Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat zou enkel werken indien het de overheid zou zijn die het gas verkoopt aan de burgers. Paul D’Hoore bracht in het VTM nieuws hetzelfde voorbeeld, maar dan met mazout. Maar dan zou de overheid moeten bijpassen aangezien anders de mazout leveranciers zouden moeten inboeten.

Vanuit het standpunt van een bedrijf is dat gewoon volledig onlogisch.
Je kan wel de tax op 0 zetten (of negatieve taks) voor de eerste x m3 basisverbruik gas, en dan progressief omhoog.

Gevolg: grote privéverbruikers betalen meer, 'de arme medemens' krijgt zijn basisverbruik nog altijd aan een redelijke prijs.

En ja, IEMAND zal moeten betalen.

Is het niet iedereen gelijk, dan zijn het de grotere verbruikers, ofwel de overheid via hogere belastingen (bedrijven, vermogenden?) of schuld.

Vandaar ook de pariteit van EUR/USD momenteel, de 'terms of trade' van de EU zijn drastisch gedaald aangezien het geld wegvloeit naar energie en er voor de rest geen productiviteitsstijging is, all else equal.

TVDS seffes op vtm nieuws. *grabs popcorn*

Zou ik niet doen, zou m'n favoriete cinéma-snack gaan associëren met een smaak van dogmatisme, incompetentie en slechts één stap verwijderd van corruptie. Maar goed, ook uit enig leedvermaak eens naar die klucht van een minister gekeken.

Een minister die straffeloos blijft spreken over "scheurtjes", terwijl zowat de experten er al lang uit zijn dat het helemaal geen scheurtjes maar waterstofvlokken zijn, dat is eigenlijk gewoon de bevolking die het volledige verhaal niet kent, voorliegen. Die scheurtjes zijn géén bedreiging voor de veiligheid zoals het woord scheur impliceert.

En het sociaal tarief nog eens uitbreiden zodat alleenstaande moeders die werken ook nog eens gedekt worden? In een land waar 20% reeds een sociaal tarief geniet... met wat voor waanzin zijn we dan bezig eigenlijk?

Overwinsten belasten klinkt mooi... gaan we "oververliezen" ook terugstorten? Anderen (zoals @beryl) hebben hier al beter uitgelegd dan dat ik het kan waarom dat niet evident en zelfs niet eerlijk is. Als we dan toch dergelijke sprookjes als oplossing naar voren gaan schuiven, kunnen we Verhofstadt dan voor een tribunaal brengen voor de uitverkoop van onze kerncentrales aan Frankrijk, en de start van het vervaltraject richting de ellende waar we nu in zitten door de goedkeuring van de kernuitstap? Je moet wel de symmetrie appreciëren dat dit verhaal begonnen is onder de ene machtsgeile liberaal en dat nu een andere aristocraat uit dezelfde politieke familie de premier is.

Wil je 20% besparen? Verbruik 20% minder.

Uit interesse eens een back of the envelope berekening gemaakt: als ik 20% op mijn verbruik bespaar, bespaar ik slechts 13% op mijn eindfactuur, wegens alle heffingen en dergelijke die er nog steeds inzitten. Ondertussen onthoud ik uit de V-TEST vooral dat mensen met hetzelfde verbruik als mij minder dan de helft tot slechts één zevende betalen voor hun elektricteit en aardgas en dat is ook ongelimiteerd... dus waarom nog proberen energiezuinig te zijn behalve voor het milieu? Op de factuur zal het nauwelijks verschil maken als je het verstand hebt gehad om een vast contract af te sluiten. Mijn eindfactuur is net iets meer dan verdubbeld nu, maar nu ik het dan toch heb ingecalculeerd, ga ik me ook niet in bochten wringen om alsnog te besparen. Misschien nog een kleine nieuwe minidiepvries erbij zelfs. Tenzij andere vaste kosten zoals eten dermate duurder worden dat ik niet anders kan dan op elektriciteitsverbruik te besparen.

Ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld de eerste 1000m³ "goedkoop" verkopen en dan gewoon meer en meer vragen.

Dus voor de eerste 1000m³ betaal je dan bijvoorbeeld 1euro per m³.
Voor de volgende 500m³ betaal je 1.8 euro per m³.

Ik zeg maar wat prijzen en kubieke meter, geen idee als dit volledig ernaast is of niet maar op zich zou ik dit nog een goed systeem vinden. Mensen die dan hun zwembad verwarmen of heel hun huis willen verwarmen gaan een serieus factuur hebben maar dit laat wel toe dat mensen nog altijd hun living warm kunnen houden en dergelijke

Ik zou dat ook een zeer goed systeem vinden, maar dat gaat er niet komen wegens onvoldoende sociaal.

Dat zou enkel werken indien het de overheid zou zijn die het gas verkoopt aan de burgers. Paul D’Hoore bracht in het VTM nieuws hetzelfde voorbeeld, maar dan met mazout. Maar dan zou de overheid moeten bijpassen aangezien anders de mazout leveranciers zouden moeten inboeten.

Vanuit het standpunt van een bedrijf is dat gewoon volledig onlogisch.

De overheid doet nu toch reeds voor 20% van de eindgebruikers hetzelfde met het sociaal tarief en als je naar onze tragedie van een energieminister luistert, zou ze daar nog een hoger percentage van willen maken ook.

Ik zou zeggen:
  • een belastingvrij basisquotum voor iedereen.
  • een uitbreiding van dat belastingvrij basisquotum voor de mensen die een sociaal tarief genieten, maar dus ook niet meer onbeperkt en liefst nog met een controle op vermogen en strengere criteria dan 20% van de bevolking.
  • 6% BTW op een redelijk verbruik boven het basisquotum.
  • 21% BTW plus extra accijnzen op een "luxeverbruik" afkomstig van zaken als een zwembad verwarmen of dergelijke.
    Een deel van die belastingen kan je terugvragen in de vorm van een renteloze lening op toekomstige energiebesparende renovaties.
    Dan spaar je zelf voor je eigen renovatie via je energiefactuur.

Als seffes 25% van de gezinnen recht heeft op sociaal tarief, kunnen we dan het woordje sociaal weglaten? Want dat is het al lang niet meer.

Je zal het altijd kunnen omhoog trekken want er gaan altijd wel mensen zijn die net een te hoog inkomen hebben en daardoor uit de boot vallen. Werken loont helemaal niet meer op die manier.

Is het niet zo dat alle energie die uit kernenergie, wind, zon (ja ook die van jouw zonnepanelen) momenteel verrekend worden aan de prijs van de elektriciteit gewonnen uit gas? Komt toch allemaal samen op het net. Als dat echt effectief zo is dan lijkt me een plafond op overwinsten van de energiebronnen die niet uit gas komen mss wel mogelijk?

heb interview niet gezien. Is dit ter sprake gekomen?

Is het niet zo dat alle energie die uit kernenergie, wind, zon (ja ook die van jouw zonnepanelen) momenteel verrekend worden aan de prijs van de elektriciteit gewonnen uit gas? Komt toch allemaal samen op het net. Als dat echt effectief zo is dan lijkt me een plafond op overwinsten van de energiebronnen die niet uit gas komen mss wel mogelijk?

heb interview niet gezien. Is dit ter sprake gekomen?

Dat klopt, de duurste productie bepaalt op het moment van de vraag/productie de prijs voor alle elektriciteit, ook die geproduceerd door goedkopere bronnen. Logisch ergens, want die dure centrale bepaalt eigenlijk ook mee of het net faalt of niet. Pervers natuurlijk, want wanneer gas énorm duur is, worden afgeschreven kerncentrales en hernieuwbare energie énorm winstgevend, want véél minder kosten om diezelfde energie op te wekken.

Eén van de drogargumenten van Groen tegen de kerncentrales: ze waren afgeschreven en prijsden hernieuwbare energie via dit mechanisme zo uit de markt, en gascentrales zijn duur maar moduleerbaar: dus die schakelen als eerste af wanneer de vraag daalt en via subsidies, uitgewerkt dankzij onze minister van energie die vroeger nog voor de gaslobby werkte, zouden we subsidies geven voor die gascentrales om zo het voor hen ook interessant te maken om ook rendabel te zijn wanneer ze afschakelden. kaching voor haar vriendjes, scoren bij de donkergroene achterban, win-win voor hen natuurlijk.

Wat Groen altijd heeft geweigerd te erkennen dat je op koude, donkere, windstille dagen, de zogenaamde 'dunkelflaute' nog altijd energie nodig hebt, dat opslagmethodes nog in hun kinderschoenen staan voor energie op die schaal en dat kerncentrales een véél betrouwbaardere baseload bieden. Dan schakel ik liever wat windmolens af op dagen dat er te veel wind is, en we de oude kerncentrales niet naar beneden kunnen moduleren. Nieuwe meer moduleerbare kerncentrales bouwen? Neen, ook dat past niet in het dogmatische plaatje van Groen, die in feite - nieuwe, hippe/dwaze logo's en slogans ten spijt - het anti-kernenergie dogma uit de jaren '80 nog in zich draagt.
Tijden waarin er toegegeven foute zaken gebeurden, van een (pre-)babyboomermentaliteit waarmee we kernafval dumpten op de bodem van de zee zonder enig respect voor het milieu, tot Chernobyl... maar dat blijven misbruiken in het licht van de klimaatcrisis en dan nog pretenderen een partij te zijn die zich inzet voor het klimaat? Wel de gevolgen laten zich voelen, ook met dank aan onder meer de machtsgeile liberalen, niet alleen Groen natuurlijk, die per se dit Vivaldi-gedrocht wouden vormen.

Zouden ze dat bij Groen zelf geloven? :geek:
Zie dan ook het antwoord van De Vriendt op de tweet van Geert Noels eronder :geek:
Mijn god.
Ach ja... feiten, rapporten, waarom zouden we die weergeven.

Neen joh, dat doen we niet. gewoon dogmatistische uitlatingen. Je verwacht meer van een energieminister. Al moeit onze vorige minister van energie zich ook (al had zij mogelijks beter beslist om enerzijds die nucleaire rente niet te cappen en anderzijds toen al werk te maken van de uitstap uit de kernuitstap ipv nu leugenaar te staan roepen... al heeft ze wel gelijk natuurlijk).
EDIT : als je die twitter van marghem een beetje leest dan spelen die toch wel hoog spel... ze spreekt daar letterlijk dat als Tinne haar leugens niet rechtzet en daar dan ook rekening mee houdt dat voor haar en in extentie MR de regering daarvoor kan vallen. Maar dat voor ze dat wil doen, ze het eerder met het opvoeren van de druk gaat doen. bron :

Laatst bewerkt:
Na haar 2mrd wegpissen met 0 effect (we zitten momenteel al hoger waarschijnlijk). Fixed that for you.

Laten we een prijsplafond invoeren in belgie. Dat is geen prijsplafond als je geen producent bent, gewoon afwentelen op de overheid bevolking.

Straf dat wij dat als volk gewoon blijven slikken. Soit, In principe hebben meer dan 50% van de Belgen voor dit systeem gekozen, dus ergens moet de rest het wel slikken. Dat is democratie zeggen ze. Nog maar eens een reden om stemplicht af te schaffen want Jan met de pet kent er geen kl*ten van en zet dan maar een bolletje omwille van een agendapunt waar hij met geluk 10% van snapt.

Heb genoeg kennissen die ik na een gesprek van 15 min een heel andere visie kan geven. Eigenlijk is het straf dat we in deze tijd nog altijd voor alles een bewijs van kunde nodig hebben, behalve uw stem uit brengen over hoe je een land wilt geregeerd zien worden. Stel u voor dat een bedrijf de mening van de kuisploeg evenveel waarde zou geven als de ingenieurs over de sterkteleer van hun producten.

Dat ze gewoon de Guy nog eens bellen hé zeg, ben zeker dat we nog wel één en ander kunnen verkopen, mss het koninklijk paleis - maar een handvol mensen die dat gaan missen. Of de Haven van Antwerpen verpatsen aan onze noorderburen, onze daken aan Tesla, ...

EDIT : als je die twitter van marghem een beetje leest dan spelen die toch wel hoog spel... ze spreekt daar letterlijk dat als Tinne haar leugens niet rechtzet en daar dan ook rekening mee houdt dat voor haar en in extentie MR de regering daarvoor kan vallen. Maar dat voor ze dat wil doen, ze het eerder met het opvoeren van de druk gaat doen. bron :
Wou Groen niet aan een eerlijke politiek doen of op een andere manier aan politiek doen?

Nu, hopen dat dat prijzenplafond toch komt, lijkt mij toch logisch en beter om in te voeren, tenzij iemand me cons kan opnoemen van zo een beslissing? Maar als de Croo ook al daarvoor hint, en zelfs suggereert dat België maar moet exploreren om het op nationaal niveau te doen, dan lijkt mij dat er een goed argument is tegen een prijzenplafond. Ook geen idee waarom Europa niet ingrijpt, maar als Europa niet ingrijpt is dat weer voeding voor extreemrechts over heel Europa, en opnieuw een bewijs dat de Europese Unie zoals vandaag gewoon niet werkt, helaas. Het blinkt uit in nalatigheid en het onvermogen om beslissingen te nemen door een te log apparaat en te veel lidstaten die op andere golflengtes zitten, zelfs wanneer het op Rusland aankomt in feite doen er te veel moeilijk.

Een overwinstbelasting en definitieve BTW verlaging lijkt mij ook te prefereren. De overheid haalt genoeg winsten uit de BTW taks, ook met 6% door de prijs die omhoog ging, en energiebedrijven maken meer winst door de hogere prijzen, dus een overwinsttaks is absoluut nodig. Dit niet doen zal zorgen voor minder transacties op de economische markt, en dus een bredere economische crisis op termijn. Ik vermoed dat de liberalen dit ook weten en daarom deze voorstellen ook doen (alsook omdat de populariteit van de regering dan verder zal kelderen).

Laatst bewerkt:
Eigenlijk is het straf dat we in deze tijd nog altijd voor alles een bewijs van kunde nodig hebben, behalve uw stem uit brengen over hoe je een land wilt geregeerd zien worden. Stel u voor dat een bedrijf de mening van de kuisploeg evenveel waarde zou geven als de ingenieurs over de sterkteleer van hun producten.
Zeg je nu echt dat het gewicht van de stem van burgers zou moeten afhangen van hun intelligentie, status, ... ? Dacht dat alle burgers gelijk waren volgens de grondwet.

Het is aan de politici om alles helder en duidelijk uit te leggen. En het zo ook geen slecht idee zijn dat besturende politici eens rekenschap gaan afleggen voor wat ze allemaal uitkramen.
- slechts 50% van het regeerakkoord verwezelijkt? 50% reductie van partijtoelage.
- betrapt op flagrante leugens? verbod om nog op te komen bij de volgende verkiezingen
enz...

Straf dat wij dat als volk gewoon blijven slikken. Soit, In principe hebben meer dan 50% van de Belgen voor dit systeem gekozen, dus ergens moet de rest het wel slikken. Dat is democratie zeggen ze. Nog maar eens een reden om stemplicht af te schaffen want Jan met de pet kent er geen kl*ten van en zet dan maar een bolletje omwille van een agendapunt waar hij met geluk 10% van snapt.

Heb genoeg kennissen die ik na een gesprek van 15 min een heel andere visie kan geven. Eigenlijk is het straf dat we in deze tijd nog altijd voor alles een bewijs van kunde nodig hebben, behalve uw stem uit brengen over hoe je een land wilt geregeerd zien worden. Stel u voor dat een bedrijf de mening van de kuisploeg evenveel waarde zou geven als de ingenieurs over de sterkteleer van hun producten.
Maw dan mag er niemand nog stemmen

Wou Groen niet aan een eerlijke politiek doen of op een andere manier aan politiek doen?

Nu, hopen dat dat prijzenplafond toch komt, lijkt mij toch logisch en beter om in te voeren, tenzij iemand me cons kan opnoemen van zo een beslissing?

Een overwinstbelasting en definitieve BTW verlaging lijkt mij ook te prefereren. De overheid haalt genoeg winsten uit de BTW taks, ook met 6% door de prijs die omhoog ging, en energiebedrijven maken meer winst door de hogere prijzen, dus een overwinsttaks is absoluut nodig. Dit niet doen zal zorgen voor minder transacties op de economische markt, en dus een bredere economische crisis op termijn. Ik vermoed dat de liberalen dit ook weten en daarom deze voorstellen ook doen (alsook omdat de populariteit van de regering dan verder zal kelderen).

Hoe gaat een prijzenplafond eigenlijk in de praktijk ? Wetende dat je niets van gas produceert en moet invoeren/aankopen.
Ge staat toch nie ergens op een markt te pingelen ? Een leverancier kan dan even goed een technische "storing" krijgen ipv met verlies te verkopen
Of is het de bedoeling dat de overheid (lees: belastingbetaler er nog extra voor mag opdraaien)

Een overwinstbelasting ? En nogmaals in praktijk ?
Ga je hun dan ook subsidieren als ze verlies maken ? Welke zot gaat dan nog investeringen doen eigenlijk als de overheid van vandaag op morgen kan bepalen dat x miljoen eigenlijk wel winst genoeg hé.

Ik ben echt benieuwd hoe ik het me in de praktijk moet voorstellen dat prijsplafond

Zouden ze dat bij Groen zelf geloven? :geek:
Zie dan ook het antwoord van De Vriendt op de tweet van Geert Noels eronder :geek:
Mijn god.

Ach ja.
Social media zijn er als de kippen bij om mensen te bannen, te flaggen als fake news als ze wat buiten bepaalde lijntjes kleuren.

Maar Groen! dat kan gewoon als regeringspartij dit soort fake news op social media brengen zonder dat er ingegrepen wordt.

Een prijsplafond gaat nooit niet werken. Te weinig gas is te weinig gas he.

Als we de prijs vastleggen bieden andere landen 10eur meer en vertrekken alle LNG schepen naar daar.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven