NFL: Voorspellingen 2023-2024

Een paar weken geleden heb ik mijn vorige voorspellingen eens op waarde getest. Maar het preseason is alweer afgelopen in de NFL, dus hoog tijd om wat frivole voorspellingen te lanceren voor het seizoen echt losbarst. Inzetten aan de hand van deze voorspellingen is geheel op eigen risico!

Ik laat me voor het eerste deel van de voorspellingen altijd bijstaan door een formule, die van de Pythagoriaanse Verwachting. Kort uitgelegd is dat het aantal wins dat een team zou moeten hebben op basis van zijn Points Scored en Points Against. Ligt die Verwachting lager dan je eigenlijke wintotaal, heb je ondergepresteerd. Ligt dat hoger, heb je overgepresteerd en zul je waarschijnlijk – als alle andere factoren gelijk blijven – terugvallen in het volgende jaar. Zo ziet dat eruit in de grafiek. Hoe groener, hoe meer wedstrijden je had moeten winnen. Hoe roder, hoe meer je overgepresteerd hebt, met een kleine kans dat je dat nog eens kunt herhalen:

1692170220734.png

Veilige zone

De resultaten moet je niet simpelweg lezen als groen is goed en rood is slecht. Het past ook allemaal in een context. Dat wordt duidelijk in deze "veilige zone". Hier zitten de teams die al goed gescoord hebben, dus een hoog aantal wins hebben, en niet noodzakelijk overgepresteerd hebben. We zien daar dan vooral gele teams. Met de 49ers, Lions, Bills, Ravens en Cowboys als duidelijkste kandidaten. Deze teams staan gepositioneerd om opnieuw een mooi jaar te hebben, als er voor de rest niet te veel verandert.

Dat laatste is nu net bij de Cowboys wel een pijnpuntje waardoor ze voor mij helemaal niet meer zo veilig zijn. Het - volgens velen - tactische talent Kellen Moore verhuist naar de Chargers en McCarthy zal zelf plays callen, met Schottenheimer als OC. Ik kan me moeilijk een ongeïnspireerder duo voorstellen. Voor de rest is het wel geruststellend voor de Lions die onverwacht goed waren, maar duidelijk niet overgepresteerd hebben en hun kunststukje nog eens kunnen herhalen. Naast de Lions passen de Jaguars ook wel mooi als outsiders van vorig jaar. Volgens deze tabel gaan ze evenzeer bevestigen.

Ik kan me moeilijk een ongeïnspireerder duo voorstellen.


De Eagles en Chiefs staan dan wel in het rood, maar zij zouden hun play-offplekje wel nog behalen met twee wins minder, dus zij passen ook hier in de veilige zone. Net zoals de Cardinals, maar dan om de verkeerde reden. Zelfs als de Cardinals niet actief en ostentatief zouden tanken, zouden ze met twee extra wins nog altijd maar aan zes komen en irrelevant zijn, zeker gezien de context van een nieuw offensive scheme en het ontbreken van hun ster-QB. Ik zou nog wel durven om hier ook de Falcons te zetten. Ze hadden vorig jaar één wedstrijd meer moeten winnen en dan hadden ze misschien wel de divisie gewonnen. Dit jaar ziet het er alleen maar beter uit met Bijan Robinson en een paar ingewerkte Wide Receivers. Acht à negen wins zouden dus helemaal niet zo raar zijn. De kans is groot dat dat in een nog slechtere NFC South genoeg is om weer in de play-offs te zitten.

Uitschieters

We gooien het veilige, risicoloze, knusse (maar ook saaie) dekentje af en trekken naar het ruige avontuur. Dan zitten we vol in rood en groen natuurlijk. We bevinden ons bij vooral die waarbij de wintotalen zo veranderen dat de play-offtabellen door elkaar geschud worden of dat ze gaan van een one and done-team naar echte mededingers.

Dan kijk ik naar de Raiders die opnieuw ondergepresteerd hebben en met hun “verdiende” wintotaal wel naar de play-offs zouden kunnen. Ook de Bears behoren hiertoe, die gewoon echt spectaculair zouden verbeteren. In tegenstelling tot de Cardinals is hun context wel positief: ze hebben een QB die het spelsysteem begint te kennen en nieuw talent. Ook de Saints kruipen in contention. Volgens deze kaart zou je volgend jaar dus ook meer vertrouwen kunnen hebben in de Rams, dan pakweg de Dolphins of de Giants. Ik heb het er met beiden wel moeilijk mee, maar de cijfers liegen niet.

De meest opzienbarende verschillen zitten wel onderaan, en dan vooral bij de Vikings.


De meest opzienbarende verschillen zitten echter wel onderaan, en dan vooral bij de Vikings. Ik doe dit nu al een vijftal jaar en ik denk niet dat ik al ooit een 4,6 heb gezien. Zij zouden echt een ongeziene val kunnen maken. Dat is, als alles hetzelfde blijft. Jammer genoeg voor SKOL Nation stroomt het talent daar zo snel weg dat het file is aan de uitgang: Kendricks, Peterson, Thielen, Dalvin Tomlinson en nu ook nog Dalvin Cook ... Opnieuw vinden we hier ook weer als vanouds de Chargers terug. Dit baart mij wel wat zorgen, vooral omdat ze één van mijn picks waren voor het komende seizoen ... Misschien is het tijd om de realiteit onder ogen te zien en ze niet te hoog te draften in onze Fantasy league. Of om blind de cijfers te negeren en tegen mijn eigen advies in te gaan.

Bold Predictions:

- Vikings gaan first to last
- Cardinals zullen niet first overall draften
- Jets sweepen de Patriots, halen meteen de play-offs en raken zelfs voorbij de Wild Card Round
- Russell Wilson eindigt het seizoen niet als starter voor de Broncos
- Falcons en Saints mogen naar de play-offs
 
Terug
Bovenaan