Bedrijfswagens, weg ermee?

Ik snap écht niet waar het voordeel nog groter wordt? Dat is hier al een paar keer aangehaald, maar er is niemand die mij kan zeggen op welk punt het voordeel groter wordt?
Persoon 1
elektrische bedrijfswagen

persoon 2
fossiele eigen wagen

persoon 3
fossiele bedrijfswagen

Persoon 1 -> krijgt al zijn vervoersonkosten vergoed en draagt niet bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en ondervind enkel een forfaitaire belasting van x€ bruto op maandbasis,gebaseerd op zijn brutoloon.
Persoon 2 -> krijgt geen onkosten vergoed, en draagt wel bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en moet al deze kosten betalen vanuit zijn eigen nettoloon.
Persoon 3 --> krijgt al zijn vervoersonkosten vergoed maar draagt bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en ondervindt een hogere forfaitaire belasting van x bruto (want sommige kosten zijn gebaseerd op uitstoot) op maandbasis gebaseerd op zijn brutoloon.

Hoe jij ziet geen verschil in het voordeel ? In de veronderstelling dat je in beide gevallen hetzelfde bedrag nodig hebt om de rekening te laten kloppen.
 
Ik snap niet wat het probleem is met zaken zoals vakantiegeld eerlijk gezegd, wat is daar fiscale koterij aan? Ook zaken die mensen met een laag loon wat minder de dieperik induwen vind ik niet zo slecht.

Verder ben ik ook compleet voorstander van het afschaffen van die koterijen hoor, zie ook mijn eigen post van gisteren. Enkel denk ik niet dat er nog een voordeel bestaat dat op deze schaal voor zo'n onbalans zorgt, en en passant ook gewoon haaks staat op heel het mobiliteitsdebat.

Jouw post is meer een simpele "je mag het afschaffen als iedereen maar afziet, ongeacht logica, waardoor je het niet kan afschaffen". Ja ok, nuttig. Idem voor zever zoals "de ogen uitsteken", gelieve mij niet voor een debiel te nemen.
ja voor u is het ook simpel, wat je niet hebt kan je niet kwijtspelen dus denk je schaf maar af. Voor velen hier is die wagen wel een deel loon of een enorm voordeel dat ze zullen kwijtspelen. Volgens uw logica moet dat dan maar?

Voor de rest reageer je niet op andere koterijen.
 
Persoon 1
elektrische bedrijfswagen

persoon 2
fossiele eigen wagen

persoon 3
fossiele bedrijfswagen

Persoon 1 -> krijgt al zijn vervoersonkosten vergoed en draagt niet bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en ondervind enkel een forfaitaire belasting van x€ bruto op maandbasis,gebaseerd op zijn brutoloon.
Persoon 2 -> krijgt geen onkosten vergoed, en draagt wel bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en moet al deze kosten betalen vanuit zijn eigen nettoloon.
Persoon 3 --> krijgt al zijn vervoersonkosten vergoed maar draagt bij in de kosten voor accijnzen, verkeersbelasting, etc en ondervindt een hogere forfaitaire belasting van x bruto (want sommige kosten zijn gebaseerd op uitstoot) op maandbasis gebaseerd op zijn brutoloon.

Hoe jij ziet geen verschil in het voordeel ? In de veronderstelling dat je in beide gevallen hetzelfde bedrag nodig hebt om de rekening te laten kloppen.
Persoon 1:
Exact dezelfde situatie als de voorbije jaren

Persoon 2:
Exact dezelfde situatie als de voorbije jaren

Persoon 3:
Daarvoor gaat de werkgever meer belastingen betalen tov de voorbije jaren.

Welke van de 3 heeft nu een groter voordeel dan voor die regeling?
 
Persoon 1:
Exact dezelfde situatie als de voorbije jaren

Persoon 2:
Exact dezelfde situatie als de voorbije jaren

Persoon 3:
Daarvoor gaat de werkgever meer belastingen betalen tov de voorbije jaren.

Welke van de 3 heeft nu een groter voordeel dan voor die regeling?

Persoon 1. Want persoon 2 en 3 dragen bij aan de accijnzen EN mogen extra bijdragen voor het tekort dat je creëert van persoon 1 dat met de algemene belasting moet betaald worden.

Daarnaast vergeet je dat wanneer 1000 personen dat voordeel hebben, dat je dit als verwaarloosbaar kunt zien in zijn geheel. Wanneer 1.000.000 personen dit doen, dan begint dit effect momentum te krijgen waardoor je dit niet zo makkelijk kunt negeren.
 
Persoon 1. Want persoon 2 en 3 dragen bij aan de accijnzen EN mogen extra bijdragen voor het tekort dat je creëert van persoon 1 dat met de algemene belasting moet betaald worden.

Daarnaast vergeet je dat wanneer 1000 personen dat voordeel hebben, dat je dit als verwaarloosbaar kunt zien in zijn geheel. Wanneer 1.000.000 personen dit doen, dan begint dit effect momentum te krijgen waardoor je dit niet zo makkelijk kunt negeren.
en mensen met kinderen vs mensen zonder kinderen? Aleja, zo kunnen we bezig blijven, maar nogmaals. Waarom die focus op de bedrijfswagen, iets dat de overheid zelfs geld OPBRENGT.
 
en mensen met kinderen vs mensen zonder kinderen? Aleja, zo kunnen we bezig blijven, maar nogmaals. Waarom die focus op de bedrijfswagen, iets dat de overheid zelfs geld OPBRENGT.

Dat argument is al zo vaak ontkracht... Netto brengt de bedrijfswagen de staat géén geld op.

Kinderen zijn een noodzaak, zij zetten de samenleving voort. Plus IEDEREEN heeft recht op kindergeld als hij/zij kinderen heeft, dat hangt niet samen met je job of werkgever. Wat mij betreft valt er gerust te praten om kindergeld stevig te verminderen, zeker voor meer dan 3 kinderen.
 
en mensen met kinderen vs mensen zonder kinderen? Aleja, zo kunnen we bezig blijven, maar nogmaals. Waarom die focus op de bedrijfswagen, iets dat de overheid zelfs geld OPBRENGT.
-->
Jij doet alsof dat niet becijferd is... dat is wel degelijk becijferd en de slotsom is negatief, dus het begrip subsidie is hier wel degelijk op z'n plaats, want het gaat om een uitzondering op de normale fiscaliteit, die de overheid geld kost. Met het huurgeld van een boek in de openbare bibliotheek kan die bibliotheek doorgaans ook niet overleven, die ontvangt geld van de overheid erbovenop, het huurgeld maakt gewoon de totaalsom iets minder kostelijk.

Waarom zouden salariswagen-chauffeurs hun EV met hun brutoloon mogen financieren en andere mensen netto de volle pot betalen?
 
Persoon 1. Want persoon 2 en 3 dragen bij aan de accijnzen EN mogen extra bijdragen voor het tekort dat je creëert van persoon 1 dat met de algemene belasting moet betaald worden.

Daarnaast vergeet je dat wanneer 1000 personen dat voordeel hebben, dat je dit als verwaarloosbaar kunt zien in zijn geheel. Wanneer 1.000.000 personen dit doen, dan begint dit effect momentum te krijgen waardoor je dit niet zo makkelijk kunt negeren.
Maar Persoon 1 heeft nu ook al een 100% aftrekbare wagen met laag VAA en zonder biv en vb? Dus dat voordeel wordt niet groter?
Het enige dat anders is, is dat het voordeel voor ICE's kleiner wordt.
Er is letterlijk geen enkele persoon die een groter voordeel krijgt dan vandaag door een EV te kopen. Wat je hier beschrijft is niet "het voordeel wordt groter", maar "de inkomsten uit het oude systeem vallen weg" (exact wat SPA dus ook zegt).
Wat je wel hebt, is dat het verschil in voordeel tussen een ICE en een EV groter wordt, waardoor meer mensen een EV zullen nemen. Maar die mens gaat geen cent extra overhouden dan wanneer hij nu een EV zou nemen, en het kost de werkgever geen cent minder.
 
ja voor u is het ook simpel, wat je niet hebt kan je niet kwijtspelen dus denk je schaf maar af. Voor velen hier is die wagen wel een deel loon of een enorm voordeel dat ze zullen kwijtspelen. Volgens uw logica moet dat dan maar?
Voor jou is het ook simpel, je hebt het en kan/wil je niet aanpassen naar een leven zonder, dus moet het blijven? Voor mijn part wordt dat gecompenseerd hoor, maar dan zal het niet volgens van die simpele/foute berekeningen gaan zoals cataloguswaarde (die vér boven de leaseprijs ligt) gedeeld door vier (want ik zie niet waarom de staat jou moet helpen elke 4 jaar een nieuwe wagen te kopen).

