Op welke partij zou je stemmen bij de eerstvolgende federale verkiezing?

  • N-VA

  • VB

  • CD&V

  • Open VLD

  • Vooruit

  • Groen

  • PVDA

  • Andere partij/blanco/geen stem


De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Status
Niet open voor verdere reacties.
Het plan van Groen, voorzover je dat een plan kan noemen, spreekt idd van tegen 2050 voor 100% op een duurzame mix te werken van hernieuwbare energie te werken. Veel zaken hiervan zijn in België niet betrouwbaar om als primaire energiebron te dienen. En no offence maar waterkracht en geothermie in België? En die biomassacentrales, we weten allemaal hoe groen die wel zijn... Hoe dan ook, veel van hun plannen vereisen ook ferme ontwikkelingen in die technologiën waarvan op er dit moment geen garantie is dat deze er daadwerkelijk gaan komen. Dus het verwijt naar andere partijen dat zij rekenen op toekomstige ontwikkelingen gaat hier evengoed op.

In een land zoals België is er imo geen mogelijkheid qua ruimte en mogelijke hernieuwbare energiebronnen om 100% hierop te kunnen rekenen. Sluiten van kerncentrales die een zekere baseload leveren en vervangen door gascentrales gaat in het slechtste geval resulteren in permanent gebruik van de gascentrales, met de bijhorende uitstoot. Hoezo groen?
Beter was geweest om een minimum baseload door kernenergie te laten leveren aangevuld met duurzame energie met regulatie door gascentrales.
 
En @Straddle, jouw posts zijn in de regel meer van ideologie en dogma's doorspekt dan het gemiddelde partijprogramma, dus vergeef me dat ik jouw zelfverklaarde expertise niet bepaald als een neutrale, objectieve bron kan beschouwen.
Toon mij dan eens waar mijn posts hier "doorspekt zijn van ideologie en dogma's"? Een bestaande kerncentrale langer openhouden is niet duurder dan volledig nieuwe gascentrales gaan aanleggen, zeker niet als het hetzelfde vermogen wilt bekomen dat een bestaande kerncentrale kan produceren. Daarnaast stoten die gascentrales ook veel meer CO2 uit, dus neen, het sluiten van die kerncentrales is op elk vlak nefast.
 
Vind het eigenlijk best wel grappig om de NVA-kliek op de CO2 bandwagon te springen als het om kernenergie gaat, maar als we het hebben over het afbouwen van bedrijfswagens of verplichten van elektrische wagens of afschaffen van gasketels (en zomeer) het kot te klein is. Allee, ik gooi geen stenen naar individuen, maar ik vind het een mooi voorbeeld van het kapen van een onderwerp om een tweestrijd te creëren. Zeker als er geen lijn zit in de rest van het beleid. Niet alleen over dit onderwerp overigens. We moeten vooral wakker zijn dat we ons niet laten opzwepen door de partijtrommels.
 
Vind het eigenlijk best wel grappig om de NVA-kliek op de CO2 bandwagon te springen als het om kernenergie gaat, maar als we het hebben over het afbouwen van bedrijfswagens of verplichten van elektrische wagens of afschaffen van gasketels (en zomeer) het kot te klein is. Allee, ik gooi geen stenen naar individuen, maar ik vind het een mooi voorbeeld van het kapen van een onderwerp om een tweestrijd te creëren. Zeker als er geen lijn zit in de rest van het beleid. Niet alleen over dit onderwerp overigens. We moeten vooral wakker zijn dat we ons niet laten opzwepen door de partijtrommels.
Je observatie is zeker niet onterecht maar da's wel hoe iedereen zou reageren in zo'n situatie denk ik. Groen is al jaren op iedereen aan het afgeven waarvan zij vinden dat ze niet ver genoeg gaan, ze noemen politiekers die niet verder dan Europa willen gaan klimaatnegationisten, er wordt zelf met termen als mensenrechten gesmeten. En nu gaat die partij de meest desastreuze beslissing op klimaatvak nemen sedert het klimaatopwarming algemene kennis is geworden.

Het is wat hypocriet van andere partijen en hun aanhangers om nu zo in te zitten met CO2 maar het is vooral onbegrijpbaar wat Groen hier zit te doen, klimaat is hun thema. Zo bizar is die reactie van wat jij de NVA-kliek noemt nu trouwens ook weer niet, de meeste mensen hebben ondertussen al door dat klimaatopwarming een probleem is, wat niet wil zeggen dat iedereen even bereid is om er evenveel geld tegenaan te smijten. Kerncentrales laten staan is echter een quick win op dat vlak, de impact van die beslissing is op klimaatvlak een pak belangrijker dan het bedrijfswagenpark elektrisch maken of het afschaffen van gasketels.

Ik ben zelf bvb ook best wel voorstander van heel wat CO2 maatregelen, ook als me dat wat kost maar die bereidheid heeft nu toch wel een ferme knauw gekregen wetende dat alle, waarschijnlijk dure, uitstoot-maatregelen de volgende jaren en misschien zelfs het hele volgende decennium, enkel zullen dienen om de schade die Groen veroorzaakt heeft te gaan herstellen. Het zal heel wat geld kosten om nog maar louter tot de uitstoot die we vandaag hebben terug te keren.

Als Groen zelf niet bereid is om politieke punten in te slikken ten voordele van het klimaat, met welk moreel gezag kunnen ze dan nog van andere mensen verlangen daar wel veel moeite voor te doen?
 
Vind het eigenlijk best wel grappig om de NVA-kliek op de CO2 bandwagon te springen als het om kernenergie gaat, maar als we het hebben over het afbouwen van bedrijfswagens of verplichten van elektrische wagens of afschaffen van gasketels (en zomeer) het kot te klein is. Allee, ik gooi geen stenen naar individuen, maar ik vind het een mooi voorbeeld van het kapen van een onderwerp om een tweestrijd te creëren. Zeker als er geen lijn zit in de rest van het beleid. Niet alleen over dit onderwerp overigens. We moeten vooral wakker zijn dat we ons niet laten opzwepen door de partijtrommels.
Om elektrisch te rijden en te verwarmen heb je natuurlijk wel iets nodig namelijk ELEKTRICITEIT
En als dat er niet is dan heb je een probleem
En als die bron niet groen is dan is het ook te belachelijk om mensen die zware kosten te laten maken (gasketels kosten stuk minder dan warmtepompen en zeker zonder terugdraaiende teller kost die stuk meer in running cost)

Maar vooral hun gebash op andere bronnen van CO2 en stikstof om dan zelf extra te gaan produceren is lachwekkend te noemen ja
 
Omdat ik moet stemmen, puur uit onvrede met gans de politiek: VB.
Ik ben alle geloof/vertrouwen kwijt.
Als het niet verplicht is, zou ik niet gaan.
Stel dat VB in regering zou zitten, stem ik extreem links. Gewoon tegendraads doen dus
 
Omdat ik moet stemmen, puur uit onvrede met gans de politiek: VB.
Ik ben alle geloof/vertrouwen kwijt.
Als het niet verplicht is, zou ik niet gaan.
Stel dat VB in regering zou zitten, stem ik extreem links. Gewoon tegendraads doen dus
Heeft tegendraads doen om tegendraads te doen ooit al veel geholpen?
 
Heeft tegendraads doen om tegendraads te doen ooit al veel geholpen?
Geen idee, wat ik wél zeker weet is dat bewust stem uitbrengen ook niks helpt. Dus probeer ik eens of tegendraads doen wel zal helpen. I'll let you know.
(disclaimer: dit is persoonlijk)
Maar ik ben niet de enige uit mijn persoonlijk netwerk die er nu zo over denkt.

Er zijn misschien nog andere manieren om mijn onvrede te uiten, maar naar Brussel rijden om wat keet te schoppen, daar heb ik geen zin in :unsure:
Wat zou het gevolg zijn mocht ik mijn stembrief scheuren net voor ik hem in de bijhorende(of verkeerde) boîte deponeer?
 
Laatst bewerkt:
Maar ik ben niet de enige uit mijn persoonlijk netwerk die er nu zo over denkt.
Het probleem is dat wanneer je op de extreme partijen stemt, dat uw stem effectief verloren gaat. De versnippering in het centrum wordt nog groter en dan krijg je dus bv een gedrocht zoals Vivaldi.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Het probleem is dat wanneer je op de extreme partijen stemt, dat uw stem effectief verloren gaat. De versnippering in het centrum wordt nog groter en dan krijg je dus bv een gedrocht zoals Vivaldi.
Anderzijds stuurt een hoge score voor Vlaams Belang indirect wel het beleid, bv. N-VA dat zich op migratie veel extremer opstelt en de regering laat vallen voor het Marrakesh pact.

Een proteststem is nooit 'enkel' een proteststem. Of je het nu wil of niet, je verleent legitimiteit aan het programma van de partij waar je op stemt.
 
Akkoord, het gegeven van coalities om een regering te vormen heb ik op zich geen probleem mee. Ook de (grotere aantallen) compromissen die daaruit volgen.
Maar zodanig in bochten moeten wringen om toch maar een partij buitenspel te houden, daar heb ik het al iets moeilijker mee.
Nu, daar zit de grote onvrede niet hoor :)

Voor mij is de ganse politiek (ook op gemeentelijk vlak zelfs) alle voeling met maatschappij kwijt. Pure kafka, absurdistan & de profileringsdrang van politici die een beslissing nemen in functie van hun volgende herverkiezing ipv wat goed is voor de modale burger.
Véél te véél ministerpostjes , die het onbestuurlijk maken en waar gij en ik de rekening van betalen.
Ministers met een bedenkelijke reputatie (FVB, schandaal agusta) terug oprakelen, zomaar.
Affaires zoals SEK, communautaire spelletjes , enz.
Het werkt niet voor mij en er wordt niks aan gedaan.

Nee danku, ik heb er genoeg van.
 
Laatst bewerkt:
Anderzijds stuurt een hoge score voor Vlaams Belang indirect wel het beleid, bv. N-VA dat zich op migratie veel extremer opstelt en de regering laat vallen voor het Marrakesh pact.

Een proteststem is nooit 'enkel' een proteststem. Of je het nu wil of niet, je verleent legitimiteit aan het programma van de partij waar je op stemt.
Idd, kijk maar naar het 70 puntenplan van VB dat stelselmatig is ingevoerd ondanks dat ze nooit deelgenomen hebben aan een regering.
 
Geen idee, wat ik wél zeker weet is dat bewust stem uitbrengen ook niks helpt. Dus probeer ik eens of tegendraads doen wel zal helpen. I'll let you know.
(disclaimer: dit is persoonlijk)
Maar ik ben niet de enige uit mijn persoonlijk netwerk die er nu zo over denkt.

Er zijn misschien nog andere manieren om mijn onvrede te uiten, maar naar Brussel rijden om wat keet te schoppen, daar heb ik geen zin in :unsure:
Wat zou het gevolg zijn mocht ik mijn stembrief scheuren net voor ik hem in de bijhorende(of verkeerde) boîte deponeer?
Maar wat verwacht je precies? Enfin, wat versta je onder 'helpen'? Je bent boos, oké, dat snap ik, maar wat moet er veranderen?
 
Heeft tegendraads doen om tegendraads te doen ooit al veel geholpen?

Deze verkiezing zal het net géén stem der tegendraadsheid zijn. De communicatie en zelfs facebookcampagnes zijn de laatste tijd toch gemaakt met oog op een poging tot regeringsdeelname. Heck, zelfs Filip Dewinter heeft op nationale televisie toegegeven dat hij vandaag bepaalde dingen uit het verleden niet meer zou herhalen. Als zelfs hij een niveau van fatsoen moet bereiken... :)
 
Maar wat verwacht je precies? Enfin, wat versta je onder 'helpen'? Je bent boos, oké, dat snap ik, maar wat moet er veranderen?
Helpen? Hmm ik gebruikte enkel dezelfde terminologie als de reactie.
Hoogstens een signaal geven misschien? Hoeft niks te 'helpen', ik ben toch alle vertrouwen kwijt :)
Dus als ik mijn onvrede daarmee kan uiten, ongeacht het resultaat , zal het mijn gemoedsrust toch wat helpen
 
Helpen? Hmm ik gebruikte enkel dezelfde terminologie als de reactie.
Hoogstens een signaal geven misschien? Hoeft niks te 'helpen', ik ben toch alle vertrouwen kwijt :)
Dus als ik mijn onvrede daarmee kan uiten, ongeacht het resultaat , zal het mijn gemoedsrust toch wat helpen
No offense, maar dat is zoals uw onvrede uiten door keihard tegen een muur te schoppen. De tijdelijke ontlading verdwijnt snel wanneer blijkt dat je daardoor drie tenen gebroken hebt.
 
Omdat ik moet stemmen, puur uit onvrede met gans de politiek: VB.
Ik ben alle geloof/vertrouwen kwijt.
Als het niet verplicht is, zou ik niet gaan.
Stel dat VB in regering zou zitten, stem ik extreem links. Gewoon tegendraads doen dus
Stemmen met de middelvinger. Dat heb ik ook al eens een paar keer gedaan, dat werkt zalvend voor de gemoedsrust als het verzuchten door de politieke malaise te groot wordt. 1 stem is ook maar een druppel op een hete plaat. Het VB is een rancuneuze, verzuurde partij voor de bange blanke man maar ik moet toegeven dat ik, omdat ik nu eenmaal mensen uit die kringen ken, wél een andere wind hoor waaien van die partij sinds Tom daar partijleider is geworden. Er is effectief iets veranderd aan die partij en dat is niet slechts een cosmetische opsmuk. Daar zijn wel mensen met een degelijke dossierkennis én een mening die onderbouwd is. Toch geloof ik niet dat een VB aan de macht een heuse gamechanger zal worden: het zal net als N-VA en alle andere partijen een CVP-transformatie ondergaan: vis noch vlees en geilend op de vetpotten van de macht.

Nutteloos is een stem op die partij niet en als in 2024 pakweg 30-35% van de Vlamingen op het VB zou stemmen betekent dat ook dat andere partijen beseffen dat er iets op til is. N-VA en VB zijn niet langer communicerende vaten, er zijn ook kiezers van andere partijen die overlopen naar het VB. Een VB dat incontournable is zou het Belgische systeem wel in een crisissituatie kunnen dwingen waarbij deelname aan de regering noodzakelijk wordt. In feite is VB een succesvolle partij: ondanks het feit dat het nooit heeft mogen deelnemen wegens de cordon sanitaire hebben ze het publieke debat toch zo kunnen aansturen dat een aantal van hun standpunten werden opgenomen door andere partijen én werden doorgevoerd.
 
No offense, maar dat is zoals uw onvrede uiten door keihard tegen een muur te schoppen. De tijdelijke ontlading verdwijnt snel wanneer blijkt dat je daardoor drie tenen gebroken hebt.
Uw vergelijking is enkel representatief als ik van het middel verlamd zou zijn ;)
Als je denkt dat ik wakker ga liggen omdat ik op een VB heb gestemd die mogelijks daardoor moet besturen?
Je beseft nog niet dat mijn tenen mij niks meer kunnen schelen (hypothetisch uiteraard :unsure: )
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan