Aankoop nieuwe TV

Tvsmits zeker contacteren adv ook op mp ook onder de naam Job en Freek , Hellotv (vroeger Plattetv) ben ik niet zo een fan van proberen je altijd onnodige garanties aan te smeren en kun toch nogal dingen uit hunne duim zuigen, in Nederland ben je ook 6 jaar gedekt door de Nl regelgeving (recht op een deugdelijk product) bij tv's boven de €1000, als Belg is het zeker raadzaam om in Nl een tv te kopen.

Wil je voor Oled gaan dan is Lg het antwoord (Best afgestelde tv op de markt na een 3D lut calibiratie)
 
Laatst bewerkt:
Inderdaad, best verschillende verkopers contacteren en vragen naar hun beste prijs. De meeste doen er wel wat af.
Ik heb half november de LG 77G2 met een goeie 600euro korting gekocht tegenover de advertentieprijs.
 
85" kijkafstand 290cm, vond 77" te klein op die afstand en na 3 dagen side by side thuis kunnen vergelijken de Sony 77A80J retour gedaan voor de Sony 85X95J.
 
Heb op 320cm kijkafstand 120" geprojecteerd in men oude Ht ruimte dus ben op dat punt wel verwend, 85' is voor mij eigenlijk ook gewoon te klein om films op te kijken, voor gewone tv en wat series prima maar voor films wil ik toch echt graag een stuk groter.



Aan het overwegen om evt toch volgend jaar een Beamer erbij te zetten maar dat is zo een heel gedoe in een woonkamer, short trows vallen al af omdat er geen deftige op de markt zijn momenteel vergeleken met gewone projectors, Epson EH-LS12000 is een kandidaat maar is weer zo een groot ding boven je hoofd en dan moet er ook nog een Alr scherm bij waarvan de behuizing moet worden weggewerkt, men 85" gaat hopelijk nog een jaar of 4 mee tegen dan is +90" tv hopelijk betaalbaar en van goede kwaliteit of breken de modulaire tv's hopelijk door.
 
Laatst bewerkt:
77 inch? Hoe ver zit jouw zetel van de TV?
Nu 4 meter, maar binnenkort verhuizen we. Daar zal het een 3.6m zijn.
Kom van 50” waar ik de laatste 9 jaar mee gedaan had en wou iets dat terug een lange tijd meekan en waar ik geen spijt van heb. 77” vs 65” was toch een stuk meer immersive als ik het probeerde met op de projector.

In mijn HT projecteer ik 104” met een kijk afstand van 3.1m, dus te groot is het zeker niet ;-)
 
Aan het twijfelen voor een nieuwe TV, 55inch, en het gaat tussen de LG C2 en de Samsung QN90B (of zelfs QN90A).
In principe wil ik de LG nemen. Echter maak ik me wat zorgen om burn-in (met een 5-jarige in huis die haar spul wel eens op durft te laten staan, en niet alle inputs/tools/streaming programmas vallen automatisch uit).
Aan de andere kant stoort het mij dat Samsung geen Dolby Vision ondersteunt, terwijl de meeste streaming diensten dat net aanbieden.

Iemand die enig inzicht kan geven hierover?
  1. Is burn-in bij een OLED (de LG dus) een probleem?
  2. Is het missen van Dolby Vision pijnlijk, of maakt het eigenlijk niet uit?
  3. Als ik de Samsung zou nemen, is er een goede reden waarom ik de QN90B zou nemen boven de goedkopere QN90A (ze lijken me nagenoeg identiek)? Zelfde vraag voor de QN95B (die imo enkel die oneconnect box toevoegt?)
 
Ik heb sinds een kleine 2 maand de 77G2 was nagenoeg bijna gelijk is aan de C2.
Het beeld is fenomenaal goed en van wat ik gelezen heb, is burn in geen probleem als je gewoon TV, films en series kijkt.
De screensaver springt vanzelf aan na 2 minuten als je de ingebouwde apps op pauze zet of in het menu laat staan, dus daar moet je niet wakker van liggen.

We hebben zowel Netflix als Disney+ en veel content is inderdaad Dolby Vision. Mijn oude ShieldTV doet enkel HDR10 dus heb zo eens vergelijken en Dolby Vision is imo toch wel een stuk beter. Persoonlijk vind ik het een meerwaarde.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Het beeld is fenomenaal goed en van wat ik gelezen heb, is burn in geen probleem als je gewoon TV, films en series kijkt.
De screensaver springt vanzelf aan na 2 minuten als je de ingebouwde apps op pauze zet of in het menu laat staan, dus daar moet je niet wakker van liggen.
Als het gewoon voor mezelf was, zou ik ook niet bezorgd zijn. Maar ik heb een 5-jarige.
Bvb herkent de TV ook externe static images? E.g. als de kleine de game console op pauze zet en laat opstaan?


We hebben zowel Netflix als Disney+ en veel content is inderdaad Dolby Vision. Mijn oude ShieldTV doet enkel HDR10 dus heb zo eens vergelijken en Dolby Vision is imo toch wel een stuk beter. Persoonlijk vind ik het een meerwaarde.
En wat merk je er dan van? Ik heb nu een TV met geen enkel van die zaken. Natuurlijk kunt ge niet missen wat ge niet kent. Maar ik vraag me af of het effectief zoveel uitmaakt (nu of in de toekomst).
 
Laatst bewerkt:
Als je schrik heb van inbranden dan is een Oled geen tv voor je heb je daar geen schik voor gewoon kopen dan, een Samsung Qled komt hier nooit in er is geen 1 tv die zo een onrealistisch beeld neerzet als Samsung, je krijgt dat met een Isf calibiratie wel recht getrokken maar damm dat mensen oa hun standaard kleuren goed vinden snap ik echt niet.

Nog een extra reden om zeker je tv in Nederland te kopen, hun garantie regeling (Wettelijke garantie: recht op goed product)
is gewoon superieur tov de rest van de Eu
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Als het gewoon voor mezelf was, zou ik ook niet bezorgt zijn. Maar ik heb een 5-jarige.
Bvb herkent de TV ook externe static images? E.g. als de kleine de game console op pauze zet en laat opstaan?



En wat merk je er dan van? Ik heb nu een TV met geen enkel van die zaken. Natuurlijk kunt ge niet missen wat ge niet kent. Maar ik vraag me af of het effectief zoveel uitmaakt (nu of in de toekomst).
De TV herkent static content in het beeld en maakt dit donkerder (in te stellen via een optie). Ik had m'n TV net toen laatste F1 race was en toen werd het scorebord iets donkerder getoond, maar was niet storend. Verder heb ik hier nog niet veel van gemerkt.
Bij full screen content die static is, zou de TV dit detecteren en dan de brightness verlagen.
Welke console heb je? De meeste kunnen het scherm wel dimmen/laten uitgaan bij inactiviteit of hebben een screensaver. PS5 en Xbox hebben dit alleszins.

Als ge de built in apps op pauze zet, herkent de TV dit direct en zet hij de screensaver op. Die is voor 99% zwart dus wellicht ook een laag verbruik. Als je jouw dochter de built in apps laat gebruiken, zie ik geen problemen.

Dolby Vision vind ik er dynamischer en natuurlijker uitzien. Moeilijk te beschrijven, maar het zeker zichtbaar. HDR10+ is vergelijkbaar met Dolby Vision, maar ik denk dat het aanbod vooral Dolby Vision is met HDR10 als fallback en niet HDR10+.
Als ik zie op Netflix en Disney+ hoeveel content er Dolby Vision is, dan ben ik blij dat m'n TV dat ondersteunt. Hoewel ik hier geen rekening mee had gehouden tijdens de aankoop van mijn TV.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
  1. Is burn-in bij een OLED (de LG dus) een probleem?
  2. Is het missen van Dolby Vision pijnlijk, of maakt het eigenlijk niet uit?
1) Burn-in is eigenlijk een veel te negatief woord, het is eigenlijk oneven slijtage van de pixels. Dit is nog steeds mogelijk omdat het eigen is aan de technologie..

Goed onderbouwd voorbeeld: https://www.rtings.com/tv/learn/real-life-oled-burn-in-test

Let wel op dat deze extreme test bedoeld is om het uit te lokken zonder af te wisselen van bron :)

Dolby Vision vind ik er dynamischer en natuurlijker uitzien. Moeilijk te beschrijven, maar het zeker zichtbaar. HDR10+ is vergelijkbaar met Dolby Vision, maar ik denk dat het aanbod vooral Dolby Vision is met HDR10 als fallback en niet HDR10+.

DoVi is dan ook dynamisch en kan parameters pér scene aanpassen, waarbij dit bij HDR10 voor de hele film geldt. HDR10+ is de samsung tegenhanger van DoVi en is weinig te vinden.
 
Merci voor de antwoorden makkers. Ik ben er nog niet helemaal uit, morgen sowieso beslissen.

Welke console heb je? De meeste kunnen het scherm wel dimmen/laten uitgaan bij inactiviteit of hebben een screensaver. PS5 en Xbox hebben dit alleszins.
Als ge de built in apps op pauze zet, herkent de TV dit direct en zet hij de screensaver op. Die is voor 99% zwart dus wellicht ook een laag verbruik. Als je jouw dochter de built in apps laat gebruiken, zie ik geen problemen.
Mja zoals ik zei, als het voor mezelf was zou ik absoluut niet bang zijn.
De dochter doet vanalles op de tv, kan wat Switch zijn, maar evengoed hare tablet die ze cast, of content op pauze laat staan en vergeet de tv uit te zetten. Wij bedienen overigs bijna alles via een Chromecast with Google TV.

En die ingebouwde screensavers is allemaal goed en wel ... totdat er een nieuwe / updated app komt die dat niet triggert. Zo duurde het vrij lang eer Disney een screensaver had in hun Chromecast app. Een gepauzeerd Disney app bleef gewoon staan, zonder dat dit een screensaver triggerde noch van Disney noch van de TV. Op hun PS4 app is dit nog steeds zo denk ik.


Dolby Vision vind ik er dynamischer en natuurlijker uitzien. Moeilijk te beschrijven, maar het zeker zichtbaar. HDR10+ is vergelijkbaar met Dolby Vision, maar ik denk dat het aanbod vooral Dolby Vision is met HDR10 als fallback en niet HDR10+.
Als ik zie op Netflix en Disney+ hoeveel content er Dolby Vision is, dan ben ik blij dat m'n TV dat ondersteunt. Hoewel ik hier geen rekening mee had gehouden tijdens de aankoop van mijn TV.
DoVi is dan ook dynamisch en kan parameters pér scene aanpassen, waarbij dit bij HDR10 voor de hele film geldt. HDR10+ is de samsung tegenhanger van DoVi en is weinig te vinden.
Ik weet inderdaad wel wat DoVi en HDR10+ zijn, dat DoVi de winnaar lijkt, en dat alle streamers vooral DoVi aanbieden.
Ik weet alleen niet hoeveel ik het zou missen als ik het niet heb / nooit gehad heb, en/of ik me "future-proof gewijs" in de voet schiet.
 
Een Samsung Qled komt hier nooit in er is geen 1 tv die zo een onrealistisch beeld neerzet als Samsung, je krijgt dat met een Isf calibiratie wel recht getrokken maar damm dat mensen oa hun standaard kleuren goed vinden snap ik echt niet.
Ik heb een Samsung QN93B en die zet helemaal geen onrealistisch beeld weer, integendeel zelfs!
Dat is een vooroordeel die vele hebben maar eigenlijk nooit in het echt bekeken hebben met de juiste instelling. Akkoord, op Standard en Dynamic klopt het beeld helemaal niet en zijn de kleuren opgeblazen maar ik ben er zeker van dat dat bij een OLED ook wel zo zal zijn.
In Movie en Film Maker Mode is het een heel ander verhaal, je hoeft daarvoor zelfs geen kalibratie laten te doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik weet inderdaad wel wat DoVi en HDR10+ zijn, dat DoVi de winnaar lijkt, en dat alle streamers vooral DoVi aanbieden.
Ik weet alleen niet hoeveel ik het zou missen als ik het niet heb / nooit gehad heb, en/of ik me "future-proof gewijs" in de voet schiet.
Zelf van een bijna 10 jaar oude plasma overgegaan naar een QLED een maand of 2 geleden. Voordien ook nooit een HDR tv gehad dus ik weet ook niet wat ik mistte. Eerlijk gezegd vind ik gewone HDR er al best goed uit zijn maar door de zeer hoge helderheid van deze tv's zijn zelfs bij SDR heldere beelden al mooier.
Ik heb ook ergens gelezen dat streaming services stilaan bezig zijn om HDR10+ ook te implementeren omdat Samsung tv's toch wel een groot aandeel hebben in de tv markt en om tegemoet te komen aan deze klanten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Merci voor de antwoorden makkers. Ik ben er nog niet helemaal uit, morgen sowieso beslissen.


Mja zoals ik zei, als het voor mezelf was zou ik absoluut niet bang zijn.
De dochter doet vanalles op de tv, kan wat Switch zijn, maar evengoed hare tablet die ze cast, of content op pauze laat staan en vergeet de tv uit te zetten. Wij bedienen overigs bijna alles via een Chromecast with Google TV.

En die ingebouwde screensavers is allemaal goed en wel ... totdat er een nieuwe / updated app komt die dat niet triggert. Zo duurde het vrij lang eer Disney een screensaver had in hun Chromecast app. Een gepauzeerd Disney app bleef gewoon staan, zonder dat dit een screensaver triggerde noch van Disney noch van de TV. Op hun PS4 app is dit nog steeds zo denk ik.

Ik weet inderdaad wel wat DoVi en HDR10+ zijn, dat DoVi de winnaar lijkt, en dat alle streamers vooral DoVi aanbieden.
Ik weet alleen niet hoeveel ik het zou missen als ik het niet heb / nooit gehad heb, en/of ik me "future-proof gewijs" in de voet schiet.
Ik deed vroeger ook alles via m'n ShieldTV om mijn oude TV smart te maken. Maar sinds ik de LG G2 heb, gebruik ik die amper nog. De ingebouwde apps zijn even vlot, heb Dolby Vision in de ingebouwde screensaver die echt goed is. Die slaat al na 2 minuten aan. Zodra er iets idle/pauze is.

De Chromecast heeft ook foto's zoals m'n ShieldTV zie ik. Dat zijn dan gewoon wat wildlife foto's on repeat bij mij. Doet wat het moet doen.
Met PS4 heb ik helaas geen ervaring, maar volgens wat ik vind kun je daar ook een screensaver op aanzetten. (https://manuals.playstation.net/document/gb/ps4/settings/screensaver.html kan wellicht ook minder dan 15min)
Als haar tablet een iPad is, dan kun je rechstreeks Airplayen naar de TV. Chromecasten naar de LG lukt niet. Enkel met de YouTube voor zover ik gezien heb.

Terwijl ik wat dingen voor je aan het checken was, heb ik gevonden dat via de remote een shortcut kun maken om het display uit te schakelen en je kan dat ook doen via de voice assistant als je die gebruikt.

Ik heb zelf een zoontje van 11 maand en ik hoop die de juiste "OLED manieren" te kunnen aanleren op het moment dat hij zelf zou gaan TV kijken.
Meer advies kan ik je helaas niet geven denk ik. Ik denk het vooral van het vertrouwen in jouw dochter zal afhangen :D
Succes met jouw zoektocht en keuze!
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Merci voor de antwoorden makkers. Ik ben er nog niet helemaal uit, morgen sowieso beslissen.


Mja zoals ik zei, als het voor mezelf was zou ik absoluut niet bang zijn.
De dochter doet vanalles op de tv, kan wat Switch zijn, maar evengoed hare tablet die ze cast, of content op pauze laat staan en vergeet de tv uit te zetten. Wij bedienen overigs bijna alles via een Chromecast with Google TV.

En die ingebouwde screensavers is allemaal goed en wel ... totdat er een nieuwe / updated app komt die dat niet triggert. Zo duurde het vrij lang eer Disney een screensaver had in hun Chromecast app. Een gepauzeerd Disney app bleef gewoon staan, zonder dat dit een screensaver triggerde noch van Disney noch van de TV. Op hun PS4 app is dit nog steeds zo denk ik.




Ik weet inderdaad wel wat DoVi en HDR10+ zijn, dat DoVi de winnaar lijkt, en dat alle streamers vooral DoVi aanbieden.
Ik weet alleen niet hoeveel ik het zou missen als ik het niet heb / nooit gehad heb, en/of ik me "future-proof gewijs" in de voet schiet.
LG heeft ook een Screen Move functionaliteit die het beeld om de zoveel tijd enkele pixels verschuift.
Hier nu al een maand een LG B2 en de screensaver werkt wel goed maar je moet inderdaad gebruik maken van de LG apps. De chromecast wordt hier niet meer gebruikt omdat de apps wel goed werken. Alleen de VRT app staat er niet op.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik zag vandaag deze in de Carrefour (wel het model van 2021 maar ik zou hem sowieso dan in de nieuwe versie ergens anders kopen voor een betere prijs). Het beeld zag er geweldig uit maar vanwege de toch wel lage prijs vraag ik me af wat het addertje onder het gras is.


Het enige wat ik weet (weinig kennis) is dat het slechts 50hz is maar ik zou er niet echt op gamen buiten soms wat op de switch.
Is dit een goede TV voor een film fan die vooral 4K en blu ray kijkt en af en toe streamt?

Ik zou geen OLED pakken omdat er veel lichtinval is waar de TV zou staan, daarmee de QLED.

Alvast bedankt als iemand zou willen kijken!

Edit: geluid is niet zo belangrijk vanwege een soundbar
 
@MorGo7h en @jvc, merci voor de inzichten. Ik weet dat ge het tegenovergestelde wou bereiken, maar jullie betoog heeft me eigenlijk net overtuigd van de Samsung. En dan vooral dit deeltje:
Ik heb zelf een zoontje van 11 maand en ik hoop die de juiste "OLED manieren" te kunnen aanleren
Dat heeft me doen beseffen: Ik wil eigenlijk mijn dochter helemaal geen "OLED manieren" moeten aanleren, en eigenlijk wil ik dat zelf ook niet. Een stuk technologie van 1000€ moet gewoon werken voor mij, zonder compromis of aanpassing van mijn kant. Comfort comes first voor mij.

Maar zoals ik dus zei: Bedankt ! :)
 
Terug
Bovenaan