Kijk, ik snap het punt dat je maakt, en dat is op veel vlakken ook wel realistisch en correct.
Het enige in je betoog waar ik het heel moeilijk me heb is dat blijven schermen met die "put van 5 miljard". Hoe vaak hebben we in het verleden al gezien dat dat soort berekeningen altijd kinderlijk naïef worden opgesteld? Dat gaat er gewoon van uit "kijk, dit is het bedrijfswagenpark, indien die wagens allemaal in privéhanden zouden zijn zouden ze €X opleveren en nu €Y, dus we hebben een put van €(X-Y)".
Dat is zoals voor de grote VAA-hervorming, toen werd becijferd dat met de nieuwe formule er €X extra geld zou komen. Natuurlijk kwam er na de hervorming een resem aan bestelling van wagens die wel weer in het nieuwe fiscale kader pasten en hop, per saldo veranderde er niets qua inkomsten voor de staat.
Denk je nu echt niet dat iets soortgelijk zal gebeuren? Een hoop mensen kopen geen wagen meer, houden het bij 1 in het gezin, gaan een pak omlaag qua kostprijs, gaan (al dan niet jong) tweedehands kopen, en ga zo maar door. Je komt nog niet in de buurt van die 5 miljard. Heck, het zal me verbazen mocht je in de buurt van de helft ervan komen.
Gewoon een kanttekening. Geen argumentatie voor behoud of eender wat.