Album of the week Armagedda - Only True Believers

Ik moet wel zeggen dat die corpsepaint op BM-concerten haast verdwenen is, behalve op het podium (en zelfs daar in mindere mate - tegenwoordig is de trend zwarte hoodies zoals bij MGLA). En ik ga toch al bijna 15 à 20 jaar naar concerten.

Wat die kledij betreft: je draagt zo'n dingen ook om jezelf interessant te maken of aan de buitenwereld te laten weten dat je naar een bepaald genre luistert. Ik droeg zelf jarenlang zwarte broeken en band t-shirts.
 
Welja, het feit dat je van trends spreekt bewijst gewoon dat er van dat anti-humanisme weinig overblijft he. Ik had het ook zeker niet specifiek op corpse paint alleen. :)

Ik heb zelf ook een aantal jaar zwarte broeken en t-shirts gedragen, maar ben daar rap weer vanaf gestapt omdat dat echt geen enkele objectieve meerwaarde had. Maar goed, misschien wordt dat wat te off-topic?
 
Bon ik ga mijn speakers eens aanzetten en de buren ervan laten meegenieten want eender welke instrumentale muziek verkennen via smartphone is uzelf eigenlijk op voorhand een beetje afschermen en er niet echt optimaal naar luisteren.

Metal en bijna eender welk type gitaarmuziek komt hier meestal enkel binnen via mijn vriendin die de iets(naar mijn smaak) te theatrale variant weet te smaken, zoals een Trivium etc. Het instrumentale vind ik meestal echt wel ok en zelfs indrukwekkend maar vanaf ik de zang hoor "zone" ik out.

De buren zijn overigens rasechte christenen.
 
Zoals @Obi-Jan aangeeft is de opvolger van Only True Believers wel interessant. Ond Spiritism: Djæfvulens Skalder een wat andere stijl. Svindeldjup ättestup is vorig jaar uitgekomen en borduurt daar verder op voort. Het debuut The Final War approaching vind ik zelf minder interessant.
 
Ik zit op dezelfde lijn als Sond en Nahrtent: goeie stukken worden afgewisseld met de (in mijn ogen) standaard black metal sound.
En op zich kan ik dat wel smaken..

Toen ik metal ontdekte, ook even black metal aangeraakt. Ik heb hier platen van Burzum, Immortal en Nattefrost liggen bv. Een deel van die dingen was om te choqueren, die Nattefrost cd bevat nummers zoals "Ein Kleine Arschmuzick" waarop je die kerel hoort schijten. Maar een deel vond ik ook heel goed maar alles leek zo hard op elkaar. Ik ben nooit een kenner geweest van het genre en misschien ligt het daar aan maar groep X lijkt me compleet inwisselbaar met groep Y. Ik geraakte daar snel op uitgekeken.

En dat is het zelfde met dit album: alle standaard black metal stukken kan (voor mij) van eender welke, andere band komen.
Slecht of storend wordt het niet maar ik heb een "oké, weer een standaard fill tussen de groovy stukjes".
Desondanks wel genoten van't album: het nam terug naar een tijd waarop ik die dingen een tickje te luid afspeelde op m'n discman op de bus. En de groovy stukjes zijn zeer geslaagd. De openingspost vat dat perfect samen (al had ik van @Avondland niet anders verwacht): een stevig stukje black 'n roll. Imo swingt het niet altijd even hard als een tiet maar geen idee wat daar de uitdrukking voor is.

Ik ga het in de loop van de week nog wel eens op zetten om elk nummer nog eens aandachtig te beluisteren en dan hoop ik hier een the good/the bad samenvatting neer te pennen.

Als opener van de reeks vind ik het trouwens meteen geslaagd: een album waar iedereen zeker een mening over heeft en waar best wel wat gezegd over kan worden.
 
Ontcijfer maar:
logo-band.jpg

logo-band2.jpg
Antediluvian en Prosanctus Inferi :unsure:


Ontopic:
Zelf ook meer fan van Ond Spiritism En Svindeldjup ättestup (stond in men top 20 van vorig jaar) maar zeker geen slecht album.
Begrijp wel dat je zegt dat dit redelijk toegankelijk is want black n roll is idd wel wat de gateway naar black metal, al vind ik dit niet echt 100% black n roll.

Zit zowat halverwege het album nu, kende het al en met season of mist die vorig jaar de back catalogue van Armagedda opnieuw op vinyl uitgebracht heeft toen al eens gechecked want moet bekennen alles voor Ond Spiritism had ik nog nooit beluisterd voordien.

Als fan van het genre vind ik dit wel een leuke start :D
 
Ik kan eigenlijk ook gewoon 2nd replyen op @Sond, @Nahrtent en @Creeping Death. Maar vermits ik graag mijn mening opdring zal ik ook maar posten zeker :unsure:.


Allright, ik houd niet bepaald van black metal, maar heb ook geen problemen met de algemene sound. Ik kan dat best wel opzetten zonder dat het mij stoort. Maar als puntje bij paaltje komt, is dit toch niet mijn ding. Het enige dat er kortbij komt en ik echt goed vind is King Diamond. Maar dat telt absoluut niet als Black Metal veronderstel ik?

Sommige nummers van Only True Believers swingen inderdaad wel meer dan ik verwacht had. De beschrijving Black'nRoll vind ik wel goed passen voor bvb Only True Believers, For I am His Slave, het einde van Demons. Het heeft wel wat een punky Motorhead vibe die ik kan apprecieren. Ik zie me in elk geval wel de moshpit inspringen hierbij.

De zang daarentegen vind ik ronduit achterlijk en ongeïnspireerd, en gewoon lachwekkend met momenten. I mean ...


:thumb: Only True Believers, For I am his Slave, Demons vanaf 3:27
:laugh: Refuse the Blood of Jesus, Poetry from a Poisoned Mind, Demons (grootste deel van het nummer)
Al de rest is gewoon ok voor mij.


En laat mij eindigen met dit:
Ik ga dat album naar alle waarschijnlijkheid nooit meer opleggen, maar het was ook zeker geen marteling.



Live is zo'n pose dan ook larger than life, maar als je je inbeeld dat zo'n übersatanist en misantroop op zondag aanschuift bij de bakker voor zijn pistoleekes heeft het iets ... knulligs.
Zoals Danzig die kitty litter koopt?
glenn-danzig-kitty-litter.jpg





zomer, dat draag je toch enkel en alleen om u interessant te maken? Laat staan corpse paint waar ge een paar uur werk aan hebt.

Voor een scene die zogezegd draait rond "uzelf zijn" en "niet conformeren", vind ik dat behoorlijk belachelijk als 90% van dat volk er dan exact hetzelfde bij loopt. Al helemaal als dat dan de meest onpraktische kledij is die ge kunt bedenken. Ik ben op festivals en concerten precies a
 
Hoewel ik ondertussen al een kleine twee decennia regelmatig naar black metal luister, heb ik van Armagedda enkel nog maar Svindedjup ättestup gehoord - deed mij eigenlijk weinnig. Qua verwachtingen kan ik dan ook zeggen dat 'hooggespannen' niet meteen de juiste term was toen ik aan dit album begon.

Na een kwartier moet ik zeggen dat de black 'n roll stukjes er best wel in gaan. De meer standaard black stukjes zijn helaas maar middenmoot qua kwaliteit voor mij, dus hoewel ik nog geen finaal verdict kan vormen, ben ik vooralsnog niet van mijn sokken geblazen. Gedegouteerd daarentegen beslist ook niet.
 
Dingen als Carcass of Obituary kon ik ooit wel pruimen maar lang geleden de deur volledig dicht gesmeten qua black metal; dit viel zeer hard mee zeker qua gitaarwerk, af en toe zat ik wel in de sfeer, maar niet over de volledige lijn. Mixdown op bvb 'Poetry' of 'FTW' halen de dynamiek er wel wat uit, altijd maar weer staccato mineurakkoorden die de tweede gitaarlijn verpesten. Bestaan er instrumentale albums in dit genre ?
 
De manier van zingen is niet mijn ding en ik heb ook wat moeite om het helemaal serieus te nemen (maar ik probeer! :p), maar ik denk dat ik black metal nog de betere variant vind van de extremere vormen van metal, of mag ik die naam niet gebruiken? Ik ken er weinig van, eerlijk gezegd.
Enfin, heb nog maar 1-2 nummers gehoord.

Ooit wel eens een tijdje naar Bathory geluisterd, maar wel naar de viking metal (Hammerheart) en niet de black metal periode. Enige extreem uitspringende band tussen alle andere bands. Nu vind ik er niet meer veel aan en doet het mij meer aan een horrorfilm denken. Enfin, dat album toch.
 
Ben er vandaag ook al doorgegaan. Heel entertainende plaat, precies black metal dat je kan opleggen op een feestje (which is a compliment). Maar voor mij mocht het nog een stukje duisterder en minder rock 'n roll, het werd soms gimmicky. Soms vond ik het te poppy klinken... :unsure:

Als ik naar black metal luister wil ik vaak ook meteen alles erop en eraan (Paysage D'Hiver voor twee uur en alle gordijnen dicht). Of het moet hipsterblackgaze zijn in de stijl van White Ward, Alcest of Sadness. En alles dat daar ergens tussen ligt: Wolves In The Throne Room, Negura Bunget, Altar Of Plagues, Oranssi Pazuzu, ... :drool:

Lijkt me wel een ideale instapplaat voor mensen die black metal willen verkennen. En als ik de reacties hier lees zit ik er precies niet zo ver van.
 
Wat doen we dinsdag tot zondag ? :) De zang is voor mij hét struikelblok om dit nog eens te beluisteren via ipod op de fiets of tijdens de afwas.
 
Ben er vandaag ook al doorgegaan. Heel entertainende plaat, precies black metal dat je kan opleggen op een feestje (which is a compliment). Maar voor mij mocht het nog een stukje duisterder en minder rock 'n roll, het werd soms gimmicky. Soms vond ik het te poppy klinken... :unsure:

Als ik naar black metal luister wil ik vaak ook meteen alles erop en eraan (Paysage D'Hiver voor twee uur en alle gordijnen dicht). Of het moet hipsterblackgaze zijn in de stijl van White Ward, Alcest of Sadness. En alles dat daar ergens tussen ligt: Wolves In The Throne Room, Negura Bunget, Altar Of Plagues, Oranssi Pazuzu, ... :drool:

Lijkt me wel een ideale instapplaat voor mensen die black metal willen verkennen. En als ik de reacties hier lees zit ik er precies niet zo ver van.
Wat moet ik mij daarbij voorstellen? Black metal gasten met niet alleen corpsepaint, maar ook grote brillen en een muts?

:unsure:
 
Terug
Bovenaan