1B Challenger Pro League 2023-2024

RWDM voorzitter Dailly is ontslagen door de Amerikanen.

Een verklaring van de eigenaar:


3848 woorden, dat is een kleine novella.
 
Dailly is de manager geweest waar ik speelde. Dat hij aggressief is moet ge niet aan twijfelen :) en dat hij geld zou verduisteren, daar zou ik ook niet van verschieten..
 
ik ben eens benieuwd met welke transfers Lommel dit seizoen gaat komen, ze spreken zich deze keer toch uit voor promotie en er zouden al 3 1ste klasse spelers getekend hebben. Al wil ik dat nog wel 1st zien
 
Met alle respect maar Lommel is toch geen club voor 1A. Hoeveel man komt daar kijken, 1200 a 1300 volgens Transfermarkt? 700 abo's volgens wat ik lees op jullie website.

Wees toch gewoon realistisch en besef dat dit niet het soort ploegen is dat in 1A thuishoort.
 
bwa dat is relatief, dat is bij veel ploegen in 1B het geval hoor RWDM en zelfs Union hadden op een bepaald moment ook niet meer als 1500 bezoekers als ze niet meededen voor de titel. daarbij komt ook nog eens dat het vorige competitie formaat ook niet echt aanspreekt 1st 8ploegen 4 keer tegen elkaar en daarna 12 met 4 beloften er ook nog bij. Mocht Lommel naar 1ste gaan zit daar ook elke match gemiddeld 4000-5000 man met uitschieters tegen topploegen hoor. Is bij veel ploegen het geval
 
bwa dat is relatief, dat is bij veel ploegen in 1B het geval hoor RWDM en zelfs Union hadden op een bepaald moment ook niet meer als 1500 bezoekers als ze niet meededen voor de titel. daarbij komt ook nog eens dat het vorige competitie formaat ook niet echt aanspreekt 1st 8ploegen 4 keer tegen elkaar en daarna 12 met 4 beloften er ook nog bij. Mocht Lommel naar 1ste gaan zit daar ook elke match gemiddeld 4000-5000 man met uitschieters tegen topploegen hoor. Is bij veel ploegen het geval

RWDM en Union zitten dan ook in een miljoenenstad, Lommel is een plattelandsgehuchtje. Vanwaar gaan die 3-4.000 extra supporters komen? Binnen een straal van 45 minuten heb je al Westerlo en Genk, en STVV is ook niet veel verder. En die trekken ook maar 5.000 man gemiddeld.
En bij Union zit er nu enkel zoveel man omdat het zo goed gaat met de club en zo slecht gaat met Anderlecht. RWDM gaat volgend seizoen niet plots voor 7.000 man spelen. Union speelt ook nog altijd maar voor 7000 man gemiddeld, wat niet veel is voor een club aan kop.

Zitten er serieus zoveel mensen thuis in de noorderkempen te wachten tot eindelijk Lommel in 1A aantreedt voor ze hun huis gaan verlaten? Ik zie die echt niet meer volk trekken dan een Eupen met haar 2500 man.
Is uw fingerspitzengefuhl gebaseerd op iets tastbaar?
 
Ik denk toch dat je ervan kunt verschieten hoeveel mensen Lommel de rug toegekeerd hebben na 20 jaar 2deklasse -1B voetbal gewoon door het express mislopen van 4-5promoties welke ik zeker toch zie terugkeren bij beter bestuur en promotie kansen. Raar maar waar er komen ook heel veel Nederlanders kijken naar het plattelandsgehuchtje Lommel. Maar ach we zullen het hopelijk meemaken in de toekomst. En de toekomst is altijd onvoorspelbaar maar als het lommel van pakweg 15jaar geleden kan terugkeren en het bestuur doet het goed dan weet je nooit.:oi22:

Voor de echte promotie zie ik zeker Z-W,KVO en beerschot bij de kanshebbers met heel wat outsiders het wordt zowieso een interessant seizoen en kijk er alvast naar uit
 
Laatst bewerkt:
RWDM en Union zitten dan ook in een miljoenenstad, Lommel is een plattelandsgehuchtje. Vanwaar gaan die 3-4.000 extra supporters komen? Binnen een straal van 45 minuten heb je al Westerlo en Genk, en STVV is ook niet veel verder. En die trekken ook maar 5.000 man gemiddeld.
En bij Union zit er nu enkel zoveel man omdat het zo goed gaat met de club en zo slecht gaat met Anderlecht. RWDM gaat volgend seizoen niet plots voor 7.000 man spelen. Union speelt ook nog altijd maar voor 7000 man gemiddeld, wat niet veel is voor een club aan kop.

Zitten er serieus zoveel mensen thuis in de noorderkempen te wachten tot eindelijk Lommel in 1A aantreedt voor ze hun huis gaan verlaten? Ik zie die echt niet meer volk trekken dan een Eupen met haar 2500 man.
Is uw fingerspitzengefuhl gebaseerd op iets tastbaar?
Toeschouwersaantallen zijn al ff (en zeker voor het huidige Lommel in het CFG verhaal) geen criteria meer om al dan niet de stap naar 1A te kunnen zetten. En 20 jaar in lagere reeksen, mislopen promoties en 2 overnames geeft nu gewoon ook een vertekend beeld naar het potentieel in Lommel qua supportersaantallen.

In eerste klasse had Lommel elk seizoen tussen de 5.000 en 8.000 gemiddeld. En Lommel was op een bepaald moment zelfs de 5e club van België qua bezoekersaantallen. Meer dan traditieclubs in grootsteden zoals Antwerp en Mechelen. Ik weet ook wel dat er heel veel veranderd is sinds de jaren 90. En hoeveel volk we nu nog in 1A zouden halen is onmogelijk te voorspellen.

Als voorbeeld, enkele jaren terug was er 1.000 man op verplaatsing mee op Genk op een weekdag voor de beker. Enkele weken later was er minder volk voor een thuismatch tegen pakweg Roeselare. Met een goed beleid in 1A zouden we volgens mijn gevoel niet moeten onder doen voor een Oostende of Cercle. En dan heb je af en toe je plaats in 1A voor mij als liftploeg nu er EINDELIJK een leefbaar verloop tussen 1A en 1B gaat komen.
Maar over de goed beleid heeft iedereen in Lommel serieuze twijfels. De signalen in de geruchtenmolen klinken niet slecht maar van hun beloftes de vorige zomers kwam ook telkens niets in huis.

Is trouwens 5.000 nu echt zo weinig? Ga eens kijken in landen als Portugal of Griekenland met een vergelijkbaar aantal inwoners. Die aantallen liggen echt wel lager dan in België hoor. Met 5.000 zit je daar in de subtop.
 
Is trouwens 5.000 nu echt zo weinig? Ga eens kijken in landen als Portugal of Griekenland met een vergelijkbaar aantal inwoners. Die aantallen liggen echt wel lager dan in België hoor. Met 5.000 zit je daar in de subtop.

5.000 gemiddeld is niet weinig, daarom dat ik me afvroeg hoe Lommel daaraan zou geraken met haar 700 abo's.
Met "maar 5.000 gemiddeld" bedoel ik eerder dat Westerlo (op enkele jaren na) en STVV wel stabiele eersteklassers zijn in dezelfde regio en desondanks net aan de 5.000 zitten, en dat het toch wel heel optimistisch is om te denken dat Lommel gelijk bij promotie ook voor zo'n aantallen gaat spelen.

Griekenland en Portugal zijn dan ook wel twee landen waar de bevolking vooral rond bepaalde gebieden leeft, en de topclubs net in die gebieden zitten. De rest van die landen zijn super dun bevolkt, zijn meer agrarisch en ook armer, en die andere ploegen stellen praktisch niets voor. Dat heb je in Belgie toch net iets anders.
 
In welke wereld zijn Sint-Truiden en Lommel trouwens dezelfde regio.

Allebei regio boerenbuiten...

Nee serieus, is Limburg voor u zo groot dan dat dat plots twee verschillende gebieden zijn? Da's minder dan een uur rijden, buiten de file. Voetbalsupporters komen vanuit de omgeving, als iemand in Mol/Leopoldsburg woont, waarom zou die wachten op Lommel in 1A voor die naar 1A gaat kijken, als er ook Westerlo, STVV en Genk zijn op minder dan een uur rijden.
Al is STVV zelf misschien toch ook iets te ver voor de meesten in Lommel zelf, feit.
 
Ik vind dat een rare redenering van u, ah maar der liggen andere ploegen in de buurt (in België blijft een uur rijden nog altijd niet in de buurt) dus die ploeg gaat geen extra supporters trekken moesten ze terug in 1ste komen.

Voor zulke ploegen is voeling of binding met de regio toch ook heel belangrijker om supporters te trekken. Als Lommel vroeger mooie toeschouwersaantallen had zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen bij een terugkeer naar de JPL en een deftig beleid waar ze zich in kunnen vinden als supporter.
 
Ik vind dat een rare redenering van u, ah maar der liggen andere ploegen in de buurt (in België blijft een uur rijden nog altijd niet in de buurt) dus die ploeg gaat geen extra supporters trekken moesten ze terug in 1ste komen.

Voor zulke ploegen is voeling of binding met de regio toch ook heel belangrijker om supporters te trekken. Als Lommel vroeger mooie toeschouwersaantallen had zie ik niet in waarom dat niet zou kunnen bij een terugkeer naar de JPL en een deftig beleid waar ze zich in kunnen vinden als supporter.

Ik zeg nergens dat ze geen extra supporters gaan trekken, ik zie ze echter geen vervijfvoudiging halen van hun huidige aantallen zoals iemand anders claimde, en dat is mijn redenering daarvoor. Voldoende alternatieven op die zakdoek groot die de Kempen en de Limburg zijn.

Claimen omdat er in de topjaren in de '90 met Waligora enzo 8500 man zat, dat dat nu ook kan, is helaas gewoon de realiteit niet. De cijfers tonen dat in de jaren '90/'00 er (veel) meer volk naar de kleinere clubs kwamen kijken. Maar de casual supporter uit de jaren '90 heeft dankzij al dat voetbalgeweld op TV, de stijgende prijzen en de stijgende ongemakken wegens uren, politie, etc gewoon veel aangenamere alternatieven en gaan niet meer naar het stadion. En als ze al naar het stadion trekken, zitten ze al bij andere clubs. Behalve de mensen uit Lommel en naburige gehuchten zelf, maar daar woont geen 100.000 man ook niet.
Sinds de opkomst van Genk zijn de supportersaantallen eind jaren 90 gezakt bij Lommel van 8000+ begin jaren 90 naar 5000/6000 eind jaren 90. Kan misschien ook prestatiegerelateerd zijn, ik heb niet elk klassement erbij genomen om te verifieren, maar ik zal hier wel gecorrigeerd worden of er corelatie/causatie in het spel is.

Los van dat alles is Lommel SK ook gewoon veel minder populair bij de vroegere supporters. Zelfs KVK/Lommel United na de onmiddelijke fusie trok 2500/3500 supporters in 2e klasse, tegenwoordig heb je er amper 1000 meer. Het steken op het competitieformat is wat te simplistisch, de daling van supporters bij Lommel is al 15 jaar aan de gang. Jaar na jaar na jaar, na hun promotie van 3e naar 2e klasse enkele jaren terug zat er weer 2500 man, maar op een paar jaar zijn die ook alweer weg.
Als Lommel zou promoveren, zie ik die wel gemiddeld 3000 man halen en de streekderbies zullen wel voor een vol stadion zorgen. Maar dat er op zondagavond 20h 5000 man gaat zitten tegen Eupen of Cercle? Sorry, daar geloof ik niet in.

Maar goed, ik heb er al vaak genoeg naast gezeten (behalve over Sambi Lokonga dan) dus ik kan me gerust vergissen. Uitendelijk zijn het allemaal maar aannames en ik ben geen expert wat Lommel betreft.
 
