Aankoop nieuwe TV

Ik zag vandaag deze in de Carrefour (wel het model van 2021 maar ik zou hem sowieso dan in de nieuwe versie ergens anders kopen voor een betere prijs). Het beeld zag er geweldig uit maar vanwege de toch wel lage prijs vraag ik me af wat het addertje onder het gras is.


Het enige wat ik weet (weinig kennis) is dat het slechts 50hz is maar ik zou er niet echt op gamen buiten soms wat op de switch.
Is dit een goede TV voor een film fan die vooral 4K en blu ray kijkt en af en toe streamt?

Ik zou geen OLED pakken omdat er veel lichtinval is waar de TV zou staan, daarmee de QLED.

Alvast bedankt als iemand zou willen kijken!

Edit: geluid is niet zo belangrijk vanwege een soundbar
Ik ben niet zeker, maar is het prijsverschil met een QN80B niet heel klein? En de 80 heeft dan wel een hogere refresh rate en HDR10+ en misschien nog wat zaken?
Daarentegen schillen de A (2021) en B (2022) bitter weinig in specs voor de TVs die ik bekeek. Dus als ge een goede deal voor de 2021 versie vind, zou ik die zeker bekijken. Voor mijn TVs scheelde het minder dan 100€, en dan neem ik wel de nieuwe inderdaad.
 
Ik zag vandaag deze in de Carrefour (wel het model van 2021 maar ik zou hem sowieso dan in de nieuwe versie ergens anders kopen voor een betere prijs). Het beeld zag er geweldig uit maar vanwege de toch wel lage prijs vraag ik me af wat het addertje onder het gras is.


Het enige wat ik weet (weinig kennis) is dat het slechts 50hz is maar ik zou er niet echt op gamen buiten soms wat op de switch.
Is dit een goede TV voor een film fan die vooral 4K en blu ray kijkt en af en toe streamt?

Ik zou geen OLED pakken omdat er veel lichtinval is waar de TV zou staan, daarmee de QLED.

Alvast bedankt als iemand zou willen kijken!

Edit: geluid is niet zo belangrijk vanwege een soundbar
De Q60B is een edge-lit display. Bij deze technologie zijn de zwartwaardes en HDR weergave niet zo goed.
Probeer op zijn minst voor een FALD display te gaan en als ik mij niet vergis beginnen die maar vanaf de QN85B (of A van 2021).

@MorGo7h en @jvc, merci voor de inzichten. Ik weet dat ge het tegenovergestelde wou bereiken, maar jullie betoog heeft me eigenlijk net overtuigd van de Samsung. En dan vooral dit deeltje:

Dat heeft me doen beseffen: Ik wil eigenlijk mijn dochter helemaal geen "OLED manieren" moeten aanleren, en eigenlijk wil ik dat zelf ook niet. Een stuk technologie van 1000€ moet gewoon werken voor mij, zonder compromis of aanpassing van mijn kant. Comfort comes first voor mij.

Maar zoals ik dus zei: Bedankt ! :)
Ik begrijp je keuze. Nu met mijn QLED heb ik totaal geen stress als er direct zonlicht opstaat terwijl ik met een OLED mij constant niet op mijn gemak zou voelen. Zorgeloos kijken is een heel belangrijke reden om voor een QLED te gaan.
 
@MorGo7h en @jvc, merci voor de inzichten. Ik weet dat ge het tegenovergestelde wou bereiken, maar jullie betoog heeft me eigenlijk net overtuigd van de Samsung. En dan vooral dit deeltje:

Dat heeft me doen beseffen: Ik wil eigenlijk mijn dochter helemaal geen "OLED manieren" moeten aanleren, en eigenlijk wil ik dat zelf ook niet. Een stuk technologie van 1000€ moet gewoon werken voor mij, zonder compromis of aanpassing van mijn kant. Comfort comes first voor mij.

Maar zoals ik dus zei: Bedankt ! :)
Veel plezier er mee!
Anderzijds heb ik nog niet echt mijn "manieren" moeten aanpassen voor deze TV. Als ik TV kijk, zet ik die hoogstens 5 min op pauze.
Mijn vriendin daarin tegen... Soms ging de TV in pauze en stond het 3 uur laten nog op hetzelfde scherm. Dan kun je ze beter afzetten met gelijk welke TV.

Maar de screensaver doet gewoon zijn ding en we hebben onze gewoontes daardoor niet moeten aanpassen. Tot mijn grote frustratie want mijn vriendin zou dat ding beter afzetten als ze niet meer kijkt :unsure:
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Ik heb al 6,5 jaar dezelfde oled en let ook op niks.. niks van burn in , oud paneel, helderheid sinds dag 1 op 100%.

Voor burn in moet je al heel veel opfucken imo. "oled manieren" is imo gewoon overvoorzichtigheid.


De enige geteste cases van burn in waren voor zover ik weet televisies in cafe's waar sportzenders met nieuwsbanner 24/7 aanstaan op dezelfde post. bij rtings doen ze uitgebreide burn in testen en daaruit blijk dat 99% van de gebruikers hun om niks zorgen moet maken.


ook in vrij heldere kamer moet QLEd onderdoen imo. die zwart waarden blijven slecht. ik heb hier op mijn desktop een samsung oddysey g7 en g8 naast mekaar staan. de ene is qled en de andere QD oled. wereld van verschil. ik zou die qled helemaal niet als tv willen. mijn 6 jaar oude LG B6 ziet er beter uit en dat is al een vrij oude oled.

Qled is ok als je niks beter gewoon bent maar eens een oled gehad hebt kan je echt niet terug.

Ik heb eigenlijk het gevoel dat de meeste mensen die geen OLed kopen dit uit onterechte schrik doen en degene die daarna een qled aanraden als beter, dit doen om hun inferieure aankoop willen rechtvaardigen met allerlei bullshit verhalen. mijn oled staat ook in de living en ik heb lichtinval van 2 zuidgerichte ramen, een noordgericht raam en een oostgericht raam, dus praktisch hele dag ligt en dat is perfect bruikbaar.

die qled blijft gewoon een led tv/monitor die inferieur is op bijna elk vlak.

als iemand die 4 verschillende soorten oled heeft in huis ( iphone, macbook pro, lg oled B6, en die oddysey monitor) heeft en één van de betere Qled schermen kan ik u beamen dat dat ietsiepietsie beetje meer peak brightness geen hol uitmaakt bij uw filmervaring. de slechtere zwartwaarden, response tijd, hdr, kleuren, van QLED WEL.

de zon zit trouwens regelmatig in mijn scherm want ik zit onder een zuidgericht dakraam in mijn bureau en de oled staat nu op de plaats waar mijn QLED 2 jaar gestaan heeft en de ervaring met licht er op is hetzelfde. ik zie geen verschil.
 
Laatst bewerkt:
Veel plezier er mee!
Anderzijds heb ik nog niet echt mijn "manieren" moeten aanpassen voor deze TV. Als ik TV kijk, zet ik die hoogstens 5 min op pauze.
Mijn vriendin daarin tegen... Soms ging de TV in pauze en stond het 3 uur laten nog op hetzelfde scherm. Dan kun je ze beter afzetten met gelijk welke TV.

Maar de screensaver doet gewoon zijn ding en we hebben onze gewoontes daardoor niet moeten aanpassen. Tot mijn grote frustratie want mijn vriendin zou dat ding beter afzetten als ze niet meer kijkt :unsure:
Wordt inderdaad serieus in overdreven. Hier staat baby tv met dat logo vaak op en kijk ook wel wat voetbal wat ook wat statische content heeft. Nog maar 2,5j maar toch geen problemen. Screensaver springt bij alles op behalve de Telenet tv decoder. Dus enkel de vriendin moeten aanleren dat niet op pauze te zetten voor te lang 😅.

Het grootste nadeel van OLED is dat 1 keer je dat hebt, je nooit meer terug kan. Zoals @zaj aangaf, er zijn weinig situaties waar de QLED, zelfs de beste, “wint”. Als ik naar een QLED zie, zie ik degoutant verzadigde kleuren (is Samsung afstelling dus kan gelukkig aangepast worden) en grijs ipv zwart. En vooral dat laatste ben ik pas gevoelig aan geworden vanaf dat ik een OLED heb.
 
Ik heb al 6,5 jaar dezelfde oled en let ook op niks.. niks van burn in , oud paneel, helderheid sinds dag 1 op 100%.

Voor burn in moet je al heel veel opfucken imo. "oled manieren" is imo gewoon overvoorzichtigheid.

De enige geteste cases van burn in waren voor zover ik weet televisies in cafe's waar sportzenders met nieuwsbanner 24/7 aanstaan op dezelfde post. bij rtings doen ze uitgebreide burn in testen en daaruit blijk dat 99% van de gebruikers hun om niks zorgen moet maken.
Zoals met bijna alle types van tv's zijn bijna geen enkele schermen 100% identiek aan elkaar. DSE bv is bij de ene zeer goed en bij de andere duidelijk merkbaar. Jouw tv is duidelijk een perfect model.
Mijn vrouw haar tante en nonkel hun toestel is dus niet zo 1. Zij kijken vooral via de Telenet tv-box en laten het soms op pauze staan en hier is na verloop van tijd midden in het scherm duidelijke veroudering opgetreden en is op alle content zichtbaar.

ook in vrij heldere kamer moet QLEd onderdoen imo. die zwart waarden blijven slecht. ik heb hier op mijn desktop een samsung oddysey g7 en g8 naast mekaar staan. de ene is qled en de andere QD oled. wereld van verschil. ik zou die qled helemaal niet als tv willen. mijn 6 jaar oude LG B6 ziet er beter uit en dat is al een vrij oude oled.

Qled is ok als je niks beter gewoon bent maar eens een oled gehad hebt kan je echt niet terug.
Mij zal je nooit horen zeggen dat QLED beter is dan OLED. Beide hebben gewoon hun sterktes en zwaktes en als je dat ontkent ben je gewoon blind.

Ik heb eigenlijk het gevoel dat de meeste mensen die geen OLed kopen dit uit onterechte schrik doen en degene die daarna een qled aanraden als beter, dit doen om hun inferieure aankoop willen rechtvaardigen met allerlei bullshit verhalen. mijn oled staat ook in de living en ik heb lichtinval van 2 zuidgerichte ramen, een noordgericht raam en een oostgericht raam, dus praktisch hele dag ligt en dat is perfect bruikbaar. de zon zit trouwens regelmatig in mijn scherm want ik zit onder een zuidgericht dakraam in mijn bureau en de oled staat nu op de plaats waar mijn QLED 2 jaar gestaan heeft en de ervaring met licht er op is hetzelfde. ik zie geen verschil.
Zoals ik eerder in dit topic al aanhaalde, gemoedsrust bij uw aankoop is ook belangrijk voor sommige mensen. Ik wou ook liever een OLED en heb hierdoor al jaren de aankoop van een nieuw toestel uitgesteld, komende van een plasma. Uiteindelijk toch maar beslist om een QLED te kopen met hoofdreden direct zonlicht op het scherm. Zo goed als alle HDTV fora, groepen en whatever raden in zo'n omstandigheden de aankoop van een OLED af omdat de kans groter is dat er vlekken in het scherm komen. Is het 100% gegarandeerd dat dit zal voorvallen, wie zal het zeggen. Het feit is dat je veel geld legt voor een toestel en als dan blijkt dat er schade aankomt is het zuur geld.
Moest ik geen direct zonlicht gehad hebben had ik sowieso een OLED gekocht, zonder twijfel.

die qled blijft gewoon een led tv/monitor die inferieur is op bijna elk vlak.

als iemand die 4 verschillende soorten oled heeft in huis ( iphone, macbook pro, lg oled B6, en die oddysey monitor) heeft en één van de betere Qled schermen kan ik u beamen dat dat ietsiepietsie beetje meer peak brightness geen hol uitmaakt bij uw filmervaring. de slechtere zwartwaarden, response tijd, hdr, kleuren, van QLED WEL.
Sorry, maar die monitors kan je niet vergelijken met de top range van de Mini LED's (ik zeg Mini LED's omdat Sony ook zeer goede toestellen heeft en die noemen niet QLED). Peak brightness is idd niet zo heel belangrijk als men soms doet uitschijnen maar het draagt wel bij aan een goede HDR weergave. Zwartwaardes die niet goed zouden zijn is weeral OLED fanboyisme, ik kan u zeggen dat de zwartwaarde van mijn QN93B beter is dan die van mijn VT60 plasma welke 1 van de betere plasma's was. Dat een OLED nog betere zwartwaardes heeft is ook niet meer dan normaal maar zwart is gewoon zwart en niet grijs zoals jij het laat uitschijnen.
De kleuren mythe is ook zoiets dat men telkens weer moet aanhalen. Zoek maar eens op uit verscheidene reviews, met correcte instellingen zijn die helemaal niet zo verzadigd zoals op de standaard instellingen. Hoeveel mensen kopen gewoon een tv en passen niks aan de beeldinstellingen aan. Niet moeilijk dan dat ze verzadigd zijn met standaard instellingen, zo zou ik er ook niet willen naar kijken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Lint
Wordt inderdaad serieus in overdreven. Hier staat baby tv met dat logo vaak op en kijk ook wel wat voetbal wat ook wat statische content heeft. Nog maar 2,5j maar toch geen problemen. Screensaver springt bij alles op behalve de Telenet tv decoder. Dus enkel de vriendin moeten aanleren dat niet op pauze te zetten voor te lang 😅.
Eerlijk gezegd denk ik dat inbranding no issue is tegenwoordig. De nieuwere toestellen heb genoeg features hiervoor om dit tegen te gaan.

Het grootste nadeel van OLED is dat 1 keer je dat hebt, je nooit meer terug kan. Zoals @zaj aangaf, er zijn weinig situaties waar de QLED, zelfs de beste, “wint”.
Niemand zegt dat de QLED een OLED overtreft, zoals ik hierboven al had aangehaald zijn er ook andere redenen om voor een QLED te gaan.
Maar dat wil niet zeggen dat een QLED een slechte tv is (ttz de high end modellen toch want van de mid en low range blijf je beter weg).

Als ik naar een QLED zie, zie ik degoutant verzadigde kleuren (is Samsung afstelling dus kan gelukkig aangepast worden) en grijs ipv zwart. En vooral dat laatste ben ik pas gevoelig aan geworden vanaf dat ik een OLED heb.
Dat had ik hierboven al aangehaald :
"De kleuren mythe is ook zoiets dat men telkens weer moet aanhalen. Zoek maar eens op uit verscheidene reviews, met correcte instellingen zijn die helemaal niet zo verzadigd zoals op de standaard instellingen. Hoeveel mensen kopen gewoon een tv en passen niks aan de beeldinstellingen aan. Niet moeilijk dan dat ze verzadigd zijn met standaard instellingen, zo zou ik er ook niet willen naar kijken."
 
Dat had ik hierboven al aangehaald :
"De kleuren mythe is ook zoiets dat men telkens weer moet aanhalen. Zoek maar eens op uit verscheidene reviews, met correcte instellingen zijn die helemaal niet zo verzadigd zoals op de standaard instellingen. Hoeveel mensen kopen gewoon een tv en passen niks aan de beeldinstellingen aan. Niet moeilijk dan dat ze verzadigd zijn met standaard instellingen, zo zou ik er ook niet willen naar kijken."
No offense maar als jij dat verschil niet ziet dan heeft het idd niet veel nut een oled te kopen. mijn monitors zijn trouwens gecalibreerd met een datacolor spyder x pro omdat mijn vriendin deze ook gebruikt voor grafisch werk, en ik ben system engineer in bijberoep maar veel klanten kopen ook vaak eens wat extra randapperatuur zoals een scherm. Als extra service calibreer ik die gratis omdat dat maar 15 minuutjes duurt en als ik dat zeg zijn ze dan toch weer bereid wat extra te geven voor een degelijke monitor :p .

Die zwartwaarden is één van de hoofdredenen om van QLED af te stappen. Dat paneel van mij is trouwens exact hetzelfde als in de meeste high end samsung tv's. juist iets minder goed in HDR. Ik heb mijn broer zijn 3j oude QLED van 1500 euro ook gecalibreerd en het is inderdaad iets beter na calibratie maar je merkt echt wel dat het tussen LED en oled zit. Kan goed zijn dat daar van mij wat bias bij hoort maar ik werk nu al 4 maand met de 2 schermen naast mekaar en ik kan er nog altijd niet van over wat een verschil het is. Ik was ook enorm tevreden van mijn qled scherm tot ik het naast die QD-oled zette... Want ik hoopte eigenlijk stiekem die 1000 euro niet te moeten uitgeven en die g7 te kunnen blijven gebruiken, ookal was dat maar geld van mijn cafetariaplan...

Zet gewoon eens een zwart vierkant fullscreen op uw QLED of een wit vierkant op 30% van uw scherm en als je dan het verschil niet ziet dan koop je beter een merkloze tv van 300 euro uit de carrefour. Ook zaken zoals kijkhoek, wat imo ook belangerijk is in een woonkamer. Is gewoon oneindig veel beter op een OLED.

dat is dan ook een nobrainer want die qd-oled monitor koste 30-40% meer, maar een high end OLED en QLED televisie zijn bijna gelijk in prijs. dus waarom zou iemand in godsnaam nog voor QLED gaan? samsung is de technologie zelf aan het dumpen voor QD oled. wat imo best of both worlds is. gewone oled is nog steeds beter in donkere kamers door de witte subpixel maar daarbij zie je inderdaad weinig verschil.

ik ben trouwens vrij zeker dat de zon elk scherm aantast op lange termijn. ik ken maar weinig materialen die niet degraderen door veel zonlicht over tijd. indertijd mijn iphone 6 ook eens op mijn dashbord laten liggen in de auto voor enkele uren als het 30 graden was buiten en mijn scherm was ook helemaal vergeeld op een halve dag tijd.

nogmaals, het zijn geen slechte panelen hé. elk goed ips paneel anno 2022 is vrij degelijk. maar we gaan een porsche ook niet met een volkswagen vergelijken. Het is nu eenmaal iets dat eens je het gewoon bent je het niet meer kan "unseen" en ik ben vrij zeker, de dag dat jij een oled hebt dat je exact hetzelfde gaat verkondigen hier. Moesten die QLED panelen 50% van de prijs kosten zou ik ze gerust aanraden. maar de meeste zijn praktisch even duur als een OLED.

maakt niet uit of dat miniled, qled, ips, va panelen of beamers zijn. Een vriend van mij ( een echte beamer purist) heeft via tweakers eens een tijdje zo een samsung s95b kunnen testen in zijn home cinema en heeft zijn beamer van 2j oud die 7k koste ook terug verkocht en die vervangen voor een LG oled van 77 inch. hij leverde met plezier die andere 25 inch in voor de betere kleuren en zwart waarden. En dat was nochtans echt iemand die zelf het inferieure apparaat zou houden puur om een discussie te winnen. Ik heb daar ook jaren lang discussies mee gehad en hij is na een test toch ook eindelijk tot reden gekomen :D
 
Laatst bewerkt:
No offense maar als jij dat verschil niet ziet dan heeft het idd niet veel nut een oled te kopen. mijn monitors zijn trouwens gecalibreerd met een datacolor spyder x pro omdat mijn vriendin deze ook gebruikt voor grafisch werk . Die zwartwaarden is één van de hoofdredenen om van QLED af te stappen. Dat paneel was trouwens exact hetzelfde als in de meeste high end samsung tv's. juist iets minder goed in HDR.

Zet gewoon eens een zwart vierkant fullscreen op uw QLED of een wit vierkant op 30% van uw scherm en als je dan het verschil niet ziet dan koop je beter een merkloze tv van 300 euro uit de carrefour.
Ik zeg toch nergens dat ze gelijke zwartwaardes met een OLED hebben? Ik zeg dat ze zeer goede zwartwaardes hebben en dat ik het zelfs beter vind dan bij mijn plasma VT60 (plasma was indertijd ook de betere tov LED op vlak van zwartweergave). Jij doet precies alsof het zwart grijs is wat het zeker niet is! Spreek je over edge-lit dan geef ik je gelijk maar een degelijke FALD heeft gewoon goede zwartwaardes, punt.

Met testpatronen zal je idd rapper gebreken naar boven halen maar dat is niet van belang. Wat wel van belang is is de ervaring bij normaal gebruik en daar kom je zelden gelijkaardige situaties tegen.
ik was ook enorm tevreden van mijn qled scherm tot ik ze naast die QD oled pc monitor mekaar kon zetten. Dan zie je het pas echt.

ook zaken zoals kijkhoek, wat imo ook belangerijk is in een woonkamer. Is gewoon oneindig veel beter op een OLED.
Ik beweer toch nergens dat OLED geen beter beeld zou weergeven?

De kijkhoek is zeer goed bij de QN93B die ik heb!

dat is dan ook een nobrainer want die oled monitor koste 30% meer, maar een high end OLED en QLED televisie zijn bijna gelijk in prijs. dus waarom zou iemand in godsnaam nog voor QLED gaan? samsung is de technologie zelf aan het dumpen voor QD oled. wat imo best of both worlds is. gewone oled is nog steeds beter in donkere kamers door de witte subpixel maar daarbij zie je inderdaad weinig verschil.
Omdat als monitor het nog steeds een risico is op verhoogde pixel slijtage, zeker als er constant een taakbalk op je scherm staat.
Samsung dumpt helemaal niks, in hun tv range staat de QLED nog altijd hoger in de ranking. Wil niet zeggen dat de QD-OLED niet beter is maar zo promoten ze het zelf.
Tuurlijk is OLED beter in donkere kamers! Je zou zot zijn om anders te beweren.

ik ben trouwens vrij zeker dat de zon elk scherm aantast op lange termijn. ik ken maar weinig materialen die niet degraderen door veel zonlicht over tijd. indertijd mijn iphone 6 ook eens op mijn dashbord laten liggen in de auto voor enkele uren als het 30 graden was buiten en mijn scherm was ook helemaal vergeeld op een halve dag tijd.
In theorie klopt dit, inderdaad. Mijn plasma heeft hier 9 jaar gestaan met regelmatig direct zonlicht op en daar was niks van te merken.
Zoek je op OLED ga je zeker een aantal voorbeelden vinden. Niet zo heel onwaarschijnlijk want de 'O' van OLED staat dan ook voor 'Organic'.
Ik zuig dit niet uit mijn duim hé. Zo goed als iedere HDTV website of gerelateerde zal aanbevelen van geen OLED te kopen als er effectief direct zonlicht komt op te staan. En inderdaad, dit is slecht voor alle technologie maar bij de ene is het risico gewoon veel lager dan bij de andere.
Eén voorbeeld : https://www.avforums.com/threads/oled-sunlight.2140856/. En ik ,kan er zo nog een aantal geven.

nogmaals, het zijn geen slechte panelen hé. elk goed ips paneel anno 2022 is vrij degelijk. maar we gaan een porsche ook niet met een volkswagen vergelijken. Het is nu eenmaal iets dat eens je het gewoon bent je het niet meer kan "unseen" en ik ben vrij zeker, de dag dat jij een oled hebt dat je exact hetzelfde gaat verkondigen hier. Moesten die QLED panelen 50% van de prijs kosten zou ik ze gerust aanraden. maar de meeste zijn praktisch even duur als een OLED.
Het zijn VA panelen ;)
Jij verdraaid weer mijn woorden. Ik zeg toch nergens dat QLED even goed is op bepaalde vlakken. Ik zeg dat QLED ook zijn sterke punten heeft die voor andere belangrijker zijn om toch voor dit te kiezen. Zoals ik ook zei zou ik zelf ook een OLED gekocht hebben ware het niet dat er een aantal uren per dag direct zonlicht op staat.
En Porsche vs VW....whatever. In jouw ogen is QLED brol, dat weten we ondertussen al.

maakt niet uit of dat miniled, qled, ips, va panelen of beamers zijn. Een vriend van mij ( een echte beamer purist) heeft via tweakers eens een tijdje zo een samsung s95b kunnen testen in zijn home cinema en heeft zijn beamer van 2j oud die 7k koste ook terug verkocht en die vervangen voor een LG oled van 77 inch. hij leverde met plezier die andere 25 inch in voor de betere kleuren en zwart waarden. En dat was nochtans echt iemand die zelf het inferieure apparaat zou houden puur om een discussie te winnen. Ik heb daar ook jaren lang discussies mee gehad en hij is na een test toch ook eindelijk tot reden gekomen :D
Logisch dat een OLED betere zwartwaardes heeft dan een beamer 🤨
Dit gaat totaal niet om discussies te winnen, ik ben zo niet. Ik stoor er mij gewoon aan dat men laat uitschijnen dat QLED brol is en dat OLED de heilige graal is. Beide zijn dit niet. Als je wil kan ik ook een aantal nadelen opsommen van OLED maar zoals ik zei ben ik niet iemand die discussies wil uitlokken.
 
brol is het zeker niet. Want zoals ik zei, ik was tevreden met mijn QLED tot ik een OLED had. Ik bekijk het vanuit prijs kwaliteits perspectief en durf hands down zeggen dat voor 90% van de mensen een OLED anno 2023 een betere keuze is, en dat de mensen hier te bang gemaakt worden om geen reden. mijn 2021 mbp heeft ook een oled scherm, ik werk er 8u per dag op en dat heeft ook 0 burn in. ik ken een 30 Tal oled schermen in mijn directe omgeving ( wel allemaal na mij gekocht) en nemand heeft ook maar iets van burn in of andere schade aan hun paneel gehad. Oké dat is een kleine sample size, maar toch...

Nu dat pc monitors met QD oled en gewone oled panelen uitkomen met 5 jaar garantie kan je dat echt niet meer als argument gebruiken imo. Als die dingen getest zijn voor de typische wow nerd die 12uur per dag gamed met superveel statische uI elementen zoals castbars, skill bars, map in de rechterbovenhoek lijkt mij dat echt onmogelijk om nog burn in te veroorzaken door normaal gebruik.

tegen de zon zit daar ook een reflectieve coating op die het paneel wat beschermt, want moest dat ook echt zo een issue zijn zou niemand zijn laptop of gsm buiten durven gebruiken. elke high end laptop of telefoon heeft ondertussen ook een OLED/amoled/qd oled scherm hé.

IK lees inderdaad veel clickbait artikels en fud op fora over zonlicht, maar dit gaat over direct zonlicht, dus moest die buiten staan. in uw woonkamer is alle licht indirect zonlicht. In het echt ben ik het nog niet tegengekomen en ben ik enorm sceptisch hierover. Ik denk dat het aantal gevallen hiervan lager ligt dan zaken zoals dode pixels. Want er staat ook nergens in de handleiding dat je die tv's moet beschermen van lichtinval. Moest dat echt zo een issue zijn zouden er wel al rechtzaken gestart zijn en zouden ze niet uit hun schadeclaims geraken, want als het niet in de handleiding staat, valt dit onder garantie.


maarja let's agree to disagree zeker :p
 
Laatst bewerkt:
Heb nochtans vorig jaar mijn Sony 77 oled omgeruild voor een Sony 85X95J (Lcd), beide 3 dagen naast elkaar gehad nu die XJ was in 85" een uitzondering want sony had daar extra aandacht aan besteed.

Op tweaker zitten er nog een paar die ook van de 77 Oled naar de 85x95j zijn gegaan verschillen waren gewoon te klein om niet de grotere te houden, ik ga nu niet beweren dat het zwart oled zwart is al is dat oled zwart ook niet perfect in sommige scenes was de oled zo zwart dat je een hoop detail miste die je op de lcd wel zag, blooming zie je bij de 85X95J enkel bij het opstarten bij een serie/film maar na die 1 sec als de local dimming er in kickt geloof me dan doet die amper onder voor een Oled.

En 85" kijkt toch ook veel leuker dan op een 77", maar heb al plannen om naar 98" te gaan als de Tcl goed bevalt.
 
Laatst bewerkt:
brol is het zeker niet. Want zoals ik zei, ik was tevreden met mijn QLED tot ik een OLED had. Ik bekijk het vanuit prijs kwaliteits perspectief en durf hands down zeggen dat voor 90% van de mensen een OLED anno 2023 een betere keuze is, en dat de mensen hier te bang gemaakt worden om geen reden. mijn 2021 mbp heeft ook een oled scherm, ik werk er 8u per dag op en dat heeft ook 0 burn in. ik ken een 30 Tal oled schermen in mijn directe omgeving ( wel allemaal na mij gekocht) en nemand heeft ook maar iets van burn in of andere schade aan hun paneel gehad. Oké dat is een kleine sample size, maar toch...
Tuurlijk is OLED voor 90% van de mensen de betere keuze. Ik maak niemand bang, ik zeg zelf ook dat burn-in no issue is met de nieuwere modellen. OLED pc schermen zijn nog te recent om nu al een goed oordeel over te vellen vind ik.

Nu dat pc monitors met QD oled en gewone oled panelen uitkomen met 5 jaar garantie kan je dat echt niet meer als argument gebruiken imo. Als die dingen getest zijn voor de typische wow nerd die 12uur per dag gamed met superveel statische uI elementen zoals castbars, skill bars, map in de rechterbovenhoek lijkt mij dat echt onmogelijk om nog burn in te veroorzaken door normaal gebruik.
5 jaar garantie is geen indicatie. Ik lees genoeg verhalen op Reddit, AVSforum, Tweakers,... waar het paneel moest vervangen worden. Uiteraard niet alleen van burn-in, wat op zich zo goed als bijna onbestaande is. Verhoogde pixel slijtage is eerder correct.

tegen de zon zit daar ook een reflectieve coating op die het paneel wat beschermt, want moest dat ook echt zo een issue zijn zou niemand zijn laptop of gsm buiten durven gebruiken. elke high end laptop of telefoon heeft ondertussen ook een OLED/amoled/qd oled scherm hé.
Leg je gsm eens een paar uur in de zon en dit een aantal dagen na elkaar. Ik zou er niet van verschieten dat het scherm hierdoor sneller verslijt.
Mijn tv staat soms ook enkele uren per dag in direct zon en dit meerdere dagen na elkaar.

IK lees inderdaad veel clickbait artikels en fud op fora over zonlicht, maar dit gaat over direct zonlicht, dus moest die buiten staan. in uw woonkamer is alle licht indirect zonlicht. In het echt ben ik het nog niet tegengekomen en ben ik enorm sceptisch hierover. Ik denk dat het aantal gevallen hiervan lager ligt dan zaken zoals dode pixels. Want er staat ook nergens in de handleiding dat je die tv's moet beschermen van lichtinval. Moest dat echt zo een issue zijn zouden er wel al rechtzaken gestart zijn en zouden ze niet uit hun schadeclaims geraken, want als het niet in de handleiding staat, valt dit onder garantie.
Direct zonlicht is als de zon rechtstreeks op je scherm schijnt al dan niet met een ruit tussen. Ik spreek hier niet over clickbait artikels van HLN of zo maar over internet fora en whatever die toch wel gekend zijn kennis van zaken te hebben. Dat het zeldzaam is denk ik ook wel maar het is zeker niet onbestaande. Als je de uitleg leest bij sommige hebben ze zeker niets extreems ermee gedaan. Met een pixel refresh gaat het in de meeste gevallen wel weg maar als dit keer op keer voorvalt zal er eens een moment komen dat het niet meer helemaal weg gaat.
En ja, het staat wel in de handleiding dat je toestel niet mag bloot stellen aan zonlicht maar dat staat erin bij zoveel elektrische toestellen en niet allen tv's.

Enkele voorbeelden:

mson0ZlpJ6Dff5j42L0SIJKSlc2jBeBIQRu80oV8pl4.jpg


bu7i78wt2od01.png


Is het dan zo onbegrijpelijk dat sommigen ervoor kiezen om de tv zorgeloos te kunnen gebruiken.
 
Ik heb eigenlijk het gevoel dat de meeste mensen die geen OLed kopen dit uit onterechte schrik doen en degene die daarna een qled aanraden als beter, dit doen om hun inferieure aankoop willen rechtvaardigen met allerlei bullshit verhalen.

Tja als zowat elke recensie online zegt dat OLED en kamers met veel lichtinval niet samen gaan... Wil u wel geloven maar ge kunt het natuurlijk moeilijk effe testen thuis en in de winkel is er nooit veel lichtinval op die TV's. Maar interessante info waardoor ik meer interesse krijg voor OLED.
 
Wordt inderdaad serieus in overdreven. Hier staat baby tv met dat logo vaak op en kijk ook wel wat voetbal wat ook wat statische content heeft. Nog maar 2,5j maar toch geen problemen. Screensaver springt bij alles op behalve de Telenet tv decoder. Dus enkel de vriendin moeten aanleren dat niet op pauze te zetten voor te lang 😅.

Het grootste nadeel van OLED is dat 1 keer je dat hebt, je nooit meer terug kan. Zoals @zaj aangaf, er zijn weinig situaties waar de QLED, zelfs de beste, “wint”. Als ik naar een QLED zie, zie ik degoutant verzadigde kleuren (is Samsung afstelling dus kan gelukkig aangepast worden) en grijs ipv zwart. En vooral dat laatste ben ik pas gevoelig aan geworden vanaf dat ik een OLED heb.
Mijn C9 van LG ( 65 inch) is nu 2,5 jaar oud en ik heb last van bijna duizend dode pixels in de laatste cm van het beeld, volledig rondom. Je moet dus echt wel wat geluk hebben ook met je tv. Ik kijk enkel tv en game op ps5. In mijn geval is de tv dus buiten garantie. Toch krijg ik een volledig nieuw oled paneel op kosten van LG. Wat voor mij dus wil zeggen dat LG weet van deze problemen bij dit type van tv. Online vind je trouwens redelijk veel mensen die deze dode pixels hebben in hun c9 vanaf het derde levensjaar. Voor een tv van meer dan 2000 euro zou dit eigenlijk na 2 jaar niet mogen voorvallen
 
Tja als zowat elke recensie online zegt dat OLED en kamers met veel lichtinval niet samen gaan... Wil u wel geloven maar ge kunt het natuurlijk moeilijk effe testen thuis en in de winkel is er nooit veel lichtinval op die TV's. Maar interessante info waardoor ik meer interesse krijg voor OLED.
Ik denk dat dit eerder van uit het oogpunt is dat OLED panelen minder brightness hebben en daardoor minder geschikt zijn in lichte kamers.
Maar nu met LG C2 en G2 hebben de panelen 30% meer helderheid dan de topmodellen van vorig jaar. Voor SDR content staat de brightness maar op 49% op onze G2 en 100% voor HDR. 's avonds moet ik de verlichting in de living op 25% laten branden of de TV is te fel.
 
Ik denk dat dit eerder van uit het oogpunt is dat OLED panelen minder brightness hebben en daardoor minder geschikt zijn in lichte kamers.
Maar nu met LG C2 en G2 hebben de panelen 30% meer helderheid dan de topmodellen van vorig jaar. Voor SDR content staat de brightness maar op 49% op onze G2 en 100% voor HDR. 's avonds moet ik de verlichting in de living op 25% laten branden of de TV is te fel.
Eerlijk gezegd denk ik ook dat dat zeer goed meevalt, zeker met de Evo panelen. Bij gewoon daglicht moet dat perfect doenbaar zijn maar voor een heel heldere ruimte zal je weer iets meer voordeel hebben bij een QLED.
 
Ik sta op het punt om een 65 inch LG OLED CS6LA te kopen. Echter las ik hier dat ze op helloTV 4j garantie gaven in NL maar dit geldt niet voor België dan ? Via mail geven ze 2j garantie met ettelijke mogelijkheden om aan een meerprijs de garantie uit te breiden.

Nog mensen die er gekocht hebben, te vertrouwen site of problemen mee gehad ?
 
Terug
Bovenaan