Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

• N-VA

• VB

• CD&V

• Open VLD

• Vooruit

• Groen

• PVDA

• Andere partij/blanco/geen stem

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je beseft dat het gat in onze begroting van vorig jaar meer dan 30 miljard bedroeg... 22 miljard op 10 jaar, das echt vrij triestig denk ik dan.

Het wordt pas helemaal jammer wanneer je beseft dat een groot aandeel van dat bedrag gewoon richting colruyt en dergelijke gevloeid is onder dat geknoei met die groene stroom certificaten.

@Patj fout, groen wou meer renewables de enige energie die we hier zelf kunnen opwekken. Andere partijen waren daar echter niet zo happig op. Voor olie en andere fossils hangen we ook af van andere landen zoals bijvoorbeeld Saudi Arabie. Zelfs voor uranium zijn we afhankelijk van derden.

Laatst bewerkt:
Ik vind groen vooral magistraal nu. In het midden van hun premium topic crisis, energie, toetoetoeteren dat ze een nieuwe richting uitgaan.

Woke en inclusief.

Voorstellen? Gratis trein en gratis maaltijden, uitdeel politiek dus. Iemand iets gehoord ivm energie crisis ? Of gaan ze daar stilletjes van wegwandelen en hopen dat het zichzelf oplost en de kiezer het vergeten is tegen 2024? Ze hebben daar toch gestreden om die minister te krijgen?

Gratis trein is best een goed initiatief, zou dat helpen aanmoedigen, haalt autos van de baan, minder filles, minder milieu en klimaat overlast, ...

En wat kunnen ze doen tegen de energie crisis? Wij kunnen als klein belgielandje echt geen druk zetten op die prijs, zelfs op europees vlak kan je daar niet echt een deuk in maken. Enige manier om de prijs te drukken is... jawel, uitdeel politiek ;p

Ik versta Nederlands hoor:

Groen wou bijna volledig nucleair park vervangen door gas, een brandstof waar we sterk van Rusland afhankelijk van zijn. De risicoanalyse was slecht/is genegeerd.
Anderen wouden niet noodzakelijk het nucleair park vervangen. Gas zat in de energiemix, vooral omdat we al gascentrales hebben, maar niet in zo een aandeel.

Gas zal bij beiden in de energiemix gezeten hebben. Maar het aandeel dat Groen wou/wil is veel groter (waarschijnlijk het maximale van alle partijen). Ik begrijp niet dat je die keuze die dom was blijft verdedigen.
Neen, Groen wil het nucleair park vervangen door duurzame energie. Al 20 jaar. Ze willen tijdelijke gascentrales om de dallen op te vangen zolang de duurzame productie niet voldoende is, maar niet meer dan wat er voorzien was in het Energiepact dat gestemd is geweest onder Michel 1, mét instemming van N-VA.

Het is niet makkelijk om de plannen van de verschillende partijen te vergelijken, omdat enkel Groen een uitgewerkt plan heeft en de rest niet verder komt dan platitudes. Maar dat Groen een groter aandeel van gas in de energiemix wil dan alle andere partijen, is gewoon gezever dat op niets gebaseerd is.

Ook N-VA voorzag in de bouw van nieuwe gascentrales, en hamerde op en steunde vanuit de oppositie de snelle uitrol ervan nog in 2019. Doen alsof zij (en andere partijen) enkel gas in de mix hebben op basis van de huidige infrastructuur is regelrechte geschiedvervalsing.

Het enige dat klopt is dat N-VA altijd een koele minnaar is geweest van de kernuitstap. Maar dan hadden ze het energiepact van Michel 1 maar niet moeten goedkeuren, als ze dat zo belangrijk vonden. Misschien hadden ze beter over die stemming de regering laten vallen in plaats van over een onnozele symbolische tekst. Hebben ze niet gedaan, en nu zitten we in de situatie waar er geen pijnloze beslissingen meer mogelijk zijn.

Ik verdedig overigens niet noodzakelijk de keuze, ik ageer vooral tegen de complete bullshit die uit je toetsenbord komt wanneer je Groen met alle zonden van Israël overlaadt. En ik betwist ook dat de keuze op zich noodzakelijk "dom" is of was. Dat is allemaal niet zo zwart-wit. En opnieuw, met hindsight kan je alles bewijzen. Dat je dat niet begrijpt lijkt me eerder omdat je het niet wil begrijpen.

