Bedrijfswagens, weg ermee?

Of 1 per straat, moeten ze die maar delen en een kalender maken van wie zal kunnen winkelen en wie het bos in zal moeten trekken om te jagen en verzamelen.

Zo vreemd is die suggestie niet hoor. Vind dit eerder tekenend over hoe ingeburgerd het is om twee wagens op de oprit te hebben, alsof het onmogelijk is om te leven met maar één wagen.

Uiteraard is het niet bij iedereen even haalbaar he, maar toch. Als het van te moeten is, woon je als koppel al op een plaats waar niemand dicht bij het werk woont? Dat is op zich toch al een anomalie.
 
Zo vreemd is die suggestie niet hoor. Vind dit eerder tekenend over hoe ingeburgerd het is om twee wagens op de oprit te hebben, alsof het onmogelijk is om te leven met maar één wagen.

Uiteraard is het niet bij iedereen even haalbaar he, maar toch. Als het van te moeten is, woon je als koppel al op een plaats waar niemand dicht bij het werk woont? Dat is op zich toch al een anomalie.
Nee hoor? Ik ken (letterlijk) 100-en koppels waar beide ver van het werk wonen. Zelfs de meesten die ver uit elkaar werken,
Nee de discussie is gestart bij in een stad wonen en in een stad niet ideaal wonen, en het voorbeeld was het zuid in Antwerpen.

Als je al een 20 minuten met de wagen moet rijden om bij een treinstation te geraken dan is het inderdaad niet sneller
, zelfs niet bijna even snel. Maar meer afgelegen liggen wilt ook vaak zeggen niet in de stad wonen en dus wel de mogelijkheid hebben om voor uw deur of op uw oprit te staan.

Ik heb ook mijn wagen nodig om ergens te geraken. Ik kan zelfs niet met het openbaar vervoer op mijn werk geraken.

Maar ik ben mij wel bewust dat een bedrijfswagen de stap naar grijpen naar openbaar vervoer vergroot. Er zijn mensen met een bedrijfswagen die nauwelijks inboeten op vlak van tijd als ze met het OV gaan, maar dit niet doen omdat ze gratis rijden. Of de stap naar carpoolen niet kleiner maakt.
Daar haal je natuurlijk wel een extra moeilijk punt aan. Want uiteindelijk is iedereen die 10 min met de auto moet rijden naar een station, even snel in het station als iemand die van het Zuid naar het station moet. Dat is (+-) 8km afstand die je dan aflegt, er zijn hier in de regio weinig plekken waar je zo ver van een station kan wonen eigenlijk.
 
Ah oke sorry, dan maken ze in mijn omgeving precies betere keuzes.
Betere keuzes?
Mijn vrouw is leerkracht, op 5km van hier is een hele scholengroep, maar daar was destijds geen vacature voor de vakken die zij geeft, dus is ze op 20km (25-30 minuten met de wagen) gaan solliciteren. Ze is daar ondertussen vast benoemd en werkt daar graag. Dat heeft niks met slechte keuze te maken.

Zelfs als ik in dezelfde stad zou werken, hadden wij 2 wagens nodig. Ik heb vrij flexibele uren, maar totaal anders dan schooluren. Heeft nogmaals niks met slechte keuzes te maken. De school waar zij werkt is trouwens zeer slecht bereikbaar met OV van onze woonplaats, hoewel wij op 5 minuten wandelen van een station wonen.
 
Zo vreemd is die suggestie niet hoor. Vind dit eerder tekenend over hoe ingeburgerd het is om twee wagens op de oprit te hebben, alsof het onmogelijk is om te leven met maar één wagen.

Uiteraard is het niet bij iedereen even haalbaar he, maar toch. Als het van te moeten is, woon je als koppel al op een plaats waar niemand dicht bij het werk woont? Dat is op zich toch al een anomalie.
Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:

-Werken niet op dezelfde plaats
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan

Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.
 
Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:

-Werken niet op dezelfde plaats
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan

Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.

Oeioei lange tenen precies
 
Je hebt gelijk sorry, ergens wonen waardoor je allebei bijna een uur reistijd per dag hebt is inderdaad een hele goede keuze
Zijt gij echt wereldvreemd?
Mijn reistijd is 50 minuten enkel, maar ik werk meer dan 50% thuis. In het onderwijs heb je de jobs ook niet zomaar voor het uitkiezen, trouwens is ergens werken waar je graag werkt ook best belangrijk.

Dan komt het feit er nog bij dat met 2 kinderen en beiden een job, het bijna onmogelijk is om dat (in ons geval, en bij veel anderen) met 1 wagen te doen.
 
Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:

-Werken niet op dezelfde plaats
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan

Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.
Veel dan die punten zijn ook gewoon "ik wil mijn gedrag niet het minste aanpassen want ik ben het zo gewoon dus ik claim dat het onmogelijk is". Eigenlijk elk punt dat met "we" begint. Mij goed, maar laat die idiote aanvallen dan weg en zeg dat hé.
 
Verre van, wil gewoon even duidelijk maken dat het jij is die een raar of vreemd beeld heeft van de samenleving en niet al die mensen die 2 wagens moeten nemen.

Ik eet thans geen bio appelen, noch woon in nog thuis!


Zijt gij echt wereldvreemd?
Mijn reistijd is 50 minuten enkel, maar ik werk meer dan 50% thuis. In het onderwijs heb je de jobs ook niet zomaar voor het uitkiezen, trouwens is ergens werken waar je graag werkt ook best belangrijk.

Dan komt het feit er nog bij dat met 2 kinderen en beiden een job, het bijna onmogelijk is om dat (in ons geval, en bij veel anderen) met 1 wagen te doen.

Natuurlijk is dat onmogelijk als ge allebei zo ver van uw werk woont. Maar dat is minder een must dan mensen doorgaans denken of doen...
 
Veel dan die punten zijn ook gewoon "ik wil mijn gedrag niet het minste aanpassen want ik ben het zo gewoon dus ik claim dat het onmogelijk is". Eigenlijk elk punt dat met "we" begint. Mij goed, maar laat die idiote aanvallen dan weg en zeg dat hé.
Willen willen willen, het gaat over niet kunnen. Mocht ik kunnen kiezen zouden mijn partner en ik een huis in een grootstad kopen en gaan werken om de hoek. Maar de laatste keer ik keek was dat onbetaalbaar en praktisch geen mogelijkheid.

Het kan allemaal he, op papier en op wereldvreemde discussies hier op het forum.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:

-Werken niet op dezelfde plaats
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan

Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.

Het probleem in deze discussie is natuurlijk:

Eén: zelfs al geef ik jou gelijk over al die punten, waarom zouden dan die 2 wagens per koppel voor salariswagenchauffeurs met brutoloon betaald mogen worden maar bij een koppel waarbij de man een banale fabriekjob heeft (maar deftig loon dankzij ploegen) en de vrouw leerkracht/verpleegster of iets dergelijks is, dit met zwaar belast nettoloon betaald moet worden?

Twee: de harde realiteit lijkt me inderdaad te zijn dat we sommige van die zaken zullen moeten opgeven: zoals de vrijheid om je ten allen tijden naar vriendengroepen aan de andere kant van het land te begeven of te gaan werken ver van huis met moeilijke uren... Zaken als nachttreinen EV-wagens kunnen de pijn verzachten, maar het zal altijd wat meer tijd en moeite kosten.

Want in wezen is onze huidige levensstijl een luxe met een zware milieu-kost. De tijd dat er slechts één auto per gezin was ligt nu ook weer niet zo ver in ons verleden. Ik ben misschien maar van "arme" komaf, maar mijn grootouders langs moeders zijde hebben nooit meer dan één auto per gezin gehad (de auto van de oudste zoon niet meegerekend toen die nog thuis woonde), mijn grootouders langs vaders zijde? Mijn grootmoeder heeft zolang ik ze kende nooit zelf een wagen gehad, haar man, mijn grootvader heb ik nooit gekend.

Wat doet deze regering van frauduleuze liberalen en groene quasi-communisten? In plaats van te gaan voor een duurzame vergroening, gaat ze voor een Matteüseffect met een groen sausje. Waarlijk the worst of both worlds. Als iedereen een beetje moet inboeten lijkt me het niet logisch dat je daarbij de allerrijksten het meest gaat ontzien, in een rechtvaardige wereld dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
 
Het probleem in deze discussie is natuurlijk:

Eén: zelfs al geef ik jou gelijk over al die punten, waarom zouden dan die 2 wagens per koppel voor salariswagenchauffeurs met brutoloon betaald mogen worden maar bij een koppel waarbij de man een banale fabriekjob heeft (maar deftig loon dankzij ploegen) en de vrouw leerkracht/verpleegster of iets dergelijks is, dit met zwaar belast nettoloon betaald moet worden?

Twee: de harde realiteit lijkt me inderdaad te zijn dat we sommige van die zaken zullen moeten opgeven: zoals de vrijheid om je ten allen tijden naar vriendengroepen aan de andere kant van het land te begeven of te gaan werken ver van huis met moeilijke uren... Zaken als nachttreinen EV-wagens kunnen de pijn verzachten, maar het zal altijd wat meer tijd en moeite kosten.

Want in wezen is onze huidige levensstijl een luxe met een zware milieu-kost. De tijd dat er slechts één auto per gezin was ligt nu ook weer niet zo ver in ons verleden. Ik ben misschien maar van "arme" komaf, maar mijn grootouders langs moeders zijde hebben nooit meer dan één auto per gezin gehad (de auto van de oudste zoon niet meegerekend toen die nog thuis woonde), mijn grootouders langs vaders zijde? Mijn grootmoeder heeft zolang ik ze kende nooit zelf een wagen gehad, haar man, mijn grootvader heb ik nooit gekend.

Wat doet deze regering van frauduleuze liberalen en groene quasi-communisten? In plaats van te gaan voor een duurzame vergroening, gaat ze voor een Matteüseffect met een groen sausje. Waarlijk the worst of both worlds. Als iedereen een beetje moet inboeten lijkt me het niet logisch dat je daarbij de allerrijksten het meest gaat ontzien, in een rechtvaardige wereld dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.

Mijn grootouders zijn wel al rond de twintig jaar dood, maar die hadden ook maar één wagen. Mijn grootmoeder was huisvrouw en die kon zelfs niet met de wagen rijden. Terugschalen naar één auto kan, mits planning en het opgeven van bepaalde privileges.
 
Het probleem in deze discussie is natuurlijk:

Eén: zelfs al geef ik jou gelijk over al die punten, waarom zouden dan die 2 wagens per koppel voor salariswagenchauffeurs met brutoloon betaald mogen worden maar bij een koppel waarbij de man een banale fabriekjob heeft (maar deftig loon dankzij ploegen) en de vrouw leerkracht/verpleegster of iets dergelijks is, dit met zwaar belast nettoloon betaald moet worden?

Twee: de harde realiteit lijkt me inderdaad te zijn dat we sommige van die zaken zullen moeten opgeven: zoals de vrijheid om je ten allen tijden naar vriendengroepen aan de andere kant van het land te begeven of te gaan werken ver van huis met moeilijke uren... Zaken als nachttreinen EV-wagens kunnen de pijn verzachten, maar het zal altijd wat meer tijd en moeite kosten.

Want in wezen is onze huidige levensstijl een luxe met een zware milieu-kost. De tijd dat er slechts één auto per gezin was ligt nu ook weer niet zo ver in ons verleden. Ik ben misschien maar van "arme" komaf, maar mijn grootouders langs moeders zijde hebben nooit meer dan één auto per gezin gehad (de auto van de oudste zoon niet meegerekend toen die nog thuis woonde), mijn grootouders langs vaders zijde? Mijn grootmoeder heeft zolang ik ze kende nooit zelf een wagen gehad, haar man, mijn grootvader heb ik nooit gekend.

Wat doet deze regering van frauduleuze liberalen en groene quasi-communisten? In plaats van te gaan voor een duurzame vergroening, gaat ze voor een Matteüseffect met een groen sausje. Waarlijk the worst of both worlds. Als iedereen een beetje moet inboeten lijkt me het niet logisch dat je daarbij de allerrijksten het meest gaat ontzien, in een rechtvaardige wereld dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
De tijd dat beide partners moesten gaan werken is ook nog niet zo lang geleden. Laat staan dat je een job zou doen die u echt aansprak.
Toen mijn ouders begonnen met werken kon je als "administratief bediende" (wat toen als topjob aanzien werd) nog overal terecht, dat is tegenwoordig wel anders...
 
Het probleem in deze discussie is natuurlijk:

Eén: zelfs al geef ik jou gelijk over al die punten, waarom zouden dan die 2 wagens per koppel voor salariswagenchauffeurs met brutoloon betaald mogen worden maar bij een koppel waarbij de man een banale fabriekjob heeft (maar deftig loon dankzij ploegen) en de vrouw leerkracht/verpleegster of iets dergelijks is, dit met zwaar belast nettoloon betaald moet worden?

Twee: de harde realiteit lijkt me inderdaad te zijn dat we sommige van die zaken zullen moeten opgeven: zoals de vrijheid om je ten allen tijden naar vriendengroepen aan de andere kant van het land te begeven of te gaan werken ver van huis met moeilijke uren... Zaken als nachttreinen EV-wagens kunnen de pijn verzachten, maar het zal altijd wat meer tijd en moeite kosten.

Want in wezen is onze huidige levensstijl een luxe met een zware milieu-kost. De tijd dat er slechts één auto per gezin was ligt nu ook weer niet zo ver in ons verleden. Ik ben misschien maar van "arme" komaf, maar mijn grootouders langs moeders zijde hebben nooit meer dan één auto per gezin gehad (de auto van de oudste zoon niet meegerekend toen die nog thuis woonde), mijn grootouders langs vaders zijde? Mijn grootmoeder heeft zolang ik ze kende nooit zelf een wagen gehad, haar man, mijn grootvader heb ik nooit gekend.

Wat doet deze regering van frauduleuze liberalen en groene quasi-communisten? In plaats van te gaan voor een duurzame vergroening, gaat ze voor een Matteüseffect met een groen sausje. Waarlijk the worst of both worlds. Als iedereen een beetje moet inboeten lijkt me het niet logisch dat je daarbij de allerrijksten het meest gaat ontzien, in een rechtvaardige wereld dragen de sterkste schouders de zwaarste lasten.
Daar laat ik me niet over uit, ik reageerde op de wereldvreemde post van iemand die hier blijft volhouden dat koppels toch perfect met 1 wagen kunnen leven.

Nogmaals, alles kan maar het moet haalbaar blijven en niet ten koste gaan van al je tijd of geld.
De milieukost van autos bij gezinnen is trouwens te verwaarlozen, zeker gezien de voordelen die deze mobiliteit en flexibiliteit met zich meebrengt.
 
Willen willen willen, het gaat over niet kunnen. Mocht ik kunnen kiezen zouden mijn partner en ik een huis in een grootstad kopen en gaan werken om de hoek. Maar de laatste keer ik keek was dat onbetaalbaar en praktisch geen mogelijkheid.

Het kan allemaal he, op papier en op wereldvreemde discussies hier op het forum.

Ik zal voornamelijk uit eigen ervaring spreken waarom 2 wagens per koppel een absolute must is in dit land:


Uw opmerkingen van 1 wagen komen echt zo uit de mond van iemand die nog thuis woont en nooit gaat winkelen of veel eigen verantwoordelijkheden heeft. Of het type dat op 30jaar nog steeds denkt dat elke week bio appelen eten de wereld zal redden.
Ik heb even de zaken in het vet gezet die gewoon overtrokken zever zijn. Opnieuw lijk je gewoon niet in te zien hoe je je eigen situatie, en vooral je eigen keuzes, projecteert op iedereen. En dat stoort mij gewoon. Allez, we kijken eens:

-Werken niet op dezelfde plaats ---> dit is een valide punt, maar gaat zeker niet voor iedereen op.
-Partner werkt in ploegen, die geraakt met het OV nooit thuis of op het werk heel vroeg of savonds laat ---> dit is een valide punt, maar gaat zeker niet voor iedereen op.
-We hebben verschillende vriendengroepen, als de een weg is met de wagen is de andere veroordeeld tot uren op de bus en trein (+ weg flexibiliteit)
--> dit is je eigen gedrag niet willen aanpassen. Alsof je dat niet geregeld krijgt met 1 auto, al dan niet door iemand af te zetten ter plaatste of aan het openbaar vervoer.
-We hebben andere hobbies, mijn partner gaat graag winkelen en terugkomen met 20 zakken kledij zonder auto is onmogelijk
-->
dit is je eigen gedrag niet willen aanpassen. "Mij partner gaat graag..." Dan kan je er ook voor kiezen mee te gaan, of simpeler, ze op te pikken aan het openbaar vervoer met een paar zakken minder.
-We leven niet in een grootstad dus openbaar vervoer om iets te doen is een absolute tijdsrovende dure en niet efficiente tijdsbesteding
---> ook sterk bediscussieerbaar, gezien je andere punten zal je geen erg grondige vergelijking hebben uitgevoerd ook zeker?
-We leven in Belgie dus ik doe mijn goesting, misschien eens kijken of we geen 3 wagens kunnen nemen gewoon omdat het kan
--->
kinderachtig, maar het klopt hoor.

Tot men de prijzen voor autobezit of verbruik eens serieus optrekt, ik vermoed dat er dan plots veel zaken geen must zullen blijken.

Wij hebben maar één wagen. Het kan. Het is niet wereldvreemd. Mijn vrouw werkt in de buurt, en we wonen dan nog dichtbij een station. Voor corona stond mijn wagen meer dagen stil dan dat ik ermee naar het werk was. Ook een bevriend koppel heeft 1 wagen, die zij gebruikt om te pendelen terwijl haar man met de fiets en de trein gaat werken.

Dus opnieuw, stop met te doen alsof het echt niet anders kan, terwijl het merendeel van jouw "argumenten" gewoon eigen voorkeur zijn. Ik vraag mij af wie er in deze discussie nu echt wereldvreemd is wanneer de situatie van een hoop mensen als "onmogelijk" wordt afgedaan.
 
Laatst bewerkt:
Die moraliserende toon stoort me wel een beetje hier. Het is natuurlijk mogelijk om alles met 1 auto te doen en zelfs zonder auto, maar dan ga je gewoon helemaal voorbij aan hoe mensen in elkaar zitten. De meeste mensen gaan het zichzelf niet veel moeilijker maken en zichzelf veel comfort ontzeggen of hun (beperkte) vrije tijd opofferen om een druppel op een hete plaat te bewerkstelligen inzake een abstract en vaag concept als mobiliteit of milieu.

Individueel is die kritiek misschien wel correct: "Gebruk het openbaar vervoer, wandel, etc .." maar da's heel erg gemakkelijk als jij je eigen leven zo kan inrichten dat het voor jou niet zo erg veel verschil maakt. Mijn ouders hebben hun hele werkende leven ook 2 auto's gehad omdat ze nu eenmaal 2 jobs hadden met niet passende uren en ze andere kanten op moesten, kinderen moesten rondbrengen ed. Mijn moeder is onlangs op pensioen gegaan en ze hebben nu ook een auto weggedaan, maar het bij 1 auto houden zou zo'n serieuze aanslag hebben gehad op tijdsbeschikking en stressniveau's dat je dat gewoon niet kan verwachten van iedereen.

De enige manier om zo'n probleem te verhelpen is om de structuur te veranderen: beter, goedkoper openbaar vervoer en duurder om te rijden, zodat de individuele balans bij meer en meer mensen doorslaat naar wat gewenst is. Als je de incentives aanpast dan komt het gedrag erna vanzelf wel.

Het klimaatprobleem los je bijvoorbeeld ook gewoon niet op door mensen individueel verantwoordelijk te stellen voor hun CO2 uitstoot.

Ik zou de uitspraak van KingKotra "Willen willen willen, het gaat over niet kunnen" dan een beetje willen nuanceren: het gaat zelfs niet over kunnen, het gaat over realistische verwachtingen. Als ik elke week 10 persoonlijk kostbare uren kan uitsparen door een tweede auto, dan zijn daar weinig tegenargumenten die daar tegen opwegen. Geef een beter alternatief, dan zullen we wel zien.


Dit bijvoorbeeld:

Wij hebben maar één wagen. Het kan. Het is niet wereldvreemd. Mijn vrouw werkt in de buurt, en we wonen dan nog dichtbij een station. Voor corona stond mijn wagen meer dagen stil dan dat ik ermee naar het werk was. Ook een bevriend koppel heeft 1 wagen, die zij gebruikt om te pendelen terwijl haar man met de fiets en de trein gaat werken.

Je begrijpt toch dat jij in een uitzonderlijke situatie zit? Ik ben speciaal verhuisd om dichterbij een station te wonen zodat ik met een redelijke pendeltijd met de trein naar het werk kan gaan, maar dat kan je toch echt niet van iedereen verwachten.
 
Die moraliserende toon stoort me wel een beetje hier. Het is natuurlijk mogelijk om alles met 1 auto te doen en zelfs zonder auto, maar dan ga je gewoon helemaal voorbij aan hoe mensen in elkaar zitten. De meeste mensen gaan het zichzelf niet veel moeilijker maken en zichzelf veel comfort ontzeggen of hun (beperkte) vrije tijd opofferen om een druppel op een hete plaat te bewerkstelligen inzake een abstract en vaag concept als mobiliteit of milieu.

Individueel is die kritiek misschien wel correct: "Gebruk het openbaar vervoer, wandel, etc .." maar da's heel erg gemakkelijk als jij je eigen leven zo kan inrichten dat het voor jou niet zo erg veel verschil maakt. Mijn ouders hebben hun hele werkende leven ook 2 auto's gehad omdat ze nu eenmaal 2 jobs hadden met niet passende uren en ze andere kanten op moesten, kinderen moesten rondbrengen ed. Mijn moeder is onlangs op pensioen gegaan en ze hebben nu ook een auto weggedaan, maar het bij 1 auto houden zou zo'n serieuze aanslag hebben gehad op tijdsbeschikking en stressniveau's dat je dat gewoon niet kan verwachten van iedereen.

De enige manier om zo'n probleem te verhelpen is om de structuur te veranderen: beter, goedkoper openbaar vervoer en duurder om te rijden, zodat de individuele balans bij meer en meer mensen doorslaat naar wat gewenst is. Als je de incentives aanpast dan komt het gedrag erna vanzelf wel.

Het klimaatprobleem los je bijvoorbeeld ook gewoon niet op door mensen individueel verantwoordelijk te stellen voor hun CO2 uitstoot.

Ik zou de uitspraak van KingKotra "Willen willen willen, het gaat over niet kunnen" dan een beetje willen nuanceren: het gaat zelfs niet over kunnen, het gaat over realistische verwachtingen. Als ik elke week 10 persoonlijk kostbare uren kan uitsparen door een tweede auto, dan zijn daar weinig tegenargumenten die daar tegen opwegen. Geef een beter alternatief, dan zullen we wel zien.
Ik ben mij daar volledig van bewust hoor, maar de moraliserende toon was niet de bedoeling, als die er al was. Eerder vond ik het nodig wat tegengas te geven wanneer iemand poneert dat 2 wagens een absolute must zijn en wie anders zegt wereldvreemd is.
 
Terug
Bovenaan