Voor de rest reageer je niet op andere koterijen.
Wat? Jij komt af met vakantiegeld, en ik reageer daarop dat ik niet zie hoe dat koterij is. Awel, leg het dan uit?
Verder zeg ik letterlijk:
Verder ben ik ook compleet voorstander van het afschaffen van die koterijen hoor, zie ook mijn eigen post van gisteren. Enkel denk ik niet dat er nog een voordeel bestaat dat op deze schaal voor zo'n onbalans zorgt, en en passant ook gewoon haaks staat op heel het mobiliteitsdebat.
En is dit mijn post van gisteren:
Heel ons belastingssysteem hangt aan elkaar van die koterij. Binnenkort nog eens tax on web openen en weer 1x per jaar alles zien te ontcijferen. Dat er geen enkele serieuze poging wordt ondernomen om daar wat aan te doen begrijp ik niet, want dat lijkt me iets dat de "zwakkeren" van de samenleving direct treft (die aanvaarden gewoon de vereenvoudigde aangifte).

Het probleem is ook simpel: ooit werd het gelanceerd uit incompetentie of onwetendheid en krijg het nu maar weg. Idem met al die verdomde checques, waar dan een hele sector achterzit om dat papierwerk te regelen.
Moet ik hier als enige moeite doen om te discussiëren terwijl jij wat halve verwijten en hele simpelheden mag spuien ofzo?
 
Dat argument is al zo vaak ontkracht... Netto brengt de bedrijfswagen de staat géén geld op.

Kinderen zijn een noodzaak, zij zetten de samenleving voort. Plus IEDEREEN heeft recht op kindergeld als hij/zij kinderen heeft, dat hangt niet samen met je job of werkgever. Wat mij betreft valt er gerust te praten om kindergeld stevig te verminderen, zeker voor meer dan 3 kinderen.
Dat is toch hetzelfde als zeggen IEDEREEN heeft recht op dezelfde belasting als hij een bedrijfswagen heeft?
 
Voor jou is het ook simpel, je hebt het en kan/wil je niet aanpassen naar een leven zonder, dus moet het blijven? Voor mijn part wordt dat gecompenseerd hoor, maar dan zal het niet volgens van die simpele/foute berekeningen gaan zoals cataloguswaarde (die vér boven de leaseprijs ligt) gedeeld door vier (want ik zie niet waarom de staat jou moet helpen elke 4 jaar een nieuwe wagen te kopen).


Wat? Jij komt af met vakantiegeld, en ik reageer daarop dat ik niet zie hoe dat koterij is. Awel, leg het dan uit?
Verder zeg ik letterlijk:

En is dit mijn post van gisteren:

Moet ik hier als enige moeite doen om te discussiëren terwijl jij wat halve verwijten en hele simpelheden mag spuien ofzo?
Akkoord met jou hoor, willen we dit systeem aanpakken dan begin je bij de bron namelijk de loonlasten en fiscaliteit. Zolang men dat niet doen zullen er creatieve manieren blijven om mensen te verlonen.

/thread
 
Maar Persoon 1 heeft nu ook al een 100% aftrekbare wagen met laag VAA en zonder biv en vb? Dus dat voordeel wordt niet groter?
Het enige dat anders is, is dat het voordeel voor ICE's kleiner wordt.
Er is letterlijk geen enkele persoon die een groter voordeel krijgt dan vandaag door een EV te kopen. Wat je hier beschrijft is niet "het voordeel wordt groter", maar "de inkomsten uit het oude systeem vallen weg" (exact wat SPA dus ook zegt).
Wat je wel hebt, is dat het verschil in voordeel tussen een ICE en een EV groter wordt, waardoor meer mensen een EV zullen nemen. Maar die mens gaat geen cent extra overhouden dan wanneer hij nu een EV zou nemen, en het kost de werkgever geen cent minder.
Voordeel is niet enkel vanuit dat oogpunt zoals jij het stelt hé.

Persoon 3 zet zich op termijn om naar persoon 1 met die wijziging. Hierdoor wordt het voordeel tov van persoon 2 groter. Want waarbij de vorige nog wel bijdroeg in de algehele kosten via zijn accijnzen en dergelijke, draagt die daar nu niet meer bij aan mee.

Dit wil dan ook zeggen dat dit tekort gaat moeten goedgemaakt worden met een extra belasting. Een extra belasting waarvoor iedereen gaat bijdragen - logischerwijze op basis van draagkracht. Maar hierdoor wordt het TOTALE voordeel wel groter. Daarnaast mag de persoon waarbij de werkgever geen optie tot bedrijfswagen voorziet (en zo zijn er redelijk wat) waarschijnlijk dan ook nog extra opdraaien voor deze kost tgv zijn hoger brutoloon (een werkgever verloont u in functie van de totale loonkost, en daarbij worden de kosten van wagen, extralegale voordelen, etc allemaal meegenomen als bepaling van het budget - iets dat fiscaal voordeliger is, zorgt er gewoon voor die specifieke persoon voor dat hij van die totale loonkost netto meer overhoudt dan iemand anders die dit optimalisatie niet verkrijgt - algemeen gezien - uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel).

Maar de betaalbaarheid van die fiscale optimalisaties hangt af van de verwachte populariteit die men ervoor gebudgetteerd had. En waarvoor men dan ook aanpassingen moet doen indien deze meer maatschappelijke tractie verkrijgen.
Tot op een moment dat het voordeel zo groot geworden is dat het een gat maakt in de totale begroting en je dus een nieuwe koterij moet uitvinden om geld bijeen te harken. Tot op een moment dat uw volledige fiscaal systeem zo vol koterijen zitten dat het systeem perverse zijeffecten heeft.

Dat is toch hetzelfde als zeggen IEDEREEN heeft recht op dezelfde belasting als hij een bedrijfswagen heeft?
Neen.
 
Laatst bewerkt:
Zijn redenering is dat loon op arbeid op dezelfde manier moet belast worden, dus niet echt hé.
Loon op arbeid is nooit op dezelfde manier belast, simpelweg al omdat we met belastingsschijven werken. Als ik hetzelfde werk doe als die naast mij, maar ik krijg daar dubbel zo veel voor, betaal ik (ook procentueel) véél meer belastingen. Zeker als je nog werkbonussen etc gaat meetellen.
Net zoals het loon van iemand met kinderen ten laste niet op dezelfde manier belast wordt als iemand zonder kinderen. Nochtans voor dezelfde arbeid.

Voordeel is niet enkel vanuit dat oogpunt zoals jij het stelt hé.

Persoon 3 zet zich op termijn om naar persoon 1 met die wijziging. Hierdoor wordt het voordeel tov van persoon 2 groter. Want waarbij de vorige nog wel bijdroeg in de algehele kosten via zijn accijnzen en dergelijke, draagt die daar nu niet meer bij aan mee.

Dit wil dan ook zeggen dat dit tekort gaat moeten goedgemaakt worden met een extra belasting. Een extra belasting waarvoor iedereen gaat bijdragen - logischerwijze op basis van draagkracht. Maar hierdoor wordt het TOTALE voordeel wel groter. Daarnaast mag de persoon waarbij de werkgever geen optie tot bedrijfswagen voorziet (en zo zijn er redelijk wat) waarschijnlijk dan ook nog extra opdraaien voor deze kost tgv zijn hoger brutoloon (een werkgever verloont u in functie van de totale loonkost, en daarbij worden de kosten van wagen, extralegale voordelen, etc allemaal meegenomen als bepaling van het budget - iets dat fiscaal voordeliger is, zorgt er gewoon voor die specifieke persoon voor dat hij van die totale loonkost netto meer overhoudt dan iemand anders die dit optimalisatie niet verkrijgt - algemeen gezien - uitzonderingen bevestigen nu eenmaal de regel).


Neen.
Dus, een soortgelijke situatie bij woningen:
Als uw E-peil tussen 20 en 30 zit, krijg je 50% korting op KI
zit uw E-peil onder de 20, dan krijg je 100% korting.
We schaffen dat eerste af. In uw standpunt stijgt het voordeel van het 2e dan?
Dat slaat toch helemaal nergens op?
 
Loon op arbeid is nooit op dezelfde manier belast, simpelweg al omdat we met belastingsschijven werken. Als ik hetzelfde werk doe als die naast mij, maar ik krijg daar dubbel zo veel voor, betaal ik (ook procentueel) véél meer belastingen. Zeker als je nog werkbonussen etc gaat meetellen.
Net zoals het loon van iemand met kinderen ten laste niet op dezelfde manier belast wordt als iemand zonder kinderen. Nochtans voor dezelfde arbeid.
Mijn post was met het idee van die schijven in het achterhoofd hoor. Iemand met wagen of een "gelijk" bedrag bruto, wie ben jij het liefst?

Het eerlijkste is dat alles gewoon door die schijven gaat (winst op arbeid én kapitaal) en ze zo misschien minder belachelijk hoog kunnen worden gemaakt natuurlijk.

En eerlijk, zaken zoals werkbonussen vind ik nu ook wel wat scheef om erbij te betrekken. Sociale correcties vergelijken met een maatregel die wordt toegepast door bedrijven om hun meestal goedbetaalde werknemers goedkoper goed te kunnen betalen.

Ik zie weinig rationele argumenten om dit systeem te behouden buiten "het is er nu en we hebben het een monster laten worden". En dat is best een belangrijk argument uiteindelijk.
 
Mijn post was met het idee van die schijven in het achterhoofd hoor. Iemand met wagen of een "gelijk" bedrag bruto, wie ben jij het liefst?

Het eerlijkste is dat alles gewoon door die schijven gaat (winst op arbeid én kapitaal) en ze zo misschien minder belachelijk hoog kunnen worden gemaakt natuurlijk.

En eerlijk, zaken zoals werkbonussen vind ik nu ook wel wat scheef om erbij te betrekken. Sociale correcties vergelijken met een maatregel die wordt toegepast door bedrijven om hun meestal goedbetaalde werknemers goedkoper goed te kunnen betalen.

Ik zie weinig rationele argumenten om dit systeem te behouden buiten "het is er nu en we hebben het een monster laten worden". En dat is best een belangrijk argument uiteindelijk.
De werkbonus is geen sociale correctie he. Dat is een reden voor werkgevers om hun werknemers geen opslag te geven want ze houden netto meer over. Dat is dus puur een loonkostenverlaging voor de werkgever, identiek aan bedrijfswagens dus.
 
Bwa, ik heb er nog zoal zonder auto of rijbewijs dergelijke uitspraken weten doen. Tot ze eens ergens verder weg moeten raken of iet dat meer dan 5 kg weegt moeten gaan halen. Dan staan ze er vrij snel om te vragen of je niet wilt rijden, want ze hebben geen auto. Of bob zijn zit er uiteraard ook nooit in want ja, geen rijbewijs. Het is vrij makkelijk om te pretenderen dat je geen wagen nodig hebt als je tegelijk gaat profiteren van zij die er wel eentje hebben.
Ik heb al 15j rijbewijs en heb bedrijfswagen :p
 
Uiteraard ga ik er ook niet vanuit dat iedereen zomaar gaat verhuizen voor zijn werk. Maar van die andere personen gaan sommigen misschien eens overwegen om een job dichter bij huis te nemen, meer thuis te werken, of komt de werkgever over de brug met een (gedeeltelijke) compensatie in brutoloon?

Meer thuis werken graag denk ik voor de meeste mensen, zo lang ze nog steeds de vrijheid hebben om eens naar kantoor te gaan als ze zin hebben. En ik denk moest iemand kunnen kiezen om zijn huidige kantoorjob te doen in het naburige dorp waar hij langs een knappe fietsostrade elke dag naartoe kan fietsen, of zijn job uitoefenen in Brussel, ik denk dat de keuze snel gemaakt is.
 
Over hoeveel euro spreken we eigenlijk dat de bedrijfswagen ons kost? Is dit een significant bedrag tov onze totale begroting?
Want er wordt ook vaak geklaagd over salariswagens, maar dit is blijkbaar ook echt maar een miniem deel van het bedrijfswagenpark.
Zo veel werknemers die puur woon-werk doen met hun bedrijfswagen zijn er dus niet.
 
Dus, een soortgelijke situatie bij woningen:
Als uw E-peil tussen 20 en 30 zit, krijg je 50% korting op KI
zit uw E-peil onder de 20, dan krijg je 100% korting.
We schaffen dat eerste af. In uw standpunt stijgt het voordeel van het 2e dan?
Dat slaat toch helemaal nergens op?
Is geen correcte vergelijking. Je zou het beter kunnen vergelijken met :

1) persoon 1 heeft een totale loonlast van 150000€ waarvan hij 1000€ maximaal kan aanwenden voor zijn KI te betalen en dit bedrag niet meegerekend wordt in het loon. Op dit bedrag wordt 20% belasting gehoffen. Dus hij kan nog maximaal 800€ ermee laten betalen. De KI van de persoon heeft een equivalente waarde van 600€ -> 200€ verliest hij want niet nuttig gebruikt
2) persoon 2 heeft een totale loonlast van 150000€

De loonlasten voor beide personen wijzigen niet. De overheid laat nu echter de 20% belasting vallen waardoor de equivalente waarde die de werkgever kan betalen 1000€ is ipv 800€. Desondanks is maar 600€ ervan nu nuttig gebruikt. De 400€ vloeit gewoon terug in de zakken van de werkgever.

Je kunt mij toch niet zeggen dat het 2de systeem niet voordeliger is ? Correct ? Desondanks is het voordeel dat je hebt exact hetzelfde, met name dat uw woning door de werkgever betaald wordt.

Je had echter een woning kunnen permitteren met een hoger KI. Als je de vergelijking naar wagens zou doortrekken, kun je nu een hogere categorie van wagen permitteren (als EV model) dan ervoor (indien de werkgever zijn loonlast even hoog houdt, waar die eigenlijk helemaal zelfs geen verplichting toe heeft).

Echter dat extra gat van dit wegvallen van de belasting ga je ergens anders nog wel moeten terughalen. Wanneer je echter op een jaar met 50 woningen zitten die zo betaald worden, dan is dit bedrag verwaarloosbaar en gemakkelijk. Wanneer dit echter 5.000.000 woningen zijn... ja neen... dat krijg je niet zomaar weg (maar het wel de intentie is van ons reconversietraject).

Waardoor voordat je zomaar zegt van kijk wij schaffen die tax af (of wij schaffen die accijnzen af want die bestaan niet op elektriciteit) zorg je eerst ervoor dat je dit kunt doen zonder een gat te creëren dat potentieel een krater in de begroting slaat.

De werkbonus is geen sociale correctie he. Dat is een reden voor werkgevers om hun werknemers geen opslag te geven want ze houden netto meer over. Dat is dus puur een loonkostenverlaging voor de werkgever, identiek aan bedrijfswagens dus.
Neen, de doelstelling hier was om het gat tussen werkloos zijn en werken gaan te vergroten ZONDER de loonlast te impliceren. Dit is dus effectief een sociale correctie. En niet defacto een loonkostenverlaging. Al wordt het nu net zoals de bedrijfswagens door de werkgever ervoor wel gebruikt.

Over hoeveel euro spreken we eigenlijk dat de bedrijfswagen ons kost? Is dit een significant bedrag tov onze totale begroting?
Want er wordt ook vaak geklaagd over salariswagens, maar dit is blijkbaar ook echt maar een miniem deel van het bedrijfswagenpark.
Zo veel werknemers die puur woon-werk doen met hun bedrijfswagen zijn er dus niet.
4.7 miljard was de kost voor bedrijfswagens +/-
5.2 miljard was de kost voor het volledige openbaar vervoer. Echter moest je tijdelijk nog 1.8 miljard erbijtellen voor de extra kost voor de aanschaf van nieuwe treinen ter vervanging van die oude kadollen.
Link zie mijn post 4 pagina's of zo terug.

Tov de begroting (130 miljard of zo ?) is dit beperkt . Persoonlijk zet ik het dan ook liever af tov het OV.
 
Terug
Bovenaan