1B Challenger Pro League 2023-2024

Sorry, is dat een versterking? 100 speelminuten in anderhalf jaar tijd bij RWDM. Voordien nooit meer dan 15 basisbeurten per seizoen. Op zijn belovend carrierebegin bij Club Brugge na, heeft die nergens gepresteerd en is die vooral geblesseerd geweest.
Succes ermee!
Het enige goeie aan die zijn cariere was de transfersom die we ervoor kregen!
 
De laatste 4 van 1A spelen onderling een mini-competitie, dus PO3 idd). De 2 laatste degraderen naar 1B en de 2de van die groep speelt barrage tegen de nr 3 van 1B (m.a.w. De winnaar van de eindronde van de clubs die geeindigd zijn op plaats 3 t.em. plaats 6). De eerste van PO 3 is gered van degradatie
Wie bedenkt zo'n dingen ook.. Dus diegene die op plek 16 (terug met 16, toch?) eindigt in 1A, kan zich toch nog redden via Play-Off 3.

Het klinkt beter dan PO3 van enkele seizoenen geleden, toen de voorlaatste en derde laatste simpelweg 5 matchen tegen elkaar speelden (en de derde laatste thuisvoordeel had + 3 punten voorsprong). Dat was echt het belachelijkste ooit.
Desondanks een gedrocht, weeral.

Het systeem van in de Challenger Pro League juich ik dan weer wel toe, gelijkaardig aan wat ze in Engeland doen in de lagere divisies.
Zouden ze beter in de Pro League ook toepassen. Kampioen is kampioen, plaatsen 2 tot 5 misschien nog voor de Europese plaatsen in een mini-competitie. In Nederland was het ooit ook zo iets, dacht ik?
 
Wie bedenkt zo'n dingen ook.. Dus diegene die op plek 16 (terug met 16, toch?) eindigt in 1A, kan zich toch nog redden via Play-Off 3.

Het klinkt beter dan PO3 van enkele seizoenen geleden, toen de voorlaatste en derde laatste simpelweg 5 matchen tegen elkaar speelden (en de derde laatste thuisvoordeel had + 3 punten voorsprong). Dat was echt het belachelijkste ooit.
Desondanks een gedrocht, weeral.
Dit keer beginnen ze wel met hetzelfde aantal punten als in de competitie. Dit jaar zou dat bv. volgende rangschikking geven.

1. Eupen - 28
2. Oostende - 27
3. Zulte Waregem - 27
4. Seraing - 20

Dus ja, technisch gezien zou Seraing zich via de eindronde kunnen redden maar ze beginnen wel met een enorm nadeel aan die nacompetitie. Lijkt me toch een eerlijk format. Veel beter inderdaad dan vijf matchen tegen elkaar spelen waarbij de hoogst geklasseerde ploeg drie bonuspunten kreeg.
 
Dit keer beginnen ze wel met hetzelfde aantal punten als in de competitie. Dit jaar zou dat bv. volgende rangschikking geven.

1. Eupen - 28
2. Oostende - 27
3. Zulte Waregem - 27
4. Seraing - 20

Dus ja, technisch gezien zou Seraing zich via de eindronde kunnen redden maar ze beginnen wel met een enorm nadeel aan die nacompetitie. Lijkt me toch een eerlijk format. Veel beter inderdaad dan vijf matchen tegen elkaar spelen waarbij de hoogst geklasseerde ploeg drie bonuspunten kreeg.

Never forget Beerschot dat ondanks die 3 punten bonus en een overwinning in de eerste van die 5 wedstrijden toch nog degradeerde na 3 nederlagen op rij.
 
Dit keer beginnen ze wel met hetzelfde aantal punten als in de competitie. Dit jaar zou dat bv. volgende rangschikking geven.

1. Eupen - 28
2. Oostende - 27
3. Zulte Waregem - 27
4. Seraing - 20

Dus ja, technisch gezien zou Seraing zich via de eindronde kunnen redden maar ze beginnen wel met een enorm nadeel aan die nacompetitie. Lijkt me toch een eerlijk format. Veel beter inderdaad dan vijf matchen tegen elkaar spelen waarbij de hoogst geklasseerde ploeg drie bonuspunten kreeg.
Eerlijk is het zeker. Maar nog steeds onnodig imo
 
Het systeem is misschien wat ingewikkeld maar dit is wel de eerste keer in jàren dat 2e klasse interessanter wordt voor de ploegen die erin zitten. Er zijn meer tegenstanders, waarvan sommigen toch wel mooie namen, en er is een veel grotere kans op promotie. Dit gaat heel die competitie toch aantrekkelijker maken veronderstel ik? Hopelijk zorgt dit er dan ook voor dat ze in 1A niet telkens hun eigen ziel gaan verkopen aan de G5 uit angst voor degradatie.
 
Seraing, alles hangt af van Metz daar. Als die nog zouden kunnen promoveren naar Ligue 1, dan kan Seraing weer wat goeie spelers krijgen. Maar gezien ze daar met nog maar 2 speeldagen te gaan toch 3 punten achter staan en ze nog tegen de 4e en de 6e moeten, lijkt me die kans bijzonder klein.

Bordeaux (onterecht) gaan verliezen bij de voorlaatste, Metz gaan winnen bij de 6e en nu staan die op promotieplaats wegens beter onderling resultaat. Laatste tijd gebeurt echt altijd gewoon het tegenovergestelde van ik zeg (wat vaak gewoon een beetje de logica zou moeten zijn) :laugh:
Mikautzadze trouwens topscorer in L2.

Ziet er naar uit dat Seraing misschien toch wat goede spelers kan krijgen van haar moederclub, tenzij er weer iets vreemds gebeurt volgende week.
 
Bordeaux (onterecht) gaan verliezen bij de voorlaatste, Metz gaan winnen bij de 6e en nu staan die op promotieplaats wegens beter onderling resultaat. Laatste tijd gebeurt echt altijd gewoon het tegenovergestelde van ik zeg (wat vaak gewoon een beetje de logica zou moeten zijn) :laugh:
Mikautzadze trouwens topscorer in L2.

Ziet er naar uit dat Seraing misschien toch wat goede spelers kan krijgen van haar moederclub, tenzij er weer iets vreemds gebeurt volgende week.
Is Le Havre al zeker van promotie?
De laatste speeldag moet Metz nog tegen Bastia (4e), terwijl Bordeaux en Le Havre ‘gemakkelijkere’ tegenstanders (Rodez en Dijon) hebben.
 
Is Le Havre al zeker van promotie?
De laatste speeldag moet Metz nog tegen Bastia (4e), terwijl Bordeaux en Le Havre ‘gemakkelijkere’ tegenstanders (Rodez en Dijon) hebben.

Klopt, maar Bastia speelt nergens meer voor terwijl zowel Rodez als Dijon mits winst kunnen ontsnappen aan degradatie, dus die zullen vermoedelijk wel meer met het mes tussen de tanden spelen.
 
Binnen een paar dagen volgt er verdere communicatie over ons plan voor 1B.

Ik denk dat ze zullen doorgaan met D'Hollander, foute beslissing maar bon. Hoor ook zeer veel signalen dat Vormer ook zou blijven, zal wel wat kosten maar bon, geld uitgeven doen we graag. Benieuwd naar wat de toekomst zal brengen maar ik denk dat onze degradatie, met de huidige signalen, jammer genoeg geen echte wijzigingen in de aanpak van onze club zal teweegbrengen. Wat oprecht jammer is. Anderzijds heeft ons bestuur wel het beste voor met Waregem, daar twijfel ik niet aan. Ik denk dat de geldbuidel goed zal opengetrokken worden, maar of het geld goed gespendeerd zal worden is een ander verhaal.

Ze zijn de afgelopen tijd vn. bezig geweest met D'hollander als nieuwe trainer blijkbaar maar dat zou dan weer een typische Essevee-beslissing zijn. In mijn ogen niet de juiste. Clubliefde akkoord, maar er zijn belangrijkere aspecten bij het aanstellen van een trainer. Kunnen we eindelijk eens afstappen van onze fouten uit het verleden?

Wat ze met het bestuur gaan doen dat weten we nog niet, al heb ik weinig hoop op verandering. Laat ons dan tenminste wat hands-on ervaring binnenbrengen via onze trainersstaf, welke echte ervaring kunnen D'hollander en De Fauw voorleggen? Quasi geen, wie kan hen ondersteunen of challengen vanuit het bestuur op technisch vlak? Niemand. Dat zegt toch genoeg? We hebben iemand nodig met minstens enkele jaren ervaring en een visie. Iemand waarvan we weten dat die een systeem kan opzetten om een ploeg te laten voetballen, weet welke spelers hij nodig heeft om dit uit te voeren en een evenwichtige kern samen te stellen,... Er zijn hier al enkele namen gevallen en er zullen wel nog pistes zijn maar ik vind bv. Yannick Ferrera oprecht een interessante piste voor ons 'project'. Als het toch D'hollander zou worden, en het ziet er zo naar uit, dan zou dit aantonen dat er nog geen lessen zijn getrokken uit het verleden en we op hetzelfde elan zullen verder gaan.

Qua huidige spelers denk ik dat we Willen ook zullen kwijt zijn, benieuwd welke ploeg hem komt oppikken. Jong, Belgisch, veel potentieel en gewoonweg een goede voetballer. Anderzijds is 1B wel ideaal voor hem om bijna met zekerheid een heel seizoen te spelen en ervaring op te doen. Tambedou zal waarschijnlijk ook geen evidentie zijn om te houden jammer genoeg. Ndour zou een ideale diepe spits zijn, dat ze die maar proberen te houden in plaats van pakweg Vossen. Ik zie die ontbolsteren op zijn juiste positie, heeft een neus voor goals. Blijkbaar kunnen we voor Miroshi (dramatische speler) nog een mooi bedrag krijgen, direct verpatsen die handel! Eveneens benieuwd naar waar Fadera zal trekken.
 
Zijn er mensen die 1ste nationale hebben gevolgd? Maken Patro Eisden, Francs Borains of RFC Liege kans?
Ik heb ze zelf niet zien spelen, maar bij Patro spelen er met Kis, Gueroui, Valcke, Corstjens en Renson toch 5 ex-Lommelaars. En dat zijn niet de spelers waarmee je nog grote ambitie moet hebben in 1B. Dus ik VERMOED dat die ploegen uit 1e nationale zonder grote versterkingen geen kandidaat zijn voor top 6 en van het niveau Dender zullen zijn.

Nu al grote voorspellingen doen is wel voorbarig aangezien de transferperiode nog op gang moet komen.

Beveren zou in theorie favoriet moeten zijn, maar als ze daar Mbokani en Barry zouden kwijt spelen scheelt dat ook een pak. Idem voor Zulte-Waregem, blijven hun sterkhouders en hoe snel kunnen ze een ploeg bouwen voor het type voetbal in 1B waarmee je resultaat kan krijgen?

Bij Lierse gaat de sportieve staf lopen omwille van de gang van zaken. Die hebben zoals de General al zei niet de centen voor grote ambities. Dender ook niet. Seraing, Oostende, Lommel, Deinze en in mindere mate Beerschot zijn grote vraagtekens in hoeverre zij ambitie hebben en die ook kunnen waar maken.
 
Zijn er mensen die 1ste nationale hebben gevolgd? Maken Patro Eisden, Francs Borains of RFC Liege kans?
Ik heb die ploegen op Ninove zien spelen.

Patro Eisden vond ik tegenvaller, ik had die sterker verwacht, maar ik vermoed dat die gewoon met de handrem gespeeld hebben, op reserve, in de wetenschap dat ze het wel konden forceren. Hun tribune zat aardig vol, was risicomatch.

Francs Borains was in het begin van het seizoen, 1ste thuismatch van Ninove, ik vond die wel sterk, goed georganiseerd, goede balcirculatie met het nodige lef en strijd, die hebben lang zo subtop gestaan om naar het einde toe wel op derde plaats te staan.
Weinig aanhang.

Luik vond ik ook wel goed, dat hadden veel geduld, en hebben in 2 de helft het verschil gemaakt, met onder andere Perbet, die nu naar Winkel Sport gaat. Die hadden ook veel supporters mee, was risicomatch.

Geen idee of die ploegen veel gaan veranderen met die promotie, misschien zien die ploegen er volgend seizoen volledig anders uit.

De beste ploeg die op Ninove is gaan spelen, waren wel de beloften van Gent.
 
- D'Hollander en De Fauw: slecht nieuws, worden effectief onze nieuwe trainers, niet de juiste beslissing maar bon.
- Vormer blijft: goed nieuws.
- Vossen blijft: slecht nieuws. Zouden beter de kaart trekken van Ndour, ik hoop oprecht dat ze die kunnen behouden. Daarnaast nog proberen Willen & Tambedou te houden en 't zou geen slecht begin zijn.
 
- D'Hollander en De Fauw: slecht nieuws, worden effectief onze nieuwe trainers, niet de juiste beslissing maar bon.
- Vormer blijft: goed nieuws.
- Vossen blijft: slecht nieuws. Zouden beter de kaart trekken van Ndour, ik hoop oprecht dat ze die kunnen behouden. Daarnaast nog proberen Willen & Tambedou te houden en 't zou geen slecht begin zijn.
Vossen maakt in tweede klasse gemakkelijk 15 potten denk ik. Gewoon aangespeeld krijgen in de box en die legt er vaak genoeg eentje in.
 
Bij Lommel spreken ze alvast de ambitie uit voor promotie, al is top-6 spelen ook ambitie hebben want dan heb je evenveel kans als nummer 3 in de ranking.
 
Verschiet er niet van dat Vormer gewoon blijft. Hij is nog zo iemand die, rekening houdend met zijn kinderen en vrouw,
dichtbij huis wil voetballen en gewoon van het spelletje genieten. Heb wel respect voor de mens Ruud Vormer.
 
Terug
Bovenaan