Mja ik zie het anders. De politieke keuzes van vroeger hebben ervoor gezorgd dat
Brussel nu uit 80% mensen met buitenlandse achtergrond bestaat. Dat is de realiteit nu (allez 2021 volgens dat artikel) en dat draai je inderdaad niet terug. Zoiets draaide je mogelijks terug in de jaren 80 maar geen 4 decennia later.
De realiteit is ook dat het gros van de werkvloer ook reeds uit verschillende nationaliteiten begint te bestaan. Nederlands/frans is bij ons op het werk wel nog gebruikt in de documenten die we naar buiten sturen maar met meer dan de helft van de collega's spreek ik ofwel Frans(dat hun moedertaal niet is) ofwel Engels. We just make it work en dat lukt wel aardig. De uit nederland afkomstige marrokaanse collega spreekt hier op het werk ook een soort van engels met arabische woorden tussen met de libanese collega en das best wel grappig om zo eens mee te luisteren en dan denk ik bij mezelf.... die sukkelen daar evengoed mee met die problematieken. Maar dit is wel de realiteit waar een modern bedrijf zich naar moet schikken om in een globale wereld nog te kunnen meedraaien, iets aan te bieden hebben of gewoon nog ietwat van belang te zijn. Good luck om nog capabel volk te recruteren als je iemand verplicht nederlands/frans te praten. Als Brussel een modern bedrijf wil zijn in zijn dienstverlening moet deze zich ook maar schikken. En wat betreft wat er in het straatbeeld zich afspeelt maakt het in se helemaal niets meer uit. Het is wat het is.
Politiek gezien hadden ze misschien gehoopt dat er na een paar generaties iedereen wel frans en nederlands ging spreken en stoofvlees friet ging eten maar het is geëvolueerd naar een eclectische samenleving.
Maar om dan nu conner rousseau gewijs te gaan verkondigen dat brussel moet veranderen omdat de belg er zich niet meer thuis voelt is toch echt wel opmerkelijk.
Is dat omdat hij het kiesvee verliest aan andere partijen of is het gewoon omdat hij toch wil dat zijn eigen kiesvee niet verrechtst. Ik zie niet echt in hoe dit politiek een goede zet is. Je schoffeert je eigen achterban en nieuwe zieltjes ga je toch niet winnen bij rechts. Een stap achteruit.