Gratis trein is best een goed initiatief, zou dat helpen aanmoedigen, haalt autos van de baan, minder filles, minder milieu en klimaat overlast, ...
Het gaat over gratis internationale treinen. Ik kan verklaren dat je gratis mag rijden in Frankrijk, maar ja, ik heb daar niks over te zeggen. Frankrijk does.

Aankondiging politiek op zijn DeCroo

En wat kunnen ze doen tegen de energie crisis?
Energie besparen, investeren in isolatie, investeren in hernieuwbaar, contracten met anderen dan Rusland, een lange termijn strategie voor energie mix, een strategie voor landen mix upv monocultuur gas uit Rusland, ...

Hoe zit het nog met engie en de gascentrales?

Wij kunnen als klein belgielandje echt geen druk zetten op die prijs,
Nee, maar het verbruik bepalen we wel zelf.

zelfs op europees vlak kan je daar niet echt een deuk in maken. Enige manier om de prijs te drukken is... jawel, uitdeel politiek ;p
Ik ben benieuwd hoe dat werkt. Als je geld blijft uitdelen, waarom zou iemand dan minder gebruiken. Enige manier om prijs te drukken is minder vraag en minder verbruik... 0,0 over gehoord.

Het geld is op, uitdelen, wie gaat dat betalen?

Ik zie dat Ben Weyts weer een fantastische oplossing heeft gevonden voor het lerarentekort: meer flexi-jobs! Want dat gaat onze onderwijskwaliteit zeker verbeteren.

Ongelofelijk. En dan zich verbazen over het dalende niveau van ons onderwijs.

Ik vind groen vooral magistraal nu. In het midden van hun premium topic crisis, energie, toetoetoeteren dat ze een nieuwe richting uitgaan.

Woke en inclusief.
Dat lijkt mij voor groen het beste. De energiefacturen voor deze winter zijn nog niet in de brievenbussen van de kiezers beland.
Ik kijk nu al uit naar de verkiezingsdebatten van mei 2024. Die kruipen van schaamte onder tafel wanneer het woord energie valt. Dit is turteltaks × 10.

Nog een dikke 1,5 jaar te gaan in deze regering en groen beseft dat hun lopende deelname een zwarte bladzijde is die ze zo snel mogelijk willen omdraaien.

Ik heb de kernuitstap ook altijd al een vergissing gevonden maar dat is hier dus nog niet van tel. Het probleem is voornamelijk dat alhoewel alle partijen wel mee gegaan zijn in dat verhaal van de uitstap, ze niet mee wilden met het vervolgverhaal om deftig te investeren in hernieuwbare energie.
Dit klopt niet, er zijn sinds de kernuitstap tientallen miljarden geïnvesteerd in windmolens en PV installaties (het zij via subsidies of groene stroom certificaten). Een klein deel van deze investeringen was reeds voldoende geweest om een nieuw nucleair park aan te leggen, maar nu is het volledig naar die groene bronnen gegaan waar we nu quasi niets aan hebben.

Neen, Groen wil het nucleair park vervangen door duurzame energie. Al 20 jaar. Ze willen tijdelijke gascentrales om de dallen op te vangen zolang de duurzame productie niet voldoende is, maar niet meer dan wat er voorzien was in het Energiepact dat gestemd is geweest onder Michel 1, mét instemming van N-VA.
Ze hebben hun goesting hier ook gekregen, er zijn ongeziene hoeveelheden geld gevloeid naar groene investeringen (terwijl er net geld uit kernenergie werd gehaald via nucleaire rente), er is een enorm windmolenpark bijgekomen en een groot deel van de daken ligt vol met zonnepanelen. Het probleem is dat dit anno 2022 nog steeds nauwelijks iets vertegenwoordigd in de totale energiemix (ondanks dat het ons met een enorme factuur heeft opgezadeld).

Het is niet makkelijk om de plannen van de verschillende partijen te vergelijken, omdat enkel Groen een uitgewerkt plan heeft en de rest niet verder komt dan platitudes.
Dat "uitgewerkt plan" van Groen! is wat er de voorbije jaren gevolgd is (massale investeringen in groene energie) en het is op een sisser uitgedraaid. Partijen zoals de NVA of het VB hadden een veel simpeler realistischere oplossing: investeer in kernenergie. Dat had quasi alle problemen opgelost waar we vandaag mee zitten.

