1B Challenger Pro League 2023-2024

Het grootste probleem is dat er vroeger veel lokale spelers waren, terwijl men nu geen enkele voeling heeft met een huurling van City.
 
Hoewel ik er heel graag woon, wil ik wel even benadrukken dat Mechelen geen grootstad is 😄

Opvallend ook dat Racing Mechelen vooral de Mechelaars uit de stad aanspreekt en KV de mensen rond de stad uit buurgemeenten.
 
Voor de echte promotie zie ik zeker Z-W,KVO en beerschot bij de kanshebbers met heel wat outsiders het wordt zowieso een interessant seizoen en kijk er alvast naar uit

Beerschot mag je schrappen, algemeen directeur heeft net in een interview voor de clubwebsite laten weten dat zonder nieuwe overnemer dezelfde weg opgegaan wordt als afgelopen seizoen: jong, Belgisch en kostenefficient.
Beerschot wordt dus op zijn best een outsider.

Dat verbaast waarschijnlijk niet veel. Er zijn maar 2 echt grote kanshebbers komend seizoen lijkt me, dat zijn Beveren en Zulte. Oostende, Seraing, Beerschot, Lierse en Lommel zullen voor de 4 PO plaatsen strijden. Deinze geloof ik niet in.

Maar het is nog heel vroeg natuurlijk, er zijn nog 3 transfermaanden te gaan, veel kan nog veranderen.
 
Als je Lommel plus gemeentes in de buurt (laat ons zeggen 20 minuten rijden max) samen telt waar de Lommel-supporters altijd vandaan kwamen zit je aan een inwonersaantal van zo'n 170.000. Dus echt wel voldoende potentieel om terug mooie aantallen te halen. Evenveel als in de 90's? Nee, dat zie ik ook niet gebeuren. Daarvoor zijn de kleine clubs te klein gemaakt in het algemeen.

Maar nogmaals, staar u echt niet blind op de huidige aantal fans. Daarvoor is er te veel gebeurd in Lommel. Dubieus gemiste promoties in 2e klasse, vreselijke competitieformats in 1B op de meest onnuttige uren en 2 overnames die (tot dusver) volledig mislukt zijn. Op het einde van het eerste seizoen in buitenlandse handen met Peter Maes zat er op de laatste speeldag voor een degradatiematch tegen Roeselare terug 3.000 man in de tribunes. Maar toen werd de rekening geplunderd door Udi en kwam CFG met veel geld, maar een rampzalig sportief beleid, weer al die fans (en nog extra) terug weg jagen.

Maar terug on topic naar aankomend seizoen, ik ben echt benieuwd naar het kaliber van de ervaren versterking. Die er al 3 seizoenen ontbreekt. Want met alle respect, met enkel Wuytens, Neven en Henkens ga je er niet komen als je echte ambitie zou hebben. Het vertrek van Lemoine naar Deinze is voor mij al onbegrijpelijk aangezien hij het type is dat een clubspeler als Neven zou kunnen opvolgen.
In Limburg worden ze toch allemaal voor Genk. Zelfs weinig nieuwe Brugge-, Anderlecht- of Standard-fans tegenwoordig.
 
Is Le Havre al zeker van promotie?
De laatste speeldag moet Metz nog tegen Bastia (4e), terwijl Bordeaux en Le Havre ‘gemakkelijkere’ tegenstanders (Rodez en Dijon) hebben.

Metz gewonnen met 3-2 dankzij 2 doelpunten van Maziz, Bordeaux was 0-1 aan het verliezen tot een supporter het veld opliep om de doelpuntenmaker een duw te geven, die daar schijnbaar een lichte hersenschudding aan overhield.


Metz dus naar Ligue 1, goed nieuws voor Seraing (om het relevant te houden voor het topic!)
 
Het niveau was het voorbije seizoen wel echt van het slechtste wat ik in al die jaren Tweede Klasse al heb gezien. De tijden van Union (waar nu nog de halve ploeg in de basiself staat), KV Mechelen of Antwerp in het kampioenenjaar, zijn wel echt passé momenteel.

Hopen dat Zulte-Waregem wat niveau kan bijbrengen alvast.
 
Vukotic verlaat de SKB en de nieuwe sportief directeur komt van Virton dat voorspelt weinig goeds. :unsure:
 
Leuk format dit seizoen, toffe ploegen ook. Wordt een zeer interessant seizoen Challenger Pro League, ook positief meer stijgers vanuit 1B, leuk dat de winnaar van plaats 3 tot 6 alvast toch een kansje maakt op promotie!

Wat betreft mijn ploeg FC Dender, dat Timmy Simons blijft is alvast positief voor de verdere professionalisering hier en ook de kern lijkt grotendeels behouden te zullen blijven (goed voor de automatismen) en daarbij paar gerichte versterkingen, vooral vlotscorende spits is voor mij prioriteit nr 1. Onze turk Cukur had voetballend zeker kwaliteiten, maar zijn statistieken waren iets te weinig.
 
Terug
Bovenaan