Maar dat wil dan weer zeggen dat als je ooit zegt "bedrijfswagens mogen niet meer, enkel nog treinabonnementen", dat het verlies aan inkomsten dus wel groter is. Volgens een artikel van de "Bond beter Leefmilieu" kosten de bedrijfswagens de overheid momenteel 4.1 miljard euro, volgens het planbureau 1.9 miljard euro. Maar wat blijkt nu, moest iedereen overschakelen op het openbaar vervoer, dan blijkt er verlies gemaakt te worden.
Dat impliceert dus dat heel het idee van "we schaffen bedrijfswagens af" niet te verzoenen is met "we vergroenen mobiliteit". Want als je beide doet, dan zit je blijkbaar met een gat in de begroting...
Maar je bekijkt het dan ook vanuit het verkeerde oogpunt. Vergroening van de mobiliteit wil niet zeggen dat je geen investeringen of kosten mag hebben of hierdoor niet een gat in de begroting mag creëren.
Maar zelfs dan is en blijft het moeilijk om te voorspellen wat het gaat worden. Uiteindelijk mag je niet vergeten dat voor die basismobiliteit (die op sommige plaatsen ondermaats is) dat wij hiervoor NU ook al geld betalen en veel geld. Je kunt bij wijze van spreken zeggen dat op sommige plaatsen je voor de hond zijn kat een volledige trein hebt rijden of dat je voor dat gehucht in anders zijn gemeente een volledige bus hebt rijden.
Wanneer je echter op dat traject die bus volledig kunt vullen naar capaciteit dan haal je eigenlijk de uitstoot en hinder van al die wagens uit het verkeer.
Dit wil zeggen dat je x vervuilende dieselstoven of benzinestoven of zelfs met vervuilende batterijen gevulde stukken ijzer uit het verkeer haalt en hiermee met die grote vervuilende bus (maar minder als x stoven) vervangt. Je kunt toch akkoord zijn dat dit effectief beter is voor het milieu ? Wil dit zeggen dat je hiermee geen gaten in de begroting maakt. Neen. Maar aan de andere kant :
4.7 miljard (dit is (en hier ga ik van uit) na al de verrekeningen van de inkomsten door die bedrijfswagens onder andere : accijnzen, BTW op aanschaf, BTW op verzekeringen, inverkeersbelasting, belasting voor gebruik van de wegen, etc...). (
https://www.hln.be/binnenland/feite...e-uitgeeft-aan-het-openbaar-vervoer~ae073e63/). En toch zitten we vast in de files. Dus je zou in principe ook nog de economische verliezen kunnen rekenen van de files in ons land voor het vrachtverkeer over de weg.
Uw huidige kost voor het openbaar vervoer : 7 miljard. Eigenlijk wil dit dus zeggen dat je 4.7 miljard extra in het openbaar vervoer kunt steken voordat je start met het maken van een gat in de begroting. En van die 7 miljard is +/-1.8 miljard de investering in nieuwe treinen (die je dus sowieso had). En het is niet zo dat we zomaar mogen zeggen als we ons aanbod willen verdubbelen, awel dan moeten we die kosten verdubbelen, aangezien het zo gewoonweg niet werkt, omdat je in plaats van een bus van 20 plaatsen, 1 van 40 of 80 of... kunt inlassen. De meerkost is dan enkel het verschil voor de bus en het extra verbruik, maar niet de kost van die chauffeur. En zo zijn er nog tal van voorbeelden die je kunt gebruiken en inbeelden. Wat niet wilt zeggen dat het voor sommige plaatsen geen verdubbeling of vertrippeling of n-vermenigvuldiging wordt.
Maar ja, het kan dan zijn dat je hiermee een gat in de begroting creëert. Maar is dat een probleem als uw auto met een kost van 500 - 600€ per maand meermaals stil staat en je ipv een wagen uw loon had met 200€ extra netto in normale gevallen. En door die verhoging je nu 50€ extra moet betalen. Maar jij een bus kunt nemen elk kwartier om te geraken waar je moet geraken of dat er terug camionetjes rondrijden met levering aan huis die uw boodschappen aan uw huis afzetten voor een kost, of... maar het belangrijkste is dan dat dit niet enkel voor U is, maar ook voor die verpleegster die op haar werk moet geraken, die checheopvoedster die ervoor zorgt dat uw kleine goed opgevangen wordt, dat zij gemakkelijk op hun werk geraken zonder dat zij zich moeten zorgen maken over het vinden van een parkeerplaats, over de kosten die er voor haar waren om op haar werk te geraken en voor de wagen die zij daarvoor van haar schamel loon moest betalen maar die jij "gratis" ter uwe beschikking krijgt, of ...
Zal dat alles wegnemen? Neen? Wil dat zeggen dat mensen geen wagen meer mogen hebben? Neen? Maar je hebt het in principe dan niet meer "nodig" om op uw werk te geraken of om uwe kleine naar school te brengen of... wil je er dan toch nog 1 hebben... awel geen probleem maar dan betaal je er wel naar in functie van de vervuiling die jij hiermee creëert. Uiteindelijk is het gebruik maken van openbaar vervoer een mindset. En ja je schiet er voor de langere multitrajecten tijd aan in (wegens de inherente inefficiëntie) maar persoonlijk voor mij heb ik het altijd een gemak gevonden dat je uw lui gat gewoon neerzet, droog bent, lekker warm en op uw plaats aankomt. En uiteindelijk of ik nu thuis in de zetel of op de computerstoel 1 uur series kijk, of op de bus dit voor een uur doe... meh. Daarnaast doet het u ook nadenken over die tijd die je versmost op de route naar het werk, en kan dit helpen met de keuze om dichter bij huis te werken en daardoor minder te verdienen (voor de kinderen, of voor uw gezin of...)