Laatst bewerkt:
Ik moet spontaan aan Overpelt-Fabriek denken, maar die zijn blijkbaar opgegaan in Lommel
 
Ik zeg nergens dat ze geen extra supporters gaan trekken, ik zie ze echter geen vervijfvoudiging halen van hun huidige aantallen zoals iemand anders claimde, en dat is mijn redenering daarvoor. Voldoende alternatieven op die zakdoek groot die de Kempen en de Limburg zijn.

Claimen omdat er in de topjaren in de '90 met Waligora enzo 8500 man zat, dat dat nu ook kan, is helaas gewoon de realiteit niet. De cijfers tonen dat in de jaren '90/'00 er (veel) meer volk naar de kleinere clubs kwamen kijken. Maar de casual supporter uit de jaren '90 heeft dankzij al dat voetbalgeweld op TV, de stijgende prijzen en de stijgende ongemakken wegens uren, politie, etc gewoon veel aangenamere alternatieven en gaan niet meer naar het stadion. En als ze al naar het stadion trekken, zitten ze al bij andere clubs. Behalve de mensen uit Lommel en naburige gehuchten zelf, maar daar woont geen 100.000 man ook niet.
Sinds de opkomst van Genk zijn de supportersaantallen eind jaren 90 gezakt bij Lommel van 8000+ begin jaren 90 naar 5000/6000 eind jaren 90. Kan misschien ook prestatiegerelateerd zijn, ik heb niet elk klassement erbij genomen om te verifieren, maar ik zal hier wel gecorrigeerd worden of er corelatie/causatie in het spel is.

Los van dat alles is Lommel SK ook gewoon veel minder populair bij de vroegere supporters. Zelfs KVK/Lommel United na de onmiddelijke fusie trok 2500/3500 supporters in 2e klasse, tegenwoordig heb je er amper 1000 meer. Het steken op het competitieformat is wat te simplistisch, de daling van supporters bij Lommel is al 15 jaar aan de gang. Jaar na jaar na jaar, na hun promotie van 3e naar 2e klasse enkele jaren terug zat er weer 2500 man, maar op een paar jaar zijn die ook alweer weg.
Als Lommel zou promoveren, zie ik die wel gemiddeld 3000 man halen en de streekderbies zullen wel voor een vol stadion zorgen. Maar dat er op zondagavond 20h 5000 man gaat zitten tegen Eupen of Cercle? Sorry, daar geloof ik niet in.

Maar goed, ik heb er al vaak genoeg naast gezeten (behalve over Sambi Lokonga dan) dus ik kan me gerust vergissen. Uitendelijk zijn het allemaal maar aannames en ik ben geen expert wat Lommel betreft.
Als je Lommel plus gemeentes in de buurt (laat ons zeggen 20 minuten rijden max) samen telt waar de Lommel-supporters altijd vandaan kwamen zit je aan een inwonersaantal van zo'n 170.000. Dus echt wel voldoende potentieel om terug mooie aantallen te halen. Evenveel als in de 90's? Nee, dat zie ik ook niet gebeuren. Daarvoor zijn de kleine clubs te klein gemaakt in het algemeen.

Maar nogmaals, staar u echt niet blind op de huidige aantal fans. Daarvoor is er te veel gebeurd in Lommel. Dubieus gemiste promoties in 2e klasse, vreselijke competitieformats in 1B op de meest onnuttige uren en 2 overnames die (tot dusver) volledig mislukt zijn. Op het einde van het eerste seizoen in buitenlandse handen met Peter Maes zat er op de laatste speeldag voor een degradatiematch tegen Roeselare terug 3.000 man in de tribunes. Maar toen werd de rekening geplunderd door Udi en kwam CFG met veel geld, maar een rampzalig sportief beleid, weer al die fans (en nog extra) terug weg jagen.

Maar terug on topic naar aankomend seizoen, ik ben echt benieuwd naar het kaliber van de ervaren versterking. Die er al 3 seizoenen ontbreekt. Want met alle respect, met enkel Wuytens, Neven en Henkens ga je er niet komen als je echte ambitie zou hebben. Het vertrek van Lemoine naar Deinze is voor mij al onbegrijpelijk aangezien hij het type is dat een clubspeler als Neven zou kunnen opvolgen.
 
Terug
Bovenaan