Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.

"We vragen ook meer inspanningen om bijkomende sociale woningen te creëren", zegt Van Lancker. "Alleen mensen die over een sociale woning kunnen beschikken, slagen er soms in om boven de armoedegrens uit te komen." Volgens de Armoedebarometer wachten nog altijd zo'n 180.000 gezinnen op een sociale woning.

Dit is weer de nagel op de kop slaan. Het zit misschien wat complexer in elkaar, maar een sociale woning kan heel veel mensen echt helpen om uit de problemen te raken en terug financiële stabiliteit op te bouwen.

Daarom dat ik walg van de zovele "luxeloftprojecten" en dat gemeentes geen prioriteit maken van sociaal wonen. Ons woondbeleid vind ik eigenlijk rampzalig. De huizenprijzen zijn hoog. Ook voor jonge mensen die het goed doen is een woning kopen bijna onbetaalbaar, zeker in bruisende en stedelijke omgevingen.

180.000 gezinnen vind ik een groot getal. Ik weet niet of we het enkel over Vlaanderen of over heel België hebben maar ik vind dat gigantisch. En geloof me dat een groot deel v. racisme of scepsis naar ander kleuren ook van daaruit komen, want natuurlijk wordt er prioriteit gegeven aan mensen die bijvoorbeeld in een veel moeilijkere situatie zitten en dat zijn vaak "anderskleurigen", waardoor de perceptie er is dat "eigen bevolking" niet meer telt. Terwijl de echte reden is dat er jandorie geen prioriteit van iedereen wordt gemaakt, en dat er 180.000 (!) gezinnen op een wachtlijst staan.

Als er dan een burgemeester of N-VA'er roept van: "wij halen onze quota van 15% sociale woningen enzovoort in een bepaalde gemeente", dan walg ik daar ook van.

Betaalbaar wonen zou prioriteit nummer 1 moeten zijn. Een huis of een betaalbaar huis is de fundering waarop je verder kan bouwen, letterlijk en figuurlijk. Dat maakt mensen kapitaalkrachtiger en dat zou dan ook bepaalde situaties op termijn moeten verlichten waardoor er misschien her en der minder moet uitgegeven worden aan bepaalden.

Ook als sociale woningen geen optie zijn, zijn er nog heel veel andere woningen die opnieuw niet betaalbaar zijn, er is geen klasse tussen sociale woningen en woningen daar boven. Want die woningen net boven de sociale woningen bestaan niet. Zelfs een studentenkot kost meer dan een sociale woning. Eventueel steun of een optie om op de privémarkt een deel te subsidiëren zou een alternatief kunnen zijn.

Ook qua gas en energie falen we hard, vooral als collectief en als Europa. En daar zijn de mensen ook niet schuldig aan, maar eerder slachtoffer van een falend beleid die tot dit leidde. Ook nu we in deze situatie zitten, faalt Europa om met een oplossing te komen (prijzenplafond, etc...). Als de crisis onbetaalbaar is, dan hadden we misschien twee keer moeten nadenken vooraleer we sancties aan Rusland oplegden. Misschien dat de welvarenden in België wel kunnen roepen van dit en dat, maar uiteindelijk is de gasfactuur van de lage middenklasse bijna even groot als dat van een rijker persoon. Enkel degenen met een sociale regeling moeten merkbaar minder betalen. Maar de lage middenklasse moet de volle pot betalen. Deze crisis raakt volgens mij bepaalden een stuk harder dan anderen ook, niet evenredig.

Ik weet niet of met hindsight de sancties verstandig waren en vooral of we het ons konden veroorloven. Nu moeten we al "geluk" hebben dat de volgende winter net zoals de voorbije jaren een heel milde wordt. Maar als de komende winter streng wordt in Europa, dan zou het wel eens een heel hete winter kunnen worden ;).
 
Laatst bewerkt:


bb3d9c84a66ccf59dd203c86e5e96035.svg


  • Hmm, tja, met de foutenmarge kan je moeilijk nog zeggen dat N-VA niet meer echt de grootste is, maar goed, VB wordt traditioneel vaak onderschat. Maar met het niet zoveel hogere resultaat van PvdA is dit toch niet meteen de vlucht richting extremen waar ik schrik voor zou hebben, afwachten wat deze energiecrisis (en verborgen migratiecrisis) gaat/gaan geven. Positief als deze peiling klopt, maar ik vrees er nog steeds voor.

  • Ze hebben bij HLN duidelijk nog niet door dat "Groen meer is dan groen" en hebben het veelkleurig logo nog niet geïmplementeerd.

  • Mooi resultaat voor Vooruit, duidelijk een Connor Rousseau effect.

  • CD&V heeft duidelijk niet hetzelfde bereikt met zijn nieuwe voorzitter, jammer.

  • De OpenVLD zit helaas nog steeds minstens 6% te hoog. Goedgelovige zielen die ze toch een kanseliersbonus geven? Of zoveel rijke zelfstandigen die uit gewoonte op deze partij stemmen?
 


bb3d9c84a66ccf59dd203c86e5e96035.svg


  • Hmm, tja, met de foutenmarge kan je moeilijk nog zeggen dat N-VA niet meer echt de grootste is, maar goed, VB wordt traditioneel vaak onderschat. Maar met het niet zoveel hogere resultaat van PvdA is dit toch niet meteen de vlucht richting extremen waar ik schrik voor zou hebben, afwachten wat deze energiecrisis (en verborgen migratiecrisis) gaat/gaan geven. Positief als deze peiling klopt, maar ik vrees er nog steeds voor.

  • Ze hebben bij HLN duidelijk nog niet door dat "Groen meer is dan groen" en hebben het veelkleurig logo nog niet geïmplementeerd.

  • Mooi resultaat voor Vooruit, duidelijk een Connor Rousseau effect.

  • CD&V heeft duidelijk niet hetzelfde bereikt met zijn nieuwe voorzitter, jammer.

  • De OpenVLD zit helaas nog steeds minstens 6% te hoog. Goedgelovige zielen die ze toch een kanseliersbonus geven? Of zoveel rijke zelfstandigen die uit gewoonte op deze partij stemmen?
PVDA doet nog altijd stukken beter dan in 2019 in deze peiling. Veel hogere resultaten dan dit moet je idd niet verwachten. Dit is op dit moment echt wel hun maximumpotentieel, en ik vermoed dat ook deze peiling uiteindelijk het uiteindelijke resultaat zal overschatten. Boze vlamingen stemmen nu éénmaal VB. En links wordt vaak gewoon overschat, ook de groenen. Ik denk dat deze peiling te hoog zal liggen, tenzij er iets substantieels veranderd tov 2024 (wat kan, 2024 is nog ver). Groen zal ook wel een trouwe basis hebben dat op hun zal blijven stemmen, ook al zouden gas en energie nog 50 keer duurder worden tov nu. En in dat geval worden studenten ook niet getroffen.

Verder een wat grijze peiling, meer van hetzelfde. Wel maken de "sossen" een goede kans om een nieuwe premier naar voor te schuiven als dit het resultaat wordt. Maar denk wel dat de sossen nog steeds N-VA nodig hebben.

In deze peilling voor het eerst paarsgroen terug een meerderheid. Maar paarsgeel lijkt mij de meest realistische coalitie.
 
Laatst bewerkt:
  • CD&V heeft duidelijk niet hetzelfde bereikt met zijn nieuwe voorzitter, jammer.

Je mag natuurlijk niet vergeten dat Sammy Mahdi nog maar 3 maanden voorzitter is, terwijl Connor dit al bijna 3 jaar doet.
Ik heb er eigenlijk wel vertrouwen in dat Sammy ook zal slagen in het vernieuwen van de CD&V, zeker wanneer ze eindelijk eens wat duidelijkere standpunten en meningen kunnen geven en eens wat aantrekkelijke kopfiguren naar voren kunnen schuiven. Het hele fiasco van Wouter Beke en het vertrek van Joachim Coens ligt nog vers in het geheugen van de meeste mensen.
Ik kan mij ook niet herinneren wanneer er ooit nog eens een iets of wat charismatische voorzitter was bij de CD&V... Yves Leterme, Jo Vandeurzen, Marianne Thyssen, ... Nu niet bepaald mensen waar de gemiddelde Vlaming, volgens mij, vrolijk van wordt.
 
Veel heeft Mahdi nog niet kunnen doen, niet vergeten dat we ook de komkommerperiode achter de rug hebben. Niet voorbarig conclusies trekken. Voor CD&V telt 2024 dus Mahdi heeft nog +- 2 jaar tijd om deze scheve situatie ietwat recht te zetten.
 

Wat een wereldvreemde gast is die De Wever zeg. Ik begrijp echt niet wat mensen daarin zien. Die begin eventjes over hoe de legalisering van nicotine en alcohol "georganiseerde bendes" heeft geholpen, ofwel refereert hij naar legalisering van wiet dat in GEEN ENKEL EUROPEES LAND ook gelegaliseerd is?

En om uw beleid volledig te laten bepalen door wat JIJ moreel en immoreel vindt. Ik wil vooruit met de maatschappij. Met N-VA gaat dat niet. Die staan overal op de rem.
 
In de afspraak toch weer lachen.
Belfius dat Wallonië een duidelijke waarschuwing geeft.
Di Rupo die zegt dat tegen 2024 alles wel in evenwicht zal zijn en al zeker als ze X en Y niet laten meetelllen als in het tekort.
Dan een shot in de studio, die reactie op die gezichten :laugh:
Chapeau dat ze nog beleefd kunnen antwoorden om te zeggen dat ze er geen fluit van geloven.
Enfin in '24 zullen ze federaal wel weer aankloppen. Gelukkig ligt daar het geld voor het rapen.
Top tijden gaan het worden.
 
^het gaan vooral geen top tijden zijn voor de mensen in het zuidelijke landsdeel. Vergeet niet dat de financieringswet er vanaf 2024 anders uit ziet waardoor de verdeling van de dotaties naar de lidstaten anders zal lopen dan vandaag. Goed presterende regio's krijgen meer dan slecht presterende regio's. De geldkraan draaien ze dus zachtjes aan toe.

BTW, Vlaanderen houdt Oosterweel ook uit haar begroting om hem niet te doen ontsporen. FI
 
^het gaan vooral geen top tijden zijn voor de mensen in het zuidelijke landsdeel. Vergeet niet dat de financieringswet er vanaf 2024 anders uit ziet waardoor de verdeling van de dotaties naar de lidstaten anders zal lopen dan vandaag. Goed presterende regio's krijgen meer dan slecht presterende regio's. De geldkraan draaien ze dus zachtjes aan toe.

BTW, Vlaanderen houdt Oosterweel ook uit haar begroting om hem niet te doen ontsporen. FI

Even iets totaal anders Niklas. Je weet dat je de Quote functie kan gebruiken om op iemand te antwoorden en dat die persoon dan ook melding van je antwoord krijgt?



Dat buiten de begroting houden kan ik nog enigszins begrijpen. De Europese regelgeving is ook niet echt werkbaar. Als ik het goed begrijp moet je de gehele investering onmiddellijk inschrijven in de boekhouding ook al gaat het over een project dat jaren loopt.
 
Denk dat Wallonië gewoon ondanks de financieringswet schaamteloos schulden gaat blijven bijmaken omdat Europa België (en dus Vlaanderen) verantwoordelijk zal stellen.

Oosterweel buiten de begroting houden, ik vind dat nog enigszins "terecht", men zou dat op meerdere jaren moeten kunnen afschrijven, leent men daar niet sowieso voor?
 
Een 30-jarige ‘snotaap’ die nog maar een paar weken voorzitter is, dit bovendien niet alleen kan dragen want ze hebben er 2 nodig, komt nu al met gratuite kritiek. Dit terwijl haar eigen minister de ene kemel na de andere maakt, flagrant liegt en daarbij deze week nog de uitspraak maakt dat ze elk complex dossier steeds oplost, je moet het maar doen.

Eerst eens voor eigen deur vegen, madam Groen.

 
Denk dat Wallonië gewoon ondanks de financieringswet schaamteloos schulden gaat blijven bijmaken omdat Europa België (en dus Vlaanderen) verantwoordelijk zal stellen.

En hoe komen ze aan dat geld denk je? Het geld dat ze uitgeven, is echt geld. Ze moeten dus kredieten aangaan bij financiële instellingen, maar gezien het debacle met Belfius lijkt het me duidelijk dat het er niet eenvoudiger op zal worden na 2024.

Hoe dan ook. Die financieringswet moeten ze heronderhandelen dan. Di Rupo sprak in Le Soir over l'identite wallon, dus het gaat interessant zijn binnen een paar jaar.
 
Een 30-jarige ‘snotaap’ die nog maar een paar weken voorzitter is, dit bovendien niet alleen kan dragen want ze hebben er 2 nodig, komt nu al met gratuite kritiek. Dit terwijl haar eigen minister de ene kemel na de andere maakt, flagrant liegt en daarbij deze week nog de uitspraak maakt dat ze elk complex dossier steeds oplost, je moet het maar doen.

Eerst eens voor eigen deur vegen, madam Groen.

De vraag is, is je rant relevant over de kritiek die ze heeft over Demir? In mijn ogen absoluut niet. Je speel gigantisch hard op de man, en sleurt er irrelevant shit bij, terwijl Naji kritiek geeft op het beleid van een minister.
Het is aan de oppositie om kritiek te geven. Hetgeen je zegt staat inhoudelijke kritiek zeker niet in de weg.
 
De vraag is, is je rant relevant over de kritiek die ze heeft over Demir? In mijn ogen absoluut niet. Je speel gigantisch hard op de man, en sleurt er irrelevant shit bij, terwijl Naji kritiek geeft op het beleid van een minister.
Het is aan de oppositie om kritiek te geven. Hetgeen je zegt staat inhoudelijke kritiek zeker niet in de weg.
Het lijkt mij nu niet dat Demir geen klop doet om eerlijk te zijn. En ze kan nu eenmaal geen cavalier seul spelen, dat begrijp ik ook perfect. Was het een regering met enkel NVA, dan krijg ik de vibes van haar, dat de beslissing over Ventilus al lang genomen was. Met daarna het 1 burgerprotest na het ander, en verschillende beroepen. Zodanig dat zelfs al zou die beslissing genomen zijn wij binnen dit en 10 jaar nog altijd geen spade in de grond gestoken hebben. Eigenlijk niets anders als dat groot project in Antwerpen daar...

Dus de kritiek lijkt mij dan wel een beetje oneerlijk. Zeker aangezien in tegenstelling tot de Vlaamse overheid, onze federale minister toch op het eerste zicht haar visie volledig mocht doorduwen. En dat daar pas verandering over is gekomen op het moment dat die oorlog in Oekraïene kwam en belangrijker eigenlijk de gasprijzen begonnen te stijgen. Toen was het of er ineens een euromunt ergens begon te vallen van... hmmmm we schaffen de kerncentrales die goedkoop energie produceren af, en we verhogen de afhankelijkheid voor onze elektriciteit en (in de toekomst eventueel de prijs ervan - want lightbulb om de bepaling van de elektriciteitsprijs niet meer enkel te laten afhangen van de gasprijs...) van de gascomponent. En we voorspellen dat deze problematiek moeilijk blijft in de volgende 5 - 10 jaar. Hmmmmmm probleempje.

Daarnaast kan je niet zeggen dat Demir, net zoals Van de Straeten, geen beslissingen neemt. Beiden doen iets. Het kan misschien volgens sommigen niet goed zijn... maar ze doen wel fracking iets. Het enige spijtige is dat hetgeen dat Tinne doet, het omgekeerde is van wat ik zou willen dat ze doet... maar ze neemt tenminste een beslissing, staat daarachter en dat verwacht ik ook wel van een minister. Een persoon die niets doet, die kan ook nooit iets verkeerd doen zegt men altijd...

Ik heb dus respect voor Tinne. Maar ik ben het fracking helemaal niet met haar eens over de beslissingen die ze genomen heeft. En uiteindelijk draait een minister nu eenmaal op voor de door haar genomen beslissingen. That's part of the job. Zal Demir misschien beter hebben kunnen beslissen, waarschijnlijk wel. Maar voorlopig kan ik niet echt zeggen dat ze het pokkeslecht gedaan heeft.

Wat toch de kritiek is van die van de nieuwe covoorzitter van groen. En het is nu eenmaal makkelijker en geloofwaardiger om kritiek te spuien als oppositie als je volledig aan de zijlijn staat, dan als je zelf in een regering zit en daar als partij er een potje van lijkt te maken (of een potje lijkt te maken door de mensen omdat zij niet akkoord zijn met uw richting). Dan zit je nu eenmaal in een spreidstand... en lijkt het mij gewoon logischer dat je dan ook voorzichtiger omgaat met de verwoording van uw kritiek. Allez zo zou ik het toch hebben gedaan. Maar voor hetzelfde geldt is dat exact wat hun marktonderzoek over de groene kiezer hen zegt dat ze moeten doen. En doen ze dat gewoon, terwijl ze niet de jonge witte man die kritiek laten spuien. Want laat ons eerlijk zijn, het feit dat men daar 2 personen heeft, heeft in mijn ogen niets te maken met het feit dat 1 van die 2 personen het niet zou aankunnen, zoals wat witloof zegt, maar is dat gewoon onderdeel van hun marketingstrategie. Niet meer, niet minder. Persoonlijk blijf ik zo'n duobaan moeilijk vinden...
 
Daar kan ik het grotendeels mee eens zijn hoor, dat gaat tenminste over de inhoud van de kritiek. @witloof heeft volgens mij de kritiek niet eens gelezen (of zo komt zijn post toch over) maar rant puur en alleen over diegene die de kritiek geeft.

Edit: voor wie het niet zelf vond, het originele artikel: https://www.dezondag.be/de-zondag/actua/nadianaji18092022/
De samenvatting in het nieuwsblad is slechts twee regels, eentje over Demir en eentje over VdS.
 
Ik volg Renegade zijn redenering inderdaad. Ik vind gewoon dat je niet echt in de positie bent om kritiek te uiten op Vlaams niveau als er federaal zo een wanbeleid gevoerd wordt.

Zelfde voor nu die maatregelen die betaald zouden worden met afromen van overwinsten energiebedrijven. In maart was dit volgens Tinne nog veel te moeilijk om te gaan afdwingen, en nu kan dat dan ineens? Er is nog geen manier bepaald hoe ze dat effectief gaan doen bijv. Tinne is incapabel, Demir misschien ook, maar ze zouden beter eerst allen in eigen boezem kijken.

Daarnaast, een duobaan als voorzitter, wie zou er dan uitgenodigd worden bij de debatten voorafgaand aan de verkiezingen (oprechte vraag)?
 
Daarnaast, een duobaan als voorzitter, wie zou er dan uitgenodigd worden bij de debatten voorafgaand aan de verkiezingen (oprechte vraag)?
beiden hé. En ze komen gezamenlijk overeen wie ze sturen of als ze gezamenlijk gaan.

Voor mij is dat echt niet iets dat ik ooit zou zien zitten... maar ik blijf dan ook van de oude tijd / stempel, voor mij is er 1 persoon die uiteindelijk de knoop doorhakt. Niet 2. Voor mij zorgt dat voor niets dan problemen... wie beslist er voor de 2 beslissers als ze het beide oneens zijn ? Ik vind de rechtlijnigheid van het feit dat 1 persoon ervoor verantwoordelijk is beter.

Doet mij te veel denken aan hoe ik vroeger mijn ouders tegen elkaar uitspeelde. Je wist na verloop van tijd bij wie je best een vraag kon stellen over iets om een ok te krijgen. Waarna als onder druk van de andere die dan zijn of haar akkoord introk, je dat voor een lange tijd weer kon uitmelken in iets anders.

Jonge Ikke :evil:
 
Naar de zevende dag aan het kijken en NVA komt er toch echt wel slecht uit vind ik. Ik snap heel het verhaal van langetermijn oplossingen van de NVA, maar je bent niets met een langetermijn als bijna iedereen zo in de shit zit in november en december. Ben echt benieuwd naar 26 september en hun september verklaring. Als ze daar (ook al rijkelijk te laat) geen steun zouden aankondigen gaat dit ze stemmen kosten imo.
Ze vallen hier toch door de mand vind ik. Lachaert komt er zelfs beter uit :unsure:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan