Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
TVDS seffes op vtm nieuws. *grabs popcorn*
Pffff... die scheurtjescentrale is geen oplossing op korte termijn. Hoe weet ze dat... het is niet bekeken... De scheurtjescentrales waren een sinecure om die opgestart te krijgen en het is niet evident dat dat erdoor komt. Tuurlijk wel het is al vastgelegd door de veiligheidsautoriteit dat het geen gevaar is voor de veiligheid, of toch niet zwaarder als een normale centrale. Het enigste probleem is dat het moeilijker is om voor zaken die ingepland zijn om afgebroken te worden dat je die planning dan even wijzigt. Maar haalbaar tuurlijk.

Voor de rest, zoals gewoonlijk te weinig echt tegenwind tov statements die er gemaakt worden. Zulke zaken zou je eigenlijk naast vragen van de kijker een expert moeten hebben zitten die op rond de pot draaierij gewoon direct kan counteren... of erna een gesprek met een nucleair expert over de antwoorden van de minister. net zoals je, ik dacht tijdens de covid crisis, ook het geval was dat er een viroloog in de vtm studie zat die dan zijn mening gaf.

Maar het is duidelijk. Kernenergie korte termijn planning ; nope. Lange termijnplanning onbelangrijk. Duidelijk...
Met daarnaast nog even een steek onder tafel naar engie dat zij geen opdracht hebben gegeven aan het FNAC... (edit, dat gaat het gesprek voor de verlenging van de 2 kerncentrales waar ze nog over discussiëren natuurlijk vergemakkelijken... soms vraag je u effectief af welk kieken ze daar hebben neergezet... en in welke mate die niet expliciet van binnenuit zaken aan het saboteren is... of bekijk ik dat gewoon met zo'n rare bril, dat je handelspartners waar je iets van gedaan moet krijgen niet afvalt voor de ogen van het algemene publiek...) en geen kat die zegt waarom heeft zij het dan niet gedaan als het toch zo belangrijk is? Ze had dat als instructie kunnen geven aan het FNAC in functie van het winterplan...

Laatst bewerkt:
Zoals bij elke politieker die daar opdraaft, bij elke vraag rond de pot draaien en ”We bekijken alle pistes.”.

Weer een vrij frustrerend optreden om te bekijken.

Zoals bij elke politieker die daar opdraaft, bij elke vraag rond de pot draaien en ”We bekijken alle pistes.”.

Weer een vrij frustrerend optreden om te bekijken.
Mja, frustrerend omdat wij voorstanders zijn van kernenergie. Of op zijn minst het niet aan de kant willen schuiven als eventuele oplossing...

Soms wil je toch eens een vlieg zijn in zo'n vergadering van de kern als er over energie gediscussieerd wordt...

Tvds "we gaan voor realitische oplossingen" --> huidige kerncentrales die volledige operationeel zijn sluiten en focussen op het bouwen van windmolens aan de kust want dan is het probleem opgelost.

Het is de schuld van Engie want die hebben niet aan het FANC gevraagd of het haalbaar is om de kerncentrales open te houden. Het is vooral triest dat zulke mensen, en gevolg zo'n partij, zo een grote impact kan hebben op de maatschappij gelet op het aantal stemmen dat ze halen.

Ik heb maar 4x met mijn ogen gedraaid. Het viel nog mee qua interview.
Ze heeft ook maar 4 vragen beantwoord ;p.

(is oneerlijk van mij, ik ben pas ingesprongen op het moment dat de vraag over verlenging al de kerncentrales begon, was iets te laat :( dus niet zeker hoeveel vragen er daarvoor nog zijn geweest)

Je moet wel goed horen wat ze zegt hé... want ze zegt veeeeeel meer.

"Die geen afvalproblematiek hebben". Dat het al dan niet een scheurtjescentrale is, maakt dan eigenlijk niet uit. Hell, je kunt u afvragen of ze überhaupt haar best doet om die huidige te verlengen. Voor haar is kernenergie dus compleet buiten de scope of buiten de kwestie.

Volgens mij is dit toch een serieus probleem als uw minister van energie deze claim duidelijk maakt.
Ik ben al blij dat ze gelaten heeft om het '... en kernenergie kan ook als wapen gebruikt worden!' argument te vermelden.

Met de oorlog die nu gaande is, is duidelijk dat Rusland onze eigen gascentrales nog véél gemakkelijker en doeltreffender als wapen kan gebruiken dan hun atoombommen.

Ze heeft ook maar 4 vragen beantwoord ;p.

(is oneerlijk van mij, ik ben pas ingesprongen op het moment dat de vraag over verlenging al de kerncentrales begon, was iets te laat :( dus niet zeker hoeveel vragen er daarvoor nog zijn geweest)
Vrij standaard. Een kijkersvraag van een alleenstaande moeder die geen recht heeft op sociaal tarief, hoe ze zulke mensen gaan helpen:

TVDS: kijken om sociaal tarief uit te breiden of overwinsten extra belasten en eventueel gebruiken om een premie te geven.

Ik weet het, moeilijk te geloven dat dit de antwoorden waren van een Belgische minister.

Vrij standaard. Een kijkersvraag van een alleenstaande moeder die geen recht heeft op sociaal tarief, hoe ze zulke mensen gaan helpen:

TVDS: kijken om sociaal tarief uit te breiden of overwinsten extra belasten en eventueel gebruiken om een premie te geven.

Ik weet het, moeilijk te geloven dat dit de antwoorden waren van een Belgische minister.
Allez, hier is de clip van wat ze gezegd heeft ( op het einde) :

tot 770€ van de factuur halen van een factuur van <5000€... mja helpt een beetje, maar lost het probleem natuurlijk ook niet op (aftoppen van prijsstijgingen - prijsplafond dus)

Dat mag een omroepster/presentatrice ook niet zeggen. Is "not done", vind ik. Kritiek mag, maar een programma als Switch is daar niet voor de plaats, en zoiets kan je als quizmaster ook niet zeggen. Als ze zoiets dan zou zeggen in een programma als De Afspraak, oké. Maar dan moet er ook een weerwoord en debat daaromtrent komen (ook als dat keer op keer opnieuw hetzelfde is). Dat is goede journalistiek en goed TV, ook als je als journalist het eens zou zijn met die uitspraak.

Maar we hebben het hier over "switch". In feite ontmenselijk je 10-20% van Vlaanderen met zo een uitspraak waar ze niet thuishoort. Dat gezegd zijnde, die politici zelf doen ook wijdverspreid aan ontmenselijking van groepen mensen. In het geval van DVL: homo's, vrouwen en alles dat niet blank/vlaams/europees is. En daar heeft men dan geen problemen mee. Maar zoals gezegd: een programma als Switch is niet de juiste plaats om zoiets uit te drukken, ook al denk ik dat het niet bewust is gedaan (omdat het gewoon haar persoonlijke opvatting is, en ze wellicht dit als "vanzelfsprekend" ziet.)

Voor elke andere politieke partij zou ik zeggen dat zo'n grapjes zouden moeten kunnen eerlijk gezegd.
Maar als je als openbare omroep consequent de keuze maakt om Vlaams Belang politici te weigeren in je entertainmentprogramma's (en bij uitbreiding ook andere omroepen dit doen) dan moet je wél een beetje het fatsoen hebben om ze dan ook niet te gaan uitlachen onder het motto "het is maar entertainment", dan ben je wél héél gekleurd bezig.

Andere figuren bij de VRT hebben recent een heropvoedingscursus gekregen voor ongepaste opmerkingen, hiervoor mag Fien Germijns en/of het productiehuis van Switch ook wel een tikje op de vingers krijgen denk ik dan.

En neen, ik heb nooit op het Vlaams Belang gestemd en zal er nooit op stemmen.

Een prijsplafond, want je zit in een monopsonie of een overaanbod aan gas of zo?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt, tenzij zowel usa als Azië meedoen?

