Album of the week Breaking Benjamin - Phobia (2006)

Met een beetje verbeelding kunt ge de tienerjaren van Blackie wel ervaren, die prangende teenage angst en BFF drama. Het vinden van troost en moed in muziek. Het ontdekken van de muzikale beleving is voor mij wellicht het grootste kantelpunt van mijn leven geweest, mogelijk zelfs nog groter dan de ontdekking van literatuur (jaja!). Dat vele BG'ers dus kiezen voor een album dat bruist van jeugdnostalgie vind ik op dat vlak hoopgevend, want ze kiezen met hun ziel en respect voor hun muzikale odyssee. Dat heb ik al een paar keer gezegd: wees een ambassadeur van uw plaat. Ik heb nog nooit van de band gehoord, maar het zou perfect in het rijtje bands staan dat ik destijds heb beluisterd toen ik mijn muzikale smaak volop aan het ontdekken was na de openbaring van de soundtrack van American Pie 2. Als ik het vanuit mijn 34-jarig perspectief bekijk is dit geen spek voor mijn bek wegens te gepolijst en mak en smaakloos, maar met respect voor de nostalgie en muzikale ziel van Blackie kan ik haar keuze wel respecteren. Het is correct, maar voor een tiener is dit ongetwijfeld muziek dat je met je hele hart gaat beluisteren.

Ja, later ben ik op zoek gegaan naar een rauwere, authentieke klank. Ik ben beland bij de nihilistische oerkracht van duistere metalen, pas om dat véél later te counteren met de hoogwaardige complexe paradijselijkheid van een Bach of Jean-Baptiste Lully of de intuïtieve doch mathematisch perfecte roes van freestyle jazz. Je moet daar nog wat psychedelica aan toevoegen en je krijgt een eigenaardige maar fraaie mengeling. Je moet ergens starten en er blijft een soort respect over voor die startblokken, ook al zijn dat vaak wat brave, commercieel zéér degusteerbare rockbands die, zoals hierboven geopperd, "uit het boekje" komen, stoer doch geföhnd. Typisch nillies, maar ik vermoed dat elk tijdperk wel gelijkaardige "springplankmuziek" heeft: verwaterde bijproducten van de ware destillaten die je pas ontdekt op latere leeftijd. Je moet eigenlijk al geluk hebben dat je iemand hebt die je meteen naar de interessante platen kan leiden én dat je daar meteen ontvankelijk voor bent. Er zijn ook arme zielen die blijven steken in top 30 muziek.

Ik ben nu al aan het denken hoe ik mijn dochter ontvankelijk maak voor rauwe nihilistische black metal en de Matthaus-passie van J. S. Bach, maar mogelijk wordt dat een onmogelijk spagaat en gaat dat kind toch haar eigen goesting doen. Ze heeft pit, dus ik hoop alleszins dat de K3-fase mij gespaard blijft. Stel je voor dat die over twintig jaar haar AOTW op dit forum aanvangt met een K3-straalschijf ...
 
Over dit album weinig toe te voegen, technisch ok, klinkt stevig en heeft genoeg progressie om het interessant te maken.

Uiteindelijk lijkt het vooral een throwback naar minder eisende tijden, toen je nog zonder zorgen kon genieten van het leven. Niet dat dit nu niet meer zo is, maar het ideaalbeeld dat zo een album met zich meebrengt, is volgens mij onbetaalbaar. Gelijk de reden dat ik de laatste AOTWs zo tof vind. Geluids-of-muziek technisch perfect zijn is verre van alles dat een album maakt of breekt. Het authentieke, creatieve deel zit vaak nog ergens anders, creatieve compositie, magie of vreemdheid allerhande. Misschien is zeitgeist een van de onderdelen die een album het meest waarde toedient.

