Qua gasfactuur denk ik dat dat niet van vandaag op morgen zal opgelost worden. Ik vrees zelfs dat het een moeilijke winter wordt en op dat vlak er enkele moeilijke jaren voor de boeg komen. Vanuit tal v. landen hoor ik toch alarmerende berichten qua hun economische staat. Europa wordt het zwaarst getroffen door gas, maar andere landen hebben vaak ook weinig ruimte meer. China wordt op dit moment ook wel getroffen door een crisis, wederom een bewijs dat de draconische maatregelen tegen covid idioot waren en nu als een boemerang in het gezicht terugkomen, zeker omdat economische crisissen en torenhoge gasfacturen ook mensenlevens en familiedrama's eist. Met daarnaast ook nog eens Rusland die niet wil aanvaarden dat dit de 21ste eeuw is. Ik denk dat dit een zeer moeilijk (en negatief) decennium wordt, want beterschap is niet in zicht en erger voorkomen lijkt zelfs ook nog een uitdaging.
Ik heb het gevoel dat er zijn die het niet begrijpen, en er zijn foute keuzes gemaakt in het verleden, en die kunnen we niet meer terugdraaien. Het is wat het is. We moeten er maar mee leven. Wel is het zo dat ik geen fan ben van de tijdelijke gascentrales, ik wil terug nucleaire energie, onderhouden en moderniseren van bestaande centra en zelfs bijbouwen v. nieuwe nucleaire centra. Er zijn tal v. andere manieren om evt. energie op te wekken maar die worden omwille van bepaalde redenen die ik niet ken niet als realistisch gezien of in overweging genomen, en zouden ons ook afhankelijk maken v. andere landen denk ik.
Een maximumfactuur zal er toch moeten komen denk ik wel. Anders gaat uw economie sowieso achteruit, omdat 1. bedrijven problemen krijgen door productie die duurder wordt en dat moeten doorrekenen/minder produceren of minder/duurder exporteren. 2. klanten die minder kunnen aankopen omdat de factuur te duur wordt, en dat zal vooral bepalen veel zwaarder treffen dan anderen gezien het niet verspreid is over heel veel, maar echt erg hard op die energie, dus wie veel energie nodig heeft zal relatief zwaarder getroffen worden dan anderen en ook afh. van hoe je je energie al gebruikt 3. Andere landen die bvb. afhankelijk zijn van Europa op vlak van handel gaan op termijn ook getroffen worden. Gezien China ook al problemen kent. En er met Rusland een andere geopolitieke situatie plots is, zal dat ook heel wat veranderen met zich meebrengen, met name onstabiliteit en onvoorspelbaarheid. Als het importeren van producten een stuk duurder wordt, zal dat ook daar - in andere landen - een impact hebben op de exportwaarde, en in een zeer geglobaliseerde economie voelt iedereen dit wel, de één meer dan de ander.
Dat "uitgewerkt plan" van Groen! is wat er de voorbije jaren gevolgd is (massale investeringen in groene energie) en het is op een sisser uitgedraaid. Partijen zoals de NVA of het VB hadden een veel simpeler realistischere oplossing: investeer in kernenergie. Dat had quasi alle problemen opgelost waar we vandaag mee zitten.
Partijen als N-VA en VB hebben zichzelf uit het debat gezet door met maar zoveel woorden klimaatverandering te erkennen of zelfs niet te erkennen. Daardoor nemen weinigen hun op het thema serieus, en moeten ze eigenlijk gewoon niet serieus genomen worden omdat ze er zelf voor kiezen om zich uit het debat te zetten. Zaken als klimaatrealisme of zelfs pure ontkenning zijn even nalatig als de fratsen van de groenen en liberalen op dat vlak. Zij zijn dus ook medeplichtig en verantwoordelijk voor deze crisis. En dat geldt voor elke Belgische partij, en eigenlijk ook voor vele politieke partijen in andere landen. Het is een thema die liefst vermeden werd en waar maar op de lange baan geschoven werd, en halfslachtige maatregelen zonder visie werden genomen, en dit is waartoe het leidt. We staan 1. geen stap verder in de strijd tegen klimaatverandering en 2. hebben een energiecrisis ontketend.
Uiteraard moet dan ook het onderschatten van de geopolitieke situatie vermeld worden. Zo afhankelijk zijn van Rusland is gewoon naïef. Makkelijk achteraf, maar voor mensen die op het hoogste niveau actief zijn ook onbegrijpelijk.