Die 2262 MW is de installatie capaciteit. Die wordt nooit gehaald wordt. De hoeveelheid offshore energie effectief opgewekt in 2021 (wanneer er wind was) was amper 6-7% van de energie mix, minder dan de stokoude Doel 3 die 1006 MW produceert.
FbKmK5tVUAMKz2M

Straffer nog, onze stokoude Doel 3 en Tihange 2 reactoren die straks dichtmoeten leveren momenteel meer energie dan alle windmolens en zonnepanelen in héél Vlaanderen samen. Hallucinant.

Een kerncentrale die 3x meer kost dan de doorsnee kerncentrale door verkeerde keuzes is een uitzondering. Een uitzondering is geen referentie.

De cijfers hierboven bevestigen het tegendeel. Het zijn de renewables die qua terugverdientijd eigenlijk niet kunnen concurreren met een nieuwe kerncentrale waarvan prijs/MW veel lager ligt en waarom we nu rond de oren geslagen worden met gas, gas, gas.
We slagen er niet in om onze fossiele brandstof te vervangen door renewables zoals beloofd. We vervangen onze kernenergie door fossiele brandstof.

Ook weer ongelooflijk dat pas 30 dagen voor de geplande afsluiting van D3 en T2, eens gaan kijken of dat niet afgewend kan worden.
En ons Tinne kan het weer niet laten en begint meteen weer over 'scheurtjesreactoren'. Pure demagogie want de gevaren van die watervlokken zijn al lang onderzocht en weerlegd.

Hoe geïsoleerd kan je als energieminister zijn als zelfs je coalitie partners je op de vingers tikken voor ecodogmatisme? 😬

Op dit moment is Tinne dood gewicht. Groen kan de koord beter doorsnijden.

Ik herinner me nog "kernenergie ligt niet op tafel he, dat is geen optie". 2 maand later...
Een prijsplafond, want je zit in een monopsonie of een overaanbod aan gas of zo?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt, tenzij zowel usa als Azië meedoen?

Shht, de politiek is een struisvogel. Je weet toch dat regering de croo maar 1 trucje heeft. Centen uitdelen. Denk je nu echt dat ze met iets anders gingen afkomen.

We gaan vriend Vladimir gewoon vragen om de prijs te blokkeren op x, domme. Daar had je nog niet aan gedacht, he.

De rest wordt betaald door belastingsgeld. Voor de burger is er een prijsplafond.
De burger = belastinggeld. Ik hen nog geen begrotingsezel gezien die geld kakt. Wat gaat de overheid doen? 1000 euro per man subsidiëren? En waar gaat ze die halen?

Ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld de eerste 1000m³ "goedkoop" verkopen en dan gewoon meer en meer vragen.

Dus voor de eerste 1000m³ betaal je dan bijvoorbeeld 1euro per m³.
Voor de volgende 500m³ betaal je 1.8 euro per m³.

Ik zeg maar wat prijzen en kubieke meter, geen idee als dit volledig ernaast is of niet maar op zich zou ik dit nog een goed systeem vinden. Mensen die dan hun zwembad verwarmen of heel hun huis willen verwarmen gaan een serieus factuur hebben maar dit laat wel toe dat mensen nog altijd hun living warm kunnen houden en dergelijke

Ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld de eerste 1000m³ "goedkoop" verkopen en dan gewoon meer en meer vragen.

Dus voor de eerste 1000m³ betaal je dan bijvoorbeeld 1euro per m³.
Voor de volgende 500m³ betaal je 1.8 euro per m³.

Ik zeg maar wat prijzen en kubieke meter, geen idee als dit volledig ernaast is of niet maar op zich zou ik dit nog een goed systeem vinden. Mensen die dan hun zwembad verwarmen of heel hun huis willen verwarmen gaan een serieus factuur hebben maar dit laat wel toe dat mensen nog altijd hun living warm kunnen houden en dergelijke
Dat zou enkel werken indien het de overheid zou zijn die het gas verkoopt aan de burgers. Paul D’Hoore bracht in het VTM nieuws hetzelfde voorbeeld, maar dan met mazout. Maar dan zou de overheid moeten bijpassen aangezien anders de mazout leveranciers zouden moeten inboeten.

Vanuit het standpunt van een bedrijf is dat gewoon volledig onlogisch.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K
Weergaven