NFL: Pythagoriaanse Verwachtingen - Terugblik 2021

Het seizoen is nu echt, echt voorbij. We zijn zelfs al aan het kijken naar het volgende. Maar eerst moeten we dringend nog een paar rekeningen vereffenen. Voor we de voorspellingen van volgend jaar kunnen doen, moeten we natuurlijk die van vorig jaar nog eens overlopen.

Stats. Elke Amerikaanse sport heeft zijn specifieke stats, en commentatoren en fans smullen ervan als nergens anders. In geen enkele andere sport zit het meer ingebakken dan in honkbal, dus het mag niet verwonderen dat mijn favoriete stat daar geboren is: De Pythagoriaanse Verwachting.

Elk jaar maak ik daar een post over voor de NFL-fans in ons eigen topic. Het is een beetje voer voor gevorderden, en er zullen vast en zeker nog andere artikels komen die toegankelijker zijn. Maar omdat het zo actueel is, wilde ik het toch niet laten liggen.

Maar misschien is een eerste artikel over de NFL wel een mooi moment om nog eens even scherp te stellen wat die wiskundige schone precies inhoudt:

Het is een formule die aangeeft hoeveel wedstrijden je team had “moeten” winnen volgens de Points For en Points Against gedurende een seizoen. Als je dat getal dan vergelijkt met de echte wins en losses, zie je hoeveel geluk of pech je team heeft gehad. En als je dàt weet, weet je ook hoe herhaalbaar het resultaat is. https://www.beyondgaming.be/threads/nfl-pythagoriaanse-verwachting-terugblik.2007/


de tabel van 2021


Dit jaar was wel een heel raar jaar. De dingen die normaal redelijk zeker zijn, bleken dat niet zo te zijn. Met een paar stevige spelbrekers, maar toch ook veel bevestigingen. Als we nu terugkijken naar de tabel, kunnen we veel afleiden en verklaren. Wie enkel terugkijkt, heeft altijd gelijk. Onder andere de Jaguars die erg hadden moeten verbeteren, maar daarin enorm zijn tegengehouden door hun coach. En bij de Dolphins was het dan weer de GM en de eigenaars die een wel héél bizarre rol speelden.

Een paar stevige spelbrekers, maar toch ook veel bevestigingen.


Maar op verschillende punten had de tabel wel degelijk gelijk: De Browns hebben een sterke terugval gehad en bij de Ravens is die uitgebleven, allebei voorspeld (tegen mijn eigen gevoel in). En de Chiefs hebben heel wat meer concurrentie gekregen. In die mate zelfs dat er stemmen opgaan die denken dat het tijdperk al voorbij is. Dat is een beetje te rap, zeker met Andy Reid nog daar, maar da's voor de volgende post.

Voor de Steelers en Seahawks was een chute voorspeld, maar bij de Steelers is dat toch door Roethlisberger vooral en die hebben dan zelfs nog de play-offs behaald. Dat was niet verwacht. De 9ers hebben beter gepresteerd, waarmee de tabel en de meeste mensen met gezond verstand gelijk hebben gekregen. Al heeft de injury bug weer zijn best gedaan en was het ook niet met Trey Lance zoals ik schreef, maar we zijn geen waarzeggers :unsure:.

De Saints hebben daarentegen enorm veel beter gepresteerd dan de tabel had aangegeven, en daar is het omgekeerde gebeurd van bij de Jaguars: De coach heeft hen daar wel magistraal uit gered. En de defense, natuurlijk.

Zoals altijd zijn de teams met hoge scores die toch niet in het rood staan (= hoog presteren, maar niet overpresteren) de echte 'zekerheden'. Dat waren de Rams, de Bucs en... de Dolphins. Die hadden bijna zeker de play-offs moeten halen. Samen met de Falcons, die eindelijk nog eens vlucht hadden moeten nemen, zijn zij de grote spelbreker. De Dolphins kwamen er nog dicht bij, maar de Falcons verwijzen de tabel naar de prullenbak.

Chronisch underperformen begint het kenmerk te worden van het team.


Wat je dan eigenlijk kunt concluderen uit de -opnieuw- groene cijfers van de Falcons die niet zijn ingelost, is dat ze 3 jaar geleden al beter hadden moeten doen dan wat hun record bleek, en 2 jaar geleden ook al. Chronisch underperformen, eigenlijk al sinds hun verloren Super Bowl, begint het kenmerk te worden van het team.

En dan de conclusie van mijn (te) bold predictions vorig jaar... Daar is maar één woord voor: Erbarmelijk. Ik ga nog eens hard nadenken, maar ik denk dat één van de predictions herhaald gaat worden volgend jaar.

- Drie rookie QB's halen de play-offs (49ers, Patriots, Jaguars): Fout. Lance kreeg niet één snap in de play-offs. Mac stond alleen.
- Garoppolo speelt geen vijf wedstrijden: Fout. Ik vind het moeilijk terug, maar ik denk 15/17? Dit ging over Trey Lance, dus ja.
- Een wedstrijd zal worden uitgesteld wegens COVID-19 bij een ongevaccineerde speler: Fout. Geen uitgestelde wedstrijden.
- De rushing leader van dit jaar zal niet in de top tien gestaan hebben van rushing leaders vorig jaar: Fout. Jonathan Taylor stond vorig jaar derde.
- De Broncos winnen de divisie: Fout. Chiefs wonnen de divisie.
- De Saints mogen volgend jaar als eerste draften: Fout. Zelfs een winning record dankzij een steengoede defense.
 
Laatst bewerkt:
Leuke post. Maar waar gaat dit in godsnaam over? 😂
Het staat bij nieuws, dus een algemene introductie zou niet misstaan!
De links naar vorige afleveringen staan erin! Maar je hebt helemaal gelijk, hoor. Verduidelijking in de titel toegevoegd en de inleiding in spoilertags.
Om het wat meer toegankelijk te maken :D

Het gaat dus over de NFL en het is een jaarlijks terugkerende post die ik maak.
 
De links naar vorige afleveringen staan erin! Maar je hebt helemaal gelijk, hoor. Verduidelijking in de titel toegevoegd en de inleiding in spoilertags.
Om het wat meer toegankelijk te maken :D

Het gaat dus over de NFL en het is een jaarlijks terugkerende post die ik maak.
Thanks!
 
Terug
Bovenaan