1B Pro League 2021-2022

Status
Niet open voor verdere reacties.
Weeral een verdere devaluatie van tweede klasse. En dan maar verrast zijn dat alle 1B ploegen opgekocht worden door buitenlandse investeerds.
 
Het huidige format van 1B - de naam alleen al - is een misbaksel.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het volgend seizoen slechter wordt.
 
Het huidige format van 1B - de naam alleen al - is een misbaksel.

Ik kan me moeilijk voorstellen dat het volgend seizoen slechter wordt.
Gebaseerd op de prestaties van Club NXT in 1B vorig seizoen lijkt het me zeer waarschijnlijk dat het gemiddelde niveau zal dalen. Qua beleving zullen deze teams ook weinig bijdragen aan de competitie. Plus er valt een barrageplaats weg waardoor promotie nog verder bemoeilijkt wordt.

Wat krijg je dan als je een oninteressante competitie combineert met lage promotiekansen? Ploegen die wanhopig zijn om te promoveren, risico's nemen, verliezen draaien en op zoek gaan naar buitenlandse investeerders. Al is wat dat betreft het meeste kwaad al geschied natuurlijk.
 
Je zegt het zelf 'op de 20 ploegen'. 4 extra belofteploegen aan een reeks van 16 volwaardige kan ik zeker begrijpen. Niet bij een profreeks van 8 clubs! Belofteploegen toevoegen kon niet wachten, terug semi amateurs op het tweede niveau duidelijk wel...
Waarop moesten ze wachten? Die clubs groeien niet vanzelf aan de boom of zo he. Dit idee van beloften in 1b speelt al zeker 15 jaar en al 15 jaar blockt men dat af. Ik denk anderzijds niet dat het de vragende partijen van de beloftenploegen zijn die tegen meer clubs in 1b zijn of zo.
Dat kon gerust allemaal samen.

Omdat tweede klasse vroeger een kerkhof was heeft men de regels (‘prof’) daar verstrengd waardoor er minder clubs zaten. Niet echt de schuld van topclubs allemaal.

Van mij is zo’n format zoals in NL ook prima hoor. Ik wil gewoon dat de crème de la crème van de Belgische talenten op een goed niveau uitgedaagd worden en kunnen groeien. Hoewatwaar maakt niet uit maar uitlenen aan kleine clubs is maar zelden echt een goeie oplossing.
 
Weeral een verdere devaluatie van tweede klasse. En dan maar verrast zijn dat alle 1B ploegen opgekocht worden door buitenlandse investeerds.
In 1A gebeurt dat evenzeer hoor. Amper nog clubs in Belgische handen. Er zit gewoon geen durfkapitaal in ons land.
 
Waarop moesten ze wachten? Die clubs groeien niet vanzelf aan de boom of zo he. Dit idee van beloften in 1b speelt al zeker 15 jaar en al 15 jaar blockt men dat af. Ik denk anderzijds niet dat het de vragende partijen van de beloftenploegen zijn die tegen meer clubs in 1b zijn of zo.
Dat kon gerust allemaal samen.

Omdat tweede klasse vroeger een kerkhof was heeft men de regels (‘prof’) daar verstrengd waardoor er minder clubs zaten. Niet echt de schuld van topclubs allemaal.

Van mij is zo’n format zoals in NL ook prima hoor. Ik wil gewoon dat de crème de la crème van de Belgische talenten op een goed niveau uitgedaagd worden en kunnen groeien. Hoewatwaar maakt niet uit maar uitlenen aan kleine clubs is maar zelden echt een goeie oplossing.
Feit is dat de G5 een opportuniteit zagen omdat de K11 absoluut met 18 in 1A wilden blijven (bang voor het 1B kerkhof dat ze zelf mee hebben gecreëerd). En ze zo dus eindelijk hun goesting konden krijgen. En wie is er weer de dupe? 1B! Ipv te wachten tot er een structurele oplossing komt voor alle (semi)-profploegen hebben ze hun zin weer doorgedreven. Nu zit je daar met 4 belofteploegen op 12 clubs, alleen in België kan dat...

En ik snapte de invoering van 1B onder de belofte: '8 clubs klaarstomen voor aansluiting bij 1A'. Maar behalve de naam 1B is er GEEN aansluiting gekomen met 1A en was promoveren zelfs jarenlang NOOIT zo moeilijk. 1B heeft al jaren alle kosten van profvoetbal zonder de voordelen. En nu maken ze er een veredelde jeugdcompetitie van. En maar klagen dat clubs hun ziel verkopen aan buitenlandse investeerders...
 
Feit is dat de G5 een opportuniteit zagen omdat de K11 absoluut met 18 in 1A wilden blijven (bang voor het 1B kerkhof dat ze zelf mee hebben gecreëerd). En ze zo dus eindelijk hun goesting konden krijgen. En wie is er weer de dupe? 1B! Ipv te wachten tot er een structurele oplossing komt voor alle (semi)-profploegen hebben ze hun zin weer doorgedreven. Nu zit je daar met 4 belofteploegen op 12 clubs, alleen in België kan dat...

En ik snapte de invoering van 1B onder de belofte: '8 clubs klaarstomen voor aansluiting bij 1A'. Maar behalve de naam 1B is er GEEN aansluiting gekomen met 1A en was promoveren zelfs jarenlang NOOIT zo moeilijk. 1B heeft al jaren alle kosten van profvoetbal zonder de voordelen. En nu maken ze er een veredelde jeugdcompetitie van. En maar klagen dat clubs hun ziel verkopen aan buitenlandse investeerders...
Ik blijf op dezelfde nagel kloppen: het zijn niet de topclubs die meer clubs in 1B tegenhouden, of meer rotatie met 1A.

En die clubs zijn al lang allemaal verkocht dus dat heeft geen knijt te maken met een systeem dat ze volgend jaar gaan invoeren.
 
Ik blijf op dezelfde nagel kloppen: het zijn niet de topclubs die meer clubs in 1B tegenhouden, of meer rotatie met 1A.
Nee maar het zijn wel de topclubs die profiteren van de doodsangst van die kleinere clubs om al hun regels door te voeren met de belofte dat het weer eens 1 of 2 jaar moeilijker wordt om te zakken. Want die topclubs liggen idd hoegenaamd niet wakker of ze nu moeten spelen tegen Eupen of Westerlo in die week dat ze niet tegen een andere topper spelen. Waar ze wel van wakker liggen is het geld dat ze kunnen binnen rijven ten koste van die kleine clubs.

En die clubs zijn al lang allemaal verkocht dus dat heeft geen knijt te maken met een systeem dat ze volgend jaar gaan invoeren.
Nee maar wel met al die voorgaande kutsystemen.

Maak van die G5 aub geen heiligen. Ik begrijp dat je u club uit de wind wil zetten maar ze zijn even schuldig als de K11 hoor.
 
Nee maar het zijn wel de topclubs die profiteren van de doodsangst van die kleinere clubs om al hun regels door te voeren met de belofte dat het weer eens 1 of 2 jaar moeilijker wordt om te zakken. Want die topclubs liggen idd hoegenaamd niet wakker of ze nu moeten spelen tegen Eupen of Westerlo in die week dat ze niet tegen een andere topper spelen. Waar ze wel van wakker liggen is het geld dat ze kunnen binnen rijven ten koste van die kleine clubs.


Nee maar wel met al die voorgaande kutsystemen.

Maak van die G5 aub geen heiligen. Ik begrijp dat je u club uit de wind wil zetten maar ze zijn even schuldig als de K11 hoor.
Ik maak helemaal geen heiligen van de G5. Je draait de zaken om. Er wordt altijd gedaan alsof alles in dit systeem de schuld is van de G5, maar het enige dat die vragen is een stevige competitie met veel topmatchen en kansen om hun topjeugd te laten ontwikkelen. Hoe dat dan ingevuld wordt lager op de ladder maakt hen gewoon op zich weinig uit, dat was wat ik zei.

