Bedrijfswagens, weg ermee?

Jij doet alsof dat niet becijferd is... dat is wel degelijk becijferd en de slotsom is negatief, dus het begrip subsidie is hier wel degelijk op z'n plaats, want het gaat om een uitzondering op de normale fiscaliteit, die de overheid geld kost. Met het huurgeld van een boek in de openbare bibliotheek kan die bibliotheek doorgaans ook niet overleven, die ontvangt geld van de overheid erbovenop, het huurgeld maakt gewoon de totaalsom iets minder kostelijk.

Waarom zouden salariswagen-chauffeurs hun EV met hun brutoloon mogen financieren en andere mensen netto de volle pot betalen?
Maar hier haal je het aan, het is een uitzondering om de normale fiscaliteit van mensen die wagens kopen. Dus dan is het doel niet om ze geen wagen te laten kopen, maar om ze te belasten op de aankoop. Dus het verlagen van het wagenpark is helemaal geen standpunt voor mensen die tegen bedrijfswagens zijn.

De meest eerlijke oplossing zou inderdaad een afschaffing van de bedrijfswagens voor jobs als consultants zijn. Verkopers en zelfstandigen op de baan uiteraard niet, maar ook daar mag de VAA de werkelijke waarde reflecteren.

Nu liggen de belastingen dus ook hoger voor degenen die geen bedrijfswagen hebben dan voor degenen die er wel één hebben, want als je een wagen wilt/nodig hebt en je hebt geen salariswagen dan betaal je hem met je nettoloon dat eerst al voor de volle pot belast is, en niet met je brutoloon. Doorgaans krijg je er ook geen ongemonitorde, limietloze tankkaart bij.

Waarom is die fiscale onrechtvaardigheid wél oké?
Zelfde reden dat een laptop van het werk ook geen probleem is? Ik heb 10 jaar lang een laptop van het werk gehad die ik nooit heb moeten gebruiken voor het werk... Dat wil niet zeggen dat het niet voorzien hoeft te worden door de werkgever, want het kan effectief zijn dat je hem wel nodig hebt.
 
Jij doet alsof dat niet becijferd is... dat is wel degelijk becijferd en de slotsom is negatief, dus het begrip subsidie is hier wel degelijk op z'n plaats, want het gaat om een uitzondering op de normale fiscaliteit, die de overheid geld kost. Met het huurgeld van een boek in de openbare bibliotheek kan die bibliotheek doorgaans ook niet overleven, die ontvangt geld van de overheid erbovenop, het huurgeld maakt gewoon de totaalsom iets minder kostelijk.

Waarom zouden salariswagen-chauffeurs hun EV met hun brutoloon mogen financieren en andere mensen netto de volle pot betalen?
Waar in hemelsnaam moedig ik dat aan?

Ik zeg dat een deftige EV veel te duur is om privé te kopen, en dat weinig mensen dat zullen doen.

Er zijn verschillende argumenten tegen bedrijfswagens die te pas en te onpas door elkaar gebruikt worden:
  • Fiscale koterij en inkomstenverlies voor de staat
  • Groener, dus minder CO2 uitstoot
  • De fileproblematiek
Deze alle drie samen oplossen doe je niet met één of andere kunstgreep, maar door je complete samenleving te gaan veranderen.
 
Maar hier haal je het aan, het is een uitzondering om de normale fiscaliteit van mensen die wagens kopen. Dus dan is het doel niet om ze geen wagen te laten kopen, maar om ze te belasten op de aankoop. Dus het verlagen van het wagenpark is helemaal geen standpunt voor mensen die tegen bedrijfswagens zijn.

Wat mij betreft is dat inderdaad niet de voornaamste reden om tegen bedrijfswagens te zijn.

Wil je het wagenpark verkleinen of vergroenen zoals in Noorwegen? Gebruik dan stimuli of maatregelen die voor iedereen gelijk zijn, ongeacht zijn of haar werkgever: lagere BTW op EV voor iedereen, of omgekeerd: hogere belastingen en verbod ICE vanaf een bepaalde datum voor iedereen.

Het wagenpark willen gaan vergroenen via salariswagens is het soort absurditeit... wel, dat ik verwacht van een klucht van een regering gedomineerd door liberalen en groenen.
 
Wat mij betreft is dat inderdaad niet de voornaamste reden om tegen bedrijfswagens te zijn.

Wil je het wagenpark verkleinen of vergroenen zoals in Noorwegen? Gebruik dan stimuli of maatregelen die voor iedereen gelijk zijn, ongeacht zijn of haar werkgever: lagere BTW op EV voor iedereen, of omgekeerd: hogere belastingen en verbod ICE vanaf een bepaalde datum voor iedereen.

Het wagenpark willen gaan vergroenen via salariswagens is het soort absurditeit... wel, dat ik verwacht van een klucht van een regering gedomineerd door liberalen en groenen.
Maar dan heb je dus bij het afschaffen van bedrijfswagens de keuze uit volgende mogelijkheden:
1) Mensen gaan het OV nemen ipv de wagen => je lost het fileprobleem op, maar je hebt geen vergroening van het wagenpark, belastingen moeten omhoog, loonhandicap wordt groter (dus geen opslag komende jaren)
2) Mensen kopen privé dezelfde wagen, en rijden evenveel km's=> Je lost het fileprobleem niet op, je hebt geen vergroening van het wagenpark, de belastingen moeten niet omhoog, loonhandicap wordt groter
3) Mensen mogen privé kiezen welke wagen ze kopen en hoe ze naar het werk gaan => Je lost het fileprobleem misschien op, je hebt (hoogstwaarschijnlijk) geen vergroening, de belastingen moeten omhoog en de loonhandicap wordt groter.


OF
4) Je schaft ze niet af, je lost het fileprobleem niet op, je hebt vergroening, geen extra belastingen en de loonhandicap blijft hetzelfde.

Als mensen al eens wat vaker het complete plaatje bezien, zouden ze beseffen dat ze altijd betalen voor het afschaffen van bedrijfswagens. Ofwel door de loonhandicap ofwel door gewoon extra belastingen.
 
Maar dan heb je dus bij het afschaffen van bedrijfswagens de keuze uit volgende mogelijkheden:
1) Mensen gaan het OV nemen ipv de wagen => je lost het fileprobleem op, maar je hebt geen vergroening van het wagenpark, belastingen moeten omhoog, loonhandicap wordt groter (dus geen opslag komende jaren)
2) Mensen kopen privé dezelfde wagen, en rijden evenveel km's=> Je lost het fileprobleem niet op, je hebt geen vergroening van het wagenpark, de belastingen moeten niet omhoog, loonhandicap wordt groter
3) Mensen mogen privé kiezen welke wagen ze kopen en hoe ze naar het werk gaan => Je lost het fileprobleem misschien op, je hebt (hoogstwaarschijnlijk) geen vergroening, de belastingen moeten omhoog en de loonhandicap wordt groter.


OF
4) Je schaft ze niet af, je lost het fileprobleem niet op, je hebt vergroening, geen extra belastingen en de loonhandicap blijft hetzelfde.

Als mensen al eens wat vaker het complete plaatje bezien, zouden ze beseffen dat ze altijd betalen voor het afschaffen van bedrijfswagens. Ofwel door de loonhandicap ofwel door gewoon extra belastingen.
Je stelt het natuurlijk wel anders voor dan het is. De loonhandicap waar je over spreekt die is er nu al, diegene die geen bedrijfswagen hebben zijn gehandicapeerd.

hetgeen je voorstelt als geen vergroening in het wagenpark is ook niet correct. Je gaat minder wagens op de baan krijgen dus in absolute cijfers zal het aandeel groene wagens niet stijgen, maar het algemeen cijfer van alle wagens zal dalen waardoor de totale uitstoot ook zal dalen. Ook moeten de beladingen niet omhoog aangezien een wagen dan zal gecompenseerd worden door extra brutoloon waar belastingen op zal betaald worden.

Het is trouwens maar een kwestie van tijd voor de particuliere wagenmarkt groener wordt.
 
Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:

-Werken niet op dezelfde plaats
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan

Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.
Ik ken nochtans koppels met kinderen en slechts 1 auto. En dat is niet uit financiële redenen want zijn zelfs huisartsen bij!

Auto nemen is gewoon vooral uit luiheid
 
Ik ken nochtans koppels met kinderen en slechts 1 auto. En dat is niet uit financiële redenen want zijn zelfs huisartsen bij!

Auto nemen is gewoon vooral uit luiheid
Wij hebben ook 1 auto, maar dat wil niet zo zeggen dat dat voor elke situatie zo lukt he.
Ik ken ook koppels zonder auto, dat wil nog niet zeggen dat eender wie zonder auto zou kunnen leven. Same thing.
 
Je stelt het natuurlijk wel anders voor dan het is. De loonhandicap waar je over spreekt die is er nu al, diegene die geen bedrijfswagen hebben zijn gehandicapeerd.

hetgeen je voorstelt als geen vergroening in het wagenpark is ook niet correct. Je gaat minder wagens op de baan krijgen dus in absolute cijfers zal het aandeel groene wagens niet stijgen, maar het algemeen cijfer van alle wagens zal dalen waardoor de totale uitstoot ook zal dalen. Ook moeten de beladingen niet omhoog aangezien een wagen dan zal gecompenseerd worden door extra brutoloon waar belastingen op zal betaald worden.

Het is trouwens maar een kwestie van tijd voor de particuliere wagenmarkt groener wordt.
De loonhandicap, daar heb ik het over die tov de buurlanden, je weet wel, diegene waardoor elk jaar er een maximum percentage opslag gegeven mag worden zodat die handicap kleiner wordt.
En je hebt in het eerste geval wel een vergroening, maar niet van het wagenpark. De eerste optie is dan ook degene die Groen voor ogen zou hebben he. Maar daarbij vergeten ze wel de belastingsverhoging en/of loonhandicap te vermelden.

Ik ben er vrij zeker van dat een groot deel van het "domme" kiesvee plots veel minder tegen bedrijfswagens is, als je gaat zeggen dat ze daardoor misschien 10 jaar geen opslag zullen krijgen. Vooral ook een toffe cadeau voor de mensen die dan in hun startersjob zitten... Op 1 of andere manier snapt iedereen dat we de loonkost moeten verlagen, behalve als het op jaloezietopic nr1 aankomt, dan moeten we de loonkost verhogen?
 
Wij hebben ook 1 auto, maar dat wil niet zo zeggen dat dat voor elke situatie zo lukt he.
Ik ken ook koppels zonder auto, dat wil nog niet zeggen dat eender wie zonder auto zou kunnen leven. Same thing.
Maar is vaak gewoonte. Vriendin wilt haar auto niet wegdoen ook al gebruik ze hem amper (trein naar werk)
Als ze hem dan nog eens nodig heeft dan is het nog 1/3 platte batterij...
Station is op 5min wandelen, op 10min sta je in Leuven. Ze heeft gewone fiets en koersfiets (ik ook) en als het echt moet kunnen we auto huren om de hoek (kost 1/12 van haar autoverzekering op jaarbasis bekeken).
Als er echt kosten aan zijn zal ze wss wel geen nieuwe nemen
 
...

Auto nemen is gewoon vooral uit luiheid
Bwa, ik heb er nog zoal zonder auto of rijbewijs dergelijke uitspraken weten doen. Tot ze eens ergens verder weg moeten raken of iet dat meer dan 5 kg weegt moeten gaan halen. Dan staan ze er vrij snel om te vragen of je niet wilt rijden, want ze hebben geen auto. Of bob zijn zit er uiteraard ook nooit in want ja, geen rijbewijs. Het is vrij makkelijk om te pretenderen dat je geen wagen nodig hebt als je tegelijk gaat profiteren van zij die er wel eentje hebben.
 
Bwa, ik heb er nog zoal zonder auto of rijbewijs dergelijke uitspraken weten doen. Tot ze eens ergens verder weg moeten raken of iet dat meer dan 5 kg weegt moeten gaan halen. Dan staan ze er vrij snel om te vragen of je niet wilt rijden, want ze hebben geen auto. Of bob zijn zit er uiteraard ook nooit in want ja, geen rijbewijs. Het is vrij makkelijk om te pretenderen dat je geen wagen nodig hebt als je tegelijk gaat profiteren van zij die er wel eentje hebben.
Klopt, ik herinner me nog een krantenartikel daarover (nuja, ging eigenlijk over dat mensen geen rijbewijs meer halen). Dan kwam het erop neer dat ze dat geen probleem vond omdat er altijd wel iemand haar wou rondbrengen. Tja, dan is het niet dat je geen rijbewijs nodig hebt, dat is gewoon dat je profiteert van uw vrienden.

Bevriend koppel ook zonder auto, dat is elke keer oplossingen zoeken als ze willen afspreken want ze moeten dan ergens kunnen blijven slapen want het OV rijdt 's avonds niet, en cambio is weer gedoe (blijkbaar).
 
Klopt, ik herinner me nog een krantenartikel daarover (nuja, ging eigenlijk over dat mensen geen rijbewijs meer halen). Dan kwam het erop neer dat ze dat geen probleem vond omdat er altijd wel iemand haar wou rondbrengen. Tja, dan is het niet dat je geen rijbewijs nodig hebt, dat is gewoon dat je profiteert van uw vrienden.

Bevriend koppel ook zonder auto, dat is elke keer oplossingen zoeken als ze willen afspreken want ze moeten dan ergens kunnen blijven slapen want het OV rijdt 's avonds niet, en cambio is weer gedoe (blijkbaar).

Dat is ook zo een beetje het lot van de enkeling met de bedrijfswagen binnen een familie of vriendenkring. Altijd bob en chauffeur voor vrienden, ouders en andere familieleden naar de luchthaven voeren, als er een uitstap is altijd diegene die rijdt, ...

De generatie jongeren voor mij (ik ben 46) hadden ook geen wagen, die dingen gewoon 'lokaal' op stap of namen de fiets naar Aalst, er was ook gewoon niets anders en het was goed genoeg zo. Toen ik begon uit te gaan begin jaren 90 was het al gebruikelijker dat je de wagen nam want er doken overal ter lande discotheken op waar je toch eens moest geweest zijn.

Ik denk dat de oplossing voor dat massale dagelijkse autogebruik is dat we het gewoon allemaal terug meer 'onder de kerktoren' moeten gaan zoeken in plaats van over het ganse land. Het zou ons om te beginnen al een serieus pak tijd opleveren en stress kosten. De lokale middenstand kan er ook wel bij varen.
 
Maar dan heb je dus bij het afschaffen van bedrijfswagens de keuze uit volgende mogelijkheden:
1) Mensen gaan het OV nemen ipv de wagen => je lost het fileprobleem op, maar je hebt geen vergroening van het wagenpark, belastingen moeten omhoog, loonhandicap wordt groter (dus geen opslag komende jaren)
2) Mensen kopen privé dezelfde wagen, en rijden evenveel km's=> Je lost het fileprobleem niet op, je hebt geen vergroening van het wagenpark, de belastingen moeten niet omhoog, loonhandicap wordt groter
3) Mensen mogen privé kiezen welke wagen ze kopen en hoe ze naar het werk gaan => Je lost het fileprobleem misschien op, je hebt (hoogstwaarschijnlijk) geen vergroening, de belastingen moeten omhoog en de loonhandicap wordt groter.


OF
4) Je schaft ze niet af, je lost het fileprobleem niet op, je hebt vergroening, geen extra belastingen en de loonhandicap blijft hetzelfde.

Als mensen al eens wat vaker het complete plaatje bezien, zouden ze beseffen dat ze altijd betalen voor het afschaffen van bedrijfswagens. Ofwel door de loonhandicap ofwel door gewoon extra belastingen.
1) vergroening van het wagenpark moet dan ook defacto geen prioriteit zijn. Dit volgt logischerwijze met de tijd.
2) Ik zie niet in waarom de loonhandicap zou groeien. Uiteindelijk betaalt uw werkgever u rekening houdende met de lonen van het buitenland. Het enigste wat je dan zou ondervinden is dat mensen die nu een bedrijfswagen hebben een level playing field hebben met de rest van de mensen die geen wagen van hun werkgever "krijgen".
3 en 4) deze begrijp ik niet? Waarom moeten de belastingen omhoog - het kan ja, maar daarom is dat niet noodzakelijk slechter hoor? Er was een bedrag van 4.7 miljard dat nu ging naar salariswagens voordat je de belastingen omhoog moet doen dat je dan ook ergens anders aan kon spenderen - ergo beter OV.

Ze betalen nu ook al voor de bedrijfswagens voor anderen en voor hun eigen vervoer. Bij de afschaffing blijven ze betalen - misschien zelfs meer, maar daar tegenover houden ze misschien meer over omdat ze die kostenpost voor de wagen niet meer nodig hebben door het verbeterde aanbod in het OV.
 
Bwa, ik heb er nog zoal zonder auto of rijbewijs dergelijke uitspraken weten doen. Tot ze eens ergens verder weg moeten raken of iet dat meer dan 5 kg weegt moeten gaan halen. Dan staan ze er vrij snel om te vragen of je niet wilt rijden, want ze hebben geen auto. Of bob zijn zit er uiteraard ook nooit in want ja, geen rijbewijs. Het is vrij makkelijk om te pretenderen dat je geen wagen nodig hebt als je tegelijk gaat profiteren van zij die er wel eentje hebben.

Klopt, ik herinner me nog een krantenartikel daarover (nuja, ging eigenlijk over dat mensen geen rijbewijs meer halen). Dan kwam het erop neer dat ze dat geen probleem vond omdat er altijd wel iemand haar wou rondbrengen. Tja, dan is het niet dat je geen rijbewijs nodig hebt, dat is gewoon dat je profiteert van uw vrienden.

Bevriend koppel ook zonder auto, dat is elke keer oplossingen zoeken als ze willen afspreken want ze moeten dan ergens kunnen blijven slapen want het OV rijdt 's avonds niet, en cambio is weer gedoe (blijkbaar).
Dat is ook gewoon de makkelijke weg zoeken. In principe kan je zonder wagen leven in een stad, maar moet je dan af en toe eens aan autodelen doen of een wagen huren. Op dat moment is het veel gemakkelijker en goedkoper om gewoon eens een vriend aan te spreken natuurlijk. TBH als ik in een stad zou wonen zou ik tenminste iets genre Fiat 500 willen hebben.

Hier staat één wagen en daar komen we in onze situatie ruimschoots mee toe, maar naar helemaal geen wagen gaan vind ik gewoon de moeite niet waard om dan die kosten uit te sparen. Onze maatschappij is er ook op afgesteld, zoals hierboven gezegd over uitgaan, dit gaat algemeen op natuurlijk: supermarkten uit het centrum terwijl veel kruidenierszaken niet meer overblijven.

Onze ouders/grootouders hebben ook de opkomst van de wagen meegemaakt: van iedereen op eigen kracht of met het openbaar vervoer naar de luxe van een personenwagen. Voor mijn vader was dat iets centraal in zijn bestaan, een vorm van vrijheid. Het resultaat is dan ook dan van die generatie velen het openbaar vervoer iets voor sukkelaars vinden. Dat we daarvan terugkomen is natuurlijk een goede zaak.
 
Op 1 of andere manier snapt iedereen dat we de loonkost moeten verlagen, behalve als het op jaloezietopic nr1 aankomt, dan moeten we de loonkost verhogen?
Als je de loonkost wil verlagen, dan lijkt het me maar logisch dat je dit via een algemene belastingsverlaging doet ipv sommigen een quasi onbelaste auto + tankkaart te geven.
En ik ben er vrij zeker dat dit voor de meeste mensen niets met jaloezie te maken heeft, maar met een onrechtvaardigheidsgevoel.

Dan nog even de default disclaimer bij dit soort discussies ;) : ja, uiteraard kan (en imo moet je) kan je dezelfde redenering toepassen voor veel andere extralegale voordelen (auteursrechten zijn ook zo`n mooie).
 
Als je de loonkost wil verlagen, dan lijkt het me maar logisch dat je dit via een algemene belastingsverlaging doet ipv sommigen een quasi onbelaste auto + tankkaart te geven.
En ik ben er vrij zeker dat dit voor de meeste mensen niets met jaloezie te maken heeft, maar met een onrechtvaardigheidsgevoel.

Dan nog even de default disclaimer bij dit soort discussies ;) : ja, uiteraard kan (en imo moet je) kan je dezelfde redenering toepassen voor veel andere extralegale voordelen (auteursrechten zijn ook zo`n mooie).
Maar dat is net het probleem he. SPA ziet al een probleem als de ICE-bedrijfswagens worden gestopt, want de inkomsten van brandstof, VAA, BIV en Verkeersbelasting vallen weg. Het gaat dus om een algemene belastingsverhoging ipv een belastingsverlaging.
 
Mijn werkgever zal blij zijn als ze de bedrijfswagens afschaffen en hij mij 1000€ netto per maand mag bijgeven. :)

Sommigen hier leven precies wat op een wolkje.
 
Terug
Bovenaan