Beschrijf je tuin

Vorige zomer de tuin wat strakker gezet en wat onderhoudsvriendelijker. Vorig eigenaars hadden een allegaartje van planten en perkjes maar we hebben niet zo'n groene vingers...

Bijlagen

• IMG_20250704_115303_1751622946993.jpg
    IMG_20250704_115303_1751622946993.jpg
    1,8 MB · Weergaven: 25
Gemikt op weinig onderhoud:
- vooraan "gras" -ik heb de strijd met de paardenbloemen opgegeven, buren links en rechts laten die vooraan ook staan dus dat is onbegonnen werk- en vinca als bodembedekker
- op de zijkant een rozenstruik met lage bloemen onder, daarnaast wat hogere bloemen waarvan de naam me ook ontsnapt; allemaal wel fellere kleuren
- zijkant en achteraan taxushaag (ook weer minder werk dan een haag die bladeren verliest) met een perkje bloemen voor in wit, blauw, paars, roze
- achteraan gras om een gevoel van ruimte te hebben; vorige eigenaar had die tuin volgezet met losse boompjes, struiken, veel te groot tuinhuis, etc.; ieder zijn ding maar dat was voor mij ook teveel onderhoud. En zo zie ik ook beter de vogels, katten, egels,... die eens de tuin komen bezoeken om een hapje te eten :)

Patattenveld. Ter mijner verdediging: eind maart nieuwbouw betrokken, ingezaaid eind april ergens, en door de droogte gewoon nog niet deftig gekregen :)

Gemikt op weinig onderhoud:
- vooraan "gras" -ik heb de strijd met de paardenbloemen opgegeven, buren links en rechts laten die vooraan ook staan dus dat is onbegonnen werk- en vinca als bodembedekker
- op de zijkant een rozenstruik met lage bloemen onder, daarnaast wat hogere bloemen waarvan de naam me ook ontsnapt; allemaal wel fellere kleuren
- zijkant en achteraan taxushaag (ook weer minder werk dan een haag die bladeren verliest) met een perkje bloemen voor in wit, blauw, paars, roze
- achteraan gras om een gevoel van ruimte te hebben; vorige eigenaar had die tuin volgezet met losse boompjes, struiken, veel te groot tuinhuis, etc.; ieder zijn ding maar dat was voor mij ook teveel onderhoud. En zo zie ik ook beter de vogels, katten, egels,... die eens de tuin komen bezoeken om een hapje te eten :)
Ik acht de kans reëel dat je steeds minder dieren zult zien omdat je hun voederplekken hebt weggenomen. Snap ook niet goed wat je bedoelt met teveel onderhoud, daar ik geloof dat je meer tijd spendeert met wekelijks je gras afrijden dan éénmaal per jaar je struiken snoeien.

Ik acht de kans reëel dat je steeds minder dieren zult zien omdat je hun voederplekken hebt weggenomen. Snap ook niet goed wat je bedoelt met teveel onderhoud, daar ik geloof dat je meer tijd spendeert met wekelijks je gras afrijden dan éénmaal per jaar je struiken snoeien.

Ik kan als ervaringsdeskundige wel zeggen dat gras afmaaien minder werk is dan een half bos en hagen onderhouden. Gisteren al 2h hagen gesnoeid. Vanmiddag als break afval op een hoop gelegd. Ik zit in een derde/vierde denk ik. En dan moet ik nog afval verwerken. Ik smijt de dikste takken door de hakselaar en de kleine prut rij ik met grasmachine paar keer over. Alles samen ga ik een uur of 10-15 bezig zijn. En dat 2x per jaar.

Fruitbomen is een half uur per boom (zijn half- en hoogstammen). Als je een boom of 20 hebt, tikt dat snel aan. Hakselen gaat wel vlot want rechte takken met weinig blad gaan snel. Maar alles samen toch 2 volle dagen bezig. Ik probeer 2x per jaar te doen, maar meestal komt het er maar 1 x van.

Knotwilgen doe ik met mijn ouders 1x per jaar (1/3 volledig knotten, de andere 2/3 wat bij snoeien). Dat is een dag van 10h waar ik de dag nadien alleen ook gemakkelijk een hele dag bezig ben om alles op te ruimen/hakselen/in stukken zagen.

Gras is gewoon half uurtje op de zitter gaan met de banaan. Vroeger had ik een duwer en was ik 3-4h bezig per maaibeurt. waarvan een groot deel met rond de boompjes en allerlei prullen te rijden en dan te bosmaaieren. Nu is het op en neer zoefen en dan rond de bomen crossen zonder de bak te moeten legen. 1 x met de bosmaaier rond gaan en klaar.

@cege: jij hebt dan ook een tuin om u tegen te zeggen.
Ik heb een kleine zes are tuin en om alles te snoeien en verwerken ben ik op en al twee dagen bezig.

Voorlopig is het plan om volgend jaar de tuin verder aan te pakken. Nog niet echt een goed idee wat we willen.

Na de bouw hebben we alles omgespit, genivelleerd en ingezaaid (daarvoor was het ook een veld, dus geen bomen/hagen).
Begin dit jaar hagen geplant langs de zijkant (eerste 27m na de achtergevel) en zijn nu bezig aan de lounge/tuinberging.
De overige 66m gaan we geen hagen planten en mag open blijven. Daar rij ik het gras "organische" af, daar zie je dus vormen met hoog gras. We hadden daar ook bloemenweide mix gezaaid, maar door het natte jaar vorig jaar is dat mislukt.

Ter illustratie
Copyright_Swa%20De%20heel%20voor%20Velt%283%29.jpg

- Vrij grote tuin van iets meer dan 2500m2
- Ongeveer 120m lang met een 25m breedte aan de straat en nog iets van een 18m achteraan
- Zicht op open velden achteraan
- Woning op een 20m van de straat
- Geen buren aan rechterzijde (soort onbevaarbare waterweg)
- Braakliggend terrein links
- Tuin is rond-om-rond afgesloten met verschillende types hagen, behalve achteraan open zicht op de velden
- Voortuin met dubbele oprit voor de 2 garages en volledig afgesloten naar voor toe met haag en poort van 6m (in aanleg)
- Eerste stuk achtertuin met terras, enkele 50j+ oude eiken, oude hazelaren, groot tuinhuis en wat schommels enzo
- Achterste stuk fruitboomgaard

Voorlopig is het plan om volgend jaar de tuin verder aan te pakken. Nog niet echt een goed idee wat we willen.

Na de bouw hebben we alles omgespit, genivelleerd en ingezaaid (daarvoor was het ook een veld, dus geen bomen/hagen).
Begin dit jaar hagen geplant langs de zijkant (eerste 27m na de achtergevel) en zijn nu bezig aan de lounge/tuinberging.
De overige 66m gaan we geen hagen planten en mag open blijven. Daar rij ik het gras "organische" af, daar zie je dus vormen met hoog gras. We hadden daar ook bloemenweide mix gezaaid, maar door het natte jaar vorig jaar is dat mislukt.

Ter illustratie
Copyright_Swa%20De%20heel%20voor%20Velt%283%29.jpg

Leven je hagen nog ? Heb er hier ook geplant in jan/feb. De helft overleeft de droogte niet. De liguster is nog ok. De beuk heeft het moeilijk.

Bloemenweide mix is hier ook een topper. Zaai die overal wel ergens. Heb een zak van 10kg gekocht keer bij een natuurpunt event hier in de buurt. Forever bloemenmix. Dit jaar niet gezaaid wegens te droog, maar vorig jaar heeft zichzelf blijkbaar uitgezaaid <3

Leven je hagen nog ? Heb er hier ook geplant in jan/feb. De helft overleeft de droogte niet. De liguster is nog ok. De beuk heeft het moeilijk.

Bloemenweide mix is hier ook een topper. Zaai die overal wel ergens. Heb een zak van 10kg gekocht keer bij een natuurpunt event hier in de buurt. Forever bloemenmix. Dit jaar niet gezaaid wegens te droog, maar vorig jaar heeft zichzelf blijkbaar uitgezaaid <3
We hebben uiteindelijk een druppelslang gehaald en die bij de wortels van de planten gelegd. Om de drie dagen geven we water gedurende een uur. We merkten ook dat de hagen sterk te lijden hadden onder de droogte

Alleen spijtig van onze bloemenweide mix, daar is niks van uit gekomen.

Onze tuin.
Handig apart stuk voor de hond.
Zit alleen met dorre plekken, ik vermoed van de bomen langs, zon krijgt dat gras wel maar denk dat de regen er niet door valt. Iemand een idee hoe ik dat kan oplosser?

Ik rij mijn gras zeker niet wekelijks af... Maar al die bomen, struiken, enz. zorgden voor teveel bladeren in de herfst tot en met lente - zowel het gras als de bloemperken konden dat niet aan. Nog los van massa's spinnen e.d. omdat ze veel van die struiken tot tegen de deur geplaatst hadden

Nu >5 jaar verder kan ik zeker niet klagen over het aantal dieren, in tegendeel.

Zelf geen tuin omdat we op appartement wonen. Ouders daarentegen hebben wel nog een serieuze tuin. Dit is nog maar een klein stukje :unsure:

8991eee7-2555-4f56-ab20-8324144699f5.jpeg

Als mensen uw adres kennen, so what? Wat gaan ze doen?
Veel? Hoe vaak worden er op het forum geen mensen in het harnas gejaagd?
Op 9L genoeg dreigementen zien verschijnen.

Ge moet maar eens iemand hebben die zich niet goed voelt en dat uit in een topic en dan het deksel op zijn neus krijgt van een BG member die zich te goed voelt.

Onze tuin.
Zit alleen met dorre plekken, ik vermoed van de bomen langs, zon krijgt dat gras wel maar denk dat de regen er niet door valt. Iemand een idee hoe ik dat kan oplosser?
Heb de indruk dat je het nogal kort gemaaid hebt. Algemene tip: als ze zo'n warme droge aankondigen, op tijd stoppen met maaien. Daar waar het nu dor ziet komt wel in orde eens we weer regen krijgen.

Tr grote voortuin. Voordeel is geen lawaai van auto's, nadeel is het feit dat die voortuin ook onderhouden moet worden en dat het natuurlijk een stuk achteraan wegpakt. Mijn totale tuin is 1700m2 maar het allergrootste voordeel is het feit dat er een 20tal Meter achter mij tuin is van de buren, die dit stuk tuin niet gebruiken maar wel goed onderhouden en daarachter bevindt zich een bos dat zo goed als niet publiek gebruikt wordt.

In mijn ouderlijk huis had ik zicht op weide zo ver als ik kon zien maar ik verkies toch de bomen, ze staan op een manier ook perfect opgesteld.

Heb de indruk dat je het nogal kort gemaaid hebt. Algemene tip: als ze zo'n warme droge aankondigen, op tijd stoppen met maaien. Daar waar het nu dor ziet komt wel in orde eens we weer regen krijgen.

Goh, op de op één na hoogste stand. 0,7 ofzo iets?
Moesten wel maaien denk ik want stond echt hoog, zijn pas vorige week ingetrokken en toen was t al zo dor.

Onze tuin.
De kans is ook groot dat die bomen gewoon heel veel water verbruiken en de grond daar droger is.

Misschien er klavers tussenzaaien, maar eerlijk: dat lost zichzelf op bij wat meer regen waarschijnlijk, tenzij dat echt een ongeloofelijk dicht bladerdak is.

Terug
Bovenaan