Hetzelfde geldt eigenlijk ook voor mijn AOTW, die was geluidstechnisch dicht bij perfect, de creatieve compositie, de authenticiteit en/of de rauwheid was er misschien niet echt, maar het was dat perfecte geluidstechnische deel dat mij in die tijd mee heeft geholpen uit een klinische depressie te klimmen. Het was een ideaalbeeld waar ik naar kon opkijken, ingezogen kon worden; daar en dan.

@Avondland ik zou muzieksmaak niet te veel pushen. Mijn vader was grote fan van Prince en ik kan die mens niet aanhoren. Dat kan echt de verkeerde richting uitgaan.
 
@Avondland ik zou muzieksmaak niet te veel pushen. Mijn vader was grote fan van Prince en ik kan die mens niet aanhoren. Dat kan echt de verkeerde richting uitgaan.
Pushen wil ik zeker niet. Ze moet haar eigen weg maar vinden. Ik hoop vooral dat die een eigenzinnige smaak heeft waar ik zelf nog van kan opsteken.
 
Ik ben nu al aan het denken hoe ik mijn dochter ontvankelijk maak voor rauwe nihilistische black metal en de Matthaus-passie van J. S. Bach, maar mogelijk wordt dat een onmogelijk spagaat en gaat dat kind toch haar eigen goesting doen. Ze heeft pit, dus ik hoop alleszins dat de K3-fase mij gespaard blijft. Stel je voor dat die over twintig jaar haar AOTW op dit forum aanvangt met een K3-straalschijf ...
Niemand blijft bespaard van de K3 fase ;)

En hier thuis staat gewoon ook "onze" muziek op. Als mijn alles playlist op staat, passeert werkelijk alles: chansons, death metal, stoner..
Soms hebben ze er wel interesse in: Just can't get enough van Depeche Mode. is echt een hit bv. We zullen wel zien of iets blijft hangen maar ik vermoed dat het toch een invloed gaat hebben. Uiteindelijk heb ik een groot deel van wat ik goed vind beluister ook zo binnen gekregen.
Ik kan nog altijd geen Supertramp horen zonder spontaan aan de tripjes naar de familie in het verre Limburg te denken; de donkere autostrade die voorbij glijdt op de tonen School..
 
Verschillende fobieën, maar heeft Ben ook fear of germs, creepy crawlies that make you squirm? Met Phobia kon ik dus aan niets anders denken dan Phobia van The Kinks. Hoge verwachtingen daardoor en eigenlijk volledig op het verkeerde spoor, maar ik ben een kei in mezelf teleurstellen dus dat is weer eentje voor op de hoop. Van u verwachtte ik ook eigenlijk weinig anders deze week, @BlackOccult, gewoon omdat ge zoiets als dit eigenlijk wel meerdere malen aangekondigd had! :biglaugh:

Nog nooit van de band gehoord, al vreesde ik bij het zien van de threadtitel meteen dat Benjamin de frontman zou zijn en de band dan maar naar zijn eigen had genoemd. Dat was ook zo, en allergisch aan alliteraties is ie evenmin zoals zijn ouders auditief ook graag eens dubieus dubbelen. Ik denk dat dat, onbedoeld allicht, wel zeer ironisch is voor dit type faceless bands dat uit de grond leek te schieten rond die periode na de millenniumbug. Als niet-Amerikanen zijn wij gelukkig wel van veel van deze bands gespaard bleven als ze geen cool hitje hadden te pakken op TMF zou ik zeggen, toch als ge er niet zelf achter ging zoeken. Ik denk dan aan de Chevelles of de Skillets uit McDonaldsland, toch nooit doorgebroken hier?

