TVDS seffes op vtm nieuws. *grabs popcorn*
Zou ik niet doen, zou m'n favoriete cinéma-snack gaan associëren met een smaak van dogmatisme, incompetentie en slechts één stap verwijderd van corruptie. Maar goed, ook uit enig leedvermaak eens naar die klucht van een minister gekeken.
Een minister die straffeloos blijft spreken over "scheurtjes", terwijl zowat de experten er al lang uit zijn dat het helemaal geen scheurtjes maar waterstofvlokken zijn, dat is eigenlijk gewoon de bevolking die het volledige verhaal niet kent, voorliegen. Die scheurtjes zijn géén bedreiging voor de veiligheid zoals het woord scheur impliceert.
En het sociaal tarief nog eens uitbreiden zodat alleenstaande moeders die werken ook nog eens gedekt worden? In een land waar 20% reeds een sociaal tarief geniet... met wat voor waanzin zijn we dan bezig eigenlijk?
Overwinsten belasten klinkt mooi... gaan we "oververliezen" ook terugstorten? Anderen (zoals
@beryl) hebben hier al beter uitgelegd dan dat ik het kan waarom dat niet evident en zelfs niet eerlijk is. Als we dan toch dergelijke sprookjes als oplossing naar voren gaan schuiven, kunnen we Verhofstadt dan voor een tribunaal brengen voor de uitverkoop van onze kerncentrales aan Frankrijk, en de start van het vervaltraject richting de ellende waar we nu in zitten door de goedkeuring van de kernuitstap? Je moet wel de symmetrie appreciëren dat dit verhaal begonnen is onder de ene machtsgeile liberaal en dat nu een andere aristocraat uit dezelfde politieke familie de premier is.
Wil je 20% besparen? Verbruik 20% minder.
Uit interesse eens een back of the envelope berekening gemaakt: als ik
20% op mijn verbruik bespaar, bespaar ik slechts
13% op mijn eindfactuur, wegens alle heffingen en dergelijke die er nog steeds inzitten. Ondertussen onthoud ik uit de V-TEST vooral dat mensen met hetzelfde verbruik als mij minder dan de helft tot slechts één zevende betalen voor hun elektricteit en aardgas en dat is ook ongelimiteerd... dus waarom nog proberen energiezuinig te zijn behalve voor het milieu? Op de factuur zal het nauwelijks verschil maken als je het verstand hebt gehad om een vast contract af te sluiten. Mijn eindfactuur is net iets meer dan verdubbeld nu, maar nu ik het dan toch heb ingecalculeerd, ga ik me ook niet in bochten wringen om alsnog te besparen. Misschien nog een kleine nieuwe minidiepvries erbij zelfs. Tenzij andere vaste kosten zoals eten dermate duurder worden dat ik niet anders kan dan op elektriciteitsverbruik te besparen.
Ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld de eerste 1000m³ "goedkoop" verkopen en dan gewoon meer en meer vragen.
Dus voor de eerste 1000m³ betaal je dan bijvoorbeeld 1euro per m³.
Voor de volgende 500m³ betaal je 1.8 euro per m³.
Ik zeg maar wat prijzen en kubieke meter, geen idee als dit volledig ernaast is of niet maar op zich zou ik dit nog een goed systeem vinden. Mensen die dan hun zwembad verwarmen of heel hun huis willen verwarmen gaan een serieus factuur hebben maar dit laat wel toe dat mensen nog altijd hun living warm kunnen houden en dergelijke
Ik zou dat ook een zeer goed systeem vinden, maar dat gaat er niet komen wegens onvoldoende sociaal.
Dat zou enkel werken indien het de overheid zou zijn die het gas verkoopt aan de burgers. Paul D’Hoore bracht in het VTM nieuws hetzelfde voorbeeld, maar dan met mazout. Maar dan zou de overheid moeten bijpassen aangezien anders de mazout leveranciers zouden moeten inboeten.
Vanuit het standpunt van een bedrijf is dat gewoon volledig onlogisch.
De overheid doet nu toch reeds voor 20% van de eindgebruikers hetzelfde met het sociaal tarief en als je naar onze tragedie van een energieminister luistert, zou ze daar nog een hoger percentage van willen maken ook.
Ik zou zeggen:
- een belastingvrij basisquotum voor iedereen.
- een uitbreiding van dat belastingvrij basisquotum voor de mensen die een sociaal tarief genieten, maar dus ook niet meer onbeperkt en liefst nog met een controle op vermogen en strengere criteria dan 20% van de bevolking.
- 6% BTW op een redelijk verbruik boven het basisquotum.
- 21% BTW plus extra accijnzen op een "luxeverbruik" afkomstig van zaken als een zwembad verwarmen of dergelijke.
Een deel van die belastingen kan je terugvragen in de vorm van een renteloze lening op toekomstige energiebesparende renovaties.
Dan spaar je zelf voor je eigen renovatie via je energiefactuur.