Aankoop nieuwe TV

Justchill

Member
Hallo,

sinds maandag heeft mijn Panasonic Plasma TV 50" deze van de laatste generatie het begeven. Geen beeld meer op HDMI en langs geen kanten meer goed te krijgen. Ik heb deze TV sinds 2013 en was super content van beeldkwaliteit.

Ondertussen maken ze geen plasma meer en ben ik niet meer mee met de laatste technologieën en merken van TV's.. OLED, QLED... ???
Ik ben op zoek naar een TV met zeer goed naturelle beeldkwaliteit a la plasma.. budget 1000 max 2000; 50 / 55"

Wie kan mij wat tips geven of in de goeie weg duwen?
 
LG C2 of G2 (OLED), Samsung S95B (QD-OLED), Samsung QN90B of QN95B (QLED).

Keuze tussen OLED of QLED zou ik laten afhangen van het gebruik en waar het toestel komt te staan. Kijk je veel overdag dan komt een tv met hoge(re) helderheid goed van pas, daar zijn de QLED's zeer goed in maar de QD-OLED en de LG G2 hebben ook een zeer goede helderheid voor een OLED. Staat er direct zonlicht op het scherm dan kies je best geen OLED en blijft er enkel de QLED over.
 
Wij hebben hier ook nog een Panasonic plasma staan.
Volgens reviews blijkt Panasonic nog steeds de beste tv's af te leveren, ook al is het geen plasma meer.

Van zodra onze plasma het begeeft, zal het opnieuw Panasonic worden.
 
Wij hebben hier ook nog een Panasonic plasma staan.
Volgens reviews blijkt Panasonic nog steeds de beste tv's af te leveren, ook al is het geen plasma meer.

Van zodra onze plasma het begeeft, zal het opnieuw Panasonic worden.
Panasonic gebruikt gewoon een LG paneel in hun OLED's hoor. Dus dat zijn zeker niet meer "de beste tv's".
 
Wij hebben hier ook nog een Panasonic plasma staan.
Volgens reviews blijkt Panasonic nog steeds de beste tv's af te leveren, ook al is het geen plasma meer.

Van zodra onze plasma het begeeft, zal het opnieuw Panasonic worden.
Ik kom van een Panasonic plasma en heb mij onlangs een QLED gekocht.

Ze hebben nog steeds zeer goede tv's, net zoals Sony. Alleen zijn beide in een veel hogere prijsklasse en imo de extra opleg niet waard.

Panasonic gebruikt gewoon een LG paneel in hun OLED's hoor. Dus dat zijn zeker niet meer "de beste tv's".

Akkoord, maar het is hoe ze het scherm gebruiken dat het verschil kan maken. Sony en Panasonic zijn met hun OLED een stuk beter dan LG maar de prijs is er ook naar.
 
Ik kom van een Panasonic plasma en heb mij onlangs een QLED gekocht.

Ze hebben nog steeds zeer goede tv's, net zoals Sony. Alleen zijn beide in een veel hogere prijsklasse en imo de extra opleg niet waard.



Akkoord, maar het is hoe ze het scherm gebruiken dat het verschil kan maken. Sony en Panasonic zijn met hun OLED een stuk beter dan LG maar de prijs is er ook naar.
Alles hangt wat af van uw use-case. Onze Panasonic Plasma begint het ook te begeven (onlangs zo'n groen/roze streep over het scherm, maar die is terug verdwenen), maar als ik nu een nieuwe zou kopen is het waarschijnlijk deze: https://www.coolblue.be/nl/product/905561/tcl-qled-75c931-2022.html

Waarom:
1) lichtrijk salon
2) zal vooral gebruikt worden door kinderen
3) hangt tegen een vlakke wand, en deze tv heeft geen soundbar nodig.
4) Draait Google/Android TV. Aangezien we geen telenet meer gebruiken is dat (met voorsprong) het handigste platform. Ben alleen nog niet zeker of built-in Android TV handiger is dan een nvidia shield...
 
Alles hangt wat af van uw use-case. Onze Panasonic Plasma begint het ook te begeven (onlangs zo'n groen/roze streep over het scherm, maar die is terug verdwenen), maar als ik nu een nieuwe zou kopen is het waarschijnlijk deze: https://www.coolblue.be/nl/product/905561/tcl-qled-75c931-2022.html

Waarom:
1) lichtrijk salon
2) zal vooral gebruikt worden door kinderen
3) hangt tegen een vlakke wand, en deze tv heeft geen soundbar nodig.
4) Draait Google/Android TV. Aangezien we geen telenet meer gebruiken is dat (met voorsprong) het handigste platform. Ben alleen nog niet zeker of built-in Android TV handiger is dan een nvidia shield...
Uiteraard. Natuurlijk ook nog wat je verlangt van een tv. Ben je iemand die heel kritisch is en zich gemakkelijk gaat storen aan tekortkomingen van bepaalde aspecten van QLED en OLED, dan zou ik persoonlijk geen budget merk als TCL kopen. Momenteel zijn de Mini LED QLED's van Samsung nog de beste voor de punten die jij opsomt maar moet je wel minimum de QN90B, 93 of 95 nemen (of de versie van vorig jaar, de A ipv B).
Een Nvidia Shield is bijna altijd beter dan de ingebouwde media speler.
 
Uiteraard. Natuurlijk ook nog wat je verlangt van een tv. Ben je iemand die heel kritisch is en zich gemakkelijk gaat storen aan tekortkomingen van bepaalde aspecten van QLED en OLED, dan zou ik persoonlijk geen budget merk als TCL kopen. Momenteel zijn de Mini LED QLED's van Samsung nog de beste voor de punten die jij opsomt maar moet je wel minimum de QN90B, 93 of 95 nemen (of de versie van vorig jaar, de A ipv B).
Een Nvidia Shield is bijna altijd beter dan de ingebouwde media speler.
Het probleem met quasi alle moderne tv's, is dat die speakers gewoon niet goed genoeg zijn (quasi onverstaanbaar als je op een afstand van tv zit, omdat die speakers naar achter gericht staan). Dat alleen is voor onze situatie al een groot voordeel aan de TCL.

Ivm mediaplayer, de nvidia shield is sowieso beter, maar de afstandsbediening van de tv en het feit dat die direct op het juiste "kanaal" start etc kan wel zijn voordelen hebben. Zeker gezien dat vooral gebruikt zal worden om Bumba en Nijntje via youtube af te spelen. Of Netflix kids te openen...
 
Alles hangt wat af van uw use-case. Onze Panasonic Plasma begint het ook te begeven (onlangs zo'n groen/roze streep over het scherm, maar die is terug verdwenen), maar als ik nu een nieuwe zou kopen is het waarschijnlijk deze: https://www.coolblue.be/nl/product/905561/tcl-qled-75c931-2022.html

Waarom:
1) lichtrijk salon
2) zal vooral gebruikt worden door kinderen
3) hangt tegen een vlakke wand, en deze tv heeft geen soundbar nodig.
4) Draait Google/Android TV. Aangezien we geen telenet meer gebruiken is dat (met voorsprong) het handigste platform. Ben alleen nog niet zeker of built-in Android TV handiger is dan een nvidia shield...
Bereid u maar voor op een nieuwe tv dan

Die streep was er hier ook, net voor hij het begaf bij mij
 
Hallo,

sinds maandag heeft mijn Panasonic Plasma TV 50" deze van de laatste generatie het begeven. Geen beeld meer op HDMI en langs geen kanten meer goed te krijgen. Ik heb deze TV sinds 2013 en was super content van beeldkwaliteit.

Ondertussen maken ze geen plasma meer en ben ik niet meer mee met de laatste technologieën en merken van TV's.. OLED, QLED... ???
Ik ben op zoek naar een TV met zeer goed naturelle beeldkwaliteit a la plasma.. budget 1000 max 2000; 50 / 55"

Wie kan mij wat tips geven of in de goeie weg duwen?

Als je vooral films, tv-series kijkt en ook goed bron materiaal gebruikt(4K +hdr) dan zou ik persoonlijk een LG Oled of een Panasonic Oled zou aanraden. Als het vooral de bedoeling is om tv-programma's te kijken, zou ik vooral een goede high-end LCD tv met een goede FALD aanraden.

Samengevat:
Staat de tv tegenover/naast een raam dat zonlicht opvangt en kan dat zonlicht rechtstreeks op de tv komen ? Dan ga voor een high-end lcd.
Kijk je vooral graag de laatste nieuwe reeksen/films en zijn deze in 4K/HDR? Dan ga voor een OLED. Je krijgt er fantastisch beeld voor terug :love:.

Gezien je van Plasma komt, dan weet je dat er een kans op 'burn-in' is, maar als je er niet achter gaat zoeken en geen static elementen op beeld laat staan voor lange tijd, zou ik me daar niet teveel zorgen om maken.

Panasonic gebruikt gewoon een LG paneel in hun OLED's hoor. Dus dat zijn zeker niet meer "de beste tv's".
Elke OLED-fabrikant gebruikt panelen van LG hoor. Het zit hem vooral in de software/afstelling en daar is Panasonic nu eenmaal nét iets beter in. Zeker hun HDR optimiser functie is handig voor als het bronmateriaal enkel static metadata aflevert :)
 
Als je van Plasma komt denk ik dat de sprong naar OLED de logische volgende keuze is.

Als het vooral voor gamen is, dan zijn standaard de LG's de top (hoewel de rest ze ondertussen kwa opties voor gamen wel min of meer bijgehaald heeft). Ga je voor films/series op blu-ray kijken, dan is een Sony of Panasonic het beste. Die zijn dat tikkeltje beter afgesteld voor films. Belangrijk om te bekijken als je veel streamt is het feit of de tv dolby vision ondersteunt, vermits dat toch wel de standaard is nu op vlak van 4k streaming. Samsungs ondersteunen dit bijvoorbeeld niet. Panasonic, LG en Sony normaal gezien wel.

Als je wat meer te spenderen hebt aan de top van de top dan kan je zoals hier al gezegd richting de QD-OLED van samsung gaan of de G2's van LG. Deze zijn helderder dan de traditionele OLED, hoewel ik de helderheid van een OLED nooit echt als een nadeel heb aanzien. Mijn OLED staat persoonlijk zelfs niet op 100% OLED omdat ik dat te helder vind al. Nadeel van die heldere modellen zijn dat er nog niet zoveel geweten is over de effecten op burn-in.

De laatste optie is de mini-led's, neo-QLED van samsung. Dit kan je zien als een hybride tussen OLED en QLED. Geen risico van burn-in, goede zwartwaarden en geen last als de zon op je tv valt. Maar de technologie is niet zo gedetailleerd als OLED dus kwa beeldkwaliteit valt het er net onder (maar beter dan QLED).
 
Samsungs ondersteunen dit bijvoorbeeld niet. Panasonic, LG en Sony normaal gezien wel.

Dit is omdat Samsung nog steeds hun eigen HDR10+ wilt pushen, terwijl DoVi intussen de default is. Ik dacht dat Pansonic elk format, inclusief HDR10+ ondersteunde. Het is wel zo dat élk toestel in de chain dit moet ondersteunen als je vanaf een device kijkt dat niet de tv is :)
 
Dit is omdat Samsung nog steeds hun eigen HDR10+ wilt pushen, terwijl DoVi intussen de default is. Ik dacht dat Pansonic elk format, inclusief HDR10+ ondersteunde. Het is wel zo dat élk toestel in de chain dit moet ondersteunen als je vanaf een device kijkt dat niet de tv is :)
In praktijk merk ik ook weinig verschil tussen alle versies van HDR die er bestaan momenteel. Oké, hoe meer standaarden ondersteund zijn, hoe beter, maar voor mij zou het niet direct een dealbreaker zijn.
 
In praktijk merk ik ook weinig verschil tussen alle versies van HDR die er bestaan momenteel. Oké, hoe meer standaarden ondersteund zijn, hoe beter, maar voor mij zou het niet direct een dealbreaker zijn.

Het is subtiel, dat zeker. Maar DoVi kan op basis van scene de helderheid aanpassen, HDR10 kan dit niet. De helderheid is over heel de film hetzelfde. HDR10+ kan dit dan wéér wel, maar er zijn weinig releases in dit format. Vandaar de de panasonic HDR optimiser functie handig is, die zorgt ervoor dat bijvoorbeeld koplappen van een voertuig in een HDR10 film er toch bovenuit springen t.o.v. de rest van de scene.

HDR formats voor streaming:
Netflix: Alle grote producties hebben DoVi
Amazon: HDR10+
Disney: Recent materiaal allemaal DoVi dacht ik

HDR voor Disk format:
Disney: HDR10, je moet maar streaming doen als je DoVi wenst
Andere: DoVi/HDR10/HDR10+*

*zeer weinig support

Als je geen support hebt voor DoVi of HDR10+, val je automatisch terug op HDR10
 
Als je van Plasma komt denk ik dat de sprong naar OLED de logische volgende keuze is.

Als het vooral voor gamen is, dan zijn standaard de LG's de top (hoewel de rest ze ondertussen kwa opties voor gamen wel min of meer bijgehaald heeft). Ga je voor films/series op blu-ray kijken, dan is een Sony of Panasonic het beste. Die zijn dat tikkeltje beter afgesteld voor films. Belangrijk om te bekijken als je veel streamt is het feit of de tv dolby vision ondersteunt, vermits dat toch wel de standaard is nu op vlak van 4k streaming. Samsungs ondersteunen dit bijvoorbeeld niet. Panasonic, LG en Sony normaal gezien wel.

Als je wat meer te spenderen hebt aan de top van de top dan kan je zoals hier al gezegd richting de QD-OLED van samsung gaan of de G2's van LG. Deze zijn helderder dan de traditionele OLED, hoewel ik de helderheid van een OLED nooit echt als een nadeel heb aanzien. Mijn OLED staat persoonlijk zelfs niet op 100% OLED omdat ik dat te helder vind al. Nadeel van die heldere modellen zijn dat er nog niet zoveel geweten is over de effecten op burn-in.

De laatste optie is de mini-led's, neo-QLED van samsung. Dit kan je zien als een hybride tussen OLED en QLED. Geen risico van burn-in, goede zwartwaarden en geen last als de zon op je tv valt. Maar de technologie is niet zo gedetailleerd als OLED dus kwa beeldkwaliteit valt het er net onder (maar beter dan QLED).

Hangt weer er vanaf hoe en waar je het toestel gebruikt. Ik kom ook van een plasma maar door direct zonlicht op het scherm heb ik toch het risico niet genomen om een OLED te kopen maar heb ik een MiniLED QLED gekocht, ook al wou ik zéér graag een OLED.
Ik kan er tot hiertoe al zeker niet over klagen over de beeldkwaliteit. Het zwart is zelfs zwarter dan van mijn Panasonic 55VT60 plasma, dan nog alle andere aspecten aan de beeldkwaliteit nog niet meegerekend!

In praktijk merk ik ook weinig verschil tussen alle versies van HDR die er bestaan momenteel. Oké, hoe meer standaarden ondersteund zijn, hoe beter, maar voor mij zou het niet direct een dealbreaker zijn.
Het gemis van Dolby Vision zou naar het schijnt minder een issue zijn op de QN90B/95B en S95B doordat deze een zeer hoge helderheid hebben.
Althans dat is wat ik uit meerdere reviews gelezen en gezien heb.
 
Als je van een plasma komt kan je bijna niet anders dan voor OLED gaan. En als je OLED gaat, neem dan Sony. Enkel LG maakt OLED panelen, maar de processing van Sony is beter.
 
Merci voor de reacties.
Zal vooral worden gebruikt voor TV van digicorder.
Af en toe eens Netflix series en soms een MKV film, maar vooral TV.
Ik heb een mibox 4 android TV mediaspeler dus ingebouwde apps zijn niet zo belangrijk.
Er is geen direct zonlicht op de TV maar overdag is het wel klaar. Met de Plasma keek je dan dikwijls op een "spiegel" overdag tijdens donkere series.
Denk dat dan miniLED QLED een goeie optie is? Is dat enkel van Samsung?
TV is bij voorkeur roteerbaar
 
Laatst bewerkt:
Op 9lives werd er vroeger af en toe een lokale TV-boer vermeld, die meestal onder de prijzen ging van de grote retailers. Iemand nog een idee wie ik bedoel?
 
Terug
Bovenaan