Qua gevoel hetzelfde als het vorige AOTW: ik heb het ergens al eens gehoord en er is nergens een hitje bij dat echt een gezicht plakt op de dertien in een dozijn nummers. De zang vind ik hier evenzeer gewoontjes, en heeft niet het gimmickvoordeel van het Spaans, net zoals de rest van de instrumenten. Niemand blinkt echt in iets uit, ik zou zeggen dat we qua muzikanten eerder net onder het gemiddelde zitten, en dan wordt het moeilijk natuurlijk want er schiet buiten songwriting niets meer over. Zoals ge zelf al zegt: al die nummers volgen min of meer dezelfde template. Die zwaardere of lagere gitaar afgewisseld met het hoge gitaargeluid om een maat af te sluiten is ook een klassieker voor dit type muziek. De teen angst lyrics ("I love your face, Just get away, I'm on my knees, fuck you, fuck me") gaan het ook niet redden, al heb ik de plaat wel gewoon kunnen uitluisteren zonder probleem. In plaats van de nummers te beschrijven dan maar een link met de band waaraan ik moest denken bij ze te horen:

The Diary Of Jane: Linkin Park zonder DJ maar onder leiding van die talentloze gitarist met zijn onnozele hoofdtelefoon.
Breath: Papa Roach post-Lovehatetragedy
You
: Creed maar met minder haar
Evil Angel: Alien Ant Farm met een coronapositieve zanger en zonder Michael Jacksoncover
Until The End: My Chemical Romance zonder tempo of gifjes van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Dance With The Devil: Live maar met meer haar en zonder dolfijnen
Topless: Three Doors Down zonder die twee hitjes
Here We Are: Nickelback met minder haar en zonder peroxidespoeling van het Kruidvat
Unknown Soldier: Hoobastank zonder budget voor een clip voor MTV
Had Enough: LostProphets maar zonder pedofiele zanger (ik ken die eigenlijk niet, ik heb dat van die zanger vorige week ontdekt en wil dat even droppen)
You Fight Me: Staind zonder Fred Durst als ontdekker of wingman

En dan moet ik nog beginnen aan Three Days Grace, POD, Puddle of Mudd etc. Is dat een probleem ... echt niet. Ik vind Lovehatetragedy nog steeds een dikke plaat en Alien Ant Farms Anthology kan ik ook wel af. Niet door de muziek op zich, ook al is die IMO melodieus bijvoorbeeld wel superieur aan dit, maar eerder het nostalgische gevoel en het herkennen van de nummers. Ik ben daar uitgegroeid en als ik die nummers nu voor de eerste keer zou horen, zou dat nooit hetzelfde zijn. Ik zou voor veel van die songs dezelfde kritiek als hierboven kunnen geven, laat staan dat ik dan nu bij iets wat ik toen al niet luisterde wel mee zou zijn. Verder kan ik daar niet veel meer over zeggen, een product van zijn tijd zoals vele andere bands in andere periodes dat ook zijn, mist gewoon een herkenbaar hitje of geluid. Zoals dat dan gaat op dit forum, had ik hier in de jaren 00 wel graag naar geluisterd zodat ge "BO -xxx- BB" op mijn Eastpakpennenzak zou schrijven. Dat van in die broek zou ik uiteraard niet durven denken zoals ander gespuis op dit forum.
 
Amai, wat een blast from the past.
In de vroege jaren 2000 was Breaking Benjamin ook veruit mijn lievelingsband.

Hun eerdere twee albums vond ik wel iets beter, maar Phobia ook gewoon grijsgedraaid.
Nooit live gezien helaas.
 
Verschillende fobieën, maar heeft Ben ook fear of germs, creepy crawlies that make you squirm? Met Phobia kon ik dus aan niets anders denken dan Phobia van The Kinks. Hoge verwachtingen daardoor en eigenlijk volledig op het verkeerde spoor, maar ik ben een kei in mezelf teleurstellen dus dat is weer eentje voor op de hoop. Van u verwachtte ik ook eigenlijk weinig anders deze week, @BlackOccult, gewoon omdat ge zoiets als dit eigenlijk wel meerdere malen aangekondigd had! :biglaugh:

Nog nooit van de band gehoord, al vreesde ik bij het zien van de threadtitel meteen dat Benjamin de frontman zou zijn en de band dan maar naar zijn eigen had genoemd. Dat was ook zo, en allergisch aan alliteraties is ie evenmin zoals zijn ouders auditief ook graag eens dubieus dubbelen. Ik denk dat dat, onbedoeld allicht, wel zeer ironisch is voor dit type faceless bands dat uit de grond leek te schieten rond die periode na de millenniumbug. Als niet-Amerikanen zijn wij gelukkig wel van veel van deze bands gespaard bleven als ze geen cool hitje hadden te pakken op TMF zou ik zeggen, toch als ge er niet zelf achter ging zoeken. Ik denk dan aan de Chevelles of de Skillets uit McDonaldsland, toch nooit doorgebroken hier?

Qua gevoel hetzelfde als het vorige AOTW: ik heb het ergens al eens gehoord en er is nergens een hitje bij dat echt een gezicht plakt op de dertien in een dozijn nummers. De zang vind ik hier evenzeer gewoontjes, en heeft niet het gimmickvoordeel van het Spaans, net zoals de rest van de instrumenten. Niemand blinkt echt in iets uit, ik zou zeggen dat we qua muzikanten eerder net onder het gemiddelde zitten, en dan wordt het moeilijk natuurlijk want er schiet buiten songwriting niets meer over. Zoals ge zelf al zegt: al die nummers volgen min of meer dezelfde template. Die zwaardere of lagere gitaar afgewisseld met het hoge gitaargeluid om een maat af te sluiten is ook een klassieker voor dit type muziek. De teen angst lyrics ("I love your face, Just get away, I'm on my knees, fuck you, fuck me") gaan het ook niet redden, al heb ik de plaat wel gewoon kunnen uitluisteren zonder probleem. In plaats van de nummers te beschrijven dan maar een link met de band waaraan ik moest denken bij ze te horen:

The Diary Of Jane: Linkin Park zonder DJ maar onder leiding van die talentloze gitarist met zijn onnozele hoofdtelefoon.
Breath: Papa Roach post-Lovehatetragedy
You
: Creed maar met minder haar
Evil Angel: Alien Ant Farm met een coronapositieve zanger en zonder Michael Jacksoncover
Until The End: My Chemical Romance zonder tempo of gifjes van @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield
Mijn lars gifjes staan al klaar voor de metallica thread
 
K3 is zo slecht niet hoor, heb ze zelf al live gezien :unsure:

Ze hebben zelfs punkrock songs

Cool, ik wist niet dat Breaking Benjamin een Vlaamse band was. Dit nummer stond wel niet op het album dat ik geluisterd heb, maar ik hoor inderdaad hun stijl erdoor komen, al is dit nummer al wat ruiger... mannelijker.
 
Ik heb mij er vandaag ook eens aan gewaagd en kan eigenlijk niet anders dan de meningen van hierboven volgen...
Niet slecht, maar er blijft voor mij ook niets plakken.
 
YOU TAKE THE BREATH RIGHT OUT OF MEEEEEEEEEEEEEEEEEEE YOU LEFT A HOOLE WHERE MY HEART SHOULD BEEEEEEEEEEEEEEE

Ik had verwacht dat meer mensen dit gingen kennen; tiener-utred was meer underground dan ik dacht! In de oertijd een vaste waarde op mijn mp3-speler. Nog in de tijden voor last.fm, blijkbaar, want daar vind ik er niet veel sporen van terug. Al eeuwen niet meer gehoord waardoor een extreme overdosis nostalgie het compleet onmogelijk maakt om hier iets zinnigs over te zeggen ik heb het hele album al zeker 5 keer opgezet en ben volop aan het genieten bijna elke nummer is fantastisch hoe meliger en pathetischer hoe beter blackoccult heeft AOTW gewonnen proficiat.
 
