Album of the week Armagedda - Only True Believers

Avondland

Well-known member
Jongetjes en meisjes van BG,

LANG heb ik getwijfeld. Zo lang. En eigenlijk twijfel ik nog. Een beetje veel. Ik zou op zolder in mijn dozen met cd's nog eens moeten gaan liggen zoeken en wie weet kom ik dan hét album der albums tegen. Het probleem is dat mijn smaak nogal breed is: ik kan lo-fi black metal appreciëren maar ook de hogere sferen die Bach wist te beroeren. Psychedelische shit en no-nonsense rock 'n roll. New wave, neofolk, jazz. Noem maar op. Kies daar maar eens uit! Representativiteit is onbereikbaar. Deze kill your darlings is dus een waar slachtfestijn geweest met alleen maar verliezers. Ik kon voor een toegankelijke brok LA Woman van The Doors zijn gegaan, maar ik stel mijn hoop nog altijd op een aantal mensen die moeten stemmen in de Classic Artists-thread. Daarom heb ik een grimmig stukje black 'n roll naar voor gebracht dat swingt als een tiet. Want zeg nu eerlijk: als je op een zinkend schip zit, ga je dan liever dansend of bleitend ten onder?

32356.jpg


De Zweedse schone Armagedda ben ik als puber ooit eens tegengekomen op een of andere metalplatenbeurs in Stekene (of all places). Enfin, de hoes en het T-shirt. Op goed geluk tesamen gekocht, want in die tijd kocht ik nog albums puur op basis van de cover of "van horen zeggen dat die wel goed zijn". Toen was er nog geen Youtube, laat staan Spotify. T-shirt zag er cool uit (waar o waar is die? voor eeuwig teloorgegaan!) en de CD trof me midscheeps. 🤯 Het was dus geen miskoop!

Ofschoon hun latere albums op iets meer bijval kunnen rekenen was ik gecharmeerd door de sound van Only True Believers (2003). De productie is niet afgelikt en opgeschoond, maar het is ook niet ranzig slecht waardoor de kwaliteit eronder lijdt. Ik vind dit vrij toegankelijke black metal omdat de rock 'n roll-vibe aanwezig is. Het geheel is eerder mid-tempo en klinkt behoorlijk groovy. Het geheel klinkt bij momenten zeer agressief en furieus, maar kent genoeg rustmomenten en ritmewisselingen. Muzikaal zit het strak in elkaar. Het is geen 50 minuten ketelmuziek met monotone tremelo's en dubbele bassen, gefnuikt door een dubieuze slechte productie. Is het een album dat uitblinkt in pure muzikale genialiteit? Nee, maar gevoelsmatig zit die voor mij wel goed in elkaar: wat mij zo aantrekt in die muziek is pure, rauwe oerkracht zonder tierlantijntjes. No nonsense. Speel het luid, desnoods in een donkere kamer of 's nachts in het bos. Dit album is vervlochten met een brok jeugdnostalgie, want Armagedda staat zowat aan het begin van mijn jarenlange black metalobsessie. Stom dat ik die t-shirt ben kwijtgespeeld!

Hieronder de playlist met in 't vet de nummers die ik eruit licht als favoriet. Ik kan ze een voor een bespreken, maar ik wacht de reacties af. Ik heb hiermee een album gekozen met een groot hate it or love it gehalte. Dat is een risico, vooral omdat ik niet weet of dit een boeiende discussie teweeg kan brengen of het net kan kraken. Dit is geen allemansvriend, dit album. Niet voor plechtige communicantjes. Ik wéét dat er mensen zijn die dit écht niet kunnen smaken, maar ... dat is niet mijn probleem. :tongue:

Probeer je er wel voor open te stellen, als jullie tere, vlekkeloze zieltjes dit tenminste aankunnen. (y)

0:00 Refuse the Blood of Jesus
3:43 Only True Believers
7:37 Emperor From the Eternal Dark
10:59 For I Am His Slave
16:19 Poetry From a Poisoned Mind
22:13 Demons
26:13 FTW
32:14 Endless Fields of Sorrow
39:03 Ghostwood (outro)


@Nahrtent : ga met die 5 euro maar twee pintjes halen. :unsure:
 
:rofl:

Interessant zal het zeker worden. Ik luister vanavond!
 
Haha, mooie keuze. Zelf ben ik iets meer voorstander van Ond Spiritism.

Je kan de boel ook nog wat opfleuren met wat bandfoto's. :unsure:
 
Wat ik me altijd afvraag met dit soort groepen: hoeveel mensen kunnen die groepsnamen lezen als ze niet weten wat er staat?

Ben benieuwd, vandaag nog geen tijd dus het zal voor morgen zijn!
 
Wat ik me altijd afvraag met dit soort groepen: hoeveel mensen kunnen die groepsnamen lezen als ze niet weten wat er staat?

Ben benieuwd, vandaag nog geen tijd dus het zal voor morgen zijn!
Voor een black metal band is dit logo een 8 op 10 voor leesbaarheid imo.
Als je in de winkel staat, gewoon de CD draaien en de "spine" aflezen. Die is meestal gewoon in een simpele Arial lettertype zodat je ze mooi kan catalogeren in uw CD/LP rek.
 
Voor een black metal band is dit logo een 8 op 10 voor leesbaarheid imo.
Als je in de winkel staat, gewoon de CD draaien en de "spine" aflezen. Die is meestal gewoon in een simpele Arial lettertype zodat je ze mooi kan catalogeren in uw CD/LP rek.

wat is een 1/10 qua leesbaarheid? :unsure:
 
Beluisterd ondertussen. Straks of morgen eens wat neerpennen hierover.

Ook even de wikipedia opgezocht en hier moest ik toch mee lachen :biglaugh:

Armagedda was created in the mind of A in early 2000, but then went by the name Volkermord. Their idea was to create some spiritual disease through music that would infect and destroy human minds.
 
Net beluisterd en het is helaas niet mijn ding. Als dit het toegankelijk is dan vrees ik dat black metal niet mijn genre is.
Ben benieuwd indien je een niet-metal luisteraar zal kunnen overtuigen. :wink:
 
Net beluisterd en het is helaas niet mijn ding. Als dit het toegankelijk is dan vrees ik dat black metal niet mijn genre is.
Ben benieuwd indien je een niet-metal luisteraar zal kunnen overtuigen. :wink:
Dat wordt moeilijk, want black metal is niet meteen het toegankelijkste subgenre binnen metal. Vandaar dat ik ook zei dat dit geen allemansvriend is. Toch bedankt om een poging te doen. ;)
 
Ben er ook net door, het is maar een 45 minuten.
Het is gewoon mijn ding niet, maar ik kan er wel inkomen waarom een mens dit kan appreciëren.
Nu heb ik de neiging om de balans terug te vinden en een wandeltocht in de natuur te doen, kalmerend kan je die muziek niet noemen.
 
In het genre heb je wel wat mensen rondlopen die zichzelf zéér serieus nemen, al zijn er ook die hun pose met een korrel zout nemen.

Dat is soms het gene waar ik het wat lastig mee heb bij black metal, vaak komen al die "gedachten kronkels" nogal karakaturaal over.
Al moet ik wel toegeven dat het live soms wel een meerwaarde geeft maar verre van essentieel :smurf:

Drie nummers ver, vind het best OK. Ben geen grote black metal kenner dus ik heb geen idee hoe zich dit verhoud tot het genre an sich maar het blaast lekker :coolbrows:
 
Buiten het stemgeluid doet het me wel eerder aan hardcore punk dan metal denken.

2 nummers ver, ga nog geen verdict geven :)
 
Daarom heb ik een grimmig stukje black 'n roll naar voor gebracht dat swingt als een tiet. Want zeg nu eerlijk: als je op een zinkend schip zit, ga je dan liever dansend of bleitend ten onder?
Zalige beschrijving. +1

Ik zit voorlopig nog maar 4 nummers ver en ik snap de beschrijving en de energie die erin zit, en dat maakt dat ik het nog wel oké vind, maar het lijkt allemaal zo hard op elkaar of ligt dat aan mij? :unsure:
 
Ben er ook net door, het is maar een 45 minuten.
Het is gewoon mijn ding niet, maar ik kan er wel inkomen waarom een mens dit kan appreciëren.
Nu heb ik de neiging om de balans terug te vinden en een wandeltocht in de natuur te doen, kalmerend kan je die muziek niet noemen.
Kijk, dat is nog een positief bij-effect. ;) Het feit dat je begrijpt dat iemand dit kan appreciëren is al belangrijk, vind ik. Je kan een bepaald genre niet goed vinden en van daaruit kan je twee kanten uit: "dat genre is rotslecht" of "het is mijn ding niet, maar ik begrijp de aantrek". Met het tweede type persoon kan je nog een gesprek beginnen.

Ik kan wel rust vinden in die muziek.
Dat is soms het gene waar ik het wat lastig mee heb bij black metal, vaak komen al die "gedachten kronkels" nogal karakaturaal over.
Al moet ik wel toegeven dat het live soms wel een meerwaarde geeft maar verre van essentieel :p

Drie nummers ver, vind het best OK. Ben geen grote black metal kenner dus ik heb geen idee hoe zich dit verhoud tot het genre an sich maar het blaast lekker :cool:
Live is zo'n pose dan ook larger than life, maar als je je inbeeld dat zo'n übersatanist en misantroop op zondag aanschuift bij de bakker voor zijn pistoleekes heeft het iets ... knulligs.
 
Terug
Bovenaan