binnen mogen. Bijvoorbeeld, werken in een kerncentrale gaat ook een njet zijn. Stel een keer dat je zo als externe consultant geweigerd wordt voor iets, dan gaat je werkgever toch ook eens raar kijken

Ook voor een kerncentrale zijn er niveaus hoor. Tijdens revisies wordt veel vuil werk in onderaanneming gedaan door bedrijfjes die werken met laaggeschoolden, vaak ex-bajesklanten die moeilijk aan de bak komen. Van horen zeggen dat het af en toe leuke discussies zijn: is necrofilie op je strafblad hebben een reden om een veiligheidsmachtiging te weigeren, om maar een tot de verbeelding sprekend voorbeeld te geven.
 
Terug
Bovenaan