YOU TAKE THE BREATH RIGHT OUT OF MEEEEEEEEEEEEEEEEEEE YOU LEFT A HOOLE WHERE MY HEART SHOULD BEEEEEEEEEEEEEEE

Ik had verwacht dat meer mensen dit gingen kennen; tiener-utred was meer underground dan ik dacht! In de oertijd een vaste waarde op mijn mp3-speler. Nog in de tijden voor last.fm, blijkbaar, want daar vind ik er niet veel sporen van terug. Al eeuwen niet meer gehoord waardoor een extreme overdosis nostalgie het compleet onmogelijk maakt om hier iets zinnigs over te zeggen ik heb het hele album al zeker 5 keer opgezet en ben volop aan het genieten bijna elke nummer is fantastisch hoe meliger en pathetischer hoe beter blackoccult heeft AOTW gewonnen proficiat.
 
Op papier had dit album veel wat mij ligt: zware gitaren, powerchords,...

Maar in de praktijk werkt het niet echt voor mij: teksten doen wat melig aan en elk liedje voelt wat hetzelfde aan. Ben niet echt overtuigd. Het doet mij vooral denken aan iets wat de gemiddelde q-music luisteraar als ' op het randje van te stevig" bestempeld.

Dan liever
mcr-my-chemical-romance.gif
 
Een band die makkelijk in mijn top 10 zou staan 10 jaar geleden.
Nu klinkt het allemaal iets meliger al kan ik het melodische aspect doorheen het album appreciëren.

Diary of Jane was het enige nummer dat wel al in mijn playlist stond, dat is gewoonweg een klassieker.
 
Vereist aanpassing bij elk nummer. Dat is halverwege het lied verwezenlijkt of zijn ze sterker in het eindigen dan het begin?
Eerste vijf zijn te doen.
'Topless' top.
'Until the end' minder top.
Iedereen z'n eigen goesting, maar dat wailing...

Ik vermoed dat er een aantal nummers zijn (“You”, “Evil Angel”, “Until The End”, "Dance With The Devil") die na de eerste luisterbeurt voor velen nogal sterk gelijkaardig zijn.
Yup.
 
Verdorie, ik zat hier te hopen op een dikke metalcore schijf deze week, krijgen we in de plaats een brave Nickelback rock plaat.
Ja dit doet me echt niets, ik heb verder niet echt iets toe te voegen dat niet al gezegd is door andere mensen hierboven mij :unsure:
 
Bedankt voor alle reacties tot dusver!

Mijn excuses aan @shiftyke en @Obi-Jan, geloof het of niet maar een metalcore-schijf was het nooit geworden. Dan stonden er nog andere mogelijke albums op de lijst maar die hadden jullie niet beter gevonden dan deze. :unsure:

Ik denk dat het verder wel voor een groot stuk klopt wat @Avondland en @Gavin bedoelen. Waarschijnlijk omdat ik ze in mijn jeugd ontdekt heb, maar deze groep staat voor mij dus net dat ene trapje hoger dan de andere TMF- en 13-in een dozijn-rockbands, maar das waarschijnlijk omwille van nostalgie en die appreciatie voor deze groep is nooit weg gegaan. Geen teenage romance of BFF drama maar deze muziek heeft me inderdaad op andere vlakken wel moed en troost gegeven. Daarom dat het voor mij ook gewoon een uitgemaakte zaak was, als je aan mij vraagt "wat is voor jou het beste album" dan zou ik deze antwoorden, dus een andere keuze maken voor de AOTW was veruit ondenkbaar. Maar ik snap heel goed dat jullie de muziek net iets te braaf en te gepolijst vinden.
 
Ik had al van de toch wel wat bijzondere bandnaam gehoord (maar niet bepaald op een positieve manier :unsure: ), maar dat was het.
Poging gewaagd, maar helaas moet ik deze meningen bijstaan, want het is ook niet mijn ding. Ik kan niet anders dan de mening van @willydrama bijstaan.

It better be good, ook al is het geen retecoole vintage occulte rockplaat geworden om uw nickname eer aan te doen. Dat moet ik gaan vragen aan @FuseTea . Maar die is al geweest.
Ik voel mij zeer vereerd! :cool: Vragen staat trouwens vrij! (U vraagt, wij draaien.)
 
Terug
Bovenaan