Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Pffff... die scheurtjescentrale is geen oplossing op korte termijn. Hoe weet ze dat... het is niet bekeken... De scheurtjescentrales waren een sinecure om die opgestart te krijgen en het is niet evident dat dat erdoor komt. Tuurlijk wel het is al vastgelegd door de veiligheidsautoriteit dat het geen gevaar is voor de veiligheid, of toch niet zwaarder als een normale centrale. Het enigste probleem is dat het moeilijker is om voor zaken die ingepland zijn om afgebroken te worden dat je die planning dan even wijzigt. Maar haalbaar tuurlijk.TVDS seffes op vtm nieuws. *grabs popcorn*
Mja, frustrerend omdat wij voorstanders zijn van kernenergie. Of op zijn minst het niet aan de kant willen schuiven als eventuele oplossing...Zoals bij elke politieker die daar opdraaft, bij elke vraag rond de pot draaien en ”We bekijken alle pistes.”.
Weer een vrij frustrerend optreden om te bekijken.
Ze heeft ook maar 4 vragen beantwoord ;p.Ik heb maar 4x met mijn ogen gedraaid. Het viel nog mee qua interview.
dus niet zeker hoeveel vragen er daarvoor nog zijn geweest)Ik ben al blij dat ze gelaten heeft om het '... en kernenergie kan ook als wapen gebruikt worden!' argument te vermelden.Je moet wel goed horen wat ze zegt hé... want ze zegt veeeeeel meer.
"Die geen afvalproblematiek hebben". Dat het al dan niet een scheurtjescentrale is, maakt dan eigenlijk niet uit. Hell, je kunt u afvragen of ze überhaupt haar best doet om die huidige te verlengen. Voor haar is kernenergie dus compleet buiten de scope of buiten de kwestie.
Volgens mij is dit toch een serieus probleem als uw minister van energie deze claim duidelijk maakt.
Vrij standaard. Een kijkersvraag van een alleenstaande moeder die geen recht heeft op sociaal tarief, hoe ze zulke mensen gaan helpen:Ze heeft ook maar 4 vragen beantwoord ;p.
(is oneerlijk van mij, ik ben pas ingesprongen op het moment dat de vraag over verlenging al de kerncentrales begon, was iets te laatdus niet zeker hoeveel vragen er daarvoor nog zijn geweest)
Allez, hier is de clip van wat ze gezegd heeft ( op het einde) :Vrij standaard. Een kijkersvraag van een alleenstaande moeder die geen recht heeft op sociaal tarief, hoe ze zulke mensen gaan helpen:
TVDS: kijken om sociaal tarief uit te breiden of overwinsten extra belasten en eventueel gebruiken om een premie te geven.
Ik weet het, moeilijk te geloven dat dit de antwoorden waren van een Belgische minister.
Dat mag een omroepster/presentatrice ook niet zeggen. Is "not done", vind ik. Kritiek mag, maar een programma als Switch is daar niet voor de plaats, en zoiets kan je als quizmaster ook niet zeggen. Als ze zoiets dan zou zeggen in een programma als De Afspraak, oké. Maar dan moet er ook een weerwoord en debat daaromtrent komen (ook als dat keer op keer opnieuw hetzelfde is). Dat is goede journalistiek en goed TV, ook als je als journalist het eens zou zijn met die uitspraak.
Maar we hebben het hier over "switch". In feite ontmenselijk je 10-20% van Vlaanderen met zo een uitspraak waar ze niet thuishoort. Dat gezegd zijnde, die politici zelf doen ook wijdverspreid aan ontmenselijking van groepen mensen. In het geval van DVL: homo's, vrouwen en alles dat niet blank/vlaams/europees is. En daar heeft men dan geen problemen mee. Maar zoals gezegd: een programma als Switch is niet de juiste plaats om zoiets uit te drukken, ook al denk ik dat het niet bewust is gedaan (omdat het gewoon haar persoonlijke opvatting is, en ze wellicht dit als "vanzelfsprekend" ziet.)
