Album of the week Armagedda - Only True Believers

Zalige beschrijving. +1

Ik zit voorlopig nog maar 4 nummers ver en ik snap de beschrijving en de energie die erin zit, en dat maakt dat ik het nog wel oké vind, maar het lijkt allemaal zo hard op elkaar of ligt dat aan mij? :unsure:
Same, ik beschrijf het als een ononderscheidbare muur van gitaren en percussie.
Dat heb ik meestal met dit soort muziek.
Hier waren wel een aantal mooie tempo switches.
 
Zalige beschrijving. +1

Ik zit voorlopig nog maar 4 nummers ver en ik snap de beschrijving en de energie die erin zit, en dat maakt dat ik het nog wel oké vind, maar het lijkt allemaal zo hard op elkaar of ligt dat aan mij? :unsure:
Ligt niet aan jou hoor. Dit album heeft een consistente stijl, hun latere albums zijn wat gevarieerder. Wat ook nog van tel is: als je niet vertrouwd bent met het genre lijkt alles wel wat op elkaar. Ik vermoed dat leken hetzelfde gaan voorhebben met death metal en metal/-hardcore.
 
Live is zo'n pose dan ook larger than life, maar als je je inbeeld dat zo'n übersatanist en misantroop op zondag aanschuift bij de bakker voor zijn pistoleekes heeft het iets ... knulligs.
In de Vort'n zat de zanger ook op zijn eentje sinaasappelsapkes te zwelgen aan de toog voor hun show, had zeker ook iets knulligs.
 
Ik heb hem uitgeluisterd. Ik luister wel vaak metal maar black metal is nooit echt men ding geweest al kan ik afgeleiden als blackened deathmetal zoals het werk van Behemoth en de blackgaze van Oathbreaker wel goed appreciëren.

Het clichébeeld dat ik van black metal had is wel hier niet zo aanwezig. Meestal hoor ik 1 continue wall of sound van blastbeats en schelle gitaren. En dat heb ik hier niet gehoord. Het gitaarwerk is iets lager en qua riffs en drumwerk vond ik wel dat er meer variatie was als in de albums die ik eerder heb gehoord. Dit album was ook niet echt men ding maar ik heb er wel meer appreciatie voor als voor de black metal die ik eerder heb gehoord.
 
Eerste luisterbeurt achter de rug.
Ik ben qua metal meer terug te vinden in heavy, thrash en death. Black metal is een genre dat hier niet vaak op komt. Nochtans zijn er wel een aantal dingen die ik gemeend goed vind, andere vind ik dan weer ronduit slecht.
Marduk-esque blastbeatfestijnen, zonder iets van variate moet ik niet van weten en voor de rest is het vooral de sound die belangrijk is voor mij.

Hier is dat dus dubbel. Qua muziek is dit echt wel dik ok. Er is variatie en tempowissels, je hebt een aantal erg coole riffs erin steken en toch heb je nog dat rauwe, agressieve wat in elke BM plaat hoort te zitten. Ik snap ook dat je dit al als black & roll wil catalogeren, bij momenten is het echt gewoon Motörhead met corpsepaint. Ook qua productie klinkt het veel minder alsof het opgenomen is in een kartonnen doos dus het klikt allemaal iets beter voor me.
Maar de stem haalt jammer genoeg veel onderuit. Ik kan veel stemmen plaatsen en er zijn eigenlijk maar een tweetal waar ik écht niet van moet weten. Toevallig zitten beiden in de oorspronkelijke black metal... Dat echt hoge gekrijs zoals op Burzum's Det Som Engang Var (en overlaatst gehoord bij Spectral Void) krijg ik de kriebels van. Dat is hier gelukkig niet aanwezig, maar jammer genoeg is deze stem dan weer de helft vd tijd hetzelfde gebrom als Attila doet op Mayhem's Mysteriis dom Sathanas. En dat doet me dus ook hoegenaamd niks. Ik word er zelfs een beetje geirriteerd van omdat het overkomt als willen maar niet kunnen...
Jammer want muzikaal vind ik dit echt wel goed eigenlijk. Misschien dat ik hem nog wel een paar keer opleg. Het gebrom is niet constant en de muziek maakt enorm veel goed dus het is best mogelijk dat het allemaal nog wel groeit.
 
Bon, het thuiswerken vlot echt niet vandaag dus ik ben er dan maar vol goede moed aan begonnen. :biglaugh:

Net als @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield ben ik weliswaar zeker thuis in de metal, maar heeft black metal mij itt enkele derivatieven nooit echt aangesproken. Ik denk dan eveneens aan Behemoth maar vooral ook aan Hail Spirit Noir (een band die psychedelische rock maakt met een ferme scheut black metal erin - vooral de plaat Mayhem in Blue is een dikke aanrader!)

Over de eerste twee nummers kan ik kort zijn, die schepten niet bijster veel verwachtingen voor de rest van het album. Vanaf Emperor from the Eternal Dark werd het gelukkig een heel pak beter met meer groovy passages die helaas iets te snel en te vaak weer werden afgewisseld met die oh zo typische monotone black metal brij. Maar vanaf dat punt snapte ik zeker de insteek dat het eerder black metal met een scheut rock 'n roll is dan trve kvlt. Dat je daarvan dan de sprong maakt naar "vrij toegankelijke black metal" zou ik dan durven catalogeren als een inschattingsfoutje, want in zijn geheel is hier weinig toegankelijk aan vrees ik. Gelukkig is mijn communiezieltje niet zo onbevlekt als je misschien zou denken. :tongue:

Hoe dan ook, de goede passages - en het waren er uiteindelijk meer dan ik vooraf verwacht had - deden mij sterk denken aan het hierboven vermelde Hail Spirit Noir, maar de meer 'traditionele' black metal passages waren dan weer exact waar ik voor gevreesd had. Iets specifieker vond ik vooral de vocals écht niet goed. Ik ben geen groot kenner van die kenmerkende black metal vocals maar ik heb toch al veel beter gehoord in het genre. Er zit imo geen kracht in de stem, geen techniek, maar vooral ook geen emotie ... dan schiet er uiteindelijk niet zo gek veel meer over om het verschil te maken.

Ik snap de appeal van trve kvlt black metal niet, en ik zal het wellicht nooit snappen. Die hyper-agressieve blast beats met dat textuurloos gekrijs/gegrom erover... het komt allemaal vaak erg puberaal of karikaturaal over terwijl dat voor zover ik weet meestal totaal niet de bedoeling is. En dat is best jammer, want andere bands en genres slagen er wel in om negatieve, misantrope, nihilistische, etc... denkbeelden over te brengen zonder dat je tegelijk dat inderdaad nogal knullige, absurde beeld voor je krijgt van een mager ventje met corpse paint en studs die aanschuift bij de bakker.

Maar goed, zoals gezegd is dit minder trve kvlt dan ik vooraf dacht, dus het was misschien totaal de bedoeling niet om mij te bekeren. Ik ga dat album naar alle waarschijnlijkheid nooit meer opleggen, maar het was ook zeker geen marteling. Wat dan het netto resultaat juist was van aandachtig naar dit album te luisteren voor mij persoonlijk? Ik weet het niet, wellicht gewoon niets. Lekker nihilistisch. :unsure:

e: Ja lap, ik besteed hier ruim twintig minuten om uitgebreid en zo coherent mogelijk mijn gedachten te verwoorden, en dan zie ik dat @Sond veel zaken ondertussen ook al heeft aangehaald. Ik bevind me grotendeels op zijn lijn dus.
 
Ik heb hem uitgeluisterd. Ik luister wel vaak metal maar black metal is nooit echt men ding geweest al kan ik afgeleiden als blackened deathmetal zoals het werk van Behemoth en de blackgaze van Oathbreaker wel goed appreciëren.

Het clichébeeld dat ik van black metal had is wel hier niet zo aanwezig. Meestal hoor ik 1 continue wall of sound van blastbeats en schelle gitaren. En dat heb ik hier niet gehoord. Het gitaarwerk is iets lager en qua riffs en drumwerk vond ik wel dat er meer variatie was als in de albums die ik eerder heb gehoord. Dit album was ook niet echt men ding maar ik heb er wel meer appreciatie voor als voor de black metal die ik eerder heb gehoord.
Mooi! Die wall of sound heb je ook bij death metal, maar eens je door die wall de subtiel aanwezige gitaarlijnen weet te ontwaren weet je wel wat melodie te herkennen en leer je doorheen die chaotische brij te luisteren. Je hebt nummers waarin continu dezelfde riff wordt gebruikt en je kan dat repetitief of net heel geniaal vinden.
Eerste luisterbeurt achter de rug.
Ik ben qua metal meer terug te vinden in heavy, thrash en death. Black metal is een genre dat hier niet vaak op komt. Nochtans zijn er wel een aantal dingen die ik gemeend goed vind, andere vind ik dan weer ronduit slecht.
Marduk-esque blastbeatfestijnen, zonder iets van variate moet ik niet van weten en voor de rest is het vooral de sound die belangrijk is voor mij.

Hier is dat dus dubbel. Qua muziek is dit echt wel dik ok. Er is variatie en tempowissels, je hebt een aantal erg coole riffs erin steken en toch heb je nog dat rauwe, agressieve wat in elke BM plaat hoort te zitten. Ik snap ook dat je dit al als black & roll wil catalogeren, bij momenten is het echt gewoon Motörhead met corpsepaint. Ook qua productie klinkt het veel minder alsof het opgenomen is in een kartonnen doos dus het klikt allemaal iets beter voor me.
Maar de stem haalt jammer genoeg veel onderuit. Ik kan veel stemmen plaatsen en er zijn eigenlijk maar een tweetal waar ik écht niet van moet weten. Toevallig zitten beiden in de oorspronkelijke black metal... Dat echt hoge gekrijs zoals op Burzum's Det Som Engang Var (en overlaatst gehoord bij Spectral Void) krijg ik de kriebels van. Dat is hier gelukkig niet aanwezig, maar jammer genoeg is deze stem dan weer de helft vd tijd hetzelfde gebrom als Attila doet op Mayhem's Mysteriis dom Sathanas. En dat doet me dus ook hoegenaamd niks. Ik word er zelfs een beetje geirriteerd van omdat het overkomt als willen maar niet kunnen...
Jammer want muzikaal vind ik dit echt wel goed eigenlijk. Misschien dat ik hem nog wel een paar keer opleg. Het gebrom is niet constant en de muziek maakt enorm veel goed dus het is best mogelijk dat het allemaal nog wel groeit.
Ik twijfelde over Marduk, maar dan een van hun eerdere albums die héél anders klinken dan de blastbeatfestijnen sinds Panzer Division Marduk. Wat die stem betreft ... dat moet je ding wel zijn. Dit is nog best oké, vind ik. Death metal en ...-core heeft dat ook en bij power metal moet je de zeer hoge noten kunnen appreciëren, wat zeker niet iedereen zal bevallen. Wel interessant dat je dit muzikaal best goed vind, ook al is het doorgaans je ding niet. Benieuwd of het nog groeit bij jou. Zoals @Jules 'ezechiel 25:17' Winnfield al aangaf: dit is geen cliché-album. Er zit een onmiskenbare schwung in.
 
Ik twijfelde over Marduk, maar dan een van hun eerdere albums die héél anders klinken dan de blastbeatfestijnen sinds Panzer Division Marduk. Wat die stem betreft ... dat moet je ding wel zijn. Dit is nog best oké, vind ik. Death metal en ...-core heeft dat ook en bij power metal moet je de zeer hoge noten kunnen appreciëren, wat zeker niet iedereen zal bevallen. Wel interessant dat je dit muzikaal best goed vind, ook al is het doorgaans je ding niet. Benieuwd of het nog groeit bij jou.
Die stem is uiteraard puur smaak he. Ik hou bv wel van pig squeals en erg diepe grunts uit de slam-death en brutal death metal en ik ben ook niet vies van een ballenknijper scream zoals Halford of John Cyriis. Dat zijn ook 2 stemmen die niet al te veel fans hebben buiten hun eigen genre.
Om dan toch even uit te wijden over Marduk. Had je hier aangekomen met Heaven Shall Burn had je er al direct een fan bijgehad. Ik haalde hen gewoon aan omdat ze sinds Panzer Division echt wel de standaard zijn geworden van blastbeats.
Het is inderdaad niet 100% mijn ding qua sound maar het is muzikaal wel in orde dus ik ga het idd nog wel een paar groeikansen geven. Ik ben uiteindelijk toch iemand die vooral op gevoel luistert dus eens de klik komt is het er wel.
 
Ik haalde hen gewoon aan omdat ze sinds Panzer Division echt wel de standaard zijn geworden van blastbeats.
Duidelijk een pak Marduk albums niet meer beluisterd dan. Een Rom 5:12 bv valt absoluut niet te vergelijken met PDM.
 
Mooi! Die wall of sound heb je ook bij death metal, maar eens je door die wall de subtiel aanwezige gitaarlijnen weet te ontwaren weet je wel wat melodie te herkennen en leer je doorheen die chaotische brij te luisteren. Je hebt nummers waarin continu dezelfde riff wordt gebruikt en je kan dat repetitief of net heel geniaal vinden.
Dit. Dat is wat me aanspreekt aan black metal, repititief, duister en als je er vol inzit begin je een melodie te ontrafelen in wat eerder een geluidsbrij leek.

Over pistolekes bij de bakker, staat die oude documentaire over vlaamse black metalheads nog op youtube?
 
Duidelijk een pak Marduk albums niet meer beluisterd dan. Een Rom 5:12 bv valt absoluut niet te vergelijken met PDM.
Nope.
Boeide me hoegenaamd niet meer dus ik heb de moeite niet meer gedaan om elk nieuw album te beluisteren om te horen of het terug goed is.
Kzal hem eens opzetten, merci voor de tip!
 
Oh boy, ik ben echt geen fan van dit genre. Er zijn heel wat aangrenzende en soortgelijke stijlen die me wel liggen, maar hier heb ik het moeilijk mee. Dat ligt bijna altijd aan het stemgeluid. Aanvankelijk hoorde ik nooit een melodie of, if I'm honest, eender wat dat muzikaal klonk. Nu merk ik dat dat best meevalt.

Ik ben al over halverwege en nog niet afgezet en veel bijgeleerd over de appeal van black metal. Dus hopelijk telt dat voor iets. Zonder enige twijfel is dit het langste dat ik ooit naar iets uit dit genre heb geluisterd.
 
Dit. Dat is wat me aanspreekt aan black metal, repititief, duister en als je er vol inzit begin je een melodie te ontrafelen in wat eerder een geluidsbrij leek.

Over pistolekes bij de bakker, staat die oude documentaire over vlaamse black metalheads nog op youtube?
Oh boy, ik ben echt geen fan van dit genre. Er zijn heel wat aangrenzende en soortgelijke stijlen die me wel liggen, maar hier heb ik het moeilijk mee. Dat ligt bijna altijd aan het stemgeluid. Aanvankelijk hoorde ik nooit een melodie of, if I'm honest, eender wat dat muzikaal klonk. Nu merk ik dat dat best meevalt.

Ik ben al over halverwege en nog niet afgezet en veel bijgeleerd over de appeal van black metal. Dus hopelijk telt dat voor iets. Zonder enige twijfel is dit het langste dat ik ooit naar iets uit dit genre heb geluisterd.
Kijk eens aan! Black metal is best wel divers. Je hebt dat met symfonische orkesten zoals Dimmu Borgir die zelfs op de Noorse nationale TV komen (met een kerkverbranding lukt dat ook wel), maar je hebt ook zeer rauwe black metal die voor een leek totaal ontoegankelijk is.
 
Dit. Dat is wat me aanspreekt aan black metal, repititief, duister en als je er vol inzit begin je een melodie te ontrafelen in wat eerder een geluidsbrij leek.

Over pistolekes bij de bakker, staat die oude documentaire over vlaamse black metalheads nog op youtube?
Bedoel je deze:

redelijk geniale docu :D

edit: verdomme Avondland :sop:
 
Dat moment dat die vader zijn zonen - volledig in corpse paint - afzet aan een concert. :rofl:
De metal scene, het blijft toch een haat-liefde verhouding.
 
Dat moment dat die vader zijn zonen - volledig in corpse paint - afzet aan een concert. :rofl:
De metal scene, het blijft toch een haat-liefde verhouding.
Ja, dat is zoals mensen die spreken van "metalvolk". Er zijn zoveel interessante bands te ontdekken, maar je bent altijd maar 1 stap verwijderd van vereenzelvigd te worden met die pipo met zijn lange leren jas, bepatchte Gandalfhoed en afgeleefde combatboots met fluoveters.
 
Over het album zelf: ik was altijd meer een 'Ond Spiritism' fan :unsure: (voor de niet kenners, dat is het album dat ze na deze uitgebracht hebben, als 'Only true believers' je kan smaken kan ik je alleen maar aanraden 'Ond Spiritism' ook eens te proberen)

En toegankelijk zou ik dit nu ook niet onmiddellijk noemen eigenlijk :p
 
Ja, dat is zoals mensen die spreken van "metalvolk". Er zijn zoveel interessante bands te ontdekken, maar je bent altijd maar 1 stap verwijderd van vereenzelvigd te worden met die pipo met zijn lange leren jas, bepatchte Gandalfhoed en afgeleefde combatboots met fluoveters.
Als je eens rondkijkt op Graspop (dat is dan nog het meest mainstream van alle metal festivals) moet je wel toegeven dat ze het zichzelf aandoen imo. Ik snap niet dat je die kledij nodig hebt om u metal te voelen. Een bandshirt tot daar aan toe, daar hebt ge geen last van ook, maar zo een lange lederen jas en vijf kilo aan studs in het midden van de zomer, dat draag je toch enkel en alleen om u interessant te maken? Laat staan corpse paint waar ge een paar uur werk aan hebt.

Voor een scene die zogezegd draait rond "uzelf zijn" en "niet conformeren", vind ik dat behoorlijk belachelijk als 90% van dat volk er dan exact hetzelfde bij loopt. Al helemaal als dat dan de meest onpraktische kledij is die ge kunt bedenken. Ik ben op festivals en concerten precies altijd de enige die kleren draagt voor het gemak en niet om KIJK NAAR MIJN IDENTITEIT te communiceren. Ik lees daar vooral een enorme onzekerheid in.

Ik overdrijf een beetje maar dat is wel mijn algemeen gevoel. :tongue:
 
Terug
Bovenaan