Het zijn al die STVV’s of Waregems die liefst van al 1A zo gesloten mogelijk houden omdat ze dan zelf zo weinig mogelijk kans hebben te zakken. Waardoor degraderen al helemaal een ramp wordt want terugkeren wordt extra moeilijk. Waardoor 1B niet interessant is. En ze hebben liefst zo veel mogelijk clubs in 1A en daardoor schiet er amper nog iets deftig over in 1B.
 
Ik blijf op dezelfde nagel kloppen: het zijn niet de topclubs die meer clubs in 1B tegenhouden, of meer rotatie met 1A.

En die clubs zijn al lang allemaal verkocht dus dat heeft geen knijt te maken met een systeem dat ze volgend jaar gaan invoeren.
Zoals ik zelf al zei, de K11 zijn zeker mede verantwoordelijk. Maar het zijn wel de topclubs die meegaan in die korte termijn visie van de K11, gewoon om zelf hun voorstellen (PO's, beloftes, ...) erdoor te krijgen. En dat is DE essentie van wat er mis is met de Pro League, mede door het verschil in stemmen. De 1B-clubs moeten maar blij zijn met de peulschillen die ze krijgen nadat de 1A-clubs klaar zijn met hun gemarchandeer.

En begrijp je nu echt de frustratie niet van een 1B-fan? Onze clubs liggen nu volledig in handen van buitenlande eigenaars (kan goed of slecht aflopen) omdat onze competitie onleefbaar is gemaakt. En nu gaan de ploegen die mee aan de oorzaak hiervan liggen doodleuk hun beloftes eraan toevoegen. Om het niveau en de aantrekkelijkheid nog naar beneden te halen...
 
Dat argument gaat niet helemaal op in het geval van Anderlecht – een jeugdig paars-wit zou wellicht veel (uit)fans en kijkers lokken –,

Echt dikke onzin dit. Bij ons ligt er bijvoorbeeld absoluut niemand wakker van Anderlecht B. Dat wordt niet plots een topmatch omdat er Anderlecht in de naam staat, dat blijft gewoon een veredelde oefenmatch die niet serieus genomen zal worden door supporters. En tenzij we om de titel spelen, zullen ook de spelers het weinig serieus nemen.
 
De clubs die hun U21 op het tweede niveau willen stallen, moeten wel een forse financiële inspanning leveren, zo werd eerder al gestemd. Het inschrijvingsgeld bedraagt immers 1 miljoen euro en daar komen dan ook nog eens productiekosten (voor televisie) bij: dat zou gaan om nog eens honderdduizenden euro’s. De totale kostprijs kan zo oplopen tot maar liefst 1,5 miljoen euro en dat zonder de garantie dat het niet tot één seizoen beperkt blijft.
Wat een framing ook, alsof dat zich niet dubbel en dik terugbetaalt voor die clubs. Je kan dat zelfs als een vorm van competitievervalsing zien. Soit, zelfs dan nog weigert men om de minimale hoeveelheid solidariteit te tonen met de clubs in 1B. En dan verbaasd zijn dat het niveau van ons voetbal achterop hinkt bij andere Europese competities.
 
Wat een framing ook, alsof dat zich niet dubbel en dik terugbetaalt voor die clubs. Je kan dat zelfs als een vorm van competitievervalsing zien. Soit, zelfs dan nog weigert men om de minimale hoeveelheid solidariteit te tonen met de clubs in 1B. En dan verbaasd zijn dat het niveau van ons voetbal achterop hinkt bij andere Europese competities.
En dat komt dan van één van de 'vernieuwers' van de Pro League. Ik zie het nog gebeuren dat die 4 clubs soepele regels krijgen qua spelers die ze mogen opstellen in 1B en/of een kleinere financiële bijdrage. En de K11 krijgt in ruil hun 18 clubs. En 1B zal wel weer de dupe worden. En wie weet wat ze dan nog gaan doen met die halve stijger uit 1B...
 
En dat komt dan van één van de 'vernieuwers' van de Pro League. Ik zie het nog gebeuren dat die 4 clubs soepele regels krijgen qua spelers die ze mogen opstellen in 1B en/of een kleinere financiële bijdrage. En de K11 krijgt in ruil hun 18 clubs. En 1B zal wel weer de dupe worden. En wie weet wat ze dan nog gaan doen met die halve stijger uit 1B...
Dat zie je al van ver aankomen dat die K11 weer meters diep in de G5 hun hol gaat kruipen om toch maar een jaar langer met 18 clubs te gaan spelen.
Terwijl je gewoon iets moet doen aan het feit dat degraderen quasi gelijk is aan het faillisement ipv die degradatie moeilijker te maken, maar ja...
 
Dat argument gaat niet helemaal op in het geval van Anderlecht – een jeugdig paars-wit zou wellicht veel (uit)fans en kijkers lokken –,
Echt dikke onzin dit. Bij ons ligt er bijvoorbeeld absoluut niemand wakker van Anderlecht B. Dat wordt niet plots een topmatch omdat er Anderlecht in de naam staat, dat blijft gewoon een veredelde oefenmatch die niet serieus genomen zal worden door supporters. En tenzij we om de titel spelen, zullen ook de spelers het weinig serieus nemen.
Zoiets kunt ge niet op 1 jaar beoordelen. Ploegen moeten daar in groeien. Ajax 2 werd al eens kampioen in tweede klasse, speelde net niet de bekerfinale. Ook andere ploegen deden het al eens aardig. Maar niet onmiddellijk.
Ik denk bovendien dat dit eerder bedoeld werd vanuit het uitpubliek (als Mauves Army zich mobiliseert zal er aanhang zijn op verplaatsing) en de thuismatchen van Anderlecht. Kan het nu moeilijk inschatten maar onze jeugd trok in de YCL al tot 13.000 man op een weekavond.
Gaan onze match ook in het Lotto Park zelf spelen.

Maar bon, WVDH wilt vooral garanties dat dit een paar jaar tijd gegeven wordt. Dan is dat dat inschrijvingsgeld waard.
 
Maar bon, WVDH wilt vooral garanties dat dit een paar jaar tijd gegeven wordt. Dan is dat dat inschrijvingsgeld waard.
Misschien hadden ze dan moeten wachten met belofteploegen gehaast toe te voegen aan 1B (uit jaloezie op Club Nxt)? En dit pas doen als er EINDELIJK eens een format voor langere termijn zou beslist worden voor de 1e en 2e klasse.

Om het ook eens over het sportieve te hebben. Westerlo nog geen kampioen, in een sterke eerste helft het niet kunnen beslissen. En na 2 knappe goals van Lommel niets meer laten zien. Ik gun Westerlo de titel wel, maar het zou toch mooi zijn dat ze dit op de laatste speeldag nog zelf moeten afdwingen. ;)
 
Misschien hadden ze dan moeten wachten met belofteploegen gehaast toe te voegen aan 1B (uit jaloezie op Club Nxt)? En dit pas doen als er EINDELIJK eens een format voor langere termijn zou beslist worden voor de 1e en 2e klasse.

Is er ook maar 1 garantie dat er binnen dit en 5 jaar een lange termijn format gaat zijn waar iedereen tevreden is dan? Er wordt al 20 jaar gevraagd voor die beloften te integreren en ze worden al 20 jaar afgescheept met “wacht nog maar wat”.

Ik wil ook eens van het gezever rond die formats af zijn maar als je 5 supporters van 5 clubs bij elkaar zet zal je merken dat men nooit tot de toveroplossing zal komen. Iedereen heeft andere prioriteiten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan