Bedrijfswagens, weg ermee?

4.7 miljard was de kost voor bedrijfswagens +/-
5.2 miljard was de kost voor het volledige openbaar vervoer. Echter moest je tijdelijk nog 1.8 miljard erbijtellen voor de extra kost voor de aanschaf van nieuwe treinen ter vervanging van die oude kadollen.
Link zie mijn post 4 pagina's of zo terug.

Tov de begroting (130 miljard of zo ?) is dit beperkt . Persoonlijk zet ik het dan ook liever af tov het OV.
Het gaat wel om misgelopen inkomsten. Iets anders dan puur kosten weliswaar.
Er wordt niet echt ingegaan op het feit of die auto's nu geld kosten of geld opbrengen voor de economie.
Volgens mij is het toch het laatste. Met als belangrijke kanttekening dat het wel veel minder opbrengt tov andere (correctere) manieren van belasting van de bedrijfswagen.
Ik vraag me af hoeveel het verschil zou zijn als we zouden belasten zoals in Nederland.
 
Het gaat wel om misgelopen inkomsten. Iets anders dan puur kosten weliswaar.
Er wordt niet echt ingegaan op het feit of die auto's nu geld kosten of geld opbrengen voor de economie.
Volgens mij is het toch het laatste. Met als belangrijke kanttekening dat het wel veel minder opbrengt tov andere (correctere) manieren van belasting van de bedrijfswagen.
Ik vraag me af hoeveel het verschil zou zijn als we zouden belasten zoals in Nederland.
Dit dus, het is een puur fictieve kost door te stellen dat als het voordelige regime niet zou bestaan er normale belastingen en RSZ betaald zouden moeten worden op een bedrag X. In de realiteit gaan er gewoon veel werknemers X helemaal niet krijgen als de bedrijfswagen wegvalt. Afschaffing gaat m.i. dan ook niet 5 miljard opbrengen. Als het al iets opbrengt.
 
Dit dus, het is een puur fictieve kost door te stellen dat als het voordelige regime niet zou bestaan er normale belastingen en RSZ betaald zouden moeten worden op een bedrag X. In de realiteit gaan er gewoon veel werknemers X helemaal niet krijgen als de bedrijfswagen wegvalt. Afschaffing gaat m.i. dan ook niet 5 miljard opbrengen. Als het al iets opbrengt.
Aan de andere kant zou dat een beetje een bizarre redenering aan de kant van de werkgevers betekenen. Pak dat een auto de werkgever 700 euro per maand kost en bedrijfswagens plots niet meer mogelijk of interessant zouden zijn, dan zouden die werkgevers moeten redeneren dat ze die 700 euro nu gewoonweg niet meer willen geven terwijl er voor hun kant eigenlijk niets veranderd is. Werkgevers kan het niet schelen of ze nu in auto's of in geld moeten betalen.
 
Dit dus, het is een puur fictieve kost door te stellen dat als het voordelige regime niet zou bestaan er normale belastingen en RSZ betaald zouden moeten worden op een bedrag X. In de realiteit gaan er gewoon veel werknemers X helemaal niet krijgen als de bedrijfswagen wegvalt. Afschaffing gaat m.i. dan ook niet 5 miljard opbrengen. Als het al iets opbrengt.
Dat lijkt mij pure nonsens om eerlijk te zijn.

Want als dat het geval was, zou je per definitie nu ook die wagen niet krijgen. Waar ik wel in geloof is dat men een bepaalde kost in gedachten heeft voor een werknemer. En dat men gewoon niet boven die kost gaat gaan. Al zal concurrentie en de urgente nood naar dat specifieke profiel ook nog een bepaalde invloed hebben natuurlijk.

Hoe dat die kost betaald wordt, of dit nu in auto's, conraduscoins, maaltijdcheques, fietsvergoeding,... of gewoon pure euro's betaald zal worden zal de werkgever worst zijn. Al zal hij de simpelste optie prefereren die hem zijn werkkrachten oplevert.
Behalve dat als de enigste mogelijkheid euro's is, dat de volledige kostenstructuur voor fiscale optimalisatie zal wegvallen.

Uiteindelijk is die wagen in het aanbod gekomen omdat dit mee is genomen in het opbod om de juiste profielen aan te trekken voor de goedkoopste kost waarbij je hen toch kunt overtuigen. Als je iemand een wagen kunt geven waarbij de kost voor U 400€ is of het alternatief om diezelfde persoon te overtuigen om de stap te maken 2000€ bruto is, dan is de keuze rap gemaakt natuurlijk.
 
De werkbonus is geen sociale correctie he. Dat is een reden voor werkgevers om hun werknemers geen opslag te geven want ze houden netto meer over. Dat is dus puur een loonkostenverlaging voor de werkgever, identiek aan bedrijfswagens dus.
De werkbonus kent een degressief verloop.
In geen enkele omstandigheid hou je meer over door geen opslag te geven. Wel is een bruto opslag van een veel kleinere impact door de werkbonus. Maar opslag zorgt nog altijd dat je netto meer verdient.

Is voor mij dezelfde caféklap als “nee geen opslag voor mij want dan val ik in een hogere schijf en hou ik minder over”.

Toch wel uiterst frappant hoe er hier bochten worden gemaakt. Zaken zoals vakantiegeld en kindergeld loterijen noemen, beetje lachwekkend in feite. Of beweren dat bedrijfswagen afschaffen nefast zou zijn voor de begroting en sociale zekerheid want meer loon = meer pensioen later. Like wat in hemelsnaam, hoe kom je er zelfs op.

Iedereen is gebaat bij een systeem waar echte koterijen niet meer zouden bestaan. Maar bedrijfswagens en auteursrechten zijn nu toch echt wel koplopers in de koterijen. Maaltijdcheques of gefinancierde maaltijden zijn zo breed verspreid dat er hier weinig ongelijkheid bij komt zien nog. Maar van mijn part schaffen ze dat ook af en krijg je geen maaltijdcheques of maaltijden op het werk voor 2€ meer.
 
In plaats van systemen af te schaffen, komen er altijd maar bij. Ecocheques, maaltijdcheques, consumptiecheques, allemaal overbodige administratieve lagen ipv gewoon meer netto te geven.
De nieuwste trend: leasefietsen. Ipv gewoon een eigen fiets te kopen bij de lokale fietsenwinkel, wordt dat nu via het werk geregeld. Dus er komt dan weer een dik laagje bureaucratie op, met je eigen HR-dienst, nog een externe leasemaatschappij. En het meest absurde is dat de overheid het systeem ook gaat gebruiken voor ambtenaren. Dus de overheid doet zelf aan loonoptimalisatie, qua symptoombestrijding kan dit tellen.

Gemeenteambtenaren, OCMW-medewerkers, brandweerlieden, werknemers van De Lijn, maar ook personeelsleden van ziekenhuizen zullen naar alle waarschijnlijkheid vanaf volgend jaar een leasefiets kunnen kiezen in ruil voor een deel van de bruto eindejaarspremie of het inleveren van een aantal vakantiedagen. De leasebedrijven hebben hun oog ondertussen op een volgende groep laten vallen: de bijna 165.000 mensen die in het Vlaams onderwijs werken. Die zijn nu door baremaregelingen nog uitgesloten, maar er wordt druk onderhandeld voor een uitzondering

Want veel argumenten die tegen leasewagens gebruikt worden ("subsidies van een select groepje"), gelden ook voor leasefietsen.
Dat fietsen wordt aangemoedigd is positief, dat dit alweer via een trucje in het brutoloon wordt geregeld niet. Er zijn veel meer manieren om fietsen te stimuleren waar iedereen van profiteert.
 
Benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken. De verkeersbelasting is geregionaliseerd, maar de vennootschapsfiscaliteit zit nog op federaal niveau. En die kilometerheffing dan enkel op Vlaamse wegen, en enkel voor elektrische wagens?

Dus ze gaan federaal van de belofte om elektrische wagens 100% aftrekbaar te maken naar een regionale oplossing waar ze extra belast worden.

Kilometerheffing of taks op elektrische wagens volgens Matthias Diependaele “onvermijdelijk”​


Vlaams minister van Begroting en Financiën Matthias Diependaele (N-VA) is van oordeel dat er in de volgende legislatuur niets anders zal opzitten dan een nieuwe belasting in het leven te roepen op het autoverkeer. Tijdens een bezoek aan brandstoffengroep Gabriëls in Aalst net voor het weekend zei Diependaele “dat het onvermijdelijk is dat er ofwel een kilometerheffing ofwel een taks op elektrische wagens zal komen. Dat zal iets zijn waar men zich in de volgende legislatuur moet over buigen”. Diependaele dacht dat hij enkel voor lokale partijgenoten aan het spreken was en wist niet dat er journalisten in de zaal waren, ook al had zijn team een persuitnodiging verstuurd. “De kern van mijn boodschap is dat er nieuwe tekorten zullen ontstaan door de elektrificatie van het wagenpark. De accijnzen op brandstof vallen weg. Theoretisch zijn er dan maar een paar alternatieven. Maar ik ben natuurlijk meer gewonnen voor een gezonde inperking van de uitgaven.” (hca, lds)
 
Benieuwd hoe ze dit gaan aanpakken. De verkeersbelasting is geregionaliseerd, maar de vennootschapsfiscaliteit zit nog op federaal niveau. En die kilometerheffing dan enkel op Vlaamse wegen, en enkel voor elektrische wagens?

Dus ze gaan federaal van de belofte om elektrische wagens 100% aftrekbaar te maken naar een regionale oplossing waar ze extra belast worden.
En dus daar ook weer duidelijk: "de bedrijfswagens kosten ons 5 miljard, maar als we het afschaffen hebben we ipv een overschot plots een put in de financieën". Als we in zijn statement nu eens "elektrificatie van het wagenpark" door "overstap naar OV" vervangen, dan moeten ze mij toch écht eens uitleggen waar die 5 miljard kosten dan zit.

Maar de vaste tegenstanders in dit topic blijven dat maar negeren.
 
En dus daar ook weer duidelijk: "de bedrijfswagens kosten ons 5 miljard, maar als we het afschaffen hebben we ipv een overschot plots een put in de financieën". Als we in zijn statement nu eens "elektrificatie van het wagenpark" door "overstap naar OV" vervangen, dan moeten ze mij toch écht eens uitleggen waar die 5 miljard kosten dan zit.

Maar de vaste tegenstanders in dit topic blijven dat maar negeren.
Lees het dan ook correct.

Als we de inkomsten uit de benzineopbrengst verliezen bij de put die bedrijfswagens ter waarde van 5 miljard nu creëren, dan wordt onze put groter dan de 5 miljard die het nu is.
 
Lees het dan ook correct.

Als we de inkomsten uit de benzineopbrengst verliezen bij de put die bedrijfswagens ter waarde van 5 miljard nu creëren, dan wordt onze put groter dan de 5 miljard die het nu is.
En hoe wordt die put van 5 miljard dan opgevuld als mensen de trein nemen ipv een auto?
 
En hoe wordt die put van 5 miljard dan opgevuld als mensen de trein nemen ipv een auto?

In het ideale :
Geen bedrijfswagens meer, dus ook geen put van 6.5 miljard die door de inkomsten van naft maar 5 miljard was.

In de realiteit, gaan de kosten van het OV stijgen. Maar daar staat dus tegenover dat niet alleen de persoon met zijn bedrijfswagen OK tot goede mobiliteit kan hebben.
En het is beter voor het milieu dan 2 ton ijzer te propageren voor 1 persoon. Dan is 20 ton ijzer propageren voor 60 personen efficiënter.
 
In het ideale :
Geen bedrijfswagens meer, dus ook geen put van 6.5 miljard die door de inkomsten van naft maar 5 miljard was.

In de realiteit, gaan de kosten van het OV stijgen. Maar daar staat dus tegenover dat niet alleen de persoon met zijn bedrijfswagen OK tot goede mobiliteit kan hebben.
En het is beter voor het milieu dan 2 ton ijzer te propageren voor 1 persoon. Dan is 20 ton ijzer propageren voor 60 personen efficiënter.
Een gemiddelde auto zal eerder 1,2 ton wegen (in totaal dus qua ijzer minder dan een ton). Als je dan spreekt over 2 ton ijzer per auto, sta mij toe niet teveel waarde te hechten aan de andere getallen die je propageert.
 
Uiteindelijk is die wagen in het aanbod gekomen omdat dit mee is genomen in het opbod om de juiste profielen aan te trekken voor de goedkoopste kost waarbij je hen toch kunt overtuigen. Als je iemand een wagen kunt geven waarbij de kost voor U 400€ is of het alternatief om diezelfde persoon te overtuigen om de stap te maken 2000€ bruto is, dan is de keuze rap gemaakt natuurlijk.
Zeker en vast.

Probleem is ook wel ergens dat vanaf een bepaald brutoloon er een serieus pak moet bijkomen om effectief iets van te voelen. Die wagen komt dus de dag van vandaag al relatief vlug in het vizier voor velen.

Als je dit gaat aanpakken ga je ook alle ouwbollinge constructies mogen recht trekken op de brutolonen en verhouding netto/bruto.

Fiscaal ziet het er mij meer uit dat men iedereen in een oude arbeiderswoning duwt en zij die ondertussen kinderen gekregen hebben zien zich ietwat genoodzaakt om zich te berusten op koterij. Allemaal wel tof maar vanaf dat een salariswagen in het vizier komt van quasi Jan modaal blijf ik me vragen stellen bij de huidige fiscale regelingen.

Toen ik pas afgestudeerd was had ik het nettoloon van een kassierster in den Aldi, en daarbuiten weliswaar volledig opgeklopt door allerlei fiscale voordelen zoals laptop, gsm, internet, bedrijfswagen, maaltijdcheques, netto vergoedingen,... Dan vraag ik mij toch echt af is dit ergens nog normaal voor een pas afgestudeerde dat men dit al zo creatief begint te regelen?

Ik blijf toch wel ergens vasthouden aan het hele idee van, zorg ervoor dat de rest van je winkel in orde en aantrekkelijk is dan prijs je van nature de bedrijfswagen uit de markt.
 
Laatst bewerkt:
In het ideale :
Geen bedrijfswagens meer, dus ook geen put van 6.5 miljard die door de inkomsten van naft maar 5 miljard was.

In de realiteit, gaan de kosten van het OV stijgen. Maar daar staat dus tegenover dat niet alleen de persoon met zijn bedrijfswagen OK tot goede mobiliteit kan hebben.
En het is beter voor het milieu dan 2 ton ijzer te propageren voor 1 persoon. Dan is 20 ton ijzer propageren voor 60 personen efficiënter.
Dus, samengevat:
De put wordt niet opgevuld (want die 6.5 miljard gaat niet plots wel gevonden worden), en de put wordt nog groter doordat de kosten voor het OV stijgen?
Dan is de conclusie toch enkel dat er geen "put van 5 miljard" is omdat het geen kosten zijn maar gemiste inkomsten (waar je niet op kan rekenen dat ze er wel komen als je het afschaft)? De put zou je per definitie moeten kunnen vullen door datgene dat de put veroorzaakt af te schaffen, en dat is bij bedrijfswagens niet zo.
 
Heel eenvoudig: die put van 5 miljard wordt vervangen door een put van 10 miljard
Groen en rood zitten in de regering é. Hand in hand voor de grootste put van het hele land.

Ik betaal maandelijks op mijn energiefactuur nog steeds voor dat putteke genaamd "groenstroom certificaten".
 
En het is beter voor het milieu dan 2 ton ijzer te propageren voor 1 persoon. Dan is 20 ton ijzer propageren voor 60 personen efficiënter.
Als die laatste grotendeels volzet is, niemand iets bij heeft (zoals 1 bak bier en 6 liter water) en iedereen te voet/fiets/OV naar halte/perron komt klopt dat idd, in alle andere gevallen niet.
 
Laatst bewerkt:
Een gemiddelde auto zal eerder 1,2 ton wegen (in totaal dus qua ijzer minder dan een ton). Als je dan spreekt over 2 ton ijzer per auto, sta mij toe niet teveel waarde te hechten aan de andere getallen die je propageert.

Was dan ook om het principe te schetsen hé... maar ik had 2 ton genomen op basis van het extra gewicht van de batterij bij de elektrische wagens (waarnaar wij zullen evolueren). En ik had gegoogled op gewicht tesla en die kwam op gemiddeld 2.2 ton (en had dan naar onder afgerond)
Ik had 20 ton genomen voor een bus op basis van een snelle googlesearch. Maar kan stijgen tot 26 ton indien volledig beladen (zelfde google search) dus maximum capaciteit.
Die 60 heb ik maar iets genomen, maar dacht dat ik 58 zag staan in de bus (kan ook 48 zijn...) die ik vroeger nam (staan en zitplaatsen samen natuurlijk).

Zeker en vast.

Probleem is ook wel ergens dat vanaf een bepaald brutoloon er een serieus pak moet bijkomen om effectief iets van te voelen. Die wagen komt dus de dag van vandaag al relatief vlug in het vizier voor velen.

Als je dit gaat aanpakken ga je ook alle ouwbollinge constructies mogen recht trekken op de brutolonen en verhouding netto/bruto.

Fiscaal ziet het er mij meer uit dat men iedereen in een oude arbeiderswoning duwt en zij die ondertussen kinderen gekregen hebben zien zich ietwat genoodzaakt om zich te berusten op koterij. Allemaal wel tof maar vanaf dat een salariswagen in het vizier komt van quasi Jan modaal blijf ik me vragen stellen bij de huidige fiscale regelingen.

Toen ik pas afgestudeerd was had ik het nettoloon van een kassierster in den Aldi, en daarbuiten weliswaar volledig opgeklopt door allerlei fiscale voordelen zoals laptop, gsm, internet, bedrijfswagen, maaltijdcheques, netto vergoedingen,... Dan vraag ik mij toch echt af is dit ergens nog normaal voor een pas afgestudeerde dat men dit al zo creatief begint te regelen?

Ik blijf toch wel ergens vasthouden aan het hele idee van, zorg ervoor dat de rest van je winkel in orde en aantrekkelijk is dan prijs je van nature de bedrijfswagen uit de markt.
12 jaar geleden verdiende ik netto 1300€ zonder extralegale gedoe terwijl in de big 4 het toen 1400 - 1500€ was + wagen. Nu is dat systeem van dat extralegale verloning zodanig ingesijpeld in het hele loonbeleid, dat verloond worden in belgiëbonnen gewoon de normaalste zaak van de wereld is.
Dus afschaffen die nest, en het terug correct maken op basis van brutoloon. Niet al dat gedoe in de marge...

Ik geloof namelijk niet in het feit dat de rest van je winkel in orde zetten waarmee je dan de bedrijfswagen uit de markt prijst.

Dus, samengevat:
De put wordt niet opgevuld (want die 6.5 miljard gaat niet plots wel gevonden worden), en de put wordt nog groter doordat de kosten voor het OV stijgen?
Dan is de conclusie toch enkel dat er geen "put van 5 miljard" is omdat het geen kosten zijn maar gemiste inkomsten (waar je niet op kan rekenen dat ze er wel komen als je het afschaft)? De put zou je per definitie moeten kunnen vullen door datgene dat de put veroorzaakt af te schaffen, en dat is bij bedrijfswagens niet zo.

kijk hé, laten we het systeem zoals het is, dan wordt de put sowieso groter (want nog meer werkgevers gaan verlonen in bedrijfswagens, elektrische dan wel -> aanzuigend effect). Daarnaast wordt de put die wij creëren nog eens extra zo groot omdat de inkomsten die we deriveerden uit accijnzen op brandstof (vergeet ook niet, minder inkomsten uit rechtstreekse belastingen zoals inschrijvingsgeld, wegtaks, etc... die voor de regio zijn) die vallen nu volledig weg. Dus NAAST de put die we al hebben, zorgt het behouden ervan dat we de put nog verder doen stijgen.
Daarnaast is het vanuit een mobiliteitsstandpunt EN ecologisch standpunt gewoon niet te rechtvaardigen.
EN dan spendeer je dat geld, die put, dan ook nog eens aan een minderheid van de bevolking.

Terwijl als je die put of een fractie van die put zou investeren in OV, dan kun je die beter en deftiger uitbouwen, zodanig dat het interessant kan zijn om daarvan gebruik te maken. En dan betaal ik liever belastingsgeld daaraan, dan aan iemand anders zijne bedrijfswagen.

Als die laatste grotendeels volzet is, niemand iets bij heeft (zoals 1 bak bier en 6 liter water) en iedereen te voet/fiets/OV naar halte/perron komt klopt dat idd, in alle andere gevallen niet.

En als men er NIET op die manier naar komt, dan betaal je ervoor. Dus dat lijkt mij het doel. Jij moet dan zelf maar de afweging maken ofdat het u waard is om x euro te spenderen voor een eigen wagen, of y euro voor een abonnement met een deelwagen, of...

Zo zou het moeten zijn.

Daarnaast, misschien zien we in de toekomst terug de drankenboer passeren (of innoveert de supermarkt met een leveringsdienst aan huis) om ervoor te zorgen dat niet elke persoon in zijn wagen moet kruipen en naar de supermarkt sjeezen. Maar doet die drankenboer gewoon zijn toer en levert er elke x dagen zijn bestelling.

Persoonlijk zou dat mij een goede ontwikkeling lijken.
 
Probleem is ook dat de wagen niet altijd zal gecompenseerd worden met meer loon moest deze wegvallen.
Ik zie het bij mijn wg alvast niet gebeuren.

Achja we zien wel
 
De put zal enkel gevuld worden als iedereen die nu een bedrijfswagen heeft, een eigen wagen privé zal kopen. Aangezien elektrisch voor vele mensen geen optie is omwille van diverse redenen zoals budget en laadmogelijkheden, zullen ze wel diesels of benzine kopen. Op die manier zal de staatskas dus terug gespijsd kunnen worden dankzij de aankoop van die wagens, de btw, de verkeersbelasting, de accijnzen, ...

Moest mijn bedrijfswagen worden afgenomen, want elektrisch zie ik mijn baas niet betalen en ik heb ook bijlange geen deftige plaats om die op te laden, dan koop ik mij gewoon een diesel occasie waarmee ik in de meeste steden nog binnen mag.
 
Terug
Bovenaan