De rest wordt betaald door belastingsgeld. Voor de burger is er een prijsplafond.Een prijsplafond, want je zit in een monopsonie of een overaanbod aan gas of zo?
Ja maar dat geld komt uit een bodemloze put dus dat valt minder hard op!Dus samenvatting van een prijsplafond: de mensen moeten minder betalen en dat wordt bekostigd door belastinggeld dat diezelfde mensen moeten betalen. Geniaal idee!
Die 2262 MW is de installatie capaciteit. Die wordt nooit gehaald wordt. De hoeveelheid offshore energie effectief opgewekt in 2021 (wanneer er wind was) was amper 6-7% van de energie mix, minder dan de stokoude Doel 3 die 1006 MW produceert.
![]()
Straffer nog, onze stokoude Doel 3 en Tihange 2 reactoren die straks dichtmoeten leveren momenteel meer energie dan alle windmolens en zonnepanelen in héél Vlaanderen samen. Hallucinant.
Een kerncentrale die 3x meer kost dan de doorsnee kerncentrale door verkeerde keuzes is een uitzondering. Een uitzondering is geen referentie.
De cijfers hierboven bevestigen het tegendeel. Het zijn de renewables die qua terugverdientijd eigenlijk niet kunnen concurreren met een nieuwe kerncentrale waarvan prijs/MW veel lager ligt en waarom we nu rond de oren geslagen worden met gas, gas, gas.
We slagen er niet in om onze fossiele brandstof te vervangen door renewables zoals beloofd. We vervangen onze kernenergie door fossiele brandstof.
Ook weer ongelooflijk dat pas 30 dagen voor de geplande afsluiting van D3 en T2, eens gaan kijken of dat niet afgewend kan worden.
En ons Tinne kan het weer niet laten en begint meteen weer over 'scheurtjesreactoren'. Pure demagogie want de gevaren van die watervlokken zijn al lang onderzocht en weerlegd.
Hoe geïsoleerd kan je als energieminister zijn als zelfs je coalitie partners je op de vingers tikken voor ecodogmatisme?
Op dit moment is Tinne dood gewicht. Groen kan de koord beter doorsnijden.
Een prijsplafond, want je zit in een monopsonie of een overaanbod aan gas of zo?
Kan iemand mij uitleggen hoe dat werkt, tenzij zowel usa als Azië meedoen?
De burger = belastinggeld. Ik hen nog geen begrotingsezel gezien die geld kakt. Wat gaat de overheid doen? 1000 euro per man subsidiëren? En waar gaat ze die halen?De rest wordt betaald door belastingsgeld. Voor de burger is er een prijsplafond.
Bij huurgelden, meerwaarden op vastgoed/kapitaal, en successiebelastingDe burger = belastinggeld. Ik hen nog geen begrotingsezel gezien die geld kakt. Wat gaat de overheid doen? 1000 euro per man subsidiëren? En waar gaat ze die halen?

Dat zou enkel werken indien het de overheid zou zijn die het gas verkoopt aan de burgers. Paul D’Hoore bracht in het VTM nieuws hetzelfde voorbeeld, maar dan met mazout. Maar dan zou de overheid moeten bijpassen aangezien anders de mazout leveranciers zouden moeten inboeten.Ik snap niet waarom ze bijvoorbeeld de eerste 1000m³ "goedkoop" verkopen en dan gewoon meer en meer vragen.
Dus voor de eerste 1000m³ betaal je dan bijvoorbeeld 1euro per m³.
Voor de volgende 500m³ betaal je 1.8 euro per m³.
Ik zeg maar wat prijzen en kubieke meter, geen idee als dit volledig ernaast is of niet maar op zich zou ik dit nog een goed systeem vinden. Mensen die dan hun zwembad verwarmen of heel hun huis willen verwarmen gaan een serieus factuur hebben maar dit laat wel toe dat mensen nog altijd hun living warm kunnen houden en dergelijke