Qua gasfactuur denk ik dat dat niet van vandaag op morgen zal opgelost worden. Ik vrees zelfs dat het een moeilijke winter wordt en op dat vlak er enkele moeilijke jaren voor de boeg komen. Vanuit tal v. landen hoor ik toch alarmerende berichten qua hun economische staat. Europa wordt het zwaarst getroffen door gas, maar andere landen hebben vaak ook weinig ruimte meer. China wordt op dit moment ook wel getroffen door een crisis, wederom een bewijs dat de draconische maatregelen tegen covid idioot waren en nu als een boemerang in het gezicht terugkomen, zeker omdat economische crisissen en torenhoge gasfacturen ook mensenlevens en familiedrama's eist. Met daarnaast ook nog eens Rusland die niet wil aanvaarden dat dit de 21ste eeuw is. Ik denk dat dit een zeer moeilijk (en negatief) decennium wordt, want beterschap is niet in zicht en erger voorkomen lijkt zelfs ook nog een uitdaging.

Ik heb het gevoel dat er zijn die het niet begrijpen, en er zijn foute keuzes gemaakt in het verleden, en die kunnen we niet meer terugdraaien. Het is wat het is. We moeten er maar mee leven. Wel is het zo dat ik geen fan ben van de tijdelijke gascentrales, ik wil terug nucleaire energie, onderhouden en moderniseren van bestaande centra en zelfs bijbouwen v. nieuwe nucleaire centra. Er zijn tal v. andere manieren om evt. energie op te wekken maar die worden omwille van bepaalde redenen die ik niet ken niet als realistisch gezien of in overweging genomen, en zouden ons ook afhankelijk maken v. andere landen denk ik.

Een maximumfactuur zal er toch moeten komen denk ik wel. Anders gaat uw economie sowieso achteruit, omdat 1. bedrijven problemen krijgen door productie die duurder wordt en dat moeten doorrekenen/minder produceren of minder/duurder exporteren. 2. klanten die minder kunnen aankopen omdat de factuur te duur wordt, en dat zal vooral bepalen veel zwaarder treffen dan anderen gezien het niet verspreid is over heel veel, maar echt erg hard op die energie, dus wie veel energie nodig heeft zal relatief zwaarder getroffen worden dan anderen en ook afh. van hoe je je energie al gebruikt 3. Andere landen die bvb. afhankelijk zijn van Europa op vlak van handel gaan op termijn ook getroffen worden. Gezien China ook al problemen kent. En er met Rusland een andere geopolitieke situatie plots is, zal dat ook heel wat veranderen met zich meebrengen, met name onstabiliteit en onvoorspelbaarheid. Als het importeren van producten een stuk duurder wordt, zal dat ook daar - in andere landen - een impact hebben op de exportwaarde, en in een zeer geglobaliseerde economie voelt iedereen dit wel, de één meer dan de ander.

Dat "uitgewerkt plan" van Groen! is wat er de voorbije jaren gevolgd is (massale investeringen in groene energie) en het is op een sisser uitgedraaid. Partijen zoals de NVA of het VB hadden een veel simpeler realistischere oplossing: investeer in kernenergie. Dat had quasi alle problemen opgelost waar we vandaag mee zitten.
Partijen als N-VA en VB hebben zichzelf uit het debat gezet door met maar zoveel woorden klimaatverandering te erkennen of zelfs niet te erkennen. Daardoor nemen weinigen hun op het thema serieus, en moeten ze eigenlijk gewoon niet serieus genomen worden omdat ze er zelf voor kiezen om zich uit het debat te zetten. Zaken als klimaatrealisme of zelfs pure ontkenning zijn even nalatig als de fratsen van de groenen en liberalen op dat vlak. Zij zijn dus ook medeplichtig en verantwoordelijk voor deze crisis. En dat geldt voor elke Belgische partij, en eigenlijk ook voor vele politieke partijen in andere landen. Het is een thema die liefst vermeden werd en waar maar op de lange baan geschoven werd, en halfslachtige maatregelen zonder visie werden genomen, en dit is waartoe het leidt. We staan 1. geen stap verder in de strijd tegen klimaatverandering en 2. hebben een energiecrisis ontketend.

Uiteraard moet dan ook het onderschatten van de geopolitieke situatie vermeld worden. Zo afhankelijk zijn van Rusland is gewoon naïef. Makkelijk achteraf, maar voor mensen die op het hoogste niveau actief zijn ook onbegrijpelijk.

Laatst bewerkt:
Dat lijkt mij voor groen het beste. De energiefacturen voor deze winter zijn nog niet in de brievenbussen van de kiezers beland.
Ik kijk nu al uit naar de verkiezingsdebatten van mei 2024. Die kruipen van schaamte onder tafel wanneer het woord energie valt. Dit is turteltaks × 10.
Onwaarschijnlijk dat ik dit moet zeggen, maar eigenlijk is Calvo dus de slimste geweest van die hele bende.

Onwaarschijnlijk dat ik dit moet zeggen, maar eigenlijk is Calvo dus de slimste geweest van die hele bende.
Kunt iets niet aan het verstandelijke vermogen attribueren als het een gevolg is van in de rug gestoken te worden... (laat in het midden of het was omdat ze al dan niet vrouwen wilden op die hogere positie hebben)

Vlaams Belang heeft intussen ook andere prioriteiten

VRT-presentatrice Fien Germijns (27) heeft zich vrijdag de woede van Vlaams Belang op de hals gehaald, nadat ze donderdagavond Vlaams Belang-voorzitter Tom Van Grieken en Kamerlid Dries Van Langenhove ‘ontmenselijkte’. “Je hebt natuurlijk altijd uitzonderingen, zoals Tom Van Grieken of Dries Van Langenhove, maar de meeste politici zijn ook maar mensen”, zo zei ze in een aflevering van Switch.

In een Facebookbericht stelt Vlaams Belang de uitspraak van Germijns aan de kaak. “‘De VRT is van iedereen.’ Behalve van de 800.000 Vlaamse belastingbetalers die Vlaams Belang stemden blijkbaar. Of is het normaal dat in primetime onze voorzitter Tom Van Grieken en parlementslid Dries Van Langenhove ontmenselijkt worden? Indien de neutraliteit van de openbare omroep niet wordt gerespecteerd, dan moet de subsidiekraan dicht”, klinkt het.

Partijen als N-VA en VB hebben zichzelf uit het debat gezet door met maar zoveel woorden klimaatverandering te erkennen of zelfs niet te erkennen. Daardoor nemen weinigen hun op het thema serieus, en moeten ze eigenlijk gewoon niet serieus genomen worden omdat ze er zelf voor kiezen om zich uit het debat te zetten. Zaken als klimaatrealisme of zelfs pure ontkenning zijn even nalatig als de fratsen van de groenen en liberalen op dat vlak.
Dat is niet juist, het gaat er niet om welke houding ze ertegen over aannemen maar wel de acties die ze voorstellen en tegen welke hoeveelheid CO2 dat gebeurt. Als we hun voorstellen hadden gevolgd en gewoon in kernenergie hadden geïnvesteerd (ipv massaal in alternatieve energiebronnen) dan zaten we nu niet in deze mate in de penarie en we zouden veel minder CO2 uitstoten.

Dat zou ik nu toch ook niet durven zeggen gezien zijn mening omtrent kernenergie. Die is gewoon in de rug gestoken geweest en eigenlijk was hij volgens mij ook te licht voor te kunnen meedraaien in de belgische politiek.

@Straddle jij geloofde zelf ook zeer lange tijd niet in klimaat verandering en bent tot op vandaag tegen renewables dus jij kan hier niet objectief in zijn. Je beweerd bijvoorbeeld dat we nu reeds te veel geinvesteerd hebben in groene energie terwijl het net veel te weinig is. Het is niet omdat we best ook nieuwe generatie kerncentrales zouden zetten dat we niet juist veel harder moeten investeren in hernieuwbare energie.

@cege alles dat je daar opsomt deden we al en doen we al en zelfs eens zo hard sinds de crisis begon dus daar ga je de crisis niet mee kunnen oplossen. Europees proberen we ook reeds de vraag serieus te verminderen, ook hier in belgie gingen daaromtrent enkele ballonnetjes op, maar de crisis zelf ga je nu op dit moment enkel verlichten door de prijs voor bevolking te drukken.

Laatst bewerkt:
Dat mag een omroepster/presentatrice ook niet zeggen. Is "not done", vind ik. Kritiek mag, maar een programma als Switch is daar niet voor de plaats, en zoiets kan je als quizmaster ook niet zeggen. Als ze zoiets dan zou zeggen in een programma als De Afspraak, oké. Maar dan moet er ook een weerwoord en debat daaromtrent komen (ook als dat keer op keer opnieuw hetzelfde is). Dat is goede journalistiek en goed TV, ook als je als journalist het eens zou zijn met die uitspraak.

Maar we hebben het hier over "switch". In feite ontmenselijk je 10-20% van Vlaanderen met zo een uitspraak waar ze niet thuishoort. Dat gezegd zijnde, die politici zelf doen ook wijdverspreid aan ontmenselijking van groepen mensen. In het geval van DVL: homo's, vrouwen en alles dat niet blank/vlaams/europees is. En daar heeft men dan geen problemen mee. Maar zoals gezegd: een programma als Switch is niet de juiste plaats om zoiets uit te drukken, ook al denk ik dat het niet bewust is gedaan (omdat het gewoon haar persoonlijke opvatting is, en ze wellicht dit als "vanzelfsprekend" ziet.)

Laatst bewerkt:
@Straddle jij geloofde zelf ook zeer lange tijd niet in klimaat verandering en bent tot op vandaag tegen renewables dus jij kan hier niet objectief in zijn. Je beweerd bijvoorbeeld dat we nu reeds te veel geinvesteerd hebben in groene energie terwijl het net veel te weinig is. Het is niet omdat we best ook nieuwe generatie kerncentrales zouden zetten dat we niet juist veel harder moeten investeren in hernieuwbare energie.
Tja, jij stelt dan weer dat de investering van 22 miljard euro in renewables 'kleingeld' is.
Dat is ook niet objectief want met datzelfde bedrag hadden we beter 2 spiksplinternieuwe kerncentrales gebouwd.

Miljarden zijn er geinvesteerd in offshore windmolens, groen stoeft dat Belgie hiermee in de top 5 van europa staat in offshore wind maar de stokoude doel 3 reactor die dankzij groen volgende maand dicht moet, produceerde meer energie dan het gehele offshore windpark.

Dat is niet investeren. Dat is dweilen met de kraan open.

Het is ook een debiele opmerking op een publieke oproep.

Tom Van Grieken is nog nooit veroordeeld of iets dergelijks, dus hem op publieke oproep onder de bus gooien is not done.

Hij zit toch vaak in de afspraak en terzake, dus zo breed gedragen zal die visie bij vrt ook niet zijn...

@cege alles dat je daar opsomt deden we al en doen we al en zelfs eens zo hard sinds de crisis begon dus daar ga je de crisis niet mee kunnen oplossen. Europees proberen we ook reeds de vraag serieus te verminderen, ook hier in belgie gingen daaromtrent enkele ballonnetjes op, maar de crisis zelf ga je nu op dit moment enkel verlichten door de prijs voor bevolking te drukken.
Ain't got no money for that.

Wat gaan we doen? Aan putin vragen om de prijs te laten zakken? Of met de bedelstaf rond gaan in andere apenlanden en hopen dat die plots goedkoper aan ons verkopen dan een ander?

Of ja, de overheid moet maar bijpassen. Wie gaat die belastingsput uiteindelijk vullen? De enige besparing is minder verbruiken. Wie iets anders beweert liegt zijn bevolking voor.

de stokoude doel 3 reactor die dankzij groen volgende maand dicht moet, produceerde meer energie dan het gehele offshore windpark.
Sinds eind 2020 bedraagt de operationele windcapaciteit in de Belgische Noordzee 2262 MW, wat te vergelijken is met de capaciteit van de twee grootste kernreactoren (Doel 4 en Tihange 3) samen.

Ter referentie. Men is al meer Dan een decenium bezig aan De UK's nieuwe kerncentrale. Ze is al jaren over tijd en budget gaat boven de 30 miljard uitkomen.

We hadden 10 Jaar geleden al moeten beslissen over het bouwen van nieuwe centrales. Nu is dat hoe dan ook te laat voor deze crisis en de kans dat nieuwe centrales die we nu bouwen niet gaan kunnen concurreren met gas en renewables en zich nooit Gaan kunnen terugverdienen is reeel.

@asmo van mij hoeft dat ook niet. Kdenk dat we deze winter beter extra trui aandoen ipv met geld te strooien.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Reacties
750
Weergaven
40K
  • Gesloten
  • Opiniepeiling Opiniepeiling
Reacties
2K