Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Ok, laat me even objectieve cijfers bovenhalen obv een onderzoek gevoerd in 2021 (zit achter paywall: https://businessam.be/vrt-geeft-cdv-opvallend-veel-zendtijd/). Hieronder zijn de cijfers van zendtijd in het vrt nieuws (cijfers over het VTM nieuws en andere duidingsprogrammas zoals Terzake, De afspraak, De Zevende Dag,... lopen gelijklopend). Ik denk dat je niet anders kan concluderen dat Vlaams Belang serieus wordt ondervertegenwoordigd obv hun verkiezingsresultaat (en andere partijen zoals N-VA, Groen en PVDA ook). Vlaams Belang krijgt zelfs minder zendtijd dan PS en MR. CD&V en Open VLD krijgen elk meer zendtijd dan de 2 grootste Vlaamse partijen samen.

CD&V: 27.5%
Open VLD: 26.3%
N-VA: 19.4%
Vooruit: 17.2%
Groen: 3.9%
PS: 2.2%
MR: 1.6%
Vlaams Belang: 1.1%
Ecolo: 0.5%
PVDA-PTB: 0.4%
Het ging me om deze studie onder andere (hier uit een post van @toru):

Mea culpa, VB komt kennelijk daarin ook iets minder aan bod, echter (ik zit op de GSM dus schaamteloos uit dezelfde post):

Ook tijdens de verkiezingscampagne heeft het VRT Journaal iets meer aandacht voor de politieke evenwichten, en komen oppositiepartijen meer aan bod dan in het VTM Nieuws.
Uit de longitudinale analyse en de casussen konden we weinig actoren signaleren die volledig genegeerd werden. Wat politieke partijen betreft, stellen we vast dat over het algemeen het Vlaams Belang minder aan bod komt in de berichtgeving, maar dat dit bij de andere media (pers en VTM) nog meer het geval is. Het is moeilijk uit te maken waaraan dit precies te wijten is, allicht spelen zowel de extremere standpunten van de partij een rol, of het minder relevant zijn omdat voor sommige thema's is het standpunt van de oppositie, vaak niet relevant is, of het feit dat een partij ook over specifieke thema’s een standpunt moet willen meedelen. VB is een partij met uitgesproken meningen over een select aantal thema’s, die niet rond elk onderwerp even actief deelneemt aan het debat.
Dat verklaart voor mij ook bv. waarom CD&V (Beke) zo prominent was in 2021. Regeringspartijen vs oppositiepartijen (waar het VB ook niet echt over elk thema een mening heeft). Zo is het natuurlijk makkelijk om terug de Calimero uit te hangen voor het VB.

Waar ik trouwens vooral op reageerde was je gevolgtrekking: het VB dat wel moest inzetten op social media want ze worden uitgesloten. Dat vind ik nog steeds onzin hoor, het werkt gewoon goed voor hen en ze spelen gewoon in op thema's die scoren bij een bepaald publiek.

Zie ook: het VB dat plots "sceptisch" wordt over vaccins of COVID-maatregelen, TVG die "al de linkse leerkrachten de rekening zal presenteren", DVL die tegen een overheidscampagne is die zonnecrème aanraadt want we hebben zonlicht nodig, mist spuiten rond Jurgen Coninx, enz.

Gewoon zuiver Trump achterna: "de MSM en de overheid liegen, wij hebben het goed met jullie voor, kom naar ons Telegramkanaal voor de waarheid".
 
Laatst bewerkt:
Zolang het niet zijn politieke engagement overschaduwt is wat toch geen probleem? Hij brengt zijn politieke boodschappen toch enkel op plekken waar het nodig is?...

Wat zou betekenen dat je politiek en de rest van elkaar los moet zien.
Uiteraard niet.
De grootste bedoeling is dat het ene het andere in de rug moet duwen. Stemmen ronselen dus.
Een schaduw is er alvast wel.

Zelfs Ivan heeft al eens naar hem gesneerd:

Het is historisch vrij ongezien een figuur dat zich zo ostentatief werkelijk overal wilt engageren.
 
Ecolo verzet zich tegen kleine modulaire kernreactoren: “Onze horizon is 100 procent hernieuwbare energie”

"Nee hoor, wij zijn niet dogmatisch", zei Nadia Naji nog een paar dagen terug. 🤡
Laten we een voorbeeld nemen aan Duitsland, waar er ook een hoopje gekke groenen in de regering zitten en de voorkeur geven aan ultravervuilende bruinkoolcentrales terwijl ze de kerncentrales sluiten. Maar hey, make love and no nuclear energy eh. ☮️
Ironisch genoeg zijn Groen en Ecolo momenteel het grootste gevaar voor het klimaat op vlak van propere energie. Blijven vasthangen aan gas en steenkool in de ijdele hoop dat we het binnenkort met enkel wind- en zonne-energie geregeld gaan krijgen. Maar ja, "TSJERNOBYL EH!".
 
Ironisch genoeg zijn Groen en Ecolo momenteel het grootste gevaar voor het klimaat op vlak van propere energie. Blijven vasthangen aan gas en steenkool in de ijdele hoop dat we het binnenkort met enkel wind- en zonne-energie geregeld gaan krijgen. Maar ja, "TSJERNOBYL EH!".

Buiten het Vlaams Belang gerekend waarschijnlijk wel. Het probleem met Groen en Ecolo is dat ze een soort van oubollig ecologisme aanhangen. Een oud ecologisme dat degrowth als de heilige graal ziet, en die niet geloven in technologische vooruitgang in de strijd tegen milieuvervuiling.
Je kan bijna geen energie- of milieuexpert meer vinden die niet zegt dat nucleaire energie niet de beste energievorm is tijdens de transitie van een lineaire naar een hernieuwbare/circulaire economie. Maarja, Groen blaast de kleine risico's en nadelen op, en denkt bij kernenergie aan de ouwe rommel die in Tsjernobyl stond. Ze willen liever nog 20+ jaar draaien op fossiele brandstof dan dat ze een 'relatief' hernieuwbare energievorm willen gebruiken.
 


Dit is wat de realiteit is op onze planeet. Hallucinant. En dan wilt Groen/Ecolo hier kerncentrales sluiten (laat ons eerlijk zijn, geen enkele andere partij is daar echt voorstander van. Wat de Groenen ook trachten te beweren over het verleden) en gascentrales openen.
Ik krijg soms sterk het gevoel dat die partij zich in een soort van fantasiewereld bevindt, dat ver weg staat van de realiteit.

Ze zouden beter inzetten op een brede basis van relatief schone en betrouwbare energie (kernenergie en stuwdammen (beperkt mogelijk in België)), aangevuld met relatief schone en iets minder betrouwbare energie (zonne -en windenergie).
 
Dries Van Langenhove stopt als Federaal parlementslid.
Dat lijkt me toch wel een sterk verlies voor Vlaams Belang in Vlaams-Brabant, waar ze moeten opboksen tegen de nog altijd populaire Theo Francken. Tegelijkertijd kan het ook wel wat deuren openen voor onderhandelingsmogelijkheden met N-VA na de verkiezingen als ze ook nog een Filip De Winter en Sam Van Rooy kunnen lossen.

Ik vind het wel een bijzondere keuze van Van Langenhove om zijn riante loon op te geven om terug 'activist' te worden. Ik ben benieuwd of de rechtzaak tegen hem er voor iets tussen zit?
 
Dries Van Langenhove stopt als Federaal parlementslid.
Dat lijkt me toch wel een sterk verlies voor Vlaams Belang in Vlaams-Brabant, waar ze moeten opboksen tegen de nog altijd populaire Theo Francken.

Ik vind het wel een bijzondere keuze van Van Langenhove om zijn riante loon op te geven om terug 'activist' te worden. Ik ben benieuwd of de rechtzaak tegen hem er voor iets tussen zit?
Gohja, wat heeft hij als politicus nu exact bereikt eigenlijk? Het is niet of hij het niveau van "activist", of gewoon social media roeper, heeft overstegen.
 
Gohja, wat heeft hij als politicus nu exact bereikt eigenlijk? Het is niet of hij het niveau van "activist", of gewoon social media roeper, heeft overstegen.

Even veel als de andere 75% die daar zit en wat luid roept en nutteloze wetsvoorstellen indient? Of is dat een te pessimistische kijk? :crazy:

Ik ben geen fan van Van Langenhove, maar als vertegenwoordiger van het volk dat voor hem heeft gekozen, heeft hij zijn functie goed uitgevoerd. Een grote mond opzetten, de mening van anderen luid vertegenwoordigen en kritisch zijn voor het huidige beleid...
 
Even veel als de andere 75% die daar zit en wat luid roept en nutteloze wetsvoorstellen indient? Of is dat een te pessimistische kijk? :crazy:

Ik ben geen fan van Van Langenhove, maar als vertegenwoordiger van het volk dat voor hem heeft gekozen, heeft hij zijn functie goed uitgevoerd. Een grote mond opzetten, de mening van anderen luid vertegenwoordigen en kritisch zijn voor het huidige beleid...
Misschien, maar ik weet niet of die andere 75% zo'n controversieel wit konijn waren. Vandaar. Misschien lees ik de verkeerde dingen, maar buiten wat social media capriolen herinner ik me weinig. Dat is toch nog wat anders dan zo'n Barbara Pas.
 
Misschien, maar ik weet niet of die andere 75% zo'n controversieel wit konijn waren. Vandaar. Misschien lees ik de verkeerde dingen, maar buiten wat social media capriolen herinner ik me weinig. Dat is toch nog wat anders dan zo'n Barbara Pas.

Controversieel was/is hij zeker...

Ik weet nog dat Sammy Mahdi hem bedankte bij zijn laatste zitting als staatssecretaris omdat Van Langenhove het enige (!) parlementslid was dat altijd aanwezig was bij de vergaderingen. Dat zegt toch wel iets over zijn inzet. Uiteraard niet over de inhoud van zijn tussenkomsten, want verbindend zullen die nooit geweest zijn.
 
Een goede zaak voor VB lijkt me , figuren als DVL zijn wel wat te extreem om serieus te nemen.
Op de lange termijn ging die sowieso een kwaal zijn voor de partij . Veel hardliniger dan Tom Van Grieken. Ook naar 2024 moet dit toch meer perspectieven openen.
Wel benieuwd in hoeverre dit stemmen zal kosten.
 
Dries Van Langenhove stopt als Federaal parlementslid.
Dat lijkt me toch wel een sterk verlies voor Vlaams Belang in Vlaams-Brabant, waar ze moeten opboksen tegen de nog altijd populaire Theo Francken. Tegelijkertijd kan het ook wel wat deuren openen voor onderhandelingsmogelijkheden met N-VA na de verkiezingen als ze ook nog een Filip De Winter en Sam Van Rooy kunnen lossen.

Ik vind het wel een bijzondere keuze van Van Langenhove om zijn riante loon op te geven om terug 'activist' te worden. Ik ben benieuwd of de rechtzaak tegen hem er voor iets tussen zit?

Hij gaat zich focussen op 'activisme via social media'. :sarcastic:
Is dat een mooie manier om te zeggen 'vreselijke uitspraken doen in besloten discord en fb groepjes'?

Professionele wappie dus. Maar bon, beter uit het parlement dan erin.
 
Hij gaat zich focussen op 'activisme via social media'. :sarcastic:
Is dat een mooie manier om te zeggen 'vreselijke uitspraken doen in besloten discord en fb groepjes'?

Professionele wappie dus. Maar bon, beter uit het parlement dan erin.

Ik vond dat hij redelijk kalm was sinds hij parlementair was. Waarschijnlijk zal de hoeveelheid bagger die hij uitkraamt exponentieel stijgen nu hij niet meer gelinkt kan worden aan het VB.
De voorbode van een alliantie NVA en VB?

Daarvoor zitten er toch nog net wat veel aangebrande types in het VB hoor.
 
Ik vond dat hij redelijk kalm was sinds hij parlementair was. Waarschijnlijk zal de hoeveelheid bagger die hij uitkraamt exponentieel stijgen nu hij niet meer gelinkt kan worden aan het VB.


Daarvoor zitten er toch nog net wat veel aangebrande types in het VB hoor.
Het is altijd een 'eis' geweest vanuit NVA om dat soort types eruit te halen. Het lijkt mij dan ook exact zo'n type zet van het VB om zichzelf beter in the picture te zetten bij NVA. DVL was toch altijd de grootste die eruit moest.
 
Het is altijd een 'eis' geweest vanuit NVA om dat soort types eruit te halen. Het lijkt mij dan ook exact zo'n type zet van het VB om zichzelf beter in the picture te zetten bij NVA. DVL was toch altijd de grootste die eruit moest.
ik krijg toch ook zulke vibes. BDW heeft zitten roeptoeteren dat die types eruit moeten.
 
Het is altijd een 'eis' geweest vanuit NVA om dat soort types eruit te halen. Het lijkt mij dan ook exact zo'n type zet van het VB om zichzelf beter in the picture te zetten bij NVA. DVL was toch altijd de grootste die eruit moest.
Maar is het genoeg? Die eis bestaat al van voor DVL ten tonele verscheen.

Neonazi herdenking bijwonen en campagnes zoals 'hotdogs naar moslim kinderen gooien' gaan er toch echt uit moeten hoor.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan