Een gemiddelde auto zal eerder 1,2 ton wegen (in totaal dus qua ijzer minder dan een ton). Als je dan spreekt over 2 ton ijzer per auto, sta mij toe niet teveel waarde te hechten aan de andere getallen die je propageert.
Was dan ook om het principe te schetsen hé... maar ik had 2 ton genomen op basis van het extra gewicht van de batterij bij de elektrische wagens (waarnaar wij zullen evolueren). En ik had gegoogled op gewicht tesla en die kwam op gemiddeld 2.2 ton (en had dan naar onder afgerond)
Ik had 20 ton genomen voor een bus op basis van een snelle googlesearch. Maar kan stijgen tot 26 ton indien volledig beladen (zelfde google search) dus maximum capaciteit.
Die 60 heb ik maar iets genomen, maar dacht dat ik 58 zag staan in de bus (kan ook 48 zijn...) die ik vroeger nam (staan en zitplaatsen samen natuurlijk).
Zeker en vast.
Probleem is ook wel ergens dat vanaf een bepaald brutoloon er een serieus pak moet bijkomen om effectief iets van te voelen. Die wagen komt dus de dag van vandaag al relatief vlug in het vizier voor velen.
Als je dit gaat aanpakken ga je ook alle ouwbollinge constructies mogen recht trekken op de brutolonen en verhouding netto/bruto.
Fiscaal ziet het er mij meer uit dat men iedereen in een oude arbeiderswoning duwt en zij die ondertussen kinderen gekregen hebben zien zich ietwat genoodzaakt om zich te berusten op koterij. Allemaal wel tof maar vanaf dat een salariswagen in het vizier komt van quasi Jan modaal blijf ik me vragen stellen bij de huidige fiscale regelingen.
Toen ik pas afgestudeerd was had ik het nettoloon van een kassierster in den Aldi, en daarbuiten weliswaar volledig opgeklopt door allerlei fiscale voordelen zoals laptop, gsm, internet, bedrijfswagen, maaltijdcheques, netto vergoedingen,... Dan vraag ik mij toch echt af is dit ergens nog normaal voor een pas afgestudeerde dat men dit al zo creatief begint te regelen?
Ik blijf toch wel ergens vasthouden aan het hele idee van, zorg ervoor dat de rest van je winkel in orde en aantrekkelijk is dan prijs je van nature de bedrijfswagen uit de markt.
12 jaar geleden verdiende ik netto 1300€ zonder extralegale gedoe terwijl in de big 4 het toen 1400 - 1500€ was + wagen. Nu is dat systeem van dat extralegale verloning zodanig ingesijpeld in het hele loonbeleid, dat verloond worden in belgiëbonnen gewoon de normaalste zaak van de wereld is.
Dus afschaffen die nest, en het terug correct maken op basis van brutoloon. Niet al dat gedoe in de marge...
Ik geloof namelijk niet in het feit dat de rest van je winkel in orde zetten waarmee je dan de bedrijfswagen uit de markt prijst.
Dus, samengevat:
De put wordt niet opgevuld (want die 6.5 miljard gaat niet plots wel gevonden worden), en de put wordt nog groter doordat de kosten voor het OV stijgen?
Dan is de conclusie toch enkel dat er geen "put van 5 miljard" is omdat het geen kosten zijn maar gemiste inkomsten (waar je niet op kan rekenen dat ze er wel komen als je het afschaft)? De put zou je per definitie moeten kunnen vullen door datgene dat de put veroorzaakt af te schaffen, en dat is bij bedrijfswagens niet zo.
kijk hé, laten we het systeem zoals het is, dan wordt de put sowieso groter (want nog meer werkgevers gaan verlonen in bedrijfswagens, elektrische dan wel -> aanzuigend effect). Daarnaast wordt de put die wij creëren nog eens extra zo groot omdat de inkomsten die we deriveerden uit accijnzen op brandstof (vergeet ook niet, minder inkomsten uit rechtstreekse belastingen zoals inschrijvingsgeld, wegtaks, etc... die voor de regio zijn) die vallen nu volledig weg. Dus NAAST de put die we al hebben, zorgt het behouden ervan dat we de put nog verder doen stijgen.
Daarnaast is het vanuit een mobiliteitsstandpunt EN ecologisch standpunt gewoon niet te rechtvaardigen.
EN dan spendeer je dat geld, die put, dan ook nog eens aan een minderheid van de bevolking.
Terwijl als je die put of een fractie van die put zou investeren in OV, dan kun je die beter en deftiger uitbouwen, zodanig dat het interessant kan zijn om daarvan gebruik te maken. En dan betaal ik liever belastingsgeld daaraan, dan aan iemand anders zijne bedrijfswagen.
Als die laatste grotendeels volzet is, niemand iets bij heeft (zoals 1 bak bier en 6 liter water) en iedereen te voet/fiets/OV naar halte/perron komt klopt dat idd, in alle andere gevallen niet.
En als men er NIET op die manier naar komt, dan betaal je ervoor. Dus dat lijkt mij het doel. Jij moet dan zelf maar de afweging maken ofdat het u waard is om x euro te spenderen voor een eigen wagen, of y euro voor een abonnement met een deelwagen, of...
Zo zou het moeten zijn.
Daarnaast, misschien zien we in de toekomst terug de drankenboer passeren (of innoveert de supermarkt met een leveringsdienst aan huis) om ervoor te zorgen dat niet elke persoon in zijn wagen moet kruipen en naar de supermarkt sjeezen. Maar doet die drankenboer gewoon zijn toer en levert er elke x dagen zijn bestelling.
Persoonlijk zou dat mij een goede ontwikkeling lijken.