Album of the week Breaking Benjamin - Phobia (2006)

BlackOccult

Well-known member
Crowdfunder FE
Dame(s) en heren,

Met zeer veel genoegen stel ik jullie voor: Phobia van Breaking Benjamin.

VERRASSING! Of hopelijk voor de meerderheid toch niet helemaal, eerder voorspelbaar tot en met, maar goed. :tongue:
Ik ga hier mogelijks zwaar spijt van krijgen, maar hoewel ik regelmatig lees dat een keuze maken voor de AOTW geen makkelijke keuze was voor de meerderheid, was het dat in mijn geval wel. Als er één album is dat ik graag aan jullie wil voorstellen, dan is het deze.

Phobia album cover.jpg

Fun fact n° 1: Het logo van de band (4 B’s in elkaar verweven als een Keltische knoop) is op elke albumcover te vinden.

Phobia is het 3de en tevens meest bekende album van de Amerikaanse rockband (post-grunge/alternative metal? ik duw niet graag in hokjes) Breaking Benjamin, dankzij onder andere de hitsingle “The Diary of Jane”. Het album is uitgebracht in 2006, na Saturate (2002) en We Are Not Alone (2004). Na Phobia verschenen nog Dear Agony (2009), Dark Before Dawn (2015), Ember (2018) en Aurora (2020).

Fun fact n° 2: Dit album is uitgebracht toen ik 15 jaar was, aangezien we nu eveneens 15 jaar later zijn ben ik dus reeds de helft van mijn jonge bestaan fan van deze plaat. Er zijn maar weinig andere albums die zo hun impact hebben gehad als deze. Ik heb Breaking Benjamin eveneens ontdekt in 2006, en het was liefde op het eerste zicht op de muziek en op de stem van Benjamin Burnley. Zij pieken letterlijk en figuurlijk in mijn muziekbibliotheek, op de vraag “waar luistert een BlackOccult het liefst naar?” hebt u uw antwoord inmiddels gevonden en het is niet eens metalcore! Ik hoor u een zucht slaken van opluchting tot hier. (@Lint, @Nahrtent)

Ik dénk dat er hier maar enkele mensen zijn die de band kennen, maar aangezien dit mijn favoriete band is, was de keuze om een album voor te stellen van hun snel gemaakt. Ik heb gekozen voor Phobia omdat het zelf ook gewoon mijn favoriete album is van hun, met verschillende topnummers, toegankelijk en een herkenbare, typische Breaking Benjamin-stijl. Toegegeven, als je één nummer gehoord hebt, ga je andere nummers, of ze nu eerder of later zijn uitgebracht in een andere samenstelling van de band, ook meteen herkennen. De lyrics gaan jullie zeker niet van jullie stoelen blazen, integendeel, maar mij storen ze niet.


Mijn favoriete nummers van het album zijn “Breath” en “Unknown Soldier”, die nummers zijn voor mij volledig af vanwege de tekst en de melodische muziek waarbij alles gewoon klopt. Ik vermoed dat er een aantal nummers zijn (“You”, “Evil Angel”, “Until The End”, "Dance With The Devil") die na de eerste luisterbeurt voor velen nogal sterk gelijkaardig zijn. Nummers als "Topless" en "Had Enough" typeren de iets stevigere stijl, zoals ook de overhand heeft op de eerdere albums Saturate en We Are Not Alone.

The Diary of Jane” is een van de belangrijkste en meest succesvolle nummers geweest voor de muzikale carrière van Breaking Benjamin. Het is een mainstream rocknummer, intro die meteen te herkennen is, maar ik ben het eerlijk gezegd wat beu geraakt na al die jaren. Hoewel ik zeer goed begrijp waarom ze dit nummer gekozen hebben als single, vind ik het eigenlijk zelfs bij een van de mindere nummers geworden op dit album.

Fun fact n° 3: Ter afsluiting, de titel, cover, intro en outro van dit album zijn uiteraard niet toevallig gekozen, de zanger en oprichter van de band, Benjamin Burnley, heeft zelf verschillende fobieën waaronder vliegangst. Ben vliegt dus nooit. In 2016, en in 2017 opnieuw, is hij dan maar met de boot afgekomen. De eerste -en tot nu toe enige keer :headshake:- dat ik ze live gezien heb was in Keulen in september 2017.

Veel plezier!

Dikke kussen,
BlackOccult
 
Ik vond eigenlijk My Chemical Romance minder erg dan ik dacht, en heb zelfs 2 nummers ervan in mijn Spotify list gezet 🤷‍♂️.
We'll see wat we hiervan vinden.
 
Breaking Benjamin was me totaal onbekend, desalniettemin klonk het bekend in de oren. Ik weet niet of het een typisch genregeluid is of dat het eerder een sound is die eigen is aan de jaren '00; het klonk dus alleszins vrij vertrouwd. Ik denk eerder het laatste, het had iets nostalgisch voor me maar dat kan ook wel aan mij liggen.

Het klonk zeker ook niet slecht maar ook niet goed: 't is echt een plaat die me weinig doet. Er lijkt wat een blauwdruk in de songs te zitten die elke keer terug komt: stevige intro, dan wat inzakken terwijl de zang start en dan langzaam terug wat opbouwen. Het verrast nooit echt en dat vind ik wat jammer. Al zitten er wel intro's in die stevig de toon (lijken te) zetten: die van The Diary of Jane (ok, niet meteen bij de start van de intro :unsure: ), Evil Angel, Topless en Dance With The Devil om er een paar op te noemen.

Zoals gezegd is het daarna meestal wat platter, zeker wanneer de zang aan de beurt komt. En dan duurt het weer even voor het op gang. Er zitten echt wel goeie riffs in sommige songs. Het nummer dat er voor mij sprong op dat vlak was Until The End, imo zeker het beste nummer van op het album. Vanaf 2.36: die riffs, die solo daarna. Da's meer wat ik wil horen en dat miste ik in andere nummers.
Ondanks dat alles, wat mij betreft toch, vrij hard op elkaar leek, sprong dat er toch wel uit.

Minpunten waren ten eerste de meer zeemzoete nummers You en You fight me. Twee plattere songs die ik elke keer zou skippen mocht ik het album nog eens opzetten. En tweede de wat brave en zachte productie: het mocht van mij wat vuiler en minder braaf klinken.

All in all: zeker een oké album. Ik denk niet dat ik het nog eens snel zou opleggen maar 't had iets nostalgisch en uiteindelijk heb ik wel met plezier naar geluisterd.
 
Oelala er is een explicit versie Die maar gepakt, kijk mij eens edgy zijn🧛‍♂️.

2 nummers ver en ik snap @Creeping Death zijn post al helemaal. Het is inderdaad nogal "nillies Rock template" muziek. Niks speciaal slechts te zeggen voorlopig.
 
Ik kan het wel pruimen eigenlijk. Beetje mainstream ruigere rock, met nog een duidelijke hoorbare link naar de punkscene ("post-hardcore"). In hoeverre je kan vergelijken natuurlijk, maar in dezelfde tijdsperiode doet het me denken aan bands als Thrice of Brand New.


Verder ken ik ook het gevoel van 'damn, dit album is al 15j oud!' 😳 zwaar zwaar zwaar..
 
Nog nooit van gehoord maar ik moest aan Nickelback denken, hoe de vocalen bijna onnatuurlijk 'gestemd' staan en de songelementen mathematisch afgewogen zijn, grammetje van dit, grammetje van dat. Soundtrack voor een kraaknet poolcafé, clienteel heeft tattoos en lang haar maar het is wel proper gewassen en geföhnd.
Dat belooft. Maar een bekentenis: ik heb aan mijn bomma nog een singletje gevraagd van Nickelback toen ik jonger was. Dus misschien wordt dit een nostalgische trip naar onschuldige tijden.

Allerliefste Blackie, ik zet het morgen op. Vandaag geen tijd gehad. Morgen. It better be good, ook al is het geen retecoole vintage occulte rockplaat geworden om uw nickname eer aan te doen. Dat moet ik gaan vragen aan @FuseTea . Maar die is al geweest.
 
Heb de band leren kennen in 2012. Sindsdien staan ze in elke playlist dat ik maak.
Daarna cd gekocht in een store ergens in Aarlen. Goe voor in den oto.

Volgens m'n last.fm staat de band in men top 10 meest beluisterde dus ben wel fan :)
Evil Angel, The Diary of Jane, Until the End & Dance with the Devil zijn pareltjes.

Dark before Dawn cd vindek ook super! (<3 The Great Divide)

Live moet ik ze nog wel eens zien.
 
Ik ga @Creeping Death ook moeten bijtreden, bijna volledig hetzelfde gevoel hier. Niet goed, niet slecht. Ondanks dat ik nog nooit van deze band gehoord had, klinkt het ergens vertrouwd. Waarschijnlijk zal dat bij vele generatiegenoten het geval zijn.

In pakweg 2000 had ik dit allicht geweldig gevonden, maar zonder die nostalgische factor is het moeilijk om dit nu nog te beginnen appreciëren. De productie is symptomatisch voor het geluid van die periode; ze willen wel hard klinken maar het blijft allemaal te braaf. Dit gaat me niet bijblijven vrees ik.

Dan doe ik eens de moeite om op tijd te reageren en heb ik nog helemaal niets origineels te zeggen. :unsure:
 
Ik al wel gehoord,sterker nog album is aanwezig in mijn cd collectie naast Dear Agony en Ember.
Voor @BlackOccult zal het geen verrassing zijn dat ik dit genre wel kan appreciëren want volgens last.fm delen we toch wel een groot deel dezelfde smaak.
Wat mij betreft moet je er geen spijt van hebben om voor dit album gegaan te zijn.
Ik ga het met plezier nog eens afspelen deze week.


Heb zelfs nog heel wat materiaal van soortgelijke groepen in mijn collectie.
Creed, bvb,misschien past een Three Days Grace ook in hetzelfde hokje.
En ik snap ook wel beetje de vergelijking met Nickelback.

Fun Fact 3 was ik niet van op de hoogte,spijtig want zou ze ook wel graag eens zien op een festival ofzo.
Verklaart dus waarom ze zelden of nooit Europees touren.
Maar ja er zijn nog zo bands die liever in hun eigen regio blijven:Mushroomhead en In This Moment komen ook maar zelden over de oceaan performen.
 
(…)

Dan doe ik eens de moeite om op tijd te reageren en heb ik nog helemaal niets origineels te zeggen. :unsure:
Maakt echt niet uit, elke bijdrage wordt ten zeerste geapprecieerd!

(…)

Allerliefste Blackie, ik zet het morgen op. Vandaag geen tijd gehad. Morgen. It better be good, ook al is het geen retecoole vintage occulte rockplaat geworden om uw nickname eer aan te doen. Dat moet ik gaan vragen aan @FuseTea . Maar die is al geweest.
Geen haast! En ja, ik weet het. Maar ik overweeg een nickchange. En nog sterker sinds ik nachtelijke flashbacks heb bij Blacky sinds deze post van mijn goede kennis, @Carrion. Ah kijk, een tag, kom en doe ook maar es moeite en luister naar mijn albummetje. :unsure:

(…)
Heb zelfs nog heel wat materiaal van soortgelijke groepen in mijn collectie.
Creed, bvb,misschien past een Three Days Grace ook in hetzelfde hokje.
En ik snap ook wel beetje de vergelijking met Nickelback.

(…)
Creed en Three Days Grace zeker en vast. Ik denk ook aan groepen als Crossfade, Hinder of Default waar ik vroeger naar geluisterd heb. De vergelijking met Nickelback snap ik op zich nog wel maar die hoor ik zelf veel minder.
 
Ik ga wachten tot @Kid_C mij een paar reminders stuurt voor ik hier iets ga neerpennen denk ik :unsure:

Nee heb al één vluchtige poging gedaan, klinkt exact zoals ik het verwacht had voor een gitaren groepje uit begin jaren 2000. Ik deze muziek vooral van op de radio want het is op rond deze periode dat ik qua muziek toch wel andere oorden ben gaan opzoeken en deze muziek vooral naast me heb laten liggen.

Ik heb eigenlijk een beetje dezelfde kritiek als bij CIVES, het komt allemaal zo braaf en "uit het boekje" over, er is geen hoekje af of een rauw kantje aan, gewoon strak de Nillies Rock Blueprint gevolgd. Dit impliceert niet dat het niet luisterbaar of slecht is maar het zorgt er wel voor dat de muziek naar de achtergrond geduwd wordt en zelden m'n aandacht kan trekken. Eén van de dagen hun nieuwer werk een checken.

Ge had mij meer plezier kunnen doen met een metalcore plaatje Blackie maar bon, het is natuurlijk niet de "doe-shiftyke-een-plezier-opdracht" :unsure:
 
Terug
Bovenaan