NFL: Verwachtingen 2022-2023

Een paar weken geleden heb ik mijn voorspellingen eens tegen het licht gehouden, tijd om er nieuwe te maken! Iedereen kent de trendy picks wel vanuit de offseason: Bills blijven aan de top, Chargers en Broncos komen aanstormen, Steelers en Bears zakken weg en Tom Brady blijft goed en de aanhang van de Colts groeit stiekem.

Ik laat me voor het eerste deel van de voorspellingen altijd bijstaan door een formule, die van de Pythagoriaanse Verwachting. Kort uitgelegd is dat het aantal wins dat een team zou moeten hebben op basis van zijn Points For en Points Against. Ligt die lager dan je eigenlijke wintotaal, heb je ondergepresteerd. Ligt dat hoger, heb je overgepresteerd en zul je waarschijnlijk – als alle andere factoren gelijk blijven – terugvallen in het volgende jaar.

1659442092917.png


De Cowboys zijn van alle play-offteams het best gepositioneerd om te herhalen.


De veilige zone
De minst spectaculaire voorspellingen zijn ook ineens die met de meeste kans op slagen. Dat zijn de teams die al redelijk hoog geëindigd zijn, maar niét overgepresteerd hebben en dus een grote kans hebben om hun succes te herhalen.

In deze categorie vinden we hier inderdaad de weinig verrassende Bills, Colts en Bengals. Teams met een nieuwe coach of QB zijn heel moeilijk in te schatten, maar ook niet onmogelijk. Matt Ryan is geen achteruitgang ten opzichte van Wentz, en die had volgens deze tabel al 2 wedstrijden meer moeten winnen. Met 11 hadden ze in de play-offs gezeten.

De Cowboys horen hier ook. Ik weet het, zij hebben de traditie hoog te houden van een goed seizoen af te wisselen met een slecht. Maar toch hebben ze met 12 wins niet overgepresteerd, en zijn zij van alle play-offteams het best gepositioneerd om te herhalen.

Waar er winnaars zijn, zijn er ook verliezers: de Rams en de Titans (2 wins te veel) zouden samen met de Packers (3 te veel!) zomaar uit de play-offs kunnen tuimelen ten voordele van de teams hiervoor.

Raar genoeg is de spectaculaire voorspelling dit jaar ook een veilige keuze.


De uitschieters
Dan heb je nog riskante, spectaculaire voorspellingen, zowel positief als negatief. De uitschieters die veel beter of slechter presteerden, maar die in mindere mate echt iets voorspellen. En raar genoeg is dat er dit jaar eentje die ook bij de veilige keuzes zou kunnen staan: De Patriots. Die hebben met hun 10 wins er maar liefst 3 minder dan hun puntentotaal zou aangeven! Voor mij de meest verbazende uitkomst, want ik vond noch de offense, noch de defense van Belichick zo opzienbarend. Maar wie pikt Mac Jones op in Fantasy? Het is het moment!

De Seahawks hadden ook beter moeten doen, maar zolang Geno Smith of Drew Lock daar starten en ze zelf niet weten of ze willen tanken of niet, hoeven we daar geen rekening mee te houden. Eigenlijk bij de Lions hetzelfde, ik zie Goff niet plots verbeteren. Voor de Browns zag ik niks in de tabel, ik denk dat de cijfers vertroebeld werden door hun schimmige ethiek.

Aan de andere kant zitten vooral de Raiders en de Packers in vieze papieren. 3 wedstrijden is al stevig: vorig jaar zagen we dat alleen bij de Browns en de Chiefs, en die zijn inderdaad toch teruggevallen. Ik zou graag de Raiders hoger zien eindigen, maar Carr boezemde me voor deze score al geen vertrouwen in.

In het midden van het pak zitten de Buccaneers die een stapje achteruit zouden kunnen zetten, zeker gezien hun wisselende Offensive Line. Hier zitten ook de Giants, de Texans en de Jets, die met 4 wins precies juist zaten... ook een beetje zuur. En ondanks de kool-aid ook de Chargers (een van de voorspellingen die ik straal negeer).

Dat de Rams zo in het rood staan, is ook wel nogal onverwacht. Het leek toch geen seizoen met uitzonderlijk veel geluk? Als ik dan zie waar wij (de Cardinals) en de 49’ers staan, is het wel bemoedigend om te merken dat we eigenlijk allemaal op een gelijk niveau presteren. Super Bowl, here we come!

De voorspellingen, TL;DR :
  • Patriots, Cowboys, Colts in de play-offs, Titans en Packers eruit.
  • Buccaneers zouden een klein stapje achteruit kunnen zetten, zeker met hun wisselende O-line.
  • Giants en Texans gaan surplacen.

De gevarenzone (code rood)
Tot slot nog mijn Bold Predictions die ongetwijfeld weer in mijn gezicht zullen ontploffen:
  • Jaguars doen direct mee voor de knikkers in de play-offs, Trevor Lawrence krijgt Comeback Player of the Year.
  • Dolphins verdwijnen weer van het toneel zonder Flores.
  • Russell Wilson en de Broncos wordt geen succesverhaal, zij eindigen negatief.
  • De QB voor de Saints is tegen het laatste kwart van het seizoen niet meer Jameis Winston, die van de Texans is wel Mills.
  • Giants krijgen de first round pick volgend jaar.
En dan is het nu tijd voor jullie bold predictions! Ik ben benieuwd!
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan