Vragenvuur Vragenvuur: ugar

coldplayke

Supermoderator
Crowdfunder FE
Voor dit nieuwste vragenvuur zullen jullie de immer bekwame @ugar aan jullie vragen kunnen onderwerpen.

Niemand is verplicht vragen te beantwoorden, en zo'n Vuur duurt tot het dooft. Als jullie nog members voor komende vragenvuren willen nomineren, kan dat hier.

De regels:
- Geen geflame, getrol of provocatie.
- Het is de bedoeling om een persoon te leren kennen, niet om hem of haar uit te lachen of zijn/haar opinie in het belachelijke te trekken.
- Laten we onze vragen richten tot één persoon, dus niet off-topic gaan door te reageren op andere mensen hun vragen of wederantwoord.
- De persoon kan niet verplicht worden om privé-gegevens door te geven, het staat hem/haar vrij vragen te negeren.

Voor deze nieuwste editie van het Vragenvuur willen we de user vragen om zichzelf eerst kort voor te stellen aan de hand van een paar algemene openingsvragen.

Van welke regio ben je afkomstig?

Ik ben geboren en getogen in Rivierenland, vlak bij de anale driehoek en woon nu in Zuid-Hageland, de marginale driehoek dus.
Hoe ziet je gezinssituatie eruit?
Getrouwd + twee kinderen (twintigers)
Wat doe je van studies/werk?
Studies : Burgerlijk Ingenieur
Werk: al 26 jaar dezelfde werkgever, op dit ogenblik Supply Chain Manager.
Wat zijn je hobbies?
(ecologisch) Tuinieren
Fietsen
Ik spendeer ook wel wat tijd op internet, terwijl ik naar muziek luister

Veel succes!

Mijn eerste vragen:

-Als je vrij een ander beroep kon kiezen, zonder gebonden te zijn aan een vereist diploma/ervaring, welke job zou je dan graag uitoefenen?
-Zijn je kinderen dezelfde weg ingeslagen als jij, of doen ze iets compleet anders in het leven?
-Wat is je lievelings gewas om zelf te telen in de tuin?
 
Laatst bewerkt:
al 26 jaar bij dezelfde werkgever? Is het daar zo goed? Nooit geen goesting gehad om van werkgever te veranderen? Zo ja, wat heeft je tegengehouden?
 
Hoe ver woon je van je werkgever in km's en reistijd?
Hoe is jouw reistijd geëvolueerd over die 26 jaar?
 
Gezien je bekwaamheid in ecologisch tuinieren:

Hoe ben je daar ingerold? Thuis bij de ouders ook een grote tuin, of eerder als een soort zen-moment begonnen om te ontstressen?

Wat raad je iedere tuinier aan als eerste stap(pen) om ecologisch te tuinieren?

Welke planten zou iedereen volgens jou in de tuin moeten hebben?
 
26 jaren bij dezelfde werkgever als burgelijk ingenieur is tegenwoordig wel speciaal, inderdaad.
Maar eerlijk, ik zie mijzelf nog zeer lang bij huidige werkgever werken.

Waarom blijf je en waarom zou je weg gaan bij je werkgever?
Wat is je levensmotto?
 
Als vader van twintigers, wat waren voor jouw de moeilijkste momenten periode als papa? Als klein mannen of pubers/ andere leeftijden?
 
Als vader van twintigers, wat waren voor jouw de moeilijkste momenten periode als papa? Als klein mannen of pubers/ andere leeftijden?
Heb je ook de opvoeding burgie-gewijs op pragmatische wijze aangepakt, bv. wat boeken/studies over opvoeding gelezen?
Of eerder vanuit het buikgevoel?

En daarop aansluitend: zijn er dingen die je achteraf anders zou aangepakt hebben in de opvoeding of het algemene leven als ouder?
 
Mijn eerste vragen:

-Als je vrij een ander beroep kon kiezen, zonder gebonden te zijn aan een vereist diploma/ervaring, welke job zou je dan graag uitoefenen?
Een boomkwekerij/vaste plantenkwekerij starten, maar daar wel eentje met een zeer uitgebreid gamma planten. Toen ik vorig jaar hoorde dat de proeftuin over te nemen stond, heb ik daar zelfs even over nagedacht...
-Zijn je kinderen dezelfde weg ingeslagen als jij, of doen ze iets compleet anders in het leven?
Die doen iets compleets anders
-Wat is je lievelings gewas om zelf te telen in de tuin?
Ik heb geen moestuin wel een grote pluktuin (fruit) en nu ook een bloempluktuin. Dat is alles wat ik kan oogsten. Favoriet fruit is zwarte framboos, gevolgd door kruisbessen (stekelbessen/knoesels)
 
al 26 jaar bij dezelfde werkgever?
jawel
Is het daar zo goed?
Anders zou ik toch gewoon ergens anders werken?
Ik heb meerdere keren van functie kunnen veranderen, en heb echt wel verantwoordelijk geweest voor dingen waar de meeste mensen echt maar van kunnen dromen
Nooit geen goesting gehad om van werkgever te veranderen? Zo ja, wat heeft je tegengehouden?
Twee jaar geleden een conflict gehad met de CEO, toen heb ik lang overwogen om te vertrekken. Maar ondertussen ben ik weer dik tevreden van wat ik doe. Ik ben eigenlijk heel erg tevreden van mijn collega's, ik werk in een bedrijf waar alfa-mannetjes niet echt aarden. Sommige mensen vinden ons waarschijnlijk saai en conservatief, maar ik heb ook zelf aan der lijve mogen ondervinden dat onze organisatie echt wel bekommerd is om zijn medewerkers.

En ik heb heel wat aanbiedingen gekregen. Van mijnentwege is dat misschien een conservatieve keuze. Ik wordt goed betaald, indien ik verander kom ik op dat nieuw bedrijf écht wel boven het maaiveld uit. En misschien liggen mijn collega's me daar minder? En eigenlijk hoor ik hier ondertussen bij het meubilair
 
Laatst bewerkt:
Hoe ver woon je van je werkgever in km's en reistijd?
Hoe is jouw reistijd geëvolueerd over die 26 jaar?
Nu? 50km
reistijd met wagen : 50 min​
reistijd met speed-pedelec: 1h20-1h40 min​
reistijd met racefiets: 1h45-2h10 min​

De reistijd is eigenlijk niet veranderd over heel die periode, omdat het traject dat ik doe vrij is van files. Maar ik heb wel drie jaar in ' t buitenland gewerkt, toen was de reistijd 3h15 min, en ook 7 jaar in een andere site, toen had ik 1h00 nodig
 
Laatst bewerkt:
Gezien je bekwaamheid in ecologisch tuinieren:

Hoe ben je daar ingerold? Thuis bij de ouders ook een grote tuin, of eerder als een soort zen-moment begonnen om te ontstressen?
Mijn ouders hadden een heel grote tuin, ik woonde toen echt in de boerenbuiten, op het einde van een doodlopende straat. Ik was toen al gefascineerd door de natuur, maar tuinieren was toen voor mij werken, en saai. Van zodra mijn ouders in het centrum in een huis met kleine tuin woonden, is mijn interesse in tuinieren echt gestart.
Een grote tuin was al een specificatie van de eerste woning die we kochten.
Wat raad je iedere tuinier aan als eerste stap(pen) om ecologisch te tuinieren?
JPJP
De Juiste Plant op de Juiste Plaats
En verder geen meststof gebruiken, geen bestrijdingsmiddelen. Geef de natuur de kans om een biologisch evenwicht te vormen. Ik heb in al die jaren nog geen last gehad van plagen. Op dit ogenblik zitten er veel slakken in de tuin, maar dat wil ook zeggen dat de padden een goed jaar hebben

Welke planten zou iedereen volgens jou in de tuin moeten hebben?
Dat mag iedereen zelf kiezen. Maar Geraniums (en dan spreek ik over vaste tuingeraniums, niet van die lelijke pelargoniums die in de volksmond 'Geraniums' genoemd worden) horen echt wel in een tuin vind ik.

Verder moet je natuurlijk rekening houden met jouw grond, maar hier in de buurt? Astrantia, (een goede) Helenium, Knautia , Acquilegia en Thalictrum. En enkele gezonde rozelaars.

En vooral: een hoogstammige boom wanneer je de plaats hebt. Nergens beter te vertoeven dan in de lommerte van een boom in je eigen tuin wanneer het warm is.
 
26 jaren bij dezelfde werkgever als burgelijk ingenieur is tegenwoordig wel speciaal, inderdaad.
Bij mij op 't werk is dat nochtans heel normaal, en wanneer ik naar mijn vrienden kijk, zijn er ook velen nog niet veranderd.
Maar eerlijk, ik zie mijzelf nog zeer lang bij huidige werkgever werken.
Waarom blijf je en waarom zou je weg gaan bij je werkgever?
Zoals uitgelegd aan Tonerider: een combinatie van factoren. Maar geld is zeker niet de drijfveer. Ik werk hard en veel, maar heb ook veel vakantie (43 dagen) en ik mag doen wat ik graag doe, heb heel wat kansen gekregen over al die jaren.
Wat is je levensmotto?
Having cold is a state of mind
Spijt is wat de koe schijt
 
Laatst bewerkt:
Als vader van twintigers, wat waren voor jouw de moeilijkste momenten periode als papa? Als klein mannen of pubers/ andere leeftijden?
Ik denk dat dat voor iedereen verschillend is.
Uiteindelijk zijn er altijd wel problemen. Qua opvoeding is vooral de puberteit een challenge.
Maar de grootste problemen kan je op voorhand niet inschatten, en de problemen die wij ervoeren waren waarschijnlijk klein bier ivm wat andere ouders meemaken. Zoals je kind verliezen na een jarenlange strijd tegen kanker.
 
Heb je ook de opvoeding burgie-gewijs op pragmatische wijze aangepakt, bv. wat boeken/studies over opvoeding gelezen?
Of eerder vanuit het buikgevoel?
Buikgevoel denk ik
En daarop aansluitend: zijn er dingen die je achteraf anders zou aangepakt hebben in de opvoeding of het algemene leven als ouder?
Ik denk dat er altijd dingen zijn die je anders zou aanpakken, wanneer dat je terugkijkt. Maar vaak is dat ten dele Captain hindsight.
Eén ding dat ik anders zou doen: niet in Parijs gaan werken. Ik heb een groot deel van de jeugd van mijn kinderen gemist. Ik had ook lokaal kunnen blijven werken...
 
Aangezien je bij mij overkomt als een oudere persoon die toch wel weet van de wereld (en geen oude zeurpiet, eigenlijk nooit gedacht dat je zoveel ouder was dan ik en toch deel ik serieus wat meningen met je dat ik begin te twijfelen of ik oude gedachten heb of jij jong van geest bent) wat zou je aan iedereen die jonger is willen meegeven?
 
Aangezien je bij mij overkomt als een oudere persoon die toch wel weet van de wereld (en geen oude zeurpiet, eigenlijk nooit gedacht dat je zoveel ouder was dan ik en toch deel ik serieus wat meningen met je dat ik begin te twijfelen of ik oude gedachten heb of jij jong van geest bent) wat zou je aan iedereen die jonger is willen meegeven?
Ik ga eerst even in op die ouderen die soms overkomen als zeurpieten. Voor iemand van 70 jaar situeert het grootste deel van zijn leven in het verleden. Ze leven ook soms in dat verleden, en betreuren beslissingen die ze in het verleden hebben genomen, of dingen die ze hebben gedaan. Vandaar hun gemoedstoestand.

Wat zou ik willen meegeven :
Wel, in het leven is er geen UNDO knop. Maar ook geen REWIND knop.
Dus probeer je dromen na te leven, denk niet op voorhand dat dat niet haalbaar is. En doe of zeg geen domme dingen waar je achteraf spijt van hebt.
En verder : 't leven is te kort om er niet gewoon van te genieten.

Klink ik nu oud?

Ik ben trouwens nog maar 52 jaar en 6 dagen oud heh. Ik ben nog geen 70.
 
Hoe ben je terecht gekomen op een website die (oorspronkelijk) gericht is naar gamers?

Ben je op jonge leeftijd al in contact gekomen met informatica?
 
Stel dat je opnieuw een opleiding zou moeten volgen op de universiteit of de hogeschool. Niet voor het diploma, dus geen examens. Puur voor de fun en om jezelf te verrijken. Welke opleiding zou je kiezen en waarom?
 
Terug
Bovenaan