Wou Groen niet aan een eerlijke politiek doen of op een andere manier aan politiek doen?
Als je uw eigen leugens gelooft omdat je andere zaken niet wilt horen, dan doe je aan eerlijke politiek hé.
Uiteindelijk is er om te bepalen of iets eerlijk of niet is, dit gekoppeld aan een waardeoordeel.
Net zoals dat Hitler of fascisten hun acties ook normaal vonden of eerlijk.
Nu, hopen dat dat prijzenplafond toch komt, lijkt mij toch logisch en beter om in te voeren, tenzij iemand me cons kan opnoemen van zo een beslissing? Maar als de Croo ook al daarvoor hint, en zelfs suggereert dat België maar moet exploreren om het op nationaal niveau te doen, dan lijkt mij dat er een goed argument is tegen een prijzenplafond. Ook geen idee waarom Europa niet ingrijpt, maar als Europa niet ingrijpt is dat weer voeding voor extreemrechts over heel Europa, en opnieuw een bewijs dat de Europese Unie zoals vandaag gewoon niet werkt, helaas. Het blinkt uit in nalatigheid en het onvermogen om beslissingen te nemen door een te log apparaat en te veel lidstaten die op andere golflengtes zitten, zelfs wanneer het op Rusland aankomt in feite doen er te veel moeilijk.
Ik zie geen enkele basis voor een prijzenplafond. Ofwel leg je die op en levert men dan gewoon niet aan U. Met gevolgen van dien. Dat is nu eenmaal het spel van vraag en aanbod... ofwel leg je die op en betaal je als europa of regering de kostprijs die over dat plafond gaat. Maar dan is het nog altijd iemand die het betaalt.
Dan liever iedereen laten opdraaien voor zijn eigen kost, zodanig dat men maximaal moeite doet om de kost te beperken. Leuk neen. Maar enigste manier als je mensen actie wilt zien ondernemen...
Een overwinstbelasting en definitieve BTW verlaging lijkt mij ook te prefereren. De overheid haalt genoeg winsten uit de BTW taks, ook met 6% door de prijs die omhoog ging, en energiebedrijven maken meer winst door de hogere prijzen, dus een overwinsttaks is absoluut nodig.
In principe had die BTW naar 21% gemoeten. Aangezien het nu eenmaal vervuilend is, en je dit moet inperken. Daarnaast... des te meer inkomsten je eruit haalt, des te meer gaten in de begroting waar je dan weer een andere manier, inkomstenstroom, moet vinden om die te dempen. Sowieso gaan de subsidies voor nieuwe windmolens of nieuwe kerncentrales of überhaupt verlengen van de kerncentrales ergens vandaan moeten komen. Dan liefst dat met de BTW daar dan al een stuk van die investering kan verhaald worden... want komen gaat het toch... we kunnen niet zonder... dat heeft de realiteit nu toch wel perfect getoond.
Hoe men een overwinstbelasting gaat invoeren, en op welke basis dit ook juridisch steekhoudt... geen enkel idee... normaal gezien kan je wettelijk iets wat al belast is niet nogmaals belasten. Hiernaast is er een wettelijke afspraak door vroegere minister van energie Marghem dat je de nucleaire rente niet meer kunt aanpassen... was al onderdeel van ik dacht de vorige afspraak toen we de kerncentrales verlengd hadden voor de eerste 10 jaar. Hadden we toen direct voor de mogelijkheid voor de 30 jaar te verlengen... dan hadden we nu ook nog problemen gehad, maar mogelijks waren op zijn minst de elektriciteitsprijzen beter gestabiliseerd. Al zou de dringendheid iets minder zijn, dan diegene er nu is.
Daarnaast zijn het niet de gascentrales die die zogezegde overwinst maken, het zijn enkel de in principe windcentrales en de kerncentrales die eraan onderhevig zijn... terwijl er desondanks voorlopig bij mijn weten nog altijd afspraken om subsidies te geven voor de windparken die nog gebouwd moeten worden. Had ergens iets gelezen van 15+ miljard voor hetgeen er momenteel nog in de stijgers staat (dus 2 keer kassa, nl